to routere!
Fra : Lars Kragh

Dato : 10-02-04 18:00

Hejsa folkens.

Jeg har et meget irriterende problem. Jeg har lige fået cybercity adsl og
har i den forbindelse fået en dertilhørende cisco 678 router. Jeg har
imidlertid selv en linksys wlan router med switch, som jeg gerne vil bruge
for at have trådløst netværk herhjemme, men den har ikke en port til
telefonstik og jeg kan derfor ikke koble den direkte på nettet. Derfor har
jeg koblet ciscoen på nettet og tilsluttet den min linksys og så kører det
trådløse net. Problemet er at jeg skal have åbnet for nogle porte, så jeg
fx. får højt ID i emule og så jeg kan hoste spil i warcraft. Jeg har prøvet
at forwarde trafikken fra ciscoen til den lanip som linksyssen tildeler min
computer, hvilket ikke gav resultat. Jeg har også prøvet at forwarde
trafikken fra ciscoen til linksyssen og så fra linksyssen til den lokale ip
som den tildeler min computer, hvilket heller ikke virker.
Hvad er det nemmeste at gøre, hvis jeg bare skal have de porte åbnet og
samtidigt have wireless lan? Det telefonstik som ciscoen har, kan det lavet
om til et almindeligt twisted pair stik på en eller anden måde så jeg kan
smide den ciscorouter af H*¤%"#¤ til?

Håber at der er nogen der kan hjælpe. Er ved at være ret frustreret ;)

Fra : Martin Bilgrav

Dato : 10-02-04 21:17

CC er nok som de eneste, dem der ikke har en default NAT entry opsat i deres
udstyr.
Derfor skal du tilføje enten en default NAT regel eller opsætte portene
enkeltvist.
CC har en fremragende web side til dette:

http://www.cybercity.dk/privat/support/adsl/adsl_udstyr/cisco_677/

en def nat regel kunne se således ud:
cbos#set nat entry add 10.0.0.2
hvilket vil forwarde alt udefra til 10.0.0.2, som du så skal have på din PC

Her udover vil det nok være bedst i dit tilfælde at kun bruge din anden
router som accesspoint, dvs kun koble switchporten til og ikke have noget i
WAN porten på den.

HTH
Martin Bilgrav

Fra : Lars Kragh

Dato : 10-02-04 22:53

Ehm..lyder som et godt forslag, men hvis jeg forstår ikke helt hvad du vil
gøre?
WANudgangen fra ciscorouteren skal da i WANindgangen på linksyssen for at
internettet fungerer på det wireless? Vil du koble ciscoen direkte til den
computer som portene skal forwardes til?

/kragh

Fra : Brian

Dato : 10-02-04 23:44

"Lars Kragh" <kragster@cs.auc.gay> skrev i en meddelelse
> [...]
> internettet fungerer på det wireless? Vil du koble ciscoen direkte til den
> computer som portene skal forwardes til?

Hæy

Jeg har stort set samme problem, som jeg arbejder med! (se evt mit indlæg
Cisco677 fra 07/02)

Jeg har nu efter Martins indlæg ført et kabel til en switch port. Derefter
har jeg kabling til min stationære og skal køre trådløst med min bærbare.
Det virker nu med den stationære. Dvs. at min trådløse router/switch virker
som switch alene.
Men jeg kan ikke få den trådløse til at virke.

Jeg har forsøgt mig med hjælpen fra CC, men stadig går den ikke.

Er det ikke noget CC support skal hjælpe med?? De kan jo gå ind på vores
Cisco og se opsætningen. Så vidt jeg ved kan de også ændre den. Derefter kan
de vel fortælle, hvad der skal skrives i TCP/IP'en på vores trådløse
computere??

Mvh
Brian

Fra : Jørn Andersen

Dato : 11-02-04 03:59

On Tue, 10 Feb 2004 23:44:13 +0100, "Brian"
<jegbrugerdenikke@jubiipost.dk> wrote:

>Er det ikke noget CC support skal hjælpe med??

Det tror jeg ikke de *skal* - men du vil ofte kunne få god hjælp i
CyberCitys interne nyhedsgruppe cybercity.xdsl

>De kan jo gå ind på vores Cisco og se opsætningen. Så vidt
>jeg ved kan de også ændre den.

Ja - hvis ikke du har ændret i adgangen til routeren.

>Derefter kan
>de vel fortælle, hvad der skal skrives i TCP/IP'en på vores trådløse
>computere??

Jo, men de kan til gengæld ikke se, hvordan din trådløse router er
konfigureret.

Good luck!

--
Jørn Andersen,
Brønshøj

Fra : Martin Bilgrav

Dato : 11-02-04 19:31

"Brian" <jegbrugerdenikke@jubiipost.dk> wrote in message

> [...]
virker
> som switch alene.
> Men jeg kan ikke få den trådløse til at virke.

måske er dit AP (AP-router) opsat til at route ?
Den skal blot køre som bridge.

Nu kender jeg intet til dit eller det andet AP, så umiddelbart kan jeg ikke
hjælpe med config af disse.
Se evt web fra disse eller manualen.

MVh
Martin

Fra : Martin Bilgrav

Dato : 11-02-04 19:28

> [...]
> internettet fungerer på det wireless? Vil du koble ciscoen direkte til den
> computer som portene skal forwardes til?

nejnejnej.
Du skal bruge CC router alene.
Få dette til at virke med dine "servere" (emule etc)
Herefter går du igang med dit WLAN, hvor du kobler switch porten fra
AP-routeren, til CC router, og altså kun bruger den som switch og AP bridge.
(dvs der er intet forbundet itl WAN porten AP-router)

mvh
Martin Bilgrav

Fra : Lars Kragh

Dato : 12-02-04 20:57

Ok. Dvs hvis det kan lade sig gøre skal jeg slå NAT fra på AP routeren og så
burde det køre?

Fra : Lars Kragh

Dato : 12-02-04 21:01

Ehm ;] lige en ting mere. Ciscoen er ikke noget problem at konfigurere som
jeg tidligere har skrevet. Det er pærenemt at åbne for portene i den, men
det trådløse er derimod det svære.
WAN udgangen fra ciscorouteren skal altså kobles i switchen på AP routeren
og IKKE i WAN indgangen?

Fra : Martin Bilgrav

Dato : 13-02-04 11:01

> WAN udgangen fra ciscorouteren skal altså kobles i switchen på AP routeren
> og IKKE i WAN indgangen?

nej !
WAN fra Cisco skal til ADSL
LAN fra Cisco skal til LAN på AP