Jagtmodstandere
Fra : Lasse

Dato : 11-02-04 15:20

Jeg syntes det er sjovt når vi får den slags "slag på snuden" af jagt
modstandere. Jeg sidder altid og griner og tænker om for.eks Maria i emnet
under. "Dumme københavner tøs".. Hvordan kan man tillade sig at hakke ned på
folk og det de gør, når man ikke ved noget om det man kritiserer ? Jeg har
tit på job haft den diskution med andre, og alle gange har jeg endnu ikke
hørt bare ét sagligt argument .. Sjovt nok er ikke alle sammen ikke
vegatarer, men det er jo heller ikke synd at tage en kylling fra frysren..
Den er jo død !!!!! Det kan ikke gøre mig sur, jeg tager det som
underholding ... Knæk og bræk !

Lasse ( Fritidsmorder) ! ...

Fra : Mars

Dato : 11-02-04 17:01

Jeg kan kun gi dig ret :)

For et par år siden var jeg en tur på hjallerup marked og gik og kiggede
blandt dyrene, jeg når til kaninerne, hvide, brune og sorte, og det var
pludselig en "københavner tøs" som udbrød "Nej se!! der sidder en hare !!"
:) jeg ved godt det er lidt OT men jeg syntes det var temmelig morsomt...
gad vidst om det var maria_dk

Martin

Fra : Peter K. Nielsen

Dato : 11-02-04 17:14

"Lasse" <LasseNOSPAM@postbilen.dk> wrote in message
> [...]

> vegatarer, men det er jo heller ikke synd at tage en kylling fra frysren..
> Den er jo død !!!!! Det kan ikke gøre mig sur, jeg tager det som

Tjaeh - jeg havde diskussionen den anden dag med min voksne papdatter. Hun
blev lidt sur da jeg kom til at sige at jeg havde det bedre med min moral
når jeg spiste et stykke kød fra et rådyr der havde haft et rigtigt godt liv
ude i skoven indtil det sluttede, end når jeg satte tænderne i en kylling
der var fedet så hurtigt op og havde haft så lidt plads at den ikke kunne
stå på sine egne ben.

OMVENDT så forstår jeg godt kritikkerne når jeg hører min direktør fortælle
om "sine" jagter i detaljer, hvor man ved simpel hovedregning kan konstatere
at de bruger mere tid på at spise og drikke alkohol end på at gå på jagt

Peter

Fra : Lasse

Dato : 11-02-04 17:53

Meget enig.. Jeg ville også hellere leve et frit og måske kort godt liv.. Og
så ende på en tallerken hos en der satte pris på kødet. end at leve stresset
kort kedeligt liv, og blive en alm kødret !

Men ja, der findes dårlige jægere og gode jægere.. Som med alle andre..
For.eks billister, fodboldspillere osv..

Lasse

Fra : Jørn Svendsen

Dato : 12-02-04 17:42

> [...]
stresset
> kort kedeligt liv, og blive en alm kødret !

Når dyr der lever frit i naturen har et godt liv hvorfor da skyde dem???
var det ikke bedre at ende livet på en kylling der har elendige forhold og
var bedre tjent med at blive aflivet meget hurtigt frem for at leve bare en
dag mere??
Jeg syntes ikke man under nogen omstændigheder kan sammenligne vores hobby
med dyr i fangeskab!!! disse dyr er opdrættet med det ene formål at skulle
spises og har det ikke særligt godt, så hvorfor gøre ende på et dyrs liv når
det nu engang har det fint og frit i naturen???
Det er heller ikke et særligt godt argument at påstå at kød fra køledisken
er så kedeligt så det kan betegnes som en "alm. kødret" frem for at der
bliver sat pris på kødet fra et skudt dyr!! Virker mere som om du prøver at
manipulere en stemning frem at kød fra disken er noget skidt mens det er
rigtigt godt for både dyr og mennesker at der er tale om et skudt dyr!
Hvis man skal oversætte den påstand du kommer med vil det faktisk sige at
hvis man skal aflive et af to dyr vælger man at aflive det sunde frem for
det syge......
Syntes det må være på tide at erkende, at vi har en hobby som koster nogle
dyr livet og vi absolut kun driver denne hobby for vores egen skyld og ikke
noget som helst andet!
/Jørn

Fra : Søren Hjelholt

Dato : 12-02-04 18:03

> Syntes det må være på tide at erkende, at vi har en hobby som koster
> nogle dyr livet og vi absolut kun driver denne hobby for vores egen
> skyld og ikke noget som helst andet!
> /Jørn

Jeg tror ikke at nogen jægere har problemer med at indrømme dette, men LAsse
og andres argumenter kan jeg også godt følge. Der har i diskussionen ikke
været nævnt noget om naturligt overskud i naturen. Der er næppe plads til at
alt vildtafkom kan overleve, noget spiser ræven, rovfulgle mm. og noget af
det tager jægerne. Vi er en del af naturens kredsløb, men det har
jagtmodstanderne nok svært ved at se. Og at der så nogle steder sættes mange
flere fugle ud end tærrænet kan bære, er en helt anden diskussion...

/Søren Hjelholt

Fra : Peter Weis

Dato : 12-02-04 22:04

"Jørn Svendsen" <jns_e@yahoo.dk> wrote:

> [...]
> var bedre tjent med at blive aflivet meget hurtigt frem for at leve bare

Det er et meget sjovt argument.
Problemet er bare at jo flere lørdagskyllinger der købes, jo flere opdrættes
under de kummerlige forhold.
Jeg tror personligt at det gennemsnitlige dyrevælfærd ville blive højnet
hvis vi undlod at købe kyllingerne.

mvh
Peter

Fra : Jon Inge Bragstad

Dato : 13-02-04 10:56

On Thu, 12 Feb 2004 22:03:34 +0100, "Peter Weis"

<snip>
>Jeg tror personligt at det gennemsnitlige dyrevælfærd ville blive højnet
>hvis vi undlod at købe kyllingerne.

Eller hvis forbrukeren virkelig viste interesse for å betale hva det
koster å drive med dyrevelferd i landbruket.

Fra : Peter Weis

Dato : 13-02-04 21:01

"Jon Inge Bragstad" <sivertbITTJNÅSPAM@online.no> wrote:

> Eller hvis forbrukeren virkelig viste interesse for å betale hva det
> koster å drive med dyrevelferd i landbruket.

Jeg er helt enig.
Men det er nemmere for mig (vellønnet funktionær) end for en enlig mor at
efterleve.

mvh
Peter

Fra : Jon Inge Bragstad

Dato : 14-02-04 12:28

On Fri, 13 Feb 2004 21:00:43 +0100, "Peter Weis"

>Jeg er helt enig.
>Men det er nemmere for mig (vellønnet funktionær) end for en enlig mor at
>efterleve.

Det er derimot erfaringsmessig like enkelt for begge to å kritisere
produsentene for å ha liten vilje til å drive med dyrevelferd...
; )

Fra : Peter Weis

Dato : 14-02-04 16:31

> [...]

> Det er derimot erfaringsmessig like enkelt for begge to å kritisere
> produsentene for å ha liten vilje til å drive med dyrevelferd...

Du har helt ret
Men for en gangs skyld er min sti helt ren. Vi bruger "formuer" på vores
kødvarer - både dem jeg selv skyder og dem vi køber ind - netop for at sikre
så meget dyrevelfærd som muligt. Efter vores mening, så giver den gode
opvækst sig yderligere udslag i bedre smag, så gevinsten er dobbelt.
Til gengæld bliver der ikke til en BMW.

mvh
Peter

Fra : Jon Inge Bragstad

Dato : 13-02-04 10:55

On Thu, 12 Feb 2004 17:42:02 +0100, "Jørn Svendsen" <jns_e@yahoo.dk>
wrote:

> [...]
>var bedre tjent med at blive aflivet meget hurtigt frem for at leve bare en

Jeg må få trekke frem et eksempel fra Norge, der jeg kjenner tallene.

Årlig skytes i overkant av 35.000 elg i Norge. Disse har en
gjennomsnittlig slaktevekt rundt (sannsynligvis godt over) 120 kg.
Dette betyr at det årlig høstes 4200 tonn elgkjøtt fra norske skoger.
Omregnet til husdyr, utgjør dette 14.000 slakteokser eller over 55.000
slaktesvin.

En elgjeger har _ikke_ behov for å kjøpe kjøtt i butikken (i allefall
ikke i like stor grad som en ikke-jeger). Viltkjøttet erstatter altså
kjøtt fra husdyr, og reduserer dermed etterspørselen etter kjøtt i
butikkene.

I tillegg til drøyt 35.000 elg kommer ca 20.000 hjort, godt over
30.000 rådyr, ca 15.000 rein og store mengder småvilt (i første rekke
hare, hønsefugl, ender og gjess)

Med en riktig forvaltning kan samme mengde skytes hvert eneste år
(faktisk øker bestandene for hvert år)

Fra : Torben F@rum

Dato : 14-02-04 00:02

"Jørn Svendsen" <jns_e@yahoo.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
når
> det nu engang har det fint og frit i naturen?

Det er med interesse jeg læser disse indlæg om hvor dårligt vore
"produktionsdyr" har det, og det får mig til at spekulere over hvor folk
egentligt har deres enorme viden om hvilke forhold man producerer fødevarer
på i danmark ?
Akkurat som der er brådne kar hos jægere, pædagoger osv er der selvfølgeligt
også blandt landmændene, men hvorfor pokker skal hele erhvervet sidestilles
med de få % som bevæger sig på / over kanten at loven / etikken ?
Jeg vil til enhver tid påstå at vore dyr idag har bedre forhold end på
Morten Korchs tid, folk tænker tilbage på Poul Ricard med et strå i
mundvigen, solen skinner, fuglene synger, bagsiden af medaljen var dårlige
arbejdsforhold, og staldforhold hvor vandet i de våde måneder drev ned af
væggene, og den eneste form for belysning var en 25 watts fluelortet pære i
et hjørne.
Idag er forholdene væsentligt anderledes, vi har varme i alle vore stalde
(ribberør & gulvvarme), og de er fornuftigt belyste at hensyn til både dyr
og mennesker.
Så næste gang du ser profilen, eller andre "oplysende" programmer, så vær
klar over at det du ser er måske ikke de faktiske forhold, men derimod
nøjagtigt det billede som journalisten ønsker at fremstille, man kan altid
finde et eksempel indenfor alle erhverv, hvor det er gået rigtigt galt, og
det kan der så koges suppe på i bedste sendetid.

P.s dette er ikke et vendetta mod dig Jørn, jeg er bare ved og være træt af
og høre den samme plade igen og igen

--
Med venlig hilsen Torben Farum, 9300 Sæby (professionel landmand & jæger)

Fra : Peter K. Nielsen

Dato : 14-02-04 09:57

"Torben F@rum" <farum@city.dk> wrote in message

> [...]

sidestilles
> med de få % som bevæger sig på / over kanten at loven / etikken ?

Det bliver det heller ikke.

> [...]
> væggene, og den eneste form for belysning var en 25 watts fluelortet pære

Er det nu ikk edig der tegner det billede du gerne vil have folk skal se?

> Idag er forholdene væsentligt anderledes, vi har varme i alle vore stalde
> (ribberør & gulvvarme), og de er fornuftigt belyste at hensyn til både dyr
> og mennesker.

Jamen hvem siger at det er varme og neonrør køerne vil have? Til gengæld fik
køerne lov til at komme på græs, for nu blot at nævne 1 ting.

> [...]
> finde et eksempel indenfor alle erhverv, hvor det er gået rigtigt galt, og
> det kan der så koges suppe på i bedste sendetid.

Sevlfølgelig bliver de mest grelle eksempler hevet frem, når der skal laves
TV. (gode nyheder sælger jo ikke) men det ændrer jo ikke på det faktum at
fødevare produktion er blevet til industriproduktion, og at markedet
bestemmer hvordan den skal foregå. F.eks var det jo først da britterne
begyndte at forlange frilandsgrise, at vi så de mange "villakvarterer" skyde
op i landskabet. Og det var også først da TV begyndte at fokusere på
reglerne for burhåns at der blev gjort noget ved det.

> P.s dette er ikke et vendetta mod dig Jørn, jeg er bare ved og være træt
af
> og høre den samme plade igen og igen

Dette er heller ikke en vendetta mod dig, men jeg er også træt af at høre
den samme plade fra landbruget. Jeg tror I tjenner jeres sag bedre ved at
fremlægge tal for hvad prisen på fødevarer vil være hvis man skulle gøre det
under optimale forhold. Det vil give en mere nuanceret debat, for
selvfølgelig vil alle (undtagen de yders få brådne kar du selv nævner)
landmænd gerne give deres dyr den bedst mulige tilværelse. På den andne side
skal de jo også overleve, og de økonomiske nøgletal for landbruget viser jo
tydeligt at det ikke er nogen guldgrube, Så hvis vi vil have bedre dyre
velfærd så må vi også betale prisen.

Peter

Fra : Lars Haugaard

Dato : 14-02-04 10:10

"Torben F@rum" <farum@city.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> --
> Med venlig hilsen Torben Farum, 9300 Sæby (professionel landmand & jæger)

Jeg må indrømme at Torben er inde på noget af det rigtige. Ikke at jeg er
nogen større tilhænger af nutidens landbrug hvad angår produktion af
slagtedyr. Der er for mig at se i større og større grad tale om en
industrialisering som jeg personligt har lidt svært ved at koble helt sammen
med den højt besungne dyrevelfærd. Men, og det er vel ganske vigtigt, som
Jon ganske rigtigt omtaler i et tidligere indlæg, så har vi som forbrugere
vel egentlig det største(?) ansvar hvad det angår.
Det har jo ikke skottet på nye tiltag og markedsføring på produkter som
skulle bedre ovenstående dyrevelfærd - men Hr og Fru Danmark vil altså
åbentbart ikk´ betale hvad det koster.

Men nu til min egentlige pointe. Det nytter altså ikke, at vi jægere, på
linje med så mange andre, fremhæver eventuelle fejl og mangler hos andre for
at retfærdiggøre vor egne gerninger. At produktionsdyrene hos landmænd måtte
have det mere eller mindre godt har jo i sidste ende _ingen_ indvirkning på,
om hvorvidt vi går på jagt. Jeg har i hvertfald endnu ikke mødt en jæger der
har begrundet sin jagtlyst med, at han/hun på den måde kunne minimere
bestanden af slagtesvin...

Man kan narre nogle i et stykke tid, men jo ikke alle hele tiden. Lad os da
kalde en spade for en spade. Vi kan lide at være i naturen, nyder samværet
med ligesindede, og ja - vi nyder at slå ihjel engang imellem...

Bedste hilsner

Lars Haugaard
www.haugaard.org

Fra : J S L

Dato : 14-02-04 12:12

> [...]

det kan der så koges suppe på i bedste sendetid.

> P.s dette er ikke et vendetta mod dig Jørn, jeg er bare ved og være træt

Hej Torben!

Dette er ikke et angreb mod dig personligt!!

Med en stor del af familien som svineproducenter og kyllingeproducenter ved
jeg så ganske udemærket hvilke regler der "hersker" indenfor denne sektor.
Du ved lige så godt som jeg at jo flere dyr gennem systemet på så lille
areal som muligt, giver flere penge i kassen.

Så når familien danmark ser "profilen" med dyretransporter m.m. så kom ikke
og påstå, at det drejer sig om "få brodne kar". For hvis det var tilfældet,
hvorfor er der så tale om at danske vognmænd, vil til at køre under eks.
tysk registrering for at undgå den stramme danske lovgivning. Er den
virkelig så slem for denne sektor? Hvis eks. du mener ja. Så må landmændene
m.m. jo gøre deres mening mere gældende i fremtiden. En anden faktor der er
"medskyldig" til disse dyretransporter er jo så den lave pris slagterierne
giver for dyrerne...

Man kan altid diskutere hvad der er bedst, tremmegulv el. løsdriftstald. Det
samme inden for æg/kyllingeproduktionen, hvad er bedst...

Når man nævner at man er i familie med landmænd, så bliver man tudet ørerne
fulde af, hvor meget de sviner osv. det er hamrende irreterende at høre
på.....

Med hensyn til "brådne kar" inden for jagtens rækker, har jeg et eks. fra
mig selv. På en konsortiejagt, hvor jeg var en del af kons. var der et par
jægere der havde fået rigeligt under frokosten. De gik med rundt resten af
dagen dog uden ladte våben, hatten af for det, sidst på dagen lavede de ikke
andet end at brokke sig. Jagten var elendig, hvorfor fa....var der
trampejagt i sidste såt. En såt der var "frivillig" blandt os der var
hundefolk, hviket de to ikke var. Til sidst blev det mig for meget og jeg
sagde til vores jagtleder at det brok gad jeg ikke at høre på........med det
resultat at under parolen, hvor jeg gik rundt med hatten og krævede de
obligatoriske 20 kr ind, blev jeg kaldt "stikker"!!! Vores jagtleder stod
fuldstændig af.

Min pointe er, at hvis ikke vi som jægere selv stopper disse "brådne kar"
hvem skal så??... Vi er de nærmeste til det.

Go' weekend :C)

Jaime

Fra : Peter K. Nielsen

Dato : 14-02-04 12:22

"J S L" <J S L@privat.dk> wrote in message

> Min pointe er, at hvis ikke vi som jægere selv stopper disse "brådne kar"
> hvem skal så??... Vi er de nærmeste til det.

godt indlæg. Jeg vil blot tilføje at netop jægere der forsøger at stoppe
"brådne kar" er med til at give jægere et godt ry, og til at sansynligegøre
påstanden om at der vitterligt ER tale om nogle få brådne kar

Peter

Fra : J S L

Dato : 14-02-04 12:24

> [...]
sansynligegøre
> påstanden om at der vitterligt ER tale om nogle få brådne kar

Hørt!!

Jaime

Fra : Torben F@rum

Dato : 14-02-04 19:47

> [...]
sansynligegøre
> påstanden om at der vitterligt ER tale om nogle få brådne kar

Helt enig.

--
Med venlig hilsen Torben Farum, 9300 Sæby

Hvis du handler på nettet, så tag dig i agt for:
ndesign.dk kurven.dk, Kristoffer Wolfgang Hansen & Jonas2900

Fra : Torben F@rum

Dato : 14-02-04 19:46

"J S L" <J S L@privat.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Du ved lige så godt som jeg at jo flere dyr gennem systemet på så lille
> areal som muligt, giver flere penge i kassen.

Vi har idag minimums krav vedrørende areal og mindstebrede på stier / båse,
så med mindre man kører på kanten af loven holder dit argument ikke.

> [...]
> hvorfor er der så tale om at danske vognmænd, vil til at køre under eks.
> tysk registrering for at undgå den stramme danske lovgivning.

Vi er medlem af EU og derfor underlagt EU regler på mange områder, hvorfor
pokker skal Danmark så være duks og stramme de eksisterende regler ? Der
laves løbende undersøgelser vedrørende dyrevelfærd mm, og disse
undersøgelser har ikke påvist dårligere forhold ved 3 etager frem for 2
etager, men derimod peger det i retning af at dyrene er mere rolige under
transport hvis de står rimeligt tæt. (tættere end det idag er tilladt)
Hvis der er saglige grunde til af vælge 2 frem for 3 etager, så fint med
mig, det skal så bare gælde alle de lande som i er i fællesskab med, og ikke
ske pga en uvidende politiker som gerne vil se sig selv i bedste sendetid.

Torben

Fra : J S L

Dato : 15-02-04 09:51

> [...]
båse,
> så med mindre man kører på kanten af loven holder dit argument ikke.

Selvfølgelig er der minimumskrav mht. areal. Måske disse krav burde ændres?!

> [...]
ikke
> ske pga en uvidende politiker som gerne vil se sig selv i bedste sendetid.

At vi er medlem af EU kommer næppe bag på nogen. At Danmark er et
lor....land at bo i, hvad angår regler,skat, moms og afgifter er vi slet
slet ikke uenige om. At dyrerne i mange tilfælde er mere rolige, når de står
tæt sammen, er jeg heller ikke uenig med dig i. Det eneste og største
problem der er, er hviletiden/pauserne. Når man skal nå en bestemt antal km.
på en given tidsperiode. Ja så dropper man pauserne. Undersøgelser har jo
desværre vist, at det ikke er blevet synderligt bedre med dyretransporter
efter TV2-dok. blev vist på flimmeren. Desværre vil jeg sige....for alle
parter.

Til slut vil jeg da gerne lige påpege, at jeg ikke er tilhænger af de
organisationer i samfundet, hvor man mener at alle dyr burde have en seng at
ligge i om natten. Faktisk mener jeg at alt for mange af disse org. nok
burde "åbne øjnene". Men det er jo nemt at pålægge andre regler m.m. når man
selv bor i et glashus...og ikke lige har den daglige føling med tingene.

Og "da dette jo er et jagt forum" mener jeg også at alt for mange af disse
org. ikke burde sidde med ved bordet, når DJ afholder møder m.m. Blot en
lille sideting.....

Go' Søndag :C)

Jaime

Fra : Torben F@rum

Dato : 15-02-04 17:35

> [...]
> org. ikke burde sidde med ved bordet, når DJ afholder møder m.m. Blot en

'

Tja, når alt kommer til alt er vi jo nok slet ikke så uenige alligevel...

Selv go' søndag

Fra : Peter Weis

Dato : 11-02-04 19:23

"Peter K. Nielsen" <peter.n@jubiiposten.dk> wrote:

> [...]
konstatere
> at de bruger mere tid på at spise og drikke alkohol end på at gå på jagt

Sjovt nok er din direktør vel mindre skurk i jagtmodstandernes øjne. Han
slår jo ikke så mange dyr ihjel.

mvh
Peter

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 12-02-04 08:46

"Peter Weis" <p.weis@email.dk.slet> wrote in message

> fortælle
> konstatere
>
> Sjovt nok er din direktør vel mindre skurk i jagtmodstandernes øjne. Han
> slår jo ikke så mange dyr ihjel.

Det er vel kun fordi man ikke ser vildtparaden, for der ligger vel en del
fugle der.

--
mvh/rg. Christian
Her skulle der have stået

Fra : Peter Weis

Dato : 12-02-04 22:05

"Christian B. Andresen" <nobody@domain.country> wrote:

> Det er vel kun fordi man ikke ser vildtparaden, for der ligger vel en del
> fugle der.

Har du set den?

mvh
Peter

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 17-02-04 08:28

> Har du set den?

Ikke lige den på din chefs jagter, men jeg har da set flere billeder af
vildtparader fra de store selskabsjagter og det ligner mere en massakre end
jagt.

Lige for at få det hele på det rene, så er jeg ikke jagtmodstander, jeg
regner faktisk med at tage jagttegn inden for et års tid.

--
mvh/rg. Christian
Her skulle der have stået

Fra : Peter Weis

Dato : 18-02-04 15:10

"Christian B. Andresen" <nobody@domain.country> wrote:

> Lige for at få det hele på det rene, så er jeg ikke jagtmodstander, jeg
> regner faktisk med at tage jagttegn inden for et års tid.

Det havde jeg nu heller ikke fået indtryke af at du var.
Held og lykke med jagttegnet. Det er en vidunderlig - omend lidt dyr -
fritidsbeskæftigelse.

mvh
Peter

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 18-02-04 15:31

> Det havde jeg nu heller ikke fået indtryke af at du var.
> Held og lykke med jagttegnet. Det er en vidunderlig - omend lidt dyr -
> fritidsbeskæftigelse.

Mange tak.
Nu har jeg haft travheste som hobby (ikke mere), og det er ligefør at golf
og jagt er fattigmandssportsgrene ved siden af.

--
mvh/rg. Christian
Her skulle der have stået

Fra : Peter K. Nielsen

Dato : 12-02-04 11:14

> fortælle
> konstatere
>
> Sjovt nok er din direktør vel mindre skurk i jagtmodstandernes øjne. Han
> slår jo ikke så mange dyr ihjel.

he he - sikkert i jagtmodstandernes øjne, men simpel sammentælling viser at
man på de jagter har en flok halvfulde mennesker rendende rundt med
skarpladte våben.

Iørvrigt fortæller han ikke så meget om sine "jagter" efter at jeg kom til
at fortælle ham hvad jeg mente om den slags.

Peter

Fra : Peter Weis

Dato : 12-02-04 22:05

> [...]

at
> man på de jagter har en flok halvfulde mennesker rendende rundt med

Så er de vel overvejende farlige for hinanden

mvh
Peter

Fra : Peter K. Nielsen

Dato : 13-02-04 18:59

> at
>
> Så er de vel overvejende farlige for hinanden

og alle vi andre også

Peter

Fra : Peter Weis

Dato : 13-02-04 21:03

> og alle vi andre også

Jow-jow ... det var sådan set ikke for at forsvare dem.
Men jeg går ikke på¨jagt med fulderikker, så de er ikke farlige for mig.

mvh
Peter