adsl installation
Fra : MrHansen

Dato : 23-04-01 19:29

Hej Gruppe

På Torsdag får jeg endeligt mit ADSL fra TDC, efter kun 2 måneders
ventetid.. Det er da altid noget... Men jeg har lige et spørgsmål eller to:

Når nu teknikeren kommer og installerer det, ligger han så bare router og
det i en kasse, og så er det det..?? Kontrollerer han om der er hul
igennem??

Det følger vel en installationsvejledning med, ikke? Opsætningsvejledning ?

Er der noget jeg skal være opmærksom på ved installationen, any tips?

Vil min telefon være ude af drift hele dagen indtil teknikeren kommer?

Håber nogen kan hjælpe, det skal lige siges at det er en NE2 normal
installation, ikke total installation eller hvad de kalder det..

På forhånd tak

MrHansen

Fra : Morten B

Dato : 23-04-01 21:22

"MrHansen" <martinSPAM@mrhansen.dk> wrote in message
> Når nu teknikeren kommer og installerer det, ligger han så bare router og
> det i en kasse, og så er det det..?? Kontrollerer han om der er hul
> igennem??

Jeg har Netexpres med ATM-kort men jeg går ud fra at han foretager sig det
samme.
Efter han havde rodet med ledninger og sat skillefilter op bad han mig sætte
modemet til 230V og han satte så et loop-stik i ATM-porten på modemet. Han
ringede til TDC og klarmeldte, og ventede herefter i ca. 15-20 minutter til
der var konstant grønt lys i SYNC-lampen på modemet.

Herefter fik jeg selv lov til at rode med at trække en ledning fra
skillefilteret og hen til computeren hvor jeg ville have modemet (havde selv
valgt at der skulle være 4 meter mellem), installere ATM-netkort osv.

Jeg går ikke ud fra at teknikeren foretager sig mere bare fordi der er
router med. Han kontrollerer altså at der er hul fra modemet til centralen.
Jeg tror ikke han tester noget med routeren men jeg vil ikke lægge hovedet
på blokken.

> Det følger vel en installationsvejledning med, ikke? Opsætningsvejledning
?

Der medfulgte en CD med de nødvendige programmer og drivere samt en fin
folder med instruktioner.

> Er der noget jeg skal være opmærksom på ved installationen, any tips?

Du skal være varsom med at lade installations-cd'en ændre ved f.eks. Outlook
hvis du som jeg bruger email gennem dit webhotel. Ellers ændrer CD'en dine
instillinger til den email der følger med Opasiaabonnementet.

> Vil min telefon være ude af drift hele dagen indtil teknikeren kommer?

Nej, den var taget fra i ca. 1 minut mens han havde taget nogle ledninger
fra hinanden for at splejse dem sammen med nogle andre. Han spurgte endda om
jeg ventede opkald lige nu, men det var vist mest for hans egen skyld.
Telefonen ringer med 110V og det er ubehageligt :)

/Morten

Fra : Cyberdog

Dato : 24-04-01 17:36

Hejsa

Jeg fik installeret NE2 i sidste uge, det startede med at han ringede oppe
fra den central hvor jeg skulle kobles på hvor han sagde at han lige skulle
gøre klar der og at han ville være ude hos mig 20min efter.
Da han kom viste jeg ham hvor mit NT-boks sad (fordi vi har ISDN) og sagde
at han bare kunne smække det op ved siden af, han borede vel en 4 huller og
smækkede skillefilter og modem op der. Han connectede dem og viste mig hvor
jeg skulle tilslutte routeren (han tog ikke routeren ud af boksen). Han
WAPede modemet med sin nokia 8210 (har ingen idé om hvordan men det gjorde
han) for at tjekke den var iorden.

Derefter var det eneste jeg skulle gøre at slutte routeren til 230v, sætte
et straight (gråt) kabel mellem modem og router og et straight fra router
til hub (hvis du slutter direkte fra router til netkortet i din pc skal du
bruge twisted kabel som er gult i pakken).

Efter det var gjort tændte jeg min pc, fulgte den brugsanvisning der kom med
router hvor der kort fortalt stod at jeg skulle tjekke at min pc havde fået
en ip adresse og en gateway ip (start - kør - command - ipconfig) Hvorefter
man skulle gå ind i sin router config vha. IE og vælge åben eller lukket
opsætning.

Du skal IKKE bruge den Netexpress CD der følger med den er kun til ATM (aner
ikke hvorfor de sender den ud) og jeg vil råde dig fra at bruge den opasia
cd der også følger da den ændre på IE f.eks. ved at vise TDC logo i
browseren.. du skal derimod bare gå ind på www.onlinereg.dk og følge
anvisningerne..

håber det er en hjælp.. Cyberdog

Fra : Lasse Cederström

Dato : 25-04-01 00:20

Hej

> Han WAPede modemet med sin nokia 8210 (har ingen idé om hvordan men det
> gjorde han) for at tjekke den var iorden.

Han WAPede nu ikke direkte til modemet, men derimod til et system der styre
hastigheder og lign for din port. Det kan også vise om der er forbindelse
til modemet.

Men det er nu meget smart, havde kun set Web-interfacet tidligere, men da
jeg flyttede fik jeg selv lov til at rode med hans mobil telefon for - man
skal ikke sige man ved noget om det, så kommer man bare til at lave noget
;-P

Mvh,
- Lasse
Der skriver som privat person, og slet ikke på nogen måder min arbejdsplads
(TDC Internet) ;)

Fra : Erik Vestergaard

Dato : 24-04-01 17:39

Hej

> Når nu teknikeren kommer og installerer det, ligger han så bare router og
> det i en kasse, og så er det det..?? Kontrollerer han om der er hul
> igennem??

Jeg har netop fået installeret NE2. Der kom en meget flink tekniker. Han
satte skillefilter op, satte modem til, og kontrollerede gennem en
waptelefon-løsning, at der var korrekt forbindelse igennem loopback i
modemet. Det var der. Herefter skulle jeg selv installere router'en - en
speedstream 2601, idet teknikerens anavsraområde hører op her.
Installationen tog under 1 time alt ialt.

> Det følger vel en installationsvejledning med, ikke? Opsætningsvejledning
?

Der følger en 5-6 seks sider i pædagogisk letfatteligt sprog med.

> Er der noget jeg skal være opmærksom på ved installationen, any tips?

Min installation virkede ikke umiddelbart ikke. jeg fik en aftale med en
tekniker til næste dag. Han opdaterede linien et par gange - herefter
virkede det. Iflg ham et routerproblem, men det har ikke være der siden. Det
kører bare.

> Vil min telefon være ude af drift hele dagen indtil teknikeren kommer?

Telefonen var ude af drift sammanlagt 1 minuts tid. Første gang da han
skulle justere et eller andet på centralen, 2. gang da han skulle sætte
skillefilter til herhjemme.

> Håber nogen kan hjælpe, det skal lige siges at det er en NE2 normal
> installation, ikke total installation eller hvad de kalder det..

Når man læser her i gruppen fpr man det indtryk at det ofte går grueligt
galt. jeg kan kun sige at det har været en positiv oplevelse for mig.

Mvh Erik

Fra : Philip Søeberg

Dato : 24-04-01 20:38

Og... Hvad hvis lejligheden er på 2 etager?

Jeg er nemlig interesseret i at ADSL forbindelsen bliver placeret på anden
etage, men hvad så med stuen? Kommer der ekstra skillefilter? Trækker
teknikeren 2km kabel ekstra? (Der er faktisk temmelig langt!)

- Philip S.

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 24-04-01 20:48

"Philip Søeberg" <philip99@worldonline.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> etage, men hvad så med stuen? Kommer der ekstra skillefilter? Trækker
> teknikeren 2km kabel ekstra? (Der er faktisk temmelig langt!)

Han placerer det et og kun et sted og max 25 meter fra indgangsstikket.
Alt andet koster ekstra, og man kan ikke umiddelbart få 2 stik.

--
Med Venlig Hilsen

Martin Højriis Kristensen
Svar bedes baseret på RFC1855

Fra : Philip Søeberg

Dato : 25-04-01 13:36

Det lyder lækkert, men lad mig illustrere:

[hul-i-væg - udefra]----------[stik1 - stuen]-----------[stik2 - 2
etage]~~~~~~~[pc]

Teknikeren indsætter skillefiltret ved stik2
Hvis så et fjols løfter fon ved stik1 vil min dsl forbindelse så ikke dø?
eller har jeg misforstået et eller andet? Ved "indgangstikket", mener du da
[stik1] ?

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 25-04-01 19:30

> Teknikeren indsætter skillefiltret ved stik2
> Hvis så et fjols løfter fon ved stik1 vil min dsl forbindelse så ikke dø?

Nej, ledninngerne trækkes så dette ikke sker.

> eller har jeg misforstået et eller andet? Ved "indgangstikket", mener du
da
> [stik1] ?

Nej, jeg mener der hvor ledningen kommer ind i huset.