SATA på SK8V
Fra : Enforcer

Dato : 09-02-04 23:57

Jeg er i gang med at samle min nye maskine med et Asus SK8V bundkort.
og en WD 120 GB SATA disk.

Men windows installationen siger at der findes nogen tilsluttede
hardiske. Det fatter jeg ikke (troede SATA ved det 8 vidunder).

Jeg har tilsluttet harddisken til VIA SATA controlleren (sata_0), og
kan se den under POST opstarten, hvor den bliver detectet.

Nu har dette bundkort jo et virvar af PATA og SATA stik, så det kan
godt være jeg gør noget galt.

Men er det ikke muligt at installere xp på en SATA disk? Er der et
eller andet som skal indstilles i BIOS. Jeg vil ikke anvende RAID.

Mvh.

Enforcer

Fra : Thomas Larsen

Dato : 10-02-04 00:43

"Enforcer" <hhi-fjern-@adslhome.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg er i gang med at samle min nye maskine med et Asus SK8V bundkort.
> og en WD 120 GB SATA disk.
SNIP en hel masse om SATA

Hej Enforcer

Jeg har selv lige haft fornøjelsen af at sætte sådan et kort op Du skal
have aktiveret IDE boot for SATA i din Bios opsætning. Så skal du også have
dit SATA stik sat i PRI_SATA stikket i bundkortet. Herudover kender hverken
XP eller WIN2000 til DATA, derfor skal du have indlæst drivere til dette fra
en diskette under opsatrten af Windows fra CDen (tryk F6 i starten). Så
burde der være en mulighed....

Jeg har hekset med det i flere dage og synes ikke jeg fik et særligt stabilt
system, så derfor har jeg sat en anden boot disk i (en traditionel IDE), det
virker tilsyneladende meget mere stabilt af en eller anden grund, så må SATA
disken være datalager.

Held og lykke

Thomas

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 10-02-04 01:04

Thomas Larsen wrote:

> [...]
> traditionel IDE), det virker tilsyneladende meget mere stabilt af en
> eller anden grund, så må SATA disken være datalager.

Huh?
Jeg har lige sat en 160Gb SATA WD disk på et ABIT AI7 kort
Det var plug'n'play i første forsøg
I følge manualen til kortet så skal man kun fedte med diske og settings hvis
man vil køre med SATA raid

- Peter

Fra : Enforcer

Dato : 10-02-04 22:33

On Tue, 10 Feb 2004 01:04:28 +0100, "Peter Lykkegaard"
<polonline@hotmail.dk> wrote:

> [...]

Så fik jeg det til at virke - og det kører vel og mærke 100% stabil.

Tak for hjælpen.

Mvh.

Enforcer

Fra : HHI

Dato : 10-02-04 11:39

Thomas Larsen <thomas.h.larsen@privat.fjerndette.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:40281b27$0$29359$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...

> [...]
fra
> en diskette under opsatrten af Windows fra CDen (tryk F6 i starten).

Tak for svaret. Så er vi tilbage som ved min første SCSI disk. Faldt også
over nedenstående:

"AOpen includes the VIA RAID driver floppy that is needed for installing the
OS with a SATA drive. Many manufacturers have started leaving this necessity
out of the box - forcing the installer to find another PC to create the
install floppy."

> Jeg har hekset med det i flere dage og synes ikke jeg fik et særligt
stabilt
> system.snip...

Det lyder ikke så godt. Håber jeg får det til at spille.

Mvh.

Enforcer

Fra : Thomas Larsen

Dato : 14-02-04 13:00

"Thomas Larsen" <thomas.h.larsen@privat.fjerndette.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
det
> virker tilsyneladende meget mere stabilt af en eller anden grund, så må

Det viste sig efter et par genopstarter mere at det var disken den var gal
med, defekte sektorer, så nu må den tilbage til maxtor for en udskiftning.

Thomas