Mindre overhead ved Webspeed ift. ADSL - h~
Fra : Kenneth Ahn Jensen

Dato : 12-02-04 15:37

Jeg sad lige og browsede gruppen og undrede mig over dette udsagn:

> en 2mbit Webspeed forbindelse som har langt mindre overhead end en ADSL

Hvorfor det? Webspeed kører måske ikke ethernet mellem "modem" og central,
ligesom de nyere ADSL'er? Hvis ikke, hvad kører de så?

Jeg har selv tænkt over om det kunne passe, da jeg kan se at mine forældres
256 kbps Webspeed er synligt hurtigere end min Pro@ccess med samme
båndbredde, f.eks. henter de vist omkring 30-31K/s hvor jeg ligger tættere
på 26-27 stykker.

Håber ikke jeg har overset noget åbenlyst. :)

Mvh Kenneth

Fjern en mail fra min emailadresse.
Remove one mail from my email address.

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 12-02-04 20:28

"Kenneth Ahn Jensen" <jakabov@mailmail.dk> skrev i en meddelelse
> Hvorfor det? Webspeed kører måske ikke ethernet mellem "modem" og central,
> ligesom de nyere ADSL'er? Hvis ikke, hvad kører de så?

ADSL kører ethernet over ATM. Det er ATM der sluger en del båndbredde

Fra : lovend

Dato : 12-02-04 23:58

> [...]
>
> --
> Martin Højriis Kristensen - http://usenet.makr.dk/
> Jeg repræsenterer med dette indlæg mig selv og ikke TDC

Hej jeg blander mig lige..

Hvad står atm for?

Mvh lovend

Fra : Hans

Dato : 13-02-04 00:56

"lovend" <lovend@nospamtdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> Hej jeg blander mig lige..
>
> Hvad står atm for?

Asynchronous Transfer Mode

/ Hans

Fra : Kenneth Ahn Jensen

Dato : 13-02-04 12:11

Martin Højriis Kristensen wrote:

> ADSL kører ethernet over ATM. Det er ATM der sluger en del båndbredde

Ahh, klart nok. :) Det troede jeg bare man var gået væk fra, for at bruge
"rent" ethernet mellem kunden og den lokale central og at man så dér
pakkede sine ethernet frames ind i ATM.
Er det sort snak, eller er der en grund til at man gerne vil have ATM hele
vejen?

Deraf kan jeg vel så også konkludere at mit Ericsson skillefilter til
BB-Prof sørger for indpakningen af ethernet i ATM frames? Hvorfor fungerer
det ikke bare som en bro istedet for at pakke ethernet frames ind i ATM og
spilde yderligere båndbredde?

(Måske skulle jeg bare rejse mig og hive en af de gamle netværksbøger ned
fra hylden...

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 13-02-04 14:26

> Er det sort snak, eller er der en grund til at man gerne vil have ATM hele
> vejen?

Sådan er ADSL lavet

> Deraf kan jeg vel så også konkludere at mit Ericsson skillefilter til
> BB-Prof sørger for indpakningen af ethernet i ATM frames?

Det er dit modem der gør det

> Hvorfor fungerer
> det ikke bare som en bro istedet for at pakke ethernet frames ind i ATM og
> spilde yderligere båndbredde?

Fordi pakkerne skal i ATM for at komme over ADSL

Fra : Jens

Dato : 14-02-04 22:53

"Kenneth Ahn Jensen" <jakabov@mailmail.dk> skrev i en meddelelse

>Webspeed kører måske ikke ethernet mellem "modem" og central,
> ligesom de nyere ADSL'er? Hvis ikke, hvad kører de så?

WebSpeed kører (Euro)DOCSIS, som er en standard der benyttes til transport
af datatrafik over kabel-TV nettet.

> [...]
> 256 kbps Webspeed er synligt hurtigere end min Pro@ccess med samme
> båndbredde, f.eks. henter de vist omkring 30-31K/s hvor jeg ligger

I (Euro)DOCSIS er overhead "indregnet" i bitstrømmen (hvis man kan forklare
det sådan), sådan at man får 256 Kbit/s ved 256 Kbit/s.

Jens

Fra : Niels Teglsbo

Dato : 15-02-04 16:41

"Jens" <jjonsson@_NOSPAM_get2net.dk> wrote:

> I (Euro)DOCSIS er overhead "indregnet" i bitstrømmen (hvis man kan forklare
> det sådan), sådan at man får 256 Kbit/s ved 256 Kbit/s.

Altså 256 Kbit/s IP?

Fra : Jens

Dato : 15-02-04 23:24

"Niels Teglsbo" <Niels@fabel.dk> skrev i en meddelelse

> Altså 256 Kbit/s IP?

Ja, sådan kan man vel godt sige det.....

Jens