Spørgsmål om tavsheds pligt.
Fra : folkeskole

Dato : 11-02-04 21:11

Hej i grupperne!

Et par spørgsmål :

a) Hvis en skoles ledelse modtager et brev, hvori fremgår at afsenderen
ønsker at skolens ledelse ikke "spreder" informationer i brevet til fx
skolens lærerstab eller andre, hvilke love/paragraffer kan et sådan ønske i
givet fald henføres under ?
b) Såfremt skolens ledelse ikke imødekommer ønsket og bringer information
videre til fx lærere eller andre, hvilke strafretslige konsekvenser kan
dette have for skolens ledelse ?

På forhånd Tak!
Spørgsmålstegnet

Fra : Peter Hindsgaul

Dato : 11-02-04 21:53

"folkeskole" <spørgsmål@skole.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> b) Såfremt skolens ledelse ikke imødekommer ønsket og bringer information
> videre til fx lærere eller andre, hvilke strafretslige konsekvenser kan

Det kommer givetvis an på karakteren af brevets indhold og hvem der er
afsender.

Er henvendelsen lige så anonym som denne forespørgsel kan jeg ikke
forestille mig at der er nogen regler, der forhindrer ledelsen i at udbrede
indholdet til andre berørte parter.

Ligeledes kan der være emner, hvor ledelsen er forpligtet til at
viderebringe informationerne, uanset hvad afsenderen måtte ønske.

vh
Peter Hindsgaul

---
Denne mail er konstateret Virusfri

Fra : folkeskole

Dato : 11-02-04 22:34

"Peter Hindsgaul" <peter@pfhjienrdnsdgeatutle.dk> skrev i en meddelelse
[cut]

> [...]
>
> Ligeledes kan der være emner, hvor ledelsen er forpligtet til at
> viderebringe informationerne, uanset hvad afsenderen måtte ønske.

Henvendelsen er ikke anonym og angår nogle konkrete hændelser og meninger
herom; en forælders reaktioner på skolens ledelse.

Spørgsmålstegnet

Fra : Niels Aage Schmidt

Dato : 11-02-04 23:12

Såfremt brevet omhandler navngivne eller blot identificerbare personer ansat
ved skolen har de ret til at blive informeret om indholdet af brevet.
De er jo part i sagen og i øvrigt omfattet af tavshedspligten.

vh. Niels Aage

se også: http://home7.inet.tele.dk/erikjapp/info/tavshed.htm

Fra : Peter Hindsgaul

Dato : 11-02-04 23:33

> [...]
>
> Henvendelsen er ikke anonym og angår nogle konkrete hændelser og meninger
> herom; en forælders reaktioner på skolens ledelse.

En ansat - herunder en skoleledelse - har vel altid ret til at konferere med
sine overordnede.
I øvrigt tror jeg ikke en episode som den du skitserer (med meget svag
blyant) vil være smart for lederen at fortie overfor sit personale. Ikke
mindst fordi samme personale meget vel kan tænkes at høre om den over
Brugsens køledisk.

vh
Peter Hindsgaul

---
Denne mail er konstateret Virusfri

Fra : folkeskole

Dato : 11-02-04 23:40

> [...]
> blyant) vil være smart for lederen at fortie overfor sit personale. Ikke
> mindst fordi samme personale meget vel kan tænkes at høre om den over

Med andre ord :
Der er intet til hinder for, at en forælders "klager" over en skoles ledelse
bliver alment kendt på lærerværelset, uagtet ønsket om det modsatte ?
(Læs : "ham/hende; brokrøven har skrevet ...osv..")

På forhånd tak!
Spørgsmålstegnet

Fra : Peter Hindsgaul

Dato : 12-02-04 00:31

> [...]
> bliver alment kendt på lærerværelset, uagtet ønsket om det modsatte ?
> (Læs : "ham/hende; brokrøven har skrevet ...osv..")

Det er først nu det kommer ind i historien at der er tale om en brokrøv.

Ser vi bort fra det, er det svært at se hvad formålet med at klage over
skolens ledelse TIL skolens ledelse måtte være. Det mest naturlige ville
være at klage et niveau højere oppe.

En klage over en skoles ledelse er i princippet en klage over skolen, i og
med at ledelsen tegner skolen. Bliver der klaget over skolen, vil det derfor
kunne berøre samtlige ansatte, og det er vel derfor kun rimeligt at de er
orinteret, så ubehagelige overraskelser undgåes.

Men igen er karakteren af henvendelsen afgørende. Er der, som du skriver,
tale om en brokrøv, kan det meget nemt være det smarteste blot at registrere
at der er kommet en henvendelse.

Men det må i den sidste ende være skolelederens afgørelse: Skal der
informeres nedad, opad eller slet ikke.

Grundlæggende er det dog at man ikke kan sende et brev til en mand hvor der
står "Du er en idiot, og det må du ikke sige til nogen jeg har sagt" og så
regne med at den stopper der.

vh
Peter Hindsgaul

---
Denne mail er konstateret Virusfri

Fra : @(none)

Dato : 12-02-04 01:42

Peter Hindsgaul wrote:
> "folkeskole" <spørgsmål@skole.dk> skrev i en meddelelse

> ledelse

> Det er først nu det kommer ind i historien at der er tale om en brokrøv.
???
Hvad har du gang i Peter?

> Ser vi bort fra det, er det svært at se hvad formålet med at klage over
> skolens ledelse TIL skolens ledelse måtte være. Det mest naturlige ville
> være at klage et niveau højere oppe.
Læs det oprindelige spørgsmål igen Peter!

> [...]
> kunne berøre samtlige ansatte, og det er vel derfor kun rimeligt at de er
> orinteret, så ubehagelige overraskelser undgåes.
Er der her tale om en klage over skolens ledelse?
Måske Peter, du er lidt manipulerende?

Det er mærkværdigt at trådens simple spørgsmål ikke kan besvares klarere?

Med venlig hilsen
Jørn Hedegaard Povlsen

Fra : Peter Hindsgaul

Dato : 12-02-04 10:15

"@(none)" <""jhp\"@(none)"> skrev i en meddelelse
> ???
> Hvad har du gang i Peter?
En markering af at det er ret primitivt at gå ud fra, at klagere pr.
definition bliver opfattet som brokrøve.

> Læs det oprindelige spørgsmål igen Peter!

Det kan jeg da godt, men jeg har lidt svært ved at se, hvad det har med
noget at gøre.

> Er der her tale om en klage over skolens ledelse?
> Måske Peter, du er lidt manipulerende?

Fra den anonyme spørgers indlæg citerer jeg: "Henvendelsen er ikke anonym og
angår nogle konkrete hændelser og meninger
herom; en forælders reaktioner på skolens ledelse." "Der er intet til hinder
for, at en forælders "klager" over en skoles ledelse
...."
Så ja, efter det foreliggende er der tale om en klage over skolens ledelse
og nej, jeg er ikke manipulerende (hverken lidt, meget eller noget der i
mellem)

> Det er mærkværdigt at trådens simple spørgsmål ikke kan besvares klarere?

Spørgsmålet er besvaret krystalklart. Men det er ikke sikkert at svaret var
det ønskede, men sådan går det jeg af og til.

vh
Peter Hindsgaul

---
Denne mail er konstateret Virusfri

Fra : folkeskole

Dato : 12-02-04 20:42

> [...]
> Måske Peter, du er lidt manipulerende?
>

> Det er mærkværdigt at trådens simple spørgsmål ikke kan besvares klarere?

Jeg tror jeg bliver nødt til at formulere mig mere klart
Eksempelvis :
"Til skoleleder YY.
Jeg har idag haft en samtale med mit barn baseret på hændelsen dd.
hvor De og mit barn havde en uoverensstemmelse.
Til Deres orientering finder jeg Deres handling yderst kritisabel.
Jeg vil bede Dem om ikke at involvere uvedkommende i denne sag
i det jeg frygter, at dette kunne medføre yderligere komplikationer
for mit barns dagligdag på skolen.
De er naturligvis velkommen til at kontakte undertegnede for yderligere
uddybende kommentarer.
med venlig hilsen XX"

Hvis man så senere hører historien "over køledisken", fra en -
uvedkommende -
lærer på pågældende skole, kan man så konkludere at der har været tale om
brud på tavshedspligt ?
Altså en konkret sag, et konkret barn, en konkret forælder, en konkret
skoleleder...

Ligeledes det modsatte - har forælderen lov til at offentliggøre sine
meninger om en
konkret sag, en konkret skoleleder, fx som et "åbent brev" (læserbrev) til
vedkommende ?

Spørgsmålstegnet

Fra : Thomas Sørensen

Dato : 16-02-04 07:43

Det er i princippet ligemeget hvem du informerer, om noget, inden for en
enkelt folkeskole så er den der er blevet informeret ikke forpligtet af
tavshedspligten INDEN for egen offentlig forvaltning, dvs. folkeskolen (mere
information i forvaltningsloven).

Det eneste du kan være sikker på er at han ikke kan informere andre end dem
på skolen, overfor andre har han tavshedspligt.

Der er med andre ikke noget til hinder for at en skoleleder giver
information videre. Det eneste du kan håbepå er a han har samme syn på sagen
som du, dvs. at han mener at der ikke er nogen grund til at informere andre.

Fra : Kim2000

Dato : 12-02-04 02:28

Nej Peter du har misset noget er jeg ret sikker på.
En person klager f.eks. over at der kun skal en lærer med lejrskole, at
skoleboden er elendig eller sådan noget. Hvis dette kommer til lærerværelset
kan personen hurtigt opfattes som "ham der brokrøven".

Til selve spørgsmålet:

Det er jo naturligvis givet at klager du over en lærer, så vil den
pågældende lærer bliver informeret omkring klagen, alt andet vil da også
være kritisabelt. Men kun de relevante parter vil blive inddraget, hvilket
dog også nogle gange kan være en del. Hvis det er en klage over en lærer kan
han jo kræve sin tillidsmand med, nogle af hans kollegaer kan blive
inddraget osv.

Jeg tror det svar Niels Aage kom med var rimelig dækkende, sagens parter vil
også være omfattet af tavshedspligt. Hvilket vil sige at klager du over
f.eks. mig som lærer, må jeg ikke løbe ned i Brugsen og fortælle at du er
bare så og så dum og så sagde han også og bla bla bla.

Jeg er faktisk mere i tvivl om, om du som klager er omfattet af den i samme
grad - nogle der har et bud?

Kim

Fra : Niels Aage Schmidt

Dato : 12-02-04 07:50

"Kim2000" <kim2000@mail.dk> skrev i en meddelelse
<snip>

> [...]
> bare så og så dum og så sagde han også og bla bla bla.
>
> Jeg er faktisk mere i tvivl om, om du som klager er omfattet af den i

Tavshedspligt er ikke noget man som privatperson kan pålægge nogen. Skolens
ansatte har ret til - inden for organisationen - at informere alle, der er
berørt af klagerens udsagn.
Klager er kun omfattet af tavshedspligt, hvis vedkommende er med i fx
skolebestyrelsen og lignende. (Se tidligere henvisning)

For øvrigt: Er det ved at blive sædvane, at man søger at anonymisere sig.
Jeg mener stadig, at man skal fægte med åben pande. Specielt spørgeren, der
fejlagtigt mener at være udsat for bruds på tavshedspligten.

hilsen Niels Aage

Fra : Birgitte Abkjær

Dato : 12-02-04 22:31

Lige meget hvem man taler med over køledisken i Brugsen, er det klart en
regel for mig og mine kolleger, at man helst kun taler om dagligdags ting
med forældre. Hvis de selv bringer personspørgsmål på bane, svarer jeg kun
overfladisk og i almene vendinger - er der problemer, aftaler vi at tales
ved.

VH Birgitte

Fra : NLS

Dato : 26-02-04 17:31

Sikke en teoretisering...

Forvaltningelovens bestemmelser dækker episoden.
I de nævnte tilfælde er der tale om tavshedspligt over for kolleger internt
på skolen, hvilket er misforstået. En sådan fides ikke. Forvaltningslovens
bestemmelser handler om personfølsomme oplysninger, altså oplysninger der
handler om personers økonomi, helbred m.v., og ikke om angsten for at dit
barn kan "straffes" af andre lærere.
Lederen kan kun straffes på en måde i det givne eksempel, nemlig ved at du
stemmer med fødderne og finder en privatskole - hvis det da er en straf.

Men måske skulle du lade være med at skriv - bed ledelsen om et møde -
samtale kan ændre verden :)

MVH
Jacob Hatting

Fra : Henning Makholm

Dato : 11-02-04 23:19

Scripsit "folkeskole" <spørgsmål@skole.dk>

> [...]
> skolens lærerstab eller andre, hvilke love/paragraffer kan et sådan ønske i

Afsenderens ønske er i princippet ligegyldigt. Man kan ikke ensidigt
indføre tavshedspligt for nogen som man uopfordret meddeler et eller
andet.

Det kan være at karakteren af de oplysninger du snakker om, medfører
at der som udgangspunkt er tavshedspligt, men:
1. I så fald er den der uafhængigt af om afsenderen udtrykkeligt
har bedt om den.
2. Vi har ingen chance for at vurdere om det er tilfældet når du
ikke giver flere detaljer end ovenfor.
3. Det er tvivlsomt om en sådan tavshedspligt kan omfatte relevant
kommunikation internt i organisationen.

> b) Såfremt skolens ledelse ikke imødekommer ønsket og bringer information
> videre til fx lærere eller andre, hvilke strafretslige konsekvenser kan
> dette have for skolens ledelse ?

Som udgangspunkt: Ingen.

FUT: dk.videnskab.jura
(den onanyme spørger havde krydspostet uden selv at sætte FUT. Fy!)

--
Henning Makholm "Y'know, I don't want to seem like one of those
hackneyed Jews that you see in heartwarming movies.

Fra : folkeskole

Dato : 11-02-04 23:53

> [...]
> ikke giver flere detaljer end ovenfor.
> 3. Det er tvivlsomt om en sådan tavshedspligt kan omfatte relevant

Ok - der er altså intet til hinder for at ledelsen kan "udbrede" (på
lærerværelset : "ham/hende brokrøven har skrevet...osv") en forælders
skriftlige kritik af ledelsen i en konkret hændelse, uanset at forælderen
har bedt om at dette ikke gøres ?
Og der er ingen umiddelbar tavshedspligt mht oplysninger vedrørende feks
familieforhold og andre ting ?

På forhånd tak!
Spørgsmåltegnet

> FUT: dk.videnskab.jura
> (den onanyme spørger havde krydspostet uden selv at sætte FUT. Fy!)

Jooeeh - der er vist nok noget jeg skal have sat mig ind i - aner ikke
hvordan man FUT'er...:-/

Fra : Henning Makholm

Dato : 12-02-04 00:22

Scripsit "folkeskole" <spørgsmål@skole.dk>

> Og der er ingen umiddelbar tavshedspligt mht oplysninger vedrørende feks
> familieforhold og andre ting ?

Ikke nogen der kan udledes af din (manglende) beskrivelse af
forholdet.

--
Henning Makholm "The practical reason for continuing our
system is the same as the practical reason

Fra : Thomas Sørensen

Dato : 16-02-04 07:47

> [...]
> ikke giver flere detaljer end ovenfor.
> 3. Det er tvivlsomt om en sådan tavshedspligt kan omfatte relevant

Der findes ingen tavshedspligt inden for en offentlig forvaltning, heri også
folkeskolen, tavshedspligt gælder altid over for private og ANDEN offentlig
forvaltning

Fra : Karina og Christian

Dato : 11-02-04 23:22

"folkeskole" <spørgsmål@skole.dk> wrote in message
[klip]
> b) Såfremt skolens ledelse ikke imødekommer ønsket og bringer information
> videre til fx lærere eller andre, hvilke strafretslige konsekvenser kan
> dette have for skolens ledelse ?

Det kommer ganske an på, hvilke oplysninger, der er tale om.

Med venlig hilsen
Karina

Fra : folkeskole

Dato : 11-02-04 23:46

"Karina og Christian" <vaksFJERNDETTE@krudt.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> [klip]
>
> Det kommer ganske an på, hvilke oplysninger, der er tale om.

Det drejer sig om konkrete hændelser, og forælderens reaktion på skolens
ledelses håndtering, udelukkende stilet til ledelsen med en meget kraftig
tilkendegivelse af utilfredshed med ledelsens håndtering.

Må ledelsen på lærerværelset eller i det hele taget overfor andre berette om
en sådan "sag" ?

På forhånd tak!
Spørgsmålstegnet

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 12-02-04 06:34

folkeskole skrev:

>Må ledelsen på lærerværelset eller i det hele taget overfor andre berette om
>en sådan "sag" ?

Jeg kender ingen paragraffer, men det er ren rutine at lærerne
orienteres om den slags. Men lærere har tavshedspligt, så uanset
hvad kan oplysningen ikke (legalt) komme uden for lærerværelset.

--
Bertel

Fra : Kristian Storgaard

Dato : 12-02-04 08:43

"Bertel Lund Hansen" skrev 12.02.2004 6:34:

> Jeg kender ingen paragraffer, men det er ren rutine at lærerne
> orienteres om den slags. Men lærere har tavshedspligt, så uanset
> hvad kan oplysningen ikke (legalt) komme uden for lærerværelset.

Ja - efter omstændighederne kan der endda være *pligt* for skolens ledelse
til at høre den/de omhandlede lærer(e) jf. forvaltningslovens § 19.

/kristian

Fra : Michael Bjørnbak Mar~

Dato : 30-03-04 22:08

Uden at være helt sikker, så hører dette emne under det forhold,
at man pålægger trediemand tavshedspligt. F.eks. som her
http://www.cfje.dk/cfje/Lovbasen.nsf/ID/LB02421653?OpenDocument
hvor en journalist får lov til at kige indenfor, men han pålægges
tavshedspligt, som han skal respektere.

Hvis man ikke gør det, kan der givet rejses en civilretssag, hvor
krænkelsen takseres med bøde og erstatning.

Fra : Peter Hindsgaul

Dato : 30-03-04 22:13

"Michael Bjørnbak Martensen" <michael.martensen@tdcspace.dk> skrev i en
meddelelse news:10806810150.0869739530445486@dtext.news.tele.dk...
> [...]
>
> Hvis man ikke gør det, kan der givet rejses en civilretssag, hvor
> krænkelsen takseres med bøde og erstatning.

Skolen eller skoleinspektøren kan vel næppe være trediepart i en sag om sig
selv.

Venlig hilsen
Peter Hindsgaul

---