Lukkede rideskoler og rideskoler uden for ~
Fra : Ukendt

Dato : 13-02-04 02:01

Hejsa

Hvad har der tidligere ligget af rideskoler i Storkøbenhavn (ca.) (incl.
Amager)?
Gerne rideskoler, der fandtes for 20-30-40 år siden, men som af den ene
eller anden grund nu er nedlagte. Også gerne bare små steder, der ikke have
ridehus til rådighed.

Og gamle ridestier, der nu er blevet nedlagt? Hvor lå de?

Og hvad med rideskoler der ikke er medlem af DRF? Hvad hedder de, og hvor
ligger de?

Google er ikke ret anvendelig til disse to formål

Tina
/der synes, vi mangler noget litteratur om rideskolernes udvikling gennem
tiderne.

Fra : skingur

Dato : 13-02-04 08:32

"" skrev d. 13-02-04 02:01 dette indlæg :
> [...]
gennem
> tiderne.
>

> Ja... det er svært at finde søgeord, der dækker.

Jeg er nået frem til at Mattsons er et af "de ældste
ride-etablissementer"

http://www.mattsson.dk/historie.html

måske kan du søge videre der fra?

Mvh Christina

http://www.kandu.dk/

Fra : skingur

Dato : 13-02-04 08:48

"skingur" skrev d. 13-02-04 08:32 dette indlæg :

> (incl.
> ene
> have

> hvor

Brøndbyvesters første skoler

Helt tilbage til 1500-tallet ejede kongen en stor del af jorden i
Brøndbyvester. I 1720’erne besluttede kong Frederik den 4., at der
skulle opføres skoler og iværksættes undervisning af børnene i de
distrikter, hvor han ejede jord. Disse skoler blev kaldt rytterskoler,
fordi distrikterne samtidig dannede grundlag for udskrivning af soldater
til den beredne hær - rytteriet.

Der var altså ikke tale om rideskoler - tværtimod var det en ganske
almindelig skole for alle byens børn - i virkeligheden forløberen for
vore dages folkeskole. Brøndbyvester var én af de byer på Vestegnen, der
fik en rytterskole, og den blev opført midt i byen, hvor der nu er en
lille åben plads på Bygaden.

http://www.brondbylokalarkiv.dk/brondbyvesterbog.htm

http://www.kandu.dk/

Fra : Mette

Dato : 13-02-04 09:48

Prøv at se i Aage Marcus' bog Den lange vej. Det er hans erindringer fra
omkring århundredeskiftet 1800/1900.

Hans forældre red en del, så der står forskelligt om ridestier og den slags
ind mellem de andre ting. Bl.a. var der ridestier hele vejen rundt om søerne
i København dengang.

Mvh
Mette

Fra : Ann K

Dato : 15-02-04 01:11

"Tina" <wunjo(snabel-a)webspeed.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Gerne rideskoler, der fandtes for 20-30-40 år siden, men som af den ene
> eller anden grund nu er nedlagte. Også gerne bare små steder, der ikke

Tja - kan da hjælpe dig med nogle stykker..
Jægersborg Tattersall, der lå på Sauntesvej i Jægersborg... Lukkede i 1989
pgr af ejerens alder - men genåbnede vist som noget "pony-noget"...
Amager Ponyklub... kan ikke huske adressen, men den lå ude ved Femøren...
Lukkede i slutningen af 70'erne pgr af klager over bla lugten - klagerne
var bla det nærliggende nudistbad!!! Vist nok genåbnet senere...
Christiansborg Rideskole... lukkede i begyndelsen af 80'erne vist pgr af
pladsmangel.

Gamle ridestier... hmmm... du kan vist roligt regne med at en stor del af
Københavns gader oprindeligt har været ridestier
Men fx Kongevejen var oprindeligt en ride-/kørevej udelukkende for Kongen
og hans følge... lige sådan med Slotsherrensvej... Begge disse veje var
forsynet med låste bomme, der forhindrede Godtfolk i at bruge dem...

--
Mvh Ann
Kennel Sifsafs... opdræt af shetland sheepdogs