Standarder på Gaver ?
Fra : Bo M Mogensen

Dato : 10-02-04 15:30

se nu har jeg lige fyldt år ..(38).. hvilket udløste 500 kr. fra min
far - min søster blev så 18 hvilket udløste et køre kort til 10 000
og en mobil til 2200 kr - ok kørekortet fik jeg også i sin tid selv
om jeg aldrig gjorede det færdigt .....

nu sider jeg og tænker på om min søster er 4 gange så meget på skønnet
ind mig selv eller om det er som fin far siger sådan er tiden den
slags gaver for børn nu om dage ... faktum er at min 6 år ynger søster
og jeg vi har ALDRIG fået i det nivoue - men vi havde så yderst
gavmilde bedste forældre der godt nok er døde nu - tænker om min far
så går ind og kompensere på derres vegne ??

men hvor meget giver i jeres børn ??

min søster på 18 fik ca for 6-7000 kr i alt og jeg fik skide 1500 kr
men nu er jeg selvføligt også selv forsørgende - man kan ikke
samneligne det på den måde - men jeg føler mig sgu snydt - det er jo
ikke noget med at han er kommet til penge dem har han sgu altid haft
masser af ...

men lad mig lige høre ...
--

Mv.
Bo M Mogensen

HP Holm Om mig selv :
Du er syg i hovedet, spørgsmålet er kun hvor syg?
2.)"Puha badder badder." Ejwind K.

Fra : Ann *Dagensdyr.dk*

Dato : 10-02-04 16:29

"Bo M Mogensen" <chokmah@spamcop.net> skrev i en meddelelse
> [...]
> samneligne det på den måde - men jeg føler mig sgu snydt - det er jo
> ikke noget med at han er kommet til penge dem har han sgu altid haft

Jeg synes nu også at der er stor forskel på at blive 18 eller 38.
Jeg fik f.eks noget større gaver da jeg blev 18, end jeg normalt ville få.

Og som du selv skriver, så er du jo selvførsørgende,
min søn får da også meget større gaver end jeg selv gør,
til jul og fødselsdage.
Med de fleste vi "bytter" gaver med, har vi en aftale om at det kun er
børnene der får.
Jeg føler mig nu ikke snydt af den grund

Men jeg må sige at jeg aldrig selv har fået gaver i den størrelse,
som du nævner, men det er jo så forskelligt fra familie til familie.

Og så forresten, tillykke

Venlig Hilsen Ann
--
www.dagensdyr.dk - Dit kæledyr på nettet!

Fra : Tine Andersen

Dato : 10-02-04 17:32

"Bo M Mogensen" <chokmah@spamcop.net> wrote in message
> [...]
> samneligne det på den måde - men jeg føler mig sgu snydt - det er jo
> ikke noget med at han er kommet til penge dem har han sgu altid haft

Gaver er noget man kan håbe på at få - ikke noget man kan stille krav om
eller forlange. Hvis dine forældre har lyst til at give din søster store
gaver, så glæd dig da over det på hendes vegne.

Det kan jo også være noget så elementært som at de ikke synes, de kender dig
godt nok til at finde på noget genialt, du har brug for. Det kunne
kontanterne da godt tyde på.

Til sammenligning tror jeg, det er 20 år siden, jeg har fået gave fra mine
forældre til fødselsdag - og jeg er 45. Det forhindrer da ikke mig i at
glæde mig over, når min 22-årige lillesøster får noget godt. Hun har brug
for det - jeg har ikke.

Tine

Fra : Bo M Mogensen

Dato : 10-02-04 20:45

On Tue, 10 Feb 2004 17:32:17 +0100, "Tine Andersen"
<ditmar123@hotmail.com> wrote:

>glæde mig over, når min 22-årige lillesøster får noget godt. Hun har brug
>for det - jeg har ikke.

jeg mangler sådan set heller ikke noget borste fra en x box til 1200
OG DEN HAVDE JEG SKREVET PÅ !!!!

men jeg tror da jeg skal til afriaka igen vuderede de at penge var
bedre og der for man max 500 kr. hvor gaver der kan specilt min mor
sig op til 3000 kr måske mere hvis det er noget jeg mangler for alvor
et badeværlse f.eks .....

men jeg regner og regner i hovedet fordi det går op på en eller anden
måde jeg har en styrtenes rig onkel som jeg for en del af og de har
ikke andre ind min far og hans kone så .... meeeeeeeeeeen derfor føler
jeg mig nu stadigt lidt sat til en side :(((( ..............

Fra : Rinnie Ilsøe

Dato : 10-02-04 17:51

> [...]
> far - min søster blev så 18 hvilket udløste et køre kort til 10 000
> og en mobil til 2200 kr - ok kørekortet fik jeg også i sin tid selv

Bo, jeg troede kun jalousi fandtes blandt små-børn?!

Jeg tror ikke du skal lægge noget i det. Som du selv skrev fik du også til
kørekortet så vi taler om en difference på 1700 kroner hvor forskellen nok
også skal ses' i alderen, at du er ældre, etableret og hun er yngre og skal
først til at stå på egne ben... Hvorfor spør' du ikke din Far om det?

Rinnie

Fra : Bo M Mogensen

Dato : 10-02-04 20:45

On Tue, 10 Feb 2004 17:51:00 +0100, "Rinnie Ilsøe"
<reklame@flatcoated-retriever.dk.invalid> wrote:

HI Rinni :0)

>Bo, jeg troede kun jalousi fandtes blandt små-børn?!

Nahh du det er lidt en videnskab at være overklasse unge af det værste
skuffe ;)

> [...]
>også skal ses' i alderen, at du er ældre, etableret og hun er yngre og skal
>først til at stå på egne ben... Hvorfor spør' du ikke din Far om det?

jamen vi har ikke talt om stort set andet siden hun fik mobilen - hans
forklaring er at det skal ses i tiden at det er normalt at forældre
giver derres børn for 2-3000 kr nu om dage og det var det så ikke da
jeg var barn selv med inflasionen taget i betragtning .... men så igen
han betalte sgu fly biltter fra Jylland til Bornholm hver måned i 6-7
år for at se os .....så ...ja .... det er lidt svært at være oprigtigt
forurettet .... nå men det hele skal nu også ses i lyset af jeg er ved
at bygge et hus til knap en mille alt inkl der synes jeg jo godt han
kunne have smidt en kvart mille efter mig efter som han lige har solgt
et hotel .... men fanme nej kun hvis jeg køber noget brugt så kan vi
tale om det men af en eller anden grund vil han ikke smide penge efter
ny byggeri - sær mand ikke ????

men der har min mor så lige smidt 125 000 til når jeg for skødet ..

så selv om det ikke går fremragende så klager jeg ikke så meget som
jeg godt kunne hisse mig op til ;)

Fra : Tine Andersen

Dato : 10-02-04 23:03

> On Tue, 10 Feb 2004 17:51:00 +0100, "Rinnie Ilsøe"
> <reklame@flatcoated-retriever.dk.invalid> wrote:

> men der har min mor så lige smidt 125 000 til når jeg for skødet ..

Måske han synes du liiiige skal lære at sætte tæring efter næring og tjene
til dine egne nybygninger inden du kræver ind

Det tror jeg da ærlig talt også jeg ville.

Tine

Fra : Bo M Mogensen

Dato : 11-02-04 23:34

On Tue, 10 Feb 2004 23:03:29 +0100, "Tine Andersen"
<tine.andersen@post3.tele.dk> wrote:

>"Bo M Mogensen" <chokmah@spamcop.net> skrev i en meddelelse

>Måske han synes du liiiige skal lære at sætte tæring efter næring og tjene
>til dine egne nybygninger inden du kræver ind

kræver og kræver ;)

>Det tror jeg da ærlig talt også jeg ville.

jamen nu er dine forældre well heller ikke millionære ??
--

1.)Mv. Bo M Mogensen
2.)"Puha badder badder." Ejwind K.

Fra : Tine Andersen

Dato : 11-02-04 23:52

> kræver og kræver ;)

> jamen nu er dine forældre well heller ikke millionære ??

Joda - ingen af dem ville have vanskeligheder med at stikke mig 125.000 -
det gør det bare ikke, og jeg ville da også betakke mig, med mindre det var
del i en organiseret overførsel af formue inden arv.

Vores planlagte tilbygning til 1 mille blev derfor til en ombygning af
eksisterende hus til 150.000 - det kunne vi nemlig klare uden far og mor, og
det føles faktisk ret godt.

Tine

Fra : Bo M Mogensen

Dato : 12-02-04 05:49

On Wed, 11 Feb 2004 23:52:10 +0100, "Tine Andersen"
<tine.andersen@post3.tele.dk> wrote:

> - det kunne vi nemlig klare uden far og mor, og
>det føles faktisk ret godt.

ja det kan jeg så ikke prale med at jeg ville kunne klare som førtids
pensionist .... men jeg ser lidt mere på det som det de ikke var for
mig som barn og som sener foranledigede den sindslidelse jeg har - har
de så en go chanse for at indhente nu !!!!!

--

1.)Mv. Bo M Mogensen

Fra : Søren

Dato : 13-02-04 15:31

> [...]
> mig som barn og som sener foranledigede den sindslidelse jeg har - har
> de så en go chanse for at indhente nu !!!!!

Mener du seriøst at de kan købe sig til det ?

/Søren

Fra : Bo M Mogensen

Dato : 13-02-04 19:04

On Fri, 13 Feb 2004 15:31:09 +0100, "Søren" <soren@ingenmail.dk>
wrote:

>Mener du seriøst at de kan købe sig til det ?

ja da !!!
man kan jo ikke lave om på fortiden men man kan hjælpe med at forbedre
kvaliteten af samtiden !
købe er jo lidt abstarkt men hvis man gerne vil have et eller andet
som man så at sige ikke har råd til så er det jo rart hvis der er
nogen der vil forære en det og det har jeg så efter behov og
rigmelighed !!
--

1.)Mv. Bo M Mogensen
2.)"Puha badder badder." Ejwind K.
3.)Message-ID: <bscdnt$c07s6$1@ID-151624.news.uni-berlin.de>
4.)HP Holm Om mig selv :Du er syg i hovedet, spørgsmålet er kun hvor syg?

Fra : Karina & Søren

Dato : 10-02-04 23:28

Du lyder som en teenager og ikke en voksen mand på 38 år. Jeg tror at dit
største problem er at du er hamrende forkælet, og forventer derfor alt for
meget. Du får 125.000kr og klager over at du ikke fik 250.000kr. Ved du hvad
hvis jeg ligger alle gaver sammen fra mine forældre i de 27år jeg har levet
kommer jeg end ikke op på 125.000kr. Og jeg er nu godt tilfreds alligevel

Karina

Fra : Karsten Feddersen

Dato : 10-02-04 22:56

Hej

Bo M Mogensen wrote:
> [...]
> far - min søster blev så 18 hvilket udløste et køre kort til 10 000
> og en mobil til 2200 kr - ok kørekortet fik jeg også i sin tid selv

Nu piver du vist lige lovligt meget. Herregud. Hvem siger mobilen har
kostet 2200 efter alle tildskudene? Desuden så er du (tilsyneladende)
voksen og selvforsynende. Pengene var muligvis i en anden kategori for
20 år siden, da det var din tur.

> men hvor meget giver i jeres børn ??

Efter behov, ønsker, lyst og evne - i den ene eller anden rækkefølge.
Sidste jul fik de nye senge i starten af december. Så blev julegaverne
lidt mindre. Sidste år fik den store en PS2 fordi Bilka kørte priskrig
sammen med Elgiganten og i år manglede han en ny cykel. Den lille får
nok snart en ny PC, da den gamle er ved at være for lille. Så den der
mangler får, såfremt der er råd. Så simpelt er det.

> men lad mig lige høre ...

Du kan lige få med at min lillebror får sin telefonregning betalt, samt
andre økonomiske tilskud for at klare studierne. Det får han fordi der
er råd. Da jeg læste fik jeg ikke og der var heller ikke råd dengang. Og
jeg synes da kun det er fedt at nogen har muligheden for at gøre livet
lidt lettere for ham.

Karsten Feddersen

http://www.feddersen.dk

Fra : Bo M Mogensen

Dato : 11-02-04 23:33

On Tue, 10 Feb 2004 22:55:47 +0100, Karsten Feddersen
<karsten@feddersen.dk> wrote:

>Hej

>Nu piver du vist lige lovligt meget. Herregud. Hvem siger mobilen har
>kostet 2200 efter alle tildskudene?

Det var 2200 da den var åben og uden abonoment

>Desuden så er du (tilsyneladende)
>voksen og selvforsynende. Pengene var muligvis i en anden kategori for
>20 år siden, da det var din tur.

jamen det er der taget højde for !!!

> [...]
>nok snart en ny PC, da den gamle er ved at være for lille. Så den der
>mangler får, såfremt der er råd. Så simpelt er det.

Hmm ja men her er der alle de penge man kan bruge så det er kun et
sprg. om principper ....

> [...]
>er råd. Da jeg læste fik jeg ikke og der var heller ikke råd dengang. Og
>jeg synes da kun det er fedt at nogen har muligheden for at gøre livet

Hmmmm...........jaee .... nu ser det hele også lidt lyser ud efter den
gamle stak mig 500 mere på vej hjem så ...

--

1.)Mv. Bo M Mogensen

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 11-02-04 12:12

"Bo M Mogensen" <chokmah@spamcop.net> wrote in message
troll ?

Fra : Tine Andersen

Dato : 11-02-04 12:23

"Thomas Rasmussen" <th_rr4710@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> "Bo M Mogensen" <chokmah@spamcop.net> wrote in message
> troll ?

Tanken strejfede mig.....

Tine

Fra : Anita

Dato : 11-02-04 14:22

"Tine Andersen" <tine.andersen@post3.tele.dk> skrev

> Tanken strejfede mig.....

Jeg tror nu den er god nok. Bo har bare til tider nogle lidt specielle
spørgsmål og oplæg til diskussion.

Til diskussionen kan jeg tilføje at jeg personligt godt kan følge den
følelse man sidder med, når der er væsentlig og tydelig forskelsbehandling
mellem søskende.

Noget af det bunder vel nok i at mine forældres økonomi med tiden er blevet
bedre. Men der er helt tydeligt også sket holdningsændringer hos mine
forældre der gør, at "den bette" (som nu er 19 år) forkæles væsentligt mere
end jeg nogensinde har oplevet. Jeg er egentlig ikke jaloux - men jeg kan da
godt undre mig over forskellene.

Eksempler:
- Den fritidsinteresse jeg gerne ville dyrke, men ikke måtte, har min bror
fået lov til igennem mange år efterhånden.
- Mærkevaretøj var bandlyst da jeg var barn/ung. Bilka's det bedste var da
fint nok. Siden jeg som 12-13-årig tjente min første krone stoppede al hjælp
til tøj og andre fornødenheder. Min bror får stadig alt sit tøj - og det
skal da være Jack & Jones og lign.
- Hjælp til transport var der ikke noget af. Der måtte cykles eller busses.
Men bettebror bliver da kørt diverse steder hen og hentet igen.

Det er blot eksempler, hvor jeg helt tydeligt ser forskelle. Jeg tror
egentlig ikke de selv tænker over det, men agerer selvfølgelig bare ud fra
de muligheder og holdninger som de besidder idag.

Venligst Anita

Fra : John Sahl

Dato : 11-02-04 14:31

Anita wrote:
> Det er blot eksempler, hvor jeg helt tydeligt ser forskelle. Jeg tror
> egentlig ikke de selv tænker over det, men agerer selvfølgelig bare
> ud fra de muligheder og holdninger som de besidder idag.

De eksempler du kommer med kan jeg genkende 100% og
samtidigt også dine "begrundelser" for hvorfor det er sådan.
Min mor havde slet ikke de muligheder for, at gøre for mig
som hun eksempelvis har for at gøre ting for min mindste
lillesøster, så sådan er det bare.

Tiderne skifter, vi skifter med dem ,-)

--
John Sahl,
http://www.Bilstereobladet.dk

Fra : Anita

Dato : 11-02-04 14:47

"John Sahl" <spamtrap6@mandezonen.dk> skrev

> [...]
> Min mor havde slet ikke de muligheder for, at gøre for mig
> som hun eksempelvis har for at gøre ting for min mindste

Men mine forældre havde (for mig at se) muligheden, hvis de ville. Måske
ikke lige det dyre modetøj - hvilket jeg skam også har levet helt lykkeligt
uden. Men jeg er ikke i tvivl om at livet nogle gange havde været lidt
federe med en sportsgren/hobby og lidt nemmere med et lift i ny og næ. Men
de prioriterede nok bare anderledes dengang end de gør idag.

> Tiderne skifter, vi skifter med dem ,-)

Det gør vi helt bestemt. Om vi kan li' det eller ej :)

Venligst Anita

Fra : Bo M Mogensen

Dato : 12-02-04 05:53

On Wed, 11 Feb 2004 14:21:40 +0100, "Anita" <anita@*SLET*stofanet.dk>
wrote:

>"Tine Andersen" <tine.andersen@post3.tele.dk> skrev

>Jeg tror nu den er god nok. Bo har bare til tider nogle lidt specielle
>spørgsmål og oplæg til diskussion.

den er helt oprigtig og kommer egentligt af hvad folk foære derres
poder nu om dage i forhold til i 70-80 erne hvor jeg var barn / ung

>Til diskussionen kan jeg tilføje at jeg personligt godt kan følge den
>følelse man sidder med, når der er væsentlig og tydelig forskelsbehandling
>mellem søskende.

ja for egentligt er det jo ikke så meget pengene som principet mao.
man bliver vuderet mindre værd og det er sgu ikke rart -. da jeg ser
det soim en klar prouterings sag når man giver den ene 4 gange så
meget som den anden !!!

--

1.)Mv. Bo M Mogensen

Fra : Kitty

Dato : 27-02-04 09:18

"Anita" <anita@*SLET*stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
hjælp
> til tøj og andre fornødenheder. Min bror får stadig alt sit tøj - og det

Måske ikke det bedste eksempel. Kvaliteten og prisen på mærker som J&J
ligger altså ikke meget over Bilka-niveau. Vær du bare glad for at han ikke
forventer tøj fra Sand, Boss, Nørregaard osv - der kan vi snakke om forskel.
At tøjet derfra så holdet til mere end to vaske er en helt anden historie

Fra : Tine Andersen

Dato : 27-02-04 09:43

"Kitty" <sweaREMOVE@ruc.dk> wrote in message news:c1mua9$l7i$1@sunsite.dk...

> [...]
forskel.
> At tøjet derfra så holdet til mere end to vaske er en helt anden historie

Der er gået kage i citaterne - det ovenstående har jeg aldrig skrevet.

Tine

Fra : Anita

Dato : 29-02-04 17:33

"Kitty" <sweaREMOVE@ruc.dk> skrev

> Måske ikke det bedste eksempel. Kvaliteten og prisen på mærker som J&J
> ligger altså ikke meget over Bilka-niveau.

Prisen er da en anden. Kvalitetsforskellene skal jeg ikke udtale mig om, da
jeg aldrig selv har købt tøj i Bilka. Men da jeg var barn var alt hvad der
hed mærketøj ikke eksisterende. Det var dyrt og unødvendigt. Men sådan kan
verden jo ændre sig en del på 10-15 år.

> Vær du bare glad for at han ikke
> forventer tøj fra Sand, Boss, Nørregaard osv - der kan vi snakke om
forskel.
> At tøjet derfra så holdet til mere end to vaske er en helt anden historie

Jeg tror ikke han forventer noget. Det dumper mere eller mindre ned i skødet
på ham.

Venligst Anita