Navne på brokvartererne i København?
Fra : Kitt Søndergaard

Dato : 12-02-04 12:40

Jeg håber, at dette er den rigtige nyhedsgruppe til mit spørgsmål.
Hr kommer det:
Navnene på brokvartererne Østerbro, Nørrebro og Vesterbro har altid
slået mig. På et kort ligger Østerbro jo nord for voldene af det gamle
København og burde jo derfor hedde Nørrebro.
Nørrebro derimod ligger vest for voldene og burde vel egentlig hedde
Vesterbro.
Endelig ligger Vesterbro syd for voldene og burde vel så hedde
Sønderbro.
Men sådan er det jo ikke. Kender nogen forklaringen på, at
brokvartererne i sin tid fik de navne, de fik?
Vh.
Kitt Søndergaard

Fra : Hugh Watkins

Dato : 12-02-04 16:21

"Kitt Søndergaard" <kitt@vip.cybercity.dk> wrote in message news:c0foie$je5$1@news.cybercity.dk...
> [...]
> Sønderbro.
> Men sådan er det jo ikke. Kender nogen forklaringen på, at
> brokvartererne i sin tid fik de navne, de fik?

tænke på portene

opad Norgesgade igennem Kastellet til Kalkbrænderiet

der er kun vand til øst
langs strand og Sjællands østkyst

Sonderport over Christianshavn til Amager

Vesterport ud til vesterlig Danmark

og Vandporten ?
ved Magasin

Hugh W

--

Danish genealogy - dansk genealogi
http://www.rootsweb.com/~dnkcen/index.html

Fra : Thomas Thorsen

Dato : 12-02-04 17:04

Kitt Søndergaard skrev:

> [...]
> Sønderbro.
> Men sådan er det jo ikke. Kender nogen forklaringen på, at
> brokvartererne i sin tid fik de navne, de fik?

I middelalderbyen, som omtrent begrænses af de nuværende Vester
Voldgade, Nørre Voldgade og Gothersgade, vendte de 3 porte mod
henholdsvis øst, nord og vest, og de lå næsten på det østligste,
nordligste og vestligste punkt i byen. Derfor var det naturligt at
portene fik navn efter verdenshjørnerne. I 1600-tallet blev byen udvidet
mod nordøst med området der i dag begrænses af Gothersgade, Øster
Voldgade, Kastellet, Havnen og Nyhavn, og Østerport blev flyttet og kom
til at ligge omtrent hvor stationen af det tilsvarende navn ligger nu -
altså nærmest mod nord, mens Nørreport efter udvidelsen ikke længere var
på det nordligste punkt i byen.

Brokvartererne fik verdenshjørne efter de porte som de lå ud for selv om
portene efterhånden ikke helt passede til verdenshjørnerne. Efterledet
"-bro" betyder "brolagt gade", jf. udtrykket "stenbroen".

På samme måde hed voldene Øster-, Nørre- og Vestervold, og kvartererne
udenfor fik navnene Østervold, Nørrevold og Vestervold Kvarter.
Farimagsgaderne hedder på samme måde Øster, Nørre og Vester
Farimagsgade. Søgaderne hedder Øster, Nørre og Vester Søgade, og endelig
findes både Øster, Nørre og Vester Fælled. Verdenshjørnerne er i alle
tilfælde arvet fra de gamle byporte som fik deres navne efter deres
placering i middelalderbyen.

--
Thomas Thorsen

http://nrpl.dk

Fra : Niels Gjermandsen

Dato : 12-02-04 22:01

Hej
Der faktisk noget der hedder Sønderbro
Men det anvendes ikke så tit i.
Sønderbro i Kjøbenhavn er faktisk det område der ligger nordligst på den
grønne Ø Amager og lige under den flade holm som hedder Rævehalen
(Christianshavn), Altså området lige syd for voldene ved nordsiden af
Amager, Københavns område gik faktisk til 1 januar 1902 helt ned til Prags
Boulevard, Sønderbro hedder også Amager bro og i dag er det den nordlige del
af Kjøbenhavn S, I 1902 blev Kjøbenhavn udvidet til den nuværende
komunegranse ved at indlemme komunen Sundby, som vsr udskildt 7 år tidligere
fra Taarnby komune.
En Sønder bro er der altså.

Niels Gjermandsen

Fra : Hugh Watkins

Dato : 12-02-04 23:23

se amagerport og sonderport i http://krak.dk/

Ved Amagerport 1
2300 København S

Ved Sønderport 1
2300 København S

som gamle 3535 35 35 taxi chauffeur

jeg huske sjovgade navn at fortælle meget onm lokalhistorie

mvh

Hugh W

Fra : Kitt Søndergaard

Dato : 13-02-04 13:17

From: "Niels Gjermandsen"

> [...]
> af Kjøbenhavn S, I 1902 blev Kjøbenhavn udvidet til den nuværende
> komunegranse ved at indlemme komunen Sundby, som vsr udskildt 7 år

Jeg takker mange gange for forklaringerne.
Nu har jeg også fået styr på Øster, Vester og Nørre-betegnelserne for
gaderne Voldgade, Farimagsgade og Søgade.
Jeg har et spørgsmål til affødt af svaret fra Thomas Thorsen. Ved man,
hvor de gamle byporte præcist lå i middelalderbyen Kjøbenhavn, inden de
blev bygget/genopført ved voldene?
Vh.
Kitt Søndergaard

Fra : Jean Seeberg

Dato : 13-02-04 14:08

> Jeg har et spørgsmål til affødt af svaret fra Thomas Thorsen. Ved man,
> hvor de gamle byporte præcist lå i middelalderbyen Kjøbenhavn, inden de
> blev bygget/genopført ved voldene?

Hej jeg har smidt et kort ind på dk.binaer.historie som fortæller lidt om
portenes placering.

Hilsen Jean

Fra : Kitt Søndergaard

Dato : 15-02-04 18:55

"Jean Seeberg" skrev i en meddelelse
> Hej jeg har smidt et kort ind på dk.binaer.historie som fortæller lidt
om
> portenes placering.

Hej Jean Seeberg!
Det er et meget illustrativt kort af sagen. Mange tak.
Kunne jeg få dig til at lægge det ind i dk.binaer igen, da jeg havde
printet det ud og ville printe det ud igen på tværs for at kunne læse
hele teksten, gik der kuk i det. Og nu er billedet der ikke længere.
Ligger de der kun 1 dag mon?
Vh.
Kitt Søndergaard

Fra : Thomas Thorsen

Dato : 15-02-04 19:14

Kitt Søndergaard skrev:

> Ligger de der kun 1 dag mon?

Det afhænger af den enkelte udbyders server, men i binære grupper er
"opbevaringstiden" som regel meget kort.

--
Thomas Thorsen

http://nrpl.dk

Fra : Jean Seeberg

Dato : 15-02-04 19:28

Hej Kitt.

Jeg har nu sendt det til dig privat.

For en anden gangs skyld kan du da gå ind og gemme billedet eller hvad det
nu drejer sig om, direkte på din PC, så kan du også forstørre det som det
passer dig.

Hilsen Jean

Fra : Jean Seeberg

Dato : 16-02-04 08:55

Hej Kitt.
Som tidl. nævnt sendte jeg dig kort over København på privat mail, men den
er kommet tilbage, så der må være noget forkert, men nu har jeg lagt kortet
ud på binare igen.
Håber det lykkedes.
Jean

Fra : Thomas Thorsen

Dato : 13-02-04 18:19

Kitt Søndergaard skrev:

> Jeg har et spørgsmål til affødt af svaret fra Thomas Thorsen.
> Ved man, hvor de gamle byporte præcist lå i middelalderbyen
> Kjøbenhavn, inden de blev bygget/genopført ved voldene?

Portene har altid ligget ved voldene, men ikke altid helt det samme
sted. Nørrevold og Vestervold lå i øvrigt på næsten samme sted hele
tiden indtil de blev sløjfet. Det var kun Østervold der blev flyttet ved
udvidelsen af byen i slutningen af 1600-tallet.

Den oprindelige placering af portene var ud for hhv. Østergade,
Nørregade og Vestergade (endnu en parallel). Se den nøjagtige placering
på det kort Jean Seebergs postet i news:dk.binaer.historie. Senere blev
Vesterport flyttet en smule sydpå til nuværende Rådhusplads (ud for
Frederiksberggade), Nørreport blev flyttet en smule østpå til
Frederiksborggade, mens Østerport ved byens udvidelse som tidligere
nævnt blev flyttet fra nuværende Kongens Nytorv helt til ud for St.
Kongensgade.

--
Thomas Thorsen

http://nrpl.dk