Hvilken skrue til min motor?
Fra : Henning

Dato : 10-02-04 21:35

Udledt af tidligere diskussion er jeg kommet frem til, at det sikkert
er skruen på min motor der er for lille/forkert
Men hvordan finder jeg ud af hvilken der er den "rigtige"?
Båden er en Shetlander Hobby http://www.shetlandboats.co.uk/hobby.htm
med en ældre 50HK Mercury motor. Motorren kører fint, men der er ikke
den store hastighedsforskel om jeg sejler med halv eller fuld kraft.
Jeg kan ikke komme over 12 knob, og det er med solen i ryggen og ned
ad bakke
Findes der "skruetabeller" med motorkraft vs. bådstørrelse?

Henning
hsb@(fjernes)image.dk

Fra : HENNING MIKKELSEN

Dato : 12-02-04 00:01

"Henning" <newsmail@mailme.invalid> skrev i en meddelelse
> Udledt af tidligere diskussion er jeg kommet frem til, at det sikkert
> er skruen på min motor der er for lille/forkert
> Men hvordan finder jeg ud af hvilken der er den "rigtige"?

Når du sejler med fuld gas, skal motoren gå med ca. det maximalt tilladte
omdr.tal ( se manual )
Hvis du ikke får nok omdr. skal du have en propel med mindre stigning,
omvendt hvis du får for mange omdr.
1'' stigning giver en forskel på ca. 500 omdr./min. Jeg tror en 13'' propel
vil passe på din båd, eller du kunne tage en snak med din lokale bådhandler,
han kan helt sikkert regne sig frem til den rigtige propel.

Link til udregning af stigning: http://www.mercurymarine.com/prop_selector

> Henning
> hsb@(fjernes)image.dk

MVH
H Mikkelsen

Fra : Hanne og Hans

Dato : 12-02-04 23:11

Se "Practical Boat Owner" Side 67 November 1999.
Der er opskripten på problemet.
Hans.

Fra : Henning

Dato : 13-02-04 08:37

On Thu, 12 Feb 2004 23:11:06 +0100, "Hanne og Hans"
<urd@spam.oncable.dk> wrote:

>Se "Practical Boat Owner" Side 67 November 1999.
>Der er opskripten på problemet.

Er du sikker på det er s. 67? Nu har jeg kigget
<http://www.ybw-directory.com/reprints/results1.jsp?category=%25&tem=ybw&author=&hidden_mag=ybw&mag=pbo&keyword=&month=Nov&year=1999&offset=0>
igennem flere gange uden at finde "opskriften"?
Det tætteste jeg kommer er "Antifouling the propeller with black lead"
side 63....

Henning
hsb@(fjernes)image.dk

Fra : Hanne og Hans

Dato : 17-02-04 20:03

Jeg har kun side Nr. det er en artikel side 66-67 i November nr 1999.