Jalousi og børn
Fra : Bettina Svendsen

Dato : 11-02-04 12:39

Hej Gruppe

Efter jeg har fået en dejlig dreng i november måned, tror jeg min lille hund
er ved at blive en anelse jaloux / opmærksomshedssøgende.

Han får selvfølgelig lov til at komme hen til ham, slikke ham og den slags.
Og han virker da også ganske glad for ham.

Når jeg eksempelvis så giver ham mad, kommer Mickey styrtende med sit
pivedyr, stiller sig op og kradser mig på armen. Jeg ved godt en smule om
lederskab, men jeg er lidt i tvivl om hvad der er rigtigt at gøre
her....Skal jeg give ham opmærksomheden (altså tage pivedyret og lege med
ham samtidig), eller skal jeg ganske enkelt ignorere ham og selv henvende
sig når det passer mig? Min dårlige samvittighed siger mig at jeg skal lege
med ham

Han bliver aktiveret i hverdagen, og får nogle helt rimelige gåture. Vi
glemmer heller ikke at nusse og kæle ham ofte, men logisk nok er der ikke
den samme tid til det som gør.

Hvis i vil se billeder af mit mærkelige gadekryds, er han er :
http://www.ellegaard.dk/mvn/gallery/2003_06_10/102-0253_IMG.JPG

Mvh,

Bettina

Fra : Jimmy

Dato : 11-02-04 13:04

"Bettina Svendsen" <mikro@mikro.dk> wrote in message
> [...]
> er ved at blive en anelse jaloux / opmærksomshedssøgende.
>
> Han får selvfølgelig lov til at komme hen til ham, slikke ham og den

Rigtig god ide.
Det bør lære den at det lille menneske er OK og ikke en trussel.

> [...]
> ham samtidig), eller skal jeg ganske enkelt ignorere ham og selv henvende

Jeg vil ikke sige hvad der er rigtigt og forkert, men jeg har læst mange
steder, at man ikke altid skal lege med hunden når den kommer hen for at
lege.

I stedet skal man ignorere den og lege når man selv ønsker dette.

Det skulle være for at vise hunden at det altså ikke er den der bestemmer,
hvilket kan give problemer senere hvor den måske er blevet rigtigt stor.

Mvh
Jimmy

Fra : Anne-Marie Prange

Dato : 11-02-04 13:46

"Jimmy" <nyhedsgruppe2001@FJERN.yahoo.co.uk> skrev i en meddelelse
> [...]
bestemmer,
> hvilket kan give problemer senere hvor den måske er blevet rigtigt

Det er da på en måde rigtig nok at det skal være mennesket der tager
initiativet til leg .. men jeg må nu indrømme at jeg også sommetider
griber min hunds initiativ til leg/aktivering .. fordi jeg synes det
er sjovt at den ikke er total initiativløs .. sommetider hopper jeg
på den .. sommetider ikke og så er et nej nok til at den forstår det

Det vil måske være mindre smart at hunden her hvor det drejer sig om
at give et lille barn mad opfordrer til leg men jeg synes samtidig
det er vigtigt at hunden bliver inddraget i det der sker med det
lille barn .. dvs .. at ejeren måske skulle tage initiativet til
noget der kunne give hunden indtryk af at den var med i
situationerne omkring barnet ... da jeg stod med hund og et lille
nyfødt barn blev hunden i al fald taget med i så mange situationer
som muligt .. og der var mange den kunne være med i ..ungens
spisetider var samtidig hundens hyggenygge tid sammen med mig ... og
det var vel at mærke mig der tog initiativet til disse ting
hejhils fra Ami

Fra : Palle

Dato : 11-02-04 22:54

> [...]
> hvilket kan give problemer senere hvor den måske er blevet rigtigt stor.

Jeg er enig med Jimmy (eller det han har læst). Hvis det er hunden, der får
lov til at bestemme, hvornår man skal lege med den, kan det godt give
problemer med lederskabet. Det afhænger selvfølgelig af hvor stærk hunden er
psykisk, men generelt synes jeg, at det er en dårlig ide at lade hunden
bestemme. Der sker selvfølgelig ikke noget ved at man engang i mellem
begynder at lege med hunden, når den indbydder til det. Men de fleste gange
min hund byder op til leg, vælger jeg at ignorere den. Så stopper hunden
selvfølgelig med at byde op til leg. Så omkring fem minutter senere (når
hunden ikke byder op til leg, og har glemt at den gjorde det for lidt siden)
tager jeg og leger med min hund. På denne måde er det mig der byder op til
leg, og det gode lederskab er bevaret.

Mit råd er altså, at du (Bettina) i første omgang skal ignorere din hund. Et
stykke tid efter kan du så lege med din hund, så den også får opmærksomhed,
men det er DIG der bestemmer hvornår. Ellers kan du risikere at din hund
bliver en pestilens, der vil have opmærksomhed hele tiden.

Mvh Palle

Fra : René Kofoed

Dato : 14-02-04 22:25

"Bettina Svendsen" <mikro@mikro.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Når jeg eksempelvis så giver ham mad, kommer Mickey styrtende med sit
> pivedyr, stiller sig op og kradser mig på armen.

Hej Betina.
Tillykke med guldklumpen.
Er selv lige blevet mor, i september.
Vi har to store hunde, en lab.blanding på 5½ år og en schæfer på 18 mdr.
Der har ikke været det mindste jalousi af nogen art. De får også lov til at,
snuse, osv til ham, men får besked på at lægge sig, når jeg ammer.
Drengen har nu nået den alder hvor han kan distaheres, og så får han ikke
meget mad hvis hundene hele tiden kommer og vil snakke med mig!!
Det vil du sikkert også opleve med din dreng, at han bliver forstyret af
hunden, der vil lege.
Hver ting til sin tid. Din søn bestemmer hvornår det er madtid, og du
bestemmer hvornår det er legetid for hunden.
Der var ikke meget råd, i mit indlæg, ud over, at du skal bestemme hvornår i
leger.
MVH Susanne.