Hvordan giver man et barn på 2½ penselin?
Fra : Britta Larsen

Dato : 13-02-04 17:49

Hej.

Jeg har store problemer når min søn skal have medsin.
Han spytter det simpelt hen ud igen, også det med smag i.

Hvad gør man så ?

Håer i har nogle råd til mig

M.v.h.

Britta Larsen

Fra : sniper_Nolight

Dato : 13-02-04 18:00

> Jeg har store problemer når min søn skal have medsin.
> Han spytter det simpelt hen ud igen, også det med smag i.
>
> Hvad gør man så ?
>
> Håer i har nogle råd til mig

Jeg mener vi gav vores knægt det i youghurt og saftevand - sån lissom for at
camouflere det lidt - men det kan smages så det skal ske i første mundfuld,
ellers vil junior ikke spise resten
Sån lykkedes det for os - engang gik det så godt at at det kom for hurtigt
ned og desværre ligeså hurtigt op igen, men alt i alt gik det
Held og lykke med det.
--
sniper_Nolight

www.sitecenter.dk/sniper_nolight

Fra : Inger Pedersen

Dato : 13-02-04 18:31

"Britta Larsen" <britta@trab.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg har store problemer når min søn skal have medsin.
> Han spytter det simpelt hen ud igen, også det med smag i.

Jeg forstår ham - jo mere "smag", jo værre.

Jeg blandede det op i moset banan, som tager smagen af simpelt hen ALT.
Så må man jo bare håbe, den unge mand kan li' banan...

Hilsen Inger

Fra : Dorthe Eshington

Dato : 13-02-04 20:17

> [...]
>
> Jeg har store problemer når min søn skal have medsin.
> Han spytter det simpelt hen ud igen, også det med smag i.

Vi blandede det også i saftevand eller måske endda sodavand..... Lod hende
så drikke det med sugerør, det var både lidt sjovt og så "forsinkede" det
smagen. Men også her skal det ikke blandes voldsomt meget op, for når først
smagen slog igennem, fik vi hende ikke til at drikke resten.

Held og lykke og god bedring.

Mange hilsner Dorthe

Fra : Nielsen

Dato : 13-02-04 21:02

"Britta Larsen" <britta@trab.dk> wrote in message
> [...]
>
> Jeg har store problemer når min søn skal have medsin.
> Han spytter det simpelt hen ud igen, også det med smag i.

Spørg lægen om medicinen evt. kan gives som stikpiller.

vh
Lisbeth

Fra : emilie

Dato : 13-02-04 23:00

Hej Britta

Jeg har læst på en hjemmeside ( www.husgeraad.dk ) med gode husgeråd, at man
skal lade barnet sutte på en isterning for en stund. Dette skulle bedøve
smagsløgene så medicinen glider nemmere ned. Jeg ved ikke om det virker, men
det er nok værd at prøve.

Emilie

Fra : Simon Nielsen

Dato : 14-02-04 01:13

> [...]
>
> Jeg har store problemer når min søn skal have medsin.
> Han spytter det simpelt hen ud igen, også det med smag i.

I min barndom kan jeg huske at mine forældre hakkede det i jordbær
marmelade, det virker også.

Mvh
Simon

Fra : Uffe Holst

Dato : 14-02-04 12:28

In an article of 13 Feb 2000 Britta Larsen wrote:

> Jeg har store problemer når min søn skal have medsin.
> Han spytter det simpelt hen ud igen, også det med smag i.
>
> Hvad gør man så ?
>
> Håer i har nogle råd til mig

Det kan være, det kan fås til rektal indgivelse, enten som suppositorium
eller som klyzma.

--
Uffe Holst

Fra : Rikke

Dato : 15-02-04 21:54

Hej Britta

Vi har også haft problemer med at give medicin til vores dreng på to år. Da
han var rigtig sløj med høj feber var vi nødt til at tvinge det i ham med
sprøjte ind i munden, for da gad han hverken at spise eller drikke. Da han
fik det lidt bedre virkede det med en spiseske med medicinen og en enkelt
lille vingummi på. Så tog han det gladeligt - også selvom det skulle gøres
over to til tre gange med skeen (+ vingummi).

Det fås også som piller til opløsning, der ikke smager så meget igennem
saftevand og juice, som mikturen med jordbær- eller karamelsmag. Det har vi
prøvet en enkelt gang, hvilket gik fint, sålænge det kun er en lille mængde
der opløses.

Venlig hilsen

Rikke

Fra : Dorthe

Dato : 15-02-04 22:05

Jeg har 2 drenge en på 2 og en på 6.
Jeg giver dem en lille flødeis og ligger pillern eller blander mixturen i
isen. Det går som en leg her. de guffer troligt isen i sig og vupti så er
midicinen kommet indenbords.
Jeg har aldrig endnu ikke kunne få dem til at spise is når de er syge.
Håber at det kan bruges.

Mvh Dorthe

www.kity.dk

Fra : Inger Pedersen

Dato : 15-02-04 22:00

"Britta Larsen" <britta@trab.dk> skrev i en meddelelse

> Håer i har nogle råd til mig

Hej Britta

Hvordan gik det?
Håber, I fandt ud af det.

Hilsen Inger

Fra : Lars Fischer

Dato : 17-02-04 01:11

"Britta Larsen" <britta@trab.dk>

> Jeg har store problemer når min søn skal have medsin.
> Han spytter det simpelt hen ud igen, også det med smag i.

Få fat i en platstiksprøjte (uden kanyle). Sug medicinen op i
sprøjten, sæt sprøjten ind i barnets mund, og sprøjt medicinen så
langt ind bagi barnets mund som du kan. PÅ den måde er det næsten
ikke til at spytte ud.

Alternativt kan du starte med vand og lade barnet selv eksperimentere
med at tømme sprøjten i sin mund. Når barnet har lært hvordan man gør
er der en rimelig chance for at det kan overtales til at gøre det
samme med medicinen.

Vi har altid brugt ovenstående med vores datter, og hun tager for det
meste medicin selv uden brok. Hun skal ha' tid til og og lov til lige
at samle mod til, men hun tager det selv. Hvis hun en dag er træt og
ikke vil ha' det, så må vi tvinge det i hende, men det går rimeligt
nemt med sprøjten. Een af fiduserne ved at bruge en sprøjte er at
"kampen" (hvis der er een) er meget hurtigere end hvis man hælder fra
et bæger, fordi man har meget mere styr over hvad man laver.

/Lars

Fra : Kristian Damm Jensen

Dato : 17-02-04 09:47

Lars Fischer wrote:
> [...]
> sprøjten, sæt sprøjten ind i barnets mund, og sprøjt medicinen så
> langt ind bagi barnets mund som du kan. PÅ den måde er det næsten

.... men det kan kastes op.

<snip>

--
Kristian Damm Jensen damm (at) ofir (dot) dk
If you pray hard enough you can make water run uphill. How hard? Why

Fra : Brian k

Dato : 19-02-04 04:19

Britta Larsen wrote:
> Hej.
>
> Jeg har store problemer når min søn skal have medsin.
> Han spytter det simpelt hen ud igen, også det med smag i.

Hej

Køb en "brikkette" med æblejuice (de små kartoner) (man kan ikke smage at
der er pencillin i æblejuice) (tøm 1/4 til 1/2 af juicen ud), brug den
medfølgende sprøjte til at sprøjte pencillinen ned i Juicen (sørg for at
barnet ikke ser det), sørg for at juicen er kold. (det er med til at skjule
smagen). lad barnet selv drikke, forsøg ikke at presse barnet til at drikke
det, og tager det 30 minutter med leg osv at tømme juicen.... så går det nok

vil barnet ikke drikke det lige med det samme... så vent til barnet er
tørstig, det er ikke vigtigt om pencillinen bliver serveret på minuttet (men
sørg for at barnet ikke får noget at drikke lige inden du skal til at
servere medicinen)

Mvh
Brian