Chipset
Fra : Bart Bendtsen

Dato : 13-02-04 00:23

Jeg har ikke kunnet fijnde ud af eller få svar på hvad et chipset på
bundkort er for noget og jeg er usikkero m det er selve bundkortets
teknologi det drejer sig om eller "motorvejen" rundt omkring på bundkortet
det drejer sig om. Eller noget andet.

Kan I svare på det??

Venlig hilsen BArt

Fra : JK

Dato : 13-02-04 09:26

On Fri, 13 Feb 2004 00:22:49 +0100, "Bart Bendtsen" <bart@tdcadsl.dk>
wrote:

> [...]
>bundkort er for noget og jeg er usikkero m det er selve bundkortets
>teknologi det drejer sig om eller "motorvejen" rundt omkring på bundkortet

Chipset er det hele. Det er hjertet på bundkortet. Det bestemmer alt
m.h.t. cpu socket, ram, harddisk controllere, agp osv.

Man kan ikke skifte chipset på et bundkort. Bios er så den driver, som
bundkortet bruger for at få det hele til at spille. Bios kan
opgraderes.

Der er forskel på chipsets. Bundkort fabrikanten laver dem desuden
ikke selv, men køber dem. De betaler licens, og der er forskel på
licensens størrelse. Til P4 er i865 billigere end i875. Sis er for
fattigrøve.

hilsen

John

Fra : Bart Bendtsen

Dato : 13-02-04 14:14

Hej igen John.

Ja men hvad er chipset lavet til? Er det den printplade med cpu-sokkel og
ram-sokler på og pci-sokler på? Eller hvad er det for noget hvad bruges det
til.

Jeg ser også VIA-chipsets er det også noget billigere ligesom SiS? Jeg ser
kun tre forskellige mærker - Intel, VIA og SiS. Er Intel den bedste og
dyreste?

Hvad forskel er der mellem i875 og i865 når prisen er forskellig. Har i875
flere funktioner end i865?

Venlig hilsen Bart

Venlig hilsen Bart

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 13-02-04 15:15

On 2004-02-13, Bart Bendtsen <bart@tdcadsl.dk> wrote:
> Ja men hvad er chipset lavet til? Er det den printplade med cpu-sokkel og
> ram-sokler på og pci-sokler på? Eller hvad er det for noget hvad bruges det
> til.

Din CPU skal kunne have adgang til en masse enheder i dit system. Den
skal f.eks.

* bruge rammen for at hente programmer/data ind til behandling
* snakke med grafikkortet der sidder i AGP porten
* snakke med de indstikskort der sidder i PCI portene.
* snakke med harddiske, usb enheder, floppy, osv, osv.

Et chipsæt kan netop disse ting, styre ram, pci bus, agp bus, osv på
vegne af cpuen. Et chipset kan måske kun styre den gamle type SDram, et
andet kun den nyere DDR ram. Andre igen kan styre begge dele, eller styre
2 ad gangen og få en hastighedsforøgelse.

Da der er formelle regelsæt for _hvordan_ cpuen og chipsættene snakker sammen
og hvordan chipsæt og enheder snakker sammen kan et hvilket som helst chipsæt
bruges (VIA, SIS, NVIDIA eller Intel). Intel laver klart kun chipsæts der kan
snakke med deres egne CPUer (Pentium 4er). NVIDIA laver kun til AMD cpuer og
VIA, SIS satser på begge heste.

Det er egenskaberne ved et chipset der afgør hvad et bundkort kan fra
"fødslen" af. Nogle har firewire, andre USB 2.0, andre har understøttelse
for DDR ram, andre ingen understøttelse for AGP port, osv, osv.

Så kort: Et chipsæt er den/de styrechips der binder alle enheder sammen
med cpuen.

Håber det gav lidt mening.

Thomas, 2720

Fra : Bart Bendtsen

Dato : 13-02-04 19:19

Hej Thomas

Det var lige de ting jeg havde brug for at vide hvad et chipset bruges til
og kan godt se det er den vigtigste som en slags "menneskelig hjerne" med
cpu´en på chipset.

Tusind tak for hjælpen

Venlig hilsen Bart

Fra : KH

Dato : 14-02-04 15:31

> [...]
> ikke selv, men køber dem. De betaler licens, og der er forskel på
> licensens størrelse. Til P4 er i865 billigere end i875. Sis er for

Nu er jeg bare så meget klogere.
Vil det sige, at jeg er en fattigrøv, når nu jeg har smidt et Gigabyte
Motherboard med SiS-chipset i mit nye kabinet?
Eller betyder det ikke bare, at der er forskellige behov?

Mvh. en tilsyneladende fattigrøv.

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 14-02-04 16:11

On 2004-02-14, KH <Mr.Nobody@fanten.com> wrote:

> Vil det sige, at jeg er en fattigrøv, når nu jeg har smidt et Gigabyte
> Motherboard med SiS-chipset i mit nye kabinet?

Det kan man vist ikke udtale sig (seriøst) om

> Eller betyder det ikke bare, at der er forskellige behov?

Jo netop. Det betyder dog også, at du har købt et chipset af nogle
der (måske) ikke ved det samme som Intels egen R & D afdeling ved
om P4 processoren.

Når det er sagt, så _er_ SIS et godt valg som alternativ til Intels
chipsets til P4'eren. Bedre end VIA, men der skal jo heller ikke så
meget til.

Thomas