Hunde/hvor i verden de forskellige racer e~
Fra : I8NY

Dato : 13-02-04 19:32

Hej!

Hunde har vel levet vildt en gang,og jeg kunne godt tænke mig at vide hvor i
verden de forskellige hunderacer er
opstået,og har levet frit i tidernes morgen.
Kan man læse om det på nettet?

Mvh I8NY
"Succes er en utilgivelig synd mod medmennesket."
Ambroce Bierce
www.destruktion.dk

Fra : Camilla Panduro Knud~

Dato : 13-02-04 21:21

Hej!

Jeg har et rigtig godt leksikon hvor der står en masse om hvor hundene
oprindeligt kom fra, og hvordan racen er opstået.
Der står også en masse om sind, hvad hundene oprindeligt blev brugt til, og
hvad de egner sig til nu osv. osv.. Jeg har lagt et billede af bogen ind på
dette link:

http://www.sitecenter.dk/border/aschehougsstorehundebog/

Hilsen Camilla

Fra : I8NY

Dato : 13-02-04 22:58

"Camilla Panduro Knudsen" <milla@jyde.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
og
> hvad de egner sig til nu osv. osv.. Jeg har lagt et billede af bogen ind

Hej Camilla!

Mange tak.
Den bog syntes jeg er værd at investere i.

Mvh I8NY

Fra : Brian Olesen

Dato : 14-02-04 00:02

Hejsa
Det har ikke levet frit. De er skam fremavlet af mennesker. Den gang da der
var sund fornuft til.

Brian

Fra : bjergskoven

Dato : 14-02-04 01:14

..
> Hejsa
> Det har ikke levet frit. De er skam fremavlet af mennesker. Den gang da
der
> var sund fornuft til.
>
> Brian

Hej Brian

Hvordan mener du hunden er opstået ? Tror du ikke hundens forfædre har
levet frit ?
Hilsen

Merete

Fra : Brian Olesen

Dato : 14-02-04 01:25

Hej merete

> Hvordan mener du hunden er opstået ? Tror du ikke hundens forfædre har
> levet frit ?
> Hilsen
>
> Merete

Uha jo da. Canis lupus den gode gamle ulv har bestemt levet i tusindvis
måske millioner af år i det fri.

Men den domestiserede hund, som vi kender den i dag nedstammer jo i store
træk fra ulven. Men der ligger mere avlsarbejde i de racer vi har i dag end
vi overhovedet fatter. Som vi er indrettet i dag skal man jo kunne se alle
resultaterne af ens tanker i løbet af en generation eller 2, men vore hyrde
hunde, jagthunde vagthunde you name it er opstået af et reelt behov blandt
mennesker for at få en opgave løst og der ligger tusinde af generationers
udvælgelsesavl til grund for en hunde race eller hunde type.

Mvh. Brian

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 14-02-04 19:08

On Sat, 14 Feb 2004 01:24:45 +0100, "Brian Olesen" <tester@tdcadsl.dk>
wrote:

> [...]
>mennesker for at få en opgave løst og der ligger tusinde af generationers
>udvælgelsesavl til grund for en hunde race eller hunde type.

ja der er blevet avlet en del for at få en ulv til at se ud som en
"papilon "

Fra : Nana Sørensen

Dato : 08-07-04 00:24

Hmm... Jeg ved at Chihuahuas eller en meget lig race, kan sporet tilbage til
en inka-kultur meget meget langt tilbage. Der er fundet statuer og
udskæringer af disse hunde. Så jeg gætter på at ikke ALLE hunde er avlet fra
ulv, til hund.

Mvh. Nana

Fra : Jytte

Dato : 08-07-04 06:36

Nana Sørensen wrote:
> [...]
> hunde er avlet fra ulv, til hund.
>
> Mvh. Nana
>

>Hunden og ulven er det samme dyr. En hund og en ulv kan få hvalpe sammen
der igen kan få hvalpe. En chihuahua og en grand danois er jo også hunde
begge to selv om de er forskellige.
Hunden er menneskets ældste husdyr, vi har haft hunde i 12000år.

Jeg vil anbefale dig at gå på biblioteket og låne bøger om hundens historie
og om hunde i det hele taget. Du kan få hjælp af en bibliotekar til at finde
de rigtige bøger.
Du kan også søge på hundebøger her www.bibliotek.dk

Jytte

Fra : shadow

Dato : 08-07-04 23:48

"Nana Sørensen" <dodo20038@tiscali.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> en inka-kultur meget meget langt tilbage. Der er fundet statuer og
> udskæringer af disse hunde. Så jeg gætter på at ikke ALLE hunde er avlet

*klip*
Hej Nana til dig fra mig :)
Selvom racen er opkaldt efter en mexicansk by, hersker der nogen diskussion
om Chihuahua'ens oprindelse, selvom de fleste mener, at den er blevet
opdrættet af Aztekerne elle Inkaerne. Lerfigurer af hunde fundet i Mexico
beviser, at Chihuahua'en i hvert fald har været meget udbredt der, og man
har teorier, der siger, at den enten blev fedet op og brugt som føde eller
havde religiøs betydning. Uanset dens oprindelse har racen flere unikke
karakteristika. Chihuahua'en er idag meget populær både i USA og i Europa.
M.V.H
Jimmy