/ Forside / Teknologi / Hardware / Andet hardware / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Andet hardware
#NavnPoint
tedd 22408
refi 21484
Klaudi 14878
o.v.n. 12736
severino 10876
Fijala 9709
peet49 7935
Gambrinus 7284
emesen 6789
10  pallebhan.. 6757
Er min psu stor nok?
Fra : Ukendt


Dato : 12-02-04 16:59

Hey!

Jeg har lige fået fat i lidt gammel hardware til en internet pc/htpc (hvis
den ka trække det).
Nå men det kabinet jeg har sidder der en 200w psu i og den generer minimal
varme, den ville jeg gerne beholde, og så lave noget fusk med blæseren evt
skifte den, så min pc er helt støjsvag.

Mit spørgsmål er så hvordan ser jeg om den er for lille? Er det nok at se på
spæninger?
De foreskellige spæninger (<-- hedder det, det?) er stabile mens jeg kører
cpu burn, og ligger ret tæt på hva de skal.... (De ligger lige sådan, som
hvis jeg har mindre enheder koblet til)

Hva skal jeg ellers kigge på?

Mvh
Aksel Spandet



 
 
Soeren Nielsen (12-02-2004)
Kommentar
Fra : Soeren Nielsen


Dato : 12-02-04 18:02

Aksel Spandet <akselspandetSNABEL-Ahomail.com> wrote:
> Hey!
>
> Jeg har lige fået fat i lidt gammel hardware til en internet pc/htpc
> (hvis den ka trække det).
> Nå men det kabinet jeg har sidder der en 200w psu i og den generer
> minimal varme, den ville jeg gerne beholde, og så lave noget fusk med
> blæseren evt skifte den, så min pc er helt støjsvag.
>
> Mit spørgsmål er så hvordan ser jeg om den er for lille? Er det nok
> at se på spæninger?
> De foreskellige spæninger (<-- hedder det, det?) er stabile mens jeg
> kører cpu burn, og ligger ret tæt på hva de skal.... (De ligger lige
> sådan, som hvis jeg har mindre enheder koblet til)
>
> Hva skal jeg ellers kigge på?

AMD har lavet et skema som kan hjælpe. Det er på side 6 i "Builders
Guide for Desktop/Tower Systems"
http://www.amd.com/us-en/Processors/TechnicalResources/0,,30_182_869_4348%5E4358,00.htm
(6,2MB)

--
mvh Søren Nielsen
http://www.soerennielsen.dk
Jeg bruger ikke min hotmail, så skriv ikke til den


Ukendt (12-02-2004)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 12-02-04 19:25

Hey!

> AMD har lavet et skema som kan hjælpe. Det er på side 6 i "Builders
> Guide for Desktop/Tower Systems"
>
http://www.amd.com/us-en/Processors/TechnicalResources/0,,30_182_869_4348%5E
4358,00.htm
> (6,2MB)
Hmmm når jeg kigger på side 6 er den helt blank... Desuden er det en
celleron cpu jeg har....

Mvh
Aksel Spandet



Soeren Nielsen (12-02-2004)
Kommentar
Fra : Soeren Nielsen


Dato : 12-02-04 21:43

Aksel Spandet <akselspandetSNABEL-Ahomail.com> wrote:
> Hey!
>
> > AMD har lavet et skema som kan hjælpe. Det er på side 6 i "Builders
> > Guide for Desktop/Tower Systems"
> >
>
http://www.amd.com/us-en/Processors/TechnicalResources/0,,30_182_869_4348%5E
> 4358,00.htm
> > (6,2MB)
> Hmmm når jeg kigger på side 6 er den helt blank... Desuden er det en
> celleron cpu jeg har....

Ved ikke lige hvorfor jeg mente side 6.
På side 12 er der en tabel til "din" beregning, side 13 og 14 er 2
eksempler på hvordan en beregning kunne se ud.

Her er en side med strømforbrug for en hel del forskellige CPU'er:
http://users.erols.com/chare/elec.htm

--
mvh Søren Nielsen
http://www.soerennielsen.dk
Jeg bruger ikke min hotmail, så skriv ikke til den


Leony (13-02-2004)
Kommentar
Fra : Leony


Dato : 13-02-04 09:40

In news:402ba2a4$0$29365$edfadb0f@dread15.news.tele.dk,
Aksel Spandet <akselspandetSNABEL-Ahomail.com> typed:

> Jeg har lige fået fat i lidt gammel hardware til en internet pc/htpc
> (hvis den ka trække det).

Hvis du lister det hardware, du har skaffet, så kan det da give et lille
fingerpraj om din PSU kan klare det.

> Mit spørgsmål er så hvordan ser jeg om den er for lille?

Hvis strømforsyningen ikke leverer det den skal, så bliver computeren
ustabil.
Hvis din computer er stabil, så har du ikke problemer med
strømforsyningen.

--
mvh Leony.....Se mit Playboycasemod:
http://home.tiscali.dk/~vinci/
Mit Chieftec røntgen mod + mit nye mod "The MetallicAse".


Ukendt (13-02-2004)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 13-02-04 13:33

Hey!

> Hvis strømforsyningen ikke leverer det den skal, så bliver computeren
> ustabil.
> Hvis din computer er stabil, så har du ikke problemer med
> strømforsyningen.
Ok men ville man ikke også kunne se det på spændningerne?

My system er:
Aopen MX3L (Micro atx mobo, sd-ram, agp, osv)
http://english.aopen.com.tw/products/mb/MX3L.htm

Celeron 500 Mhz Cpu
LG DVD Drev 16x
3 Harddiske (120gb seagate, 40 Gb maxtor, 5 gb wd)
Geforce 2 mx med 32mb ram og tv-out
100 mbit realtek netkort
10 mbit isa netkort
Promise ultra tx2 ide controller

Har planer om at smide 2 stk 120mm papst blæsere i, tror du det vil ændre
noget?


Mvh
Aksel Spandet



Leony (13-02-2004)
Kommentar
Fra : Leony


Dato : 13-02-04 22:11

In news:402cc414$0$29305$edfadb0f@dread15.news.tele.dk,
Aksel Spandet <akselspandetSNABEL-Ahotmail.com> typed:

> Ok men ville man ikke også kunne se det på spændningerne?

Ja, det skulle man kunne.
Jesper G Poulsen har givet et udemærket kursus i dette. Jeg kan desværre
ikke huske hvilken tråd det er, men hvis du søger på Google Groups, så
kan du sikkert finde den (søgeord kunne være: Jesper Poulsen spænding
psu).

Kort fortalt, så skal du regne ud hvor meget dit isenkram kræver og
derefter kigge på din strømforsyning om den kan levere varen.

> My system er:
> Aopen MX3L (Micro atx mobo, sd-ram, agp, osv)
> http://english.aopen.com.tw/products/mb/MX3L.htm
> Celeron 500 Mhz Cpu
> LG DVD Drev 16x
> 3 Harddiske (120gb seagate, 40 Gb maxtor, 5 gb wd)
> Geforce 2 mx med 32mb ram og tv-out
> 100 mbit realtek netkort
> 10 mbit isa netkort
> Promise ultra tx2 ide controller

Er systemet stabilt?
Umiddelbart vil jeg mene, at det som kunne vælte læsset er når
harddiskene skal spinne op. Det kræver en del strøm.

> Har planer om at smide 2 stk 120mm papst blæsere i, tror du det vil
> ændre noget?

Umiddelbart nej, men man kan aldrig vide.

--
mvh Leony.....Se mit Playboycasemod:
http://home.tiscali.dk/~vinci/
Mit Chieftec røntgen mod + mit nye mod "The MetallicAse".


Ukendt (14-02-2004)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 14-02-04 00:30

Hey!

> Ja, det skulle man kunne.
> Jesper G Poulsen har givet et udemærket kursus i dette. Jeg kan desværre
> ikke huske hvilken tråd det er, men hvis du søger på Google Groups, så
> kan du sikkert finde den (søgeord kunne være: Jesper Poulsen spænding
> psu).
>
> Kort fortalt, så skal du regne ud hvor meget dit isenkram kræver og
> derefter kigge på din strømforsyning om den kan levere varen.
Jep det har søren også skrevet til mig.... men det er ret så svært at finde
ud af hva de foreskellige dele bruger af strøm på de foreskellige
spæninger....

> > My system er:
> > Aopen MX3L (Micro atx mobo, sd-ram, agp, osv)
> > http://english.aopen.com.tw/products/mb/MX3L.htm
> > Celeron 500 Mhz Cpu
> > LG DVD Drev 16x
> > 3 Harddiske (120gb seagate, 40 Gb maxtor, 5 gb wd)
> > Geforce 2 mx med 32mb ram og tv-out
> > 100 mbit realtek netkort
> > 10 mbit isa netkort
> > Promise ultra tx2 ide controller
>
> Er systemet stabilt?
> Umiddelbart vil jeg mene, at det som kunne vælte læsset er når
> harddiskene skal spinne op. Det kræver en del strøm.
Det virkede sådan rimelig stabilt mens jeg kørte cpu burn....

> > Har planer om at smide 2 stk 120mm papst blæsere i, tror du det vil
> > ændre noget?
>
> Umiddelbart nej, men man kan aldrig vide.
Næææ men så er der jo ikke andet for end at prøve.... (-: Der er bare lidt
nedtur hvis jeg bruger tid på at modificerer psu'en med en 120mm blæser, og
så den lige pludselig ikke kan trække det....

Mvh
Aksel Spandet



Leony (14-02-2004)
Kommentar
Fra : Leony


Dato : 14-02-04 10:44

In news:402d5dee$0$29309$edfadb0f@dread15.news.tele.dk,
Aksel Spandet <akselspandetSNABEL-Ahotmail.com> typed:

> Det virkede sådan rimelig stabilt mens jeg kørte cpu burn....

Så er alt jo godt.
Den skal helst kunne klare 24 timer.

> Næææ men så er der jo ikke andet for end at prøve.... (-: Der er bare
> lidt nedtur hvis jeg bruger tid på at modificerer psu'en med en 120mm
> blæser, og så den lige pludselig ikke kan trække det....

Trial and error er en god måde at gøre tingene på - forudsat at man ikke
ødelægger noget (det gøær du ikke i dette tilfælde).

Du behøver vel ikke modificere PSU'en før du prøver at koble blæserne
til systemet.
Kobl dem til et stik og start dyret og se om alt snurrer og det virker
stabilt.

Dit arbejde ville ikke være spildt, jeg kan forestille mig at sådan en
strømforsyning med 120mm blæser nok skulle kunne sælges i
markedsgruppen - dette er dog kun et gæt. Dels ville du have øvelsen til
næste gang du skulle modificere.

--
mvh Leony.....Se mit Playboycasemod:
http://home.tiscali.dk/~vinci/
Mit Chieftec røntgen mod + mit nye mod "The MetallicAse".


Ukendt (14-02-2004)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 14-02-04 12:41

Hey!

> Så er alt jo godt.
> Den skal helst kunne klare 24 timer.
Ok jeg kørte den så kun en enkelt..... Men vil da prøve at køre den noget
længere så....

> Trial and error er en god måde at gøre tingene på - forudsat at man ikke
> ødelægger noget (det gøær du ikke i dette tilfælde).
??? Altså prøve inden man laver alt for meget om?

> Du behøver vel ikke modificere PSU'en før du prøver at koble blæserne
> til systemet.
> Kobl dem til et stik og start dyret og se om alt snurrer og det virker
> stabilt.
Jep det har du selvfølgelig ret i....

> Dit arbejde ville ikke være spildt, jeg kan forestille mig at sådan en
> strømforsyning med 120mm blæser nok skulle kunne sælges i
> markedsgruppen - dette er dog kun et gæt. Dels ville du have øvelsen til
> næste gang du skulle modificere.
Tjaaa men ville nok være svært at få fuld valuta tilbage for blæseren, samt
det at man har brugt en del tid..... Hehe ja det kan du selvfølgelig have
ret i.... (-:

Men tak for hjælpen i hvertfald...

Mvh
Aksel Spandet



Jesper G. Poulsen (14-02-2004)
Kommentar
Fra : Jesper G. Poulsen


Dato : 14-02-04 19:41

In article <402d5dee$0$29309$edfadb0f@dread15.news.tele.dk>, "Aksel
Spandet" <akselspandetSNABEL-Ahotmail.com> says...

> Jep det har søren også skrevet til mig.... men det er ret så svært at finde
> ud af hva de foreskellige dele bruger af strøm på de foreskellige
> spæninger....

Du får lige et link til det kursus Leony henviste til

Her er Message-ID'et til det første link i tråden. Google vil være dig
behjælpelig med dette og de øvrige 25 indlæg:
news:3fbe45be$0$138$edfadb0f@dread11.news.tele.dk

Hvis du har yderligere spørgsmål eller du ikke kan finde alle
nødvendige oplysninger, så hjælper jeg gerne.


--
Med venlig hilsen/best regards
Jesper G. Poulsen

http://www.netmeister.org/news/learn2quote2.html

Ukendt (14-02-2004)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 14-02-04 22:16

Hey!

> Du får lige et link til det kursus Leony henviste til
Takker!

> Her er Message-ID'et til det første link i tråden. Google vil være dig
> behjælpelig med dette og de øvrige 25 indlæg:
> news:3fbe45be$0$138$edfadb0f@dread11.news.tele.dk
>
> Hvis du har yderligere spørgsmål eller du ikke kan finde alle
> nødvendige oplysninger, så hjælper jeg gerne.
Problemet ved det er lige som det henviste link jeg kan virkelig ikke finde
de tal.... Gør det også lidt sværer når nu mobo/cpu er 5 år gamle,.... Har
kun manual til mobo, og der står ikke noget...

Mvh
Aksel Spandet



Jesper G. Poulsen (15-02-2004)
Kommentar
Fra : Jesper G. Poulsen


Dato : 15-02-04 13:36

In article <402e9000$0$29371$edfadb0f@dread15.news.tele.dk>, "Aksel
Spandet" <akselspandetSNABEL-Ahotmail.com> says...

> Problemet ved det er lige som det henviste link jeg kan virkelig ikke finde
> de tal....

Hvilke tal?

> Gør det også lidt sværer når nu mobo/cpu er 5 år gamle,....

Nej. Det er kun CPU der har den store relevans og Intel ligger inde med
datablade over den.

> Har
> kun manual til mobo, og der står ikke noget...

Det kan også negligeres i den sammenhæng, da det er mekaniske dele og
CPU der er de store strømslugere.


--
Med venlig hilsen/best regards
Jesper G. Poulsen

http://www.netmeister.org/news/learn2quote2.html

Ukendt (15-02-2004)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 15-02-04 14:25

> Hvilke tal?
Strøm forbrug på de foreskellige spæninger....

> Nej. Det er kun CPU der har den store relevans og Intel ligger inde med
> datablade over den.
Ok.... Min cpu er en celeron 500 mhz (SL3FY)

Datablad:
ftp://download.intel.com/design/celeron/datashts/24365820.pdf
På side 27 står så vidt jeg kan se at den bruger 14,2 A.... Er det korrekt?
Og er det så på 3,3 v?

Mvh
Aksel Spandet



> > Har
> > kun manual til mobo, og der står ikke noget...
>
> Det kan også negligeres i den sammenhæng, da det er mekaniske dele og
> CPU der er de store strømslugere.
>
>
> --
> Med venlig hilsen/best regards
> Jesper G. Poulsen
>
> http://www.netmeister.org/news/learn2quote2.html



Ukendt (15-02-2004)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 15-02-04 23:46

> Ok.... Min cpu er en celeron 500 mhz (SL3FY)
>
> Datablad:
> ftp://download.intel.com/design/celeron/datashts/24365820.pdf
> På side 27 står så vidt jeg kan se at den bruger 14,2 A.... Er det
korrekt?
> Og er det så på 3,3 v?
Lige et andet link til cpu...
http://processorfinder.intel.com/scripts/details.asp?sSpec=SL3FY&ProcFam=49&
PkgType=ALL&SysBusSpd=ALL&CorSpd=ALL



Jesper G. Poulsen (16-02-2004)
Kommentar
Fra : Jesper G. Poulsen


Dato : 16-02-04 13:08

In article <402f732e$0$29372$edfadb0f@dread15.news.tele.dk>, "Aksel
Spandet" <akselspandetSNABEL-Ahotmail.com> says...

> Ok.... Min cpu er en celeron 500 mhz (SL3FY)
> På side 27 står så vidt jeg kan se at den bruger 14,2 A.... Er det korrekt?

Ja.

> Og er det så på 3,3 v?

Side 25 - 2V

Det giver 28.4W.

28.4W / 3.3V = 8.5A

Din PSU skal kunne levere mindst 8.5A ved 3.3V (sæt den hellere til 9A,
da der er tab i konverteringen).

Husk også at regne 12V og 5V sammen.


--
Med venlig hilsen/best regards
Jesper G. Poulsen

http://www.netmeister.org/news/learn2quote2.html

Ukendt (16-02-2004)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 16-02-04 13:55

Hey!

> > Ok.... Min cpu er en celeron 500 mhz (SL3FY)
> > På side 27 står så vidt jeg kan se at den bruger 14,2 A.... Er det
korrekt?
> Ja.
Ok...

> > Og er det så på 3,3 v?
> Side 25 - 2V
>
> Det giver 28.4W.
>
> 28.4W / 3.3V = 8.5A
>
> Din PSU skal kunne levere mindst 8.5A ved 3.3V (sæt den hellere til 9A,
> da der er tab i konverteringen).
Ok... den kan levere 14A på 3.3 så det er fint nok....

> Husk også at regne 12V og 5V sammen.
Jeps.... Jeg prøver at finde info på det her senere idag.... Skriver nok
lige igen for at være sikker....

Mvh
Aksel Spandet



Jesper G. Poulsen (16-02-2004)
Kommentar
Fra : Jesper G. Poulsen


Dato : 16-02-04 16:33

In article <4030bdb0$0$29312$edfadb0f@dread15.news.tele.dk>, "Aksel
Spandet" <akselspandetSNABEL-Ahotmail.com> says...

> Ok... den kan levere 14A på 3.3 så det er fint nok....



> Jeps.... Jeg prøver at finde info på det her senere idag.... Skriver nok
> lige igen for at være sikker....

Det gør du bare


--
Med venlig hilsen/best regards
Jesper G. Poulsen

http://www.netmeister.org/news/learn2quote2.html

Ukendt (17-02-2004)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 17-02-04 16:16

Hey!

Ok så til alle de andre ting....

Motherboard:
Aopen MX3L
http://english.aopen.com.tw/products/mb/MX3L.htm Kan jeg heller ikke finde
noget om... Hva bruger sådan et cirka?

3 Stk 256Mb SD-Ram PC-133
Det er godt nok ikke kingston ram... men det er vel cirka det samme med alle
ram klodser eller?
http://www.valueram.com/datasheets/KVR133X64C2_256.pdf
Er ikke helt skarp til at regne watt om til ampre..... Hva gir det?

DVD-Drev:
LG DRD-8160BB --- Kan jeg ikke finde noget info om.... har prøvet at finde
på nogle andre mærker.... men der kunne jeg heller ikke finde noget... Ved
du hva sådan et cirka bruger?

Harddiske:
1 stk. Maxtor 40Gb (Fireball 3)
http://maxtor.com/en/documentation/data_sheets/fireball_3_data_sheet.pdf
Den gir så 0,411A på 5v og 0,342A på 12v <---- Er dette rigtigt? Synes det
lyder af ret lidt...

2 stk. Seagate 120Gb (ST3120022A) (Regner med jeg skal have sådan to i på et
tidspunkt)
http://www.seagate.com/docs/pdf/datasheet/disc/ds_barracuda7200.7.pdf
De gir 2,8 A per stk på 12v....

Så er der et netkort, bare et standard 100 mbit uden alt for meget geil....
hva trækker sådan et?

Og så til sidst
Promise Ultra133 TX2 Ide controller
http://www.promise.com/product/product_detail_eng.asp?productId=87&familyId=
3
Kan jeg heller ikke finde noget på....

Hmmm håber du vil hjælpe med nogle af de ting jeg ikke kan finde på....(-:

Mvh
Aksel Spandet



Jesper G. Poulsen (17-02-2004)
Kommentar
Fra : Jesper G. Poulsen


Dato : 17-02-04 18:29

In article <40323012$0$29397$edfadb0f@dread15.news.tele.dk>, "Aksel
Spandet" <akselspandetSNABEL-Ahotmail.com> says...

> Motherboard:

Citat fra 15/2:
"
> Har
> kun manual til mobo, og der står ikke noget...

Det kan også negligeres i den sammenhæng, da det er mekaniske dele og
CPU der er de store strømslugere.
"

> 3 Stk 256Mb SD-Ram PC-133
> Er ikke helt skarp til at regne watt om til ampre..... Hva gir det?

Regn med 1A pr. modul.

> DVD-Drev:
> på nogle andre mærker.... men der kunne jeg heller ikke finde noget... Ved
> du hva sådan et cirka bruger?

Side E-14 i manualen:

12V, 1.3A
5V, 1.2A

> Harddiske:
> Den gir så 0,411A på 5v og 0,342A på 12v <---- Er dette rigtigt? Synes det
> lyder af ret lidt...

Den er god nok.

> 2 stk. Seagate 120Gb (ST3120022A) (Regner med jeg skal have sådan to i på et
> tidspunkt)
> http://www.seagate.com/docs/pdf/datasheet/disc/ds_barracuda7200.7.pdf
> De gir 2,8 A per stk på 12v....

Ja, korrekt.

> Så er der et netkort, bare et standard 100 mbit uden alt for meget geil....
> hva trækker sådan et?

"Ingenting"

> Promise Ultra133 TX2 Ide controller
> Kan jeg heller ikke finde noget på....

Den bruger heller ikke alverden. Se du blot bort fra den.

> Hmmm håber du vil hjælpe med nogle af de ting jeg ikke kan finde på....(-:

Done

Hvor mange blæsere har du i maskinen?


--
Med venlig hilsen/best regards
Jesper G. Poulsen

http://www.netmeister.org/news/learn2quote2.html

Ukendt (17-02-2004)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 17-02-04 19:20

> Det kan også negligeres i den sammenhæng, da det er mekaniske dele og
> CPU der er de store strømslugere.
Nå ja! Kan jeg godt huske nu (-:

> > Harddiske:
> > Den gir så 0,411A på 5v og 0,342A på 12v <---- Er dette rigtigt? Synes
det
> > lyder af ret lidt...
>
> Den er god nok.
Hvordan kan det være at maxtor disken bruger så meget mindre strøm end
seagate? Ved godt seagaten er 7200 rpm og maxtor disken er 5400 rpm... Men
stadig væk det er jo en storeskel....

Så indtil vidre er vi oppe på:

3,3v 9A --CPU
3A --3Stk ram klodser <-- Har jeg ret i de kører på 3,3v?
Ialt= 14A
5v 1,2A --DVD-Drev
0,411A --Maxtor Hd
Ialt= 1,811A
12v 1,3A --DVD-Drev
0,342A --Maxtor Hd
5,6A --2 stk Seagate Hd's
Ialt= 7,242A

Har jeg glemt noget? Bordset fra blæsere....

> Hvor mange blæsere har du i maskinen?

Jeg regner med at smide 2 stk 120mm i og evt 1 80mm.....

Papst skriver 1 stk 120mm bruger 1,25W på 12v....

og 1 stk 80mm bruger 0,5W på 12v....

Hva gir det så i strøm per blæser?

Mvh
Aksel Spandet



Jesper G. Poulsen (18-02-2004)
Kommentar
Fra : Jesper G. Poulsen


Dato : 18-02-04 18:01

In article <40325b55$0$29383$edfadb0f@dread15.news.tele.dk>, "Aksel
Spandet" <akselspandetSNABEL-Ahotmail.com> says...

> Hvordan kan det være at maxtor disken bruger så meget mindre strøm end
> seagate? Ved godt seagaten er 7200 rpm og maxtor disken er 5400 rpm... Men
> stadig væk det er jo en storeskel....

Seagate'ne bruger ikke strøm på 5V-forsyningen, bla.
Maxtor-disken spinner ikke lige så hurtigt som Seagate'ne.

> Så indtil vidre er vi oppe på:
>
> 3,3v 9A --CPU
> 3A --3Stk ram klodser <-- Har jeg ret i de kører på 3,3v?

Ja. DDR kører på 2.5V (laves nok ud fra de 3.3V)

> Ialt= 14A
> 5v 1,2A --DVD-Drev
> 0,411A --Maxtor Hd
> Ialt= 1,811A

Ser rigtigt ud...

> 12v 1,3A --DVD-Drev
> 0,342A --Maxtor Hd
> 5,6A --2 stk Seagate Hd's
> Ialt= 7,242A

Jooo

> Har jeg glemt noget? Bordset fra blæsere....

Nej, ikke noget udover blæserne...

> Jeg regner med at smide 2 stk 120mm i og evt 1 80mm.....
> Papst skriver 1 stk 120mm bruger 1,25W på 12v....
> og 1 stk 80mm bruger 0,5W på 12v....
> Hva gir det så i strøm per blæser?

P=U*I; hvor P er effekten målt i [W], U er spændingen målt i [V] og I
er strømmen målt i [A].

I=P/U

- Du skal jo lære det selv til næste gang


--
Med venlig hilsen/best regards
Jesper G. Poulsen

http://www.netmeister.org/news/learn2quote2.html

Ukendt (19-02-2004)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 19-02-04 01:02

> Seagate'ne bruger ikke strøm på 5V-forsyningen, bla.
> Maxtor-disken spinner ikke lige så hurtigt som Seagate'ne.
Ok... synes bare stadig der er står foreskel.... Maxtoren er jo helt ned i
0,3A hvor seagaten er oppe på de 2,8A....

> Ja. DDR kører på 2.5V (laves nok ud fra de 3.3V)
Oki doki!

> > Jeg regner med at smide 2 stk 120mm i og evt 1 80mm.....
> > Papst skriver 1 stk 120mm bruger 1,25W på 12v....
> > og 1 stk 80mm bruger 0,5W på 12v....
> > Hva gir det så i strøm per blæser?
>
> P=U*I; hvor P er effekten målt i [W], U er spændingen målt i [V] og I
> er strømmen målt i [A].
>
> I=P/U
Så det blir:
1,25/12 = 0,104A * 2 = 0,208A
og 80mm blæseren:
0,5/12 = 0,041A

Ialt= 0,249A

Rigtigt?

Hvis ja så gir det en total på:

3,3v 9A --CPU
3A --3Stk ram klodser <-- Har jeg ret i de kører på 3,3v?
Ialt= 14A
5v 1,2A --DVD-Drev
0,411A --Maxtor Hd
Ialt= 1,811A
12v 1,3A --DVD-Drev
0,342A --Maxtor Hd
5,6A --2 stk Seagate Hd's
0,249A -- 2stk 120mm blæsere samt 1 stk 80mm
Ialt= 7,491A

Min PSU har flg specs:
3,3V - 14A
5v - 20A
12v - 8A

Så 3,3v og de 12v er ret tæt på.... Men er det til bekymring? Eller vil den
lige gå?

> - Du skal jo lære det selv til næste gang
Hehe JEB!

Mvh
Aksel Spandet



Jesper G. Poulsen (19-02-2004)
Kommentar
Fra : Jesper G. Poulsen


Dato : 19-02-04 09:48

In article <4033fcd9$0$29405$edfadb0f@dread15.news.tele.dk>, "Aksel
Spandet" <akselspandetSNABEL-Ahotmail.com> says...

> Ok... synes bare stadig der er står foreskel.... Maxtoren er jo helt ned i
> 0,3A hvor seagaten er oppe på de 2,8A....

Maxtor-disken trækker også fra 5V, det gør Seagate ikke. Desuden
spinner Seagate hurtigere, så tallene skal nok passe.

> 3,3v 9A --CPU
> Ialt= 14A

> 5v 1,2A --DVD-Drev
> Ialt= 1,811A

> 12v 1,3A --DVD-Drev
> Ialt= 7,491A

> Min PSU har flg specs:
> 3,3V - 14A
> 5v - 20A
> 12v - 8A

> Så 3,3v og de 12v er ret tæt på.... Men er det til bekymring? Eller vil den
> lige gå?

Den er godt lige på grænsen. Jeg vil ikke give løsningen grønt lys, men
på den anden side vil jeg opfordre dig til at prøve.
Måske virker det, måske ikke... Stil ikke forventningerne for højt.

Hvis det ikke virker, så ved du jo hvilke krav du skal stille til
PSU'en


--
Med venlig hilsen/best regards
Jesper G. Poulsen

http://www.netmeister.org/news/learn2quote2.html

Ukendt (19-02-2004)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 19-02-04 11:02

> Maxtor-disken trækker også fra 5V, det gør Seagate ikke. Desuden
> spinner Seagate hurtigere, så tallene skal nok passe.
Tjaaa ok....

> > 3,3v 9A --CPU
> > Ialt= 14A
>
> > 5v 1,2A --DVD-Drev
> > Ialt= 1,811A
>
> > 12v 1,3A --DVD-Drev
> > Ialt= 7,491A
>
> > Min PSU har flg specs:
> > 3,3V - 14A
> > 5v - 20A
> > 12v - 8A
>
> > Så 3,3v og de 12v er ret tæt på.... Men er det til bekymring? Eller vil
den
> > lige gå?
>
> Den er godt lige på grænsen. Jeg vil ikke give løsningen grønt lys, men
> på den anden side vil jeg opfordre dig til at prøve.
> Måske virker det, måske ikke... Stil ikke forventningerne for højt.
>
> Hvis det ikke virker, så ved du jo hvilke krav du skal stille til
> PSU'en
Jeps... Nogle af de ting der har været med i udregningen er jo heller ikke
sat til i nu, men beregnet på en opgradering senere. Så indtil vidre kan den
sagtens klarer det,,,, Så tror bare jeg ser hvordan det kører....

Og MANGE tak for hjælpen!

Mvh
Aksel Spandet



Jesper G. Poulsen (19-02-2004)
Kommentar
Fra : Jesper G. Poulsen


Dato : 19-02-04 17:29

In article <403489a7$0$29372$edfadb0f@dread15.news.tele.dk>, "Aksel
Spandet" <akselspandetSNABEL-Ahotmail.com> says...

> Og MANGE tak for hjælpen!

Altid glad for at kunne hjælpe.


--
Med venlig hilsen/best regards
Jesper G. Poulsen

http://www.netmeister.org/news/learn2quote2.html

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177511
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408590
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste