Er det en Barton eller en Athlon jeg har f~
Fra : Henrik Jansen

Dato : 11-02-04 18:08

Hejsa
Jeg har købt en ny computer og har bestilt som der står på fakturaen :
AMD Barton 2600+ /333
Men når jeg booter op står der Athlon2600 (tror jeg -det går ret hurtigt) og
hvis jeg går i "Egenskaber for system" står der under computer:
AMD Athlon(tm) XP 2600+
2,09 GHz

Har forretningen kommet en forkert CPU i kassen, eller er det mig der er
galt på den?
PS -kører Win XP

Tak for svar
Henrik

Fra : Per Nielsen

Dato : 11-02-04 18:33

Henrik Jansen wrote:
> Men når jeg booter op står der Athlon2600 (tror jeg -det går ret
> hurtigt)

Tryk på Pause hvis du vil have tid til at læse.

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 11-02-04 19:00

In article <402a6159$0$1588$edfadb0f@dread14.news.tele.dk>,
duerIkke@duerikke.dk says...

> PS -kører Win XP

Aida32 er din ven

--
Med venlig hilsen/best regards
Jesper G. Poulsen

Fra : Martin Johansson

Dato : 11-02-04 20:03

"Henrik Jansen" <duerIkke@duerikke.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> AMD Athlon(tm) XP 2600+
> 2,09 GHz
>
> Har forretningen kommet en forkert CPU i kassen, eller er det mig der er

En Barton er en Athlon XP processor.

Alle processorer har et "kodenavn", Athlon: Thunderbird.
AthlonXP: Palomino, Thoroughbred, Barton, Thorton.

P4, Willame

Fra : Henrik Jansen

Dato : 11-02-04 21:11

> En Barton er en Athlon XP processor.
>
> Alle processorer har et "kodenavn", Athlon: Thunderbird.
> AthlonXP: Palomino, Thoroughbred, Barton, Thorton.
>
> P4, Willame

OK -Vil det så ikke sige at min processor er den "rigtige"? Hvis jeg prøver
AIDA32 Står der at CPU type er :
AMD Athlon XP, 2100 MHz (6.25 x 336) 2600+
og det kan godt være lig med en Barton?

Hilsen
Henrik

Fra : Martin Kirschmeyer

Dato : 11-02-04 21:27

Henrik Jansen wrote:
> AMD Athlon XP, 2100 MHz (6.25 x 336) 2600+
> og det kan godt være lig med en Barton?

Hvis du vælger motherboard, og derefter CPU, så står navnet der: På min står
ThoroughBred-B

--
Mvh/Martin K
2 x Le Mans tilskuer - on location...

Fra : Henrik Jansen

Dato : 11-02-04 23:59

> Hvis du vælger motherboard, og derefter CPU, så står navnet der: På min
står
> ThoroughBred-B

Det gør der også på min -Er det så den rigtige CPU jeg har fået? (Jeg er
lidt tumpet til det her )

CPU Egenskaber
CPU Type AMD Athlon XP, 2100 MHz (6.25 x 336) 2600+
CPU Alias Thoroughbred-B
CPU Stepping B0
L1 Kode Cache 64 KB
L1 Data Cache 64 KB
L2 Cache 256 KB (On-Die, Full-Speed)

CPU Fysisk Information
Type 453 Pin PGA
Størrelse 4.95 cm x 4.95 cm
Transistorer 37.6 million
Proces Teknologi 6Mi, 0.13 um, CMOS, Cu
Teknologi 84 mm2
Core Spænding 1.50 - 1.65 V
I/O Spænding 1.6 V
Typisk Forbrug 44.0 - 64.0 W (afhængig af clock hastighed)
Maksimalt Forbrug 48.5 - 74.3 W (afhængig af clock hastighed)

Fra : Martin Johansson

Dato : 12-02-04 00:24

> [...]
> Typisk Forbrug 44.0 - 64.0 W (afhængig af clock hastighed)
> Maksimalt Forbrug 48.5 - 74.3 W (afhængig af clock hastighed)

Det er det ikke udfra de informationer.
Se på CPU alias og L2 Cache.
Der skal stå Barton og 512 KB.

Fra : Martin Kirschmeyer

Dato : 12-02-04 09:05

Martin Johansson wrote:
> Det er det ikke udfra de informationer.
> Se på CPU alias og L2 Cache.
> Der skal stå Barton og 512 KB.

Præcis. Det er ikke den rigtige. Det er den version af TB der kører 333 MHz
på FSB'en...

Fra : Martin Johansson

Dato : 11-02-04 21:49

> [...]
prøver
> AIDA32 Står der at CPU type er :
> AMD Athlon XP, 2100 MHz (6.25 x 336) 2600+

Ja, der er ikke andre end barton der kører 333 MHz FSB officielt.

Fra : Martin Kirschmeyer

Dato : 11-02-04 21:51

Martin Johansson wrote:
> Ja, der er ikke andre end barton der kører 333 MHz FSB officielt.

Jo. Thoroughbred 2600+ laves i to versioner. Een der kører 266 MHz og een
der kører 333 MHz. 266 MHz'eren er bare svær at skaffe i Danmark. Jeg
forsøgte selv i et stykke tid, men endte alligevel op med en 2400+, da jeg
ikke gad lede mere...

Fra : Martin Johansson

Dato : 11-02-04 23:02

"Martin Kirschmeyer" <kirschmeyer@REMOVE.hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> der kører 333 MHz. 266 MHz'eren er bare svær at skaffe i Danmark. Jeg
> forsøgte selv i et stykke tid, men endte alligevel op med en 2400+, da jeg

Hmm der kan man se, jeg har fundet den hos SHG.
AMD smider da godt nok AthlonXP ud i alle afskygninger for tiden.

Man skal også huske Thorton, den kører dog 266 MHz fsb.

Fra : Martin Kirschmeyer

Dato : 12-02-04 09:07

Martin Johansson wrote:
> Hmm der kan man se, jeg har fundet den hos SHG.
> AMD smider da godt nok AthlonXP ud i alle afskygninger for tiden.

Den fandtes nu også i sommers

> Man skal også huske Thorton, den kører dog 266 MHz fsb.

Jep - men den anser jeg blot for noget 'snask'. Man har ikke 512 KB cache og
man har ikke samme clockfrekvens som på T-Bred'erne...

Fra : Martin Johansson

Dato : 12-02-04 12:50

> Den fandtes nu også i sommers

Gjorde den det? LOL

> Jep - men den anser jeg blot for noget 'snask'. Man har ikke 512 KB cache
og
> man har ikke samme clockfrekvens som på T-Bred'erne...

Den er heller ikke særligt udbredt.
Men den er populær for sin pris og muligheden for at aktivere resten af L2
cachen.
Det virker i de fleste tilfælde, og så har man en meget billig Barton.

Fra : Jonny Jensen

Dato : 12-02-04 21:03

> Den fandtes nu også i sommers

Den var faktisk ude længe før Barton, helt op til XP2800+, 333 MHz FSB, så
kom barton og sænkede frekvensen og dobblede L2 cache...

Jonny.

Fra : Jonny Jensen

Dato : 12-02-04 21:02

Selv uden de yderlige oplysninger som du nævner andet sted i tråden kan jeg
fortælle at det ikke er en Barton, du har der, men derimod en Thoroughbred
B. Den kører ved højere clock frekvens end en Barton, som i en XP2600+
version skal køre 1,9 GHz. Ved denne frekvens yder den ca som den du har nu,
da den har højere L2 cache (512 kb i stedet for kun 256). Så du har kort
sagt fået en forkert cpu.

> Ja, der er ikke andre end barton der kører 333 MHz FSB officielt.

Det er så ikke korrekt. Thoroughbred B fås også i 333 mhz versioner og det
fuldt ud officielt, havde selv en XP2700+ og ved at den også fås i 2600+
(som er den Henrik Jansen har fået) og en 2800+

Jonny.

Fra : Bach|DK|

Dato : 11-02-04 22:56

> Men når jeg booter op står der Athlon2600 (tror jeg -det går ret
> hurtigt) og hvis jeg går i "Egenskaber for system" står der under
> [...]

Den er go' nok. Det står der også hos mig under opstart. Og når jeg
bruge AIDA32 står der heller ikke noget om at det er en Barton, men det
er det. Barton er i øvrigt en betegnelse for den type kerne der er
brugt.

--
Michael Bach

http://m-b-f.dk - under opbygning
ICQ#: 56140045

Fra : Bach|DK|

Dato : 11-02-04 23:00

Glemte at sige at du bare kan kontrollere hvor meget L2 Cache den har.
Hvis det er en Barton har den 512KB. Du kan se hvor meget cache din CPU
har med WCPUID:

http://www.3dcenter.de/downloads/wcpuid.php

--
Michael Bach

http://m-b-f.dk - under opbygning
ICQ#: 56140045

Fra : Henrik Jansen

Dato : 11-02-04 23:53

"Bach|DK|" <post@INGENSPAMTAKm-b-f.dk> skrev i en meddelelse
> Glemte at sige at du bare kan kontrollere hvor meget L2 Cache den har.
> Hvis det er en Barton har den 512KB. Du kan se hvor meget cache din CPU
> har med WCPUID:

Hm ifølge WCPUID har jeg 256 Kb L2 Cache og 64 Kb L1 I-Cache og System Bus
333.99 MHz

Fra : Bach|DK|

Dato : 12-02-04 08:53

> Hm ifølge WCPUID har jeg 256 Kb L2 Cache og 64 Kb L1 I-Cache

L1 Cache er fin nok, men med den L2 Cache ville jeg blive lidt
mistænkelig. Det er jo en af fordelene ved Barton; den "store" L2 Cache.

--
Michael Bach

http://m-b-f.dk - under opbygning
ICQ#: 56140045

Fra : Martin Kirschmeyer

Dato : 12-02-04 09:08

Bach|DK| wrote:
> L1 Cache er fin nok, men med den L2 Cache ville jeg blive lidt
> mistænkelig. Det er jo en af fordelene ved Barton; den "store" L2
> Cache.

Nemlig - Og når AIDA32 siger Thoroughbred-B, tror jeg roligt man kan
konkludere, at det /ikke/ er en Barton kerne der er i den CPU...

Fra : Bach|DK|

Dato : 12-02-04 09:19

Det er fanme noget svineri at sælge "uvidende" folk et forkert produkt.
Hvilken forretning var den købt i egentlig?

--
Michael Bach

http://m-b-f.dk - under opbygning
ICQ#: 56140045

Fra : Martin Kirschmeyer

Dato : 12-02-04 09:43

Bach|DK| wrote:
> Det er fanme noget svineri at sælge "uvidende" folk et forkert
> produkt. Hvilken forretning var den købt i egentlig?

Tror jeg ikke 'vi har fået at vide'...

Fra : Ukendt

Dato : 12-02-04 12:14

kig på hvad der står på cpu'en, så er du sikker:

OPN Model
Operating Freq.(MHz) Clock Mult.
Model 10"Barton"=AXDA2600DKV4D 2600+ 1917MHz
11.5x

Model 8"Thoroughbred"=AXDA2600DKV3D 2600+ 2083MHz
12.5x

begge 333MHz FSB Freq.(MHz) OPN nr står på cpu.
How to Read an OPN
OPN Example of an AMD Athlon XP Processor
AXDA 3200 D K V 4 E
AXDA Architecture Segment: AXDA = AMD AthlonT XP Processor
("Barton"/"Thoroughbred")
3200 Model Number: 1500+ to 3200+ and above
D Package Type: D = OPGA
K Operating Voltage: L = 1.50V U = 1.60V K = 1.65V M = 1.75V
V Die Temperature: T = 90 Degrees Celsius V = 85 Degrees Celsius
4 Size of L2 Cache: 3 = 256KB 4 = 512KB
E Max FSB: C = 266MHz D = 333MHz E = 400MHz

Fra : Martin Kirschmeyer

Dato : 12-02-04 18:21

Bent(Hobro)" <bela"X wrote:
> kig på hvad der står på cpu'en, så er du sikker:

Jeg behøver ikke se på min CPU - jeg ved jeg har en Athlon 2400+

Fra : Henrik Jansen

Dato : 12-02-04 15:04

> Har forretningen kommet en forkert CPU i kassen, eller er det mig der er
> galt på den?
> PS -kører Win XP

OK Nu har jeg snakket med forretningen, og de har indrømmet at det var dem
der havde lavet en fejl. -Men det var nu kun da jeg fortalte om alle jeres
argumenter m.h.t CPU-alias navn og L2-Cache at de insisterede. Jeg har nu
fået byttet CPU¨en og det er nu en Barton med 512 Kb L2-Cache.

Tak for hjælpen gutter !
/Henrik

PS -gad vide hvormange computere de har solgt som værende Barton uden at
være det? Nå nok om det.

Fra : Martin Johansson

Dato : 12-02-04 15:18

> [...]
>
> Tak for hjælpen gutter !
> /Henrik
>
> PS -gad vide hvormange computere de har solgt som værende Barton uden at

Der kan jo have været tale om en fejl.
Til trods for at de lød til at være noget stædige.

Må man spørge hvilken forretning det drejede sig om?