ASP og formularer
Fra : Jette S Pedersen

Dato : 11-02-04 13:25

Hej!

Jeg er nybegynder mht. ASP. Da man ikke kan gå ind og læse
koderne i ASP-dokumenter på Nettet, er det meget svært at komme
videre. Jeg lærer mest af at se dokumentet i sin helhed og
analysere det, for så er det meget nemmere at forstå de
forklaringer, man læser på div. websites.

1) Jeg har brug for et helt ASP dokument, som modtager
information fra en HTML-formular, som jeg også gerne vil se i sin
helhed.

2) Jeg har også brug for at vide, hvordan informationerne fra en
kunde, som skriver til en ASP-side, bliver sendt videre til mig.
Hvis en formular f.eks. har radioknapper, så man giver kunden
valgmuligheder, hvordan bliver kundens valg sammen med andre
informationer sendt videre til til mig?

Jeg kan føre en kunde hen til en ASP-side, hvor vedkommende kan
se resultatet af sine egne indtastninger, men jeg har altså endnu
ikke kunnet finde ud af, om de informationer kan kodes ind i ny
formular, som ved et klik sendes som f.eks. en formmail videre
til mig.

3) Jeg mangler et slags "opslagsværk" med de mest almindelige ASP
koder!

4) Jeg mangler evt. samarbejdspartner, som kan ASP og som kan
arbejde med databaser. Jeg er free-lance webdesigner, og hvis
nogen kan hjælpe mig med det, jeg ikke selv kan finde ud af,
kunne vedkommende få sin del af kagen ved evt. ordre.

Web-site: www.profdesign.dk

Med venlig hilsen
Jette Svane Pedersen

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Chrisser

Dato : 11-02-04 13:49

Jette S Pedersen wrote:
> [...]
> analysere det, for så er det meget nemmere at forstå de
> forklaringer, man læser på div. websites.

Ja, der skal man finde en anden indgangsvinkel til asp. Der ligger en ganske
god tutorial på html.dk ( der hvor du skriver fra )

> [...]

> Hvis en formular f.eks. har radioknapper, så man giver kunden
> valgmuligheder, hvordan bliver kundens valg sammen med andre

Forms er gennemgået i ovennævnte tutorial.

> [...]
> ikke kunnet finde ud af, om de informationer kan kodes ind i ny
> formular, som ved et klik sendes som f.eks. en formmail videre

Det kan de sagtens, du kan blande html og asp til det formål ( filen skal
stadig ende på .asp):

<%
navn = Request.Form("navn")
%>
input type="text" value="<%=navn%>">

osv.

> 3) Jeg mangler et slags "opslagsværk" med de mest almindelige ASP
> koder!

Online opslag eller noget mere pædagogisk ?
Online er der f.eks www.devguru.com hvor du kan se hvilke asp-specifikke
objekter samt deres metoder du kan anvende. Derudover er der en oversigt
over VBScript som er det scriptsprog der nok benyttes mest i asp.
Er du ude efter en bog vil jeg anbefale "Beginning Active Pages" fra Wrox.
Den har en nem indføring i asp og er ret god som opslagsværk, altså to fluer
med ét smæk.

Mvh
Chrisser

Fra : Jørn Andersen

Dato : 12-02-04 00:38

On Wed, 11 Feb 2004 13:48:33 +0100, "Chrisser"
<invalid@invalid.invalid> wrote:

Lige et par supplerende kommentarer til det Chrisser skrev (og som jeg
iøvrigt er enig i):

<snip>

>Ja, der skal man finde en anden indgangsvinkel til asp. Der ligger en ganske
>god tutorial på html.dk ( der hvor du skriver fra )
<snip>

>Online opslag eller noget mere pædagogisk ?

Hvis det er små enkle "basis-scripts" der er behov for, så synes jeg
LearnASP har nogle gode ting:
<url: http://www.learnasp.com/learn/index.asp>

Det er en slags mellemting mellem html.dk's tutorials og så egentlige,
større applikationer - altså hvor man kan lære nogle grundlæggende
rutiner, og måske også blive advaret mod almindelige fejl.
Jeg vil dog godt tage lidt forbehold for noget af deres kode-"stil",
men det har selvfølgelig også noget med smag og behag at gøre ...

>Online er der f.eks www.devguru.com hvor du kan se hvilke asp-specifikke
>objekter samt deres metoder du kan anvende. Derudover er der en oversigt
>over VBScript som er det scriptsprog der nok benyttes mest i asp.

Og som sædavnlig vil jeg gerne anbefale at hente dokumentationen til
VBScript (og for den sags skyld JScript) hjem som Windows Help File
(.chm). Det gør det nemt at have den åben når man koder og lige skal
checke en syntaks, finde en funktion osv.

VBScript-dokumentation kan downloades herfra:
<url:
http://msdn.microsoft.com/library/default.asp?url=/downloads/list/webdev.asp>
– eller direkte:
<url:
http://www.microsoft.com/downloads/details.aspx?FamilyId=01592C48-207D-4BE1-8A76-1C4099D7BBB9&displaylang=en>

>Er du ude efter en bog vil jeg anbefale "Beginning Active Pages" fra Wrox.
>Den har en nem indføring i asp og er ret god som opslagsværk, altså to fluer
>med ét smæk.

Meget enig! Det er noget af en moppedreng, men noget af størrelsen
skyldes, at den er sat overskueligt op og med godt gennemarbejdede
eksempler. En sjælden kombination af lettilgængelighed og grundighed.

Good luck!

--
Jørn Andersen,
Brønshøj