Bundkort eller Cpu defekt?
Fra : charles

Dato : 11-02-04 10:59

Hej, min pc er gået ned! For at lokaliserer fejlen har jeg fjernet alt
overflødigt så som lydkort, scsi-delen, ekstra harddiske etc.. Men den vil
stadig ikke starte skærmen op." Ingen forbindelse eller kabel ikke
monteret", er alt skærmen vil vise.Både skærmen og grafikkortet er ok. Min
Cpu har altid kørt meget med en høj temp ca. 55-59 grader. Er den mon stået
af?
Bundkort Soltec SL-75KAV-X. CPU Atlon 1,2 gh. Der er aldrig pillet ved noget
af det ( overclockning ).
På forhånd tak
Mvh. Charles

Fra : Anders Forst

Dato : 11-02-04 11:30

Du kan lave 'udelukkelses metoden'.

Afmonter CPU fra dit bundkort, og prøv med et andet bundkort.
- Monter de mest nødvendige stik.
Hvis det virker, så er det ikke din CPU der er brændt at, men dit
bundkort.
Og så må invest. i et nyt eller noget brugt...
Det kan også være begge ting.

Venligst
Anders

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 11-02-04 11:32

On 2004-02-11, Anders Forst <anfo@stofanet.dk> wrote:

> Det kan også være begge ting.

Eller din strømforsyning. Sandsynligheden taler dog for MB, hvis det er fra
2000-2001, idet motherboards i denne periode var udstyret med kondensatorer
der havde det med at ryge i luften :-/

Thomas

Fra : Anders Forst

Dato : 11-02-04 12:01

Jeg tror du har ret....

Jeg kender ikke lige dette bundkort. Bruger selv Chaintech Zenith 9CJS.
- Det virker upåklageligt.

Venligst
Anders

Fra : Martin Johansson

Dato : 11-02-04 12:09

"Thomas S. Iversen" <zensonic@zensonic.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
fra
> 2000-2001, idet motherboards i denne periode var udstyret med

Jep, de behøver dog ikke være helt smadret endnu.
Men den oprindelige spørger, bør tjekke om der er kondensatorer der buler i
toppen, de skal være flade.
Har selv dårlige kondensatorer på mit gamle Abit KT7A-Raid.
Det udmøntede sig dog i ustabilitet, ikke at maskinen slet ikke ville
starte.

Fra : charles

Dato : 11-02-04 16:20

"Martin Johansson" <martin.johansson[REMOVE]@12move.dk> skrev i en
meddelelse news:402a0d49$0$29403$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...

> "Thomas S. Iversen" <zensonic@zensonic.dk> skrev i en meddelelse

Strømforsyningen er ok. Den er afprøvet i en anden maskine.

> [...]
> Har selv dårlige kondensatorer på mit gamle Abit KT7A-Raid.
> Det udmøntede sig dog i ustabilitet, ikke at maskinen slet ikke ville
Der er 14 kondensatorer med buler i!! Så er det bare spørgsmålet om det kan
betale sig at få det rep.
Tak for alle svarene.
Charles

Fra : Martin Johansson

Dato : 11-02-04 16:34

"charles" <charles_FJERNESlook29@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> Strømforsyningen er ok. Den er afprøvet i en anden maskine.

> Der er 14 kondensatorer med buler i!! Så er det bare spørgsmålet om det

Så er det kondensatorerne, ingen tvivl om det.

Du kan læse lidt mere her:
http://www.motherboardrepair.com/index.php?sec=services
Der er også noget om hvad type kondensatorer man bør vælge.
http://www.motherboardrepair.com/index.php?sec=partinfo
Her er lidt billeder.
http://www.motherboardrepair.com/index.php?sec=images
Se især dette, det siger lidt om omfanget af problemet
http://www.motherboardrepair.com/images/TheGreenMile.jpg

Fra : Anders Forst

Dato : 11-02-04 17:09

Det ser ud til at du har fundet ud af, hvad der er galt.
Jeg aner ikke hvad sådan 14 kondensatorer koster,
men det er nok dyrt. Dertil skal der lægges lidt penge
til vedkommende, der skal lave det.

Så hvis jeg var dig, ville jeg lige undersøge hvad et nyt
bundkort koster, kontra hvad det koster, at få det gamle rep..

En nyt bundkort koster ikke så meget idag.
Det er normalt CPU'en der koster.

Det kan godt være at du vil købe ABit igen, det skal jeg ikke
forhindre dig i. Men husk lige, at det skal understøtte din CPU.

Venligst
Anders

Fra : kim.h

Dato : 23-02-04 11:55

I weekenden udskiftede jeg selv 10 defekte kondensatorer på et Abit BP6
bundkort - det startede konsekvent kun op hver anden gang, kunne kun
benytte 1 cpu ad gangen etc., de typiske fejl.
Der sad 1500uf 6,3V kondensatorer på kortet og jeg udskiftede dem med
1000uf 6,3V. De var lidt dyre, 10kr. stykket hos Brinck. Købes de over
postordre kan de nok fås billigere. Der burde ikke være noget i vejen
for at benytte kondensatorer med højere spænding (som sikkert er
billigere). I såfald kan udskiftningen nok klares for en halvtredser.

http://www.kandu.dk/

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 23-02-04 11:58

> [...]
> for at benytte kondensatorer med højere spænding (som sikkert er
> billigere). I såfald kan udskiftningen nok klares for en halvtredser.

Kom boardet til at virke pålideligt bagefter?

Thomas

Fra : kim.h

Dato : 23-02-04 13:09

> Kom boardet til at virke pålideligt bagefter?

Det genkender begge CPU'er nu, starter op hver gang og kan boote
operativsystemet - så det løste de problemer der var. To af
kondensatorerne så intakte ud, så dem skiftede jeg ikke; det er trods
alt 20 kroner sparet.

http://www.kandu.dk/

Fra : Martin Johansson

Dato : 23-02-04 13:39

"kim.h" <kim.h.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> operativsystemet - så det løste de problemer der var. To af
> kondensatorerne så intakte ud, så dem skiftede jeg ikke; det er trods

Problemet er så at de kan opgive når som helst.
"Alle" kondensatorer på bundkortet er små tidsindstillede bomber.
Man ved ikke hvornår de ryger, men de skal nok ryge.