maling af ror af syrefast rustfrit stål?
Fra : Jørgen Andreasen

Dato : 09-02-04 22:26

Har fået nyt ror på mit sejlskiv og de kloge, der sagde at bundmaling ikke
hæfter på roret fik ret.
Selv ved en opringning til HEMPEL, sagde man der, at jeg kunne smøre hvad
som helst på, det faldt af igen. Men kunne da forsøge med light primer som
grunder. - Det er forsøgt uden held.

Mon der er praktikere, der har erfaring her, jeg kan høste? Er villig til
at prøve hvad som helst, da det ser ud til, at begroning ikke har problemer
med at finde fodfæste!!.

Jørgen

Fra : Poul Hyldig

Dato : 10-02-04 16:58

"Jørgen Andreasen" <jamon@stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> hæfter på roret fik ret.
> Men kunne da forsøge med light primer som

Hej Jørgen

Har selv haft problemet på ror og skeg, den eneste holdbare løsning jeg
kender, er at lægge glasfiber måtte på, og så behandle som på ny glasfiber.
Det skal laves så glasfibermåtten har kontakt med sig selv, for den hæfter
heller ikke godt på rustfrit stål.
Spørg hvis du ønsker flere oplysninger. Evt.dirkte til mig.

Hilsen Poul

Fra : PKJ

Dato : 10-02-04 17:35

Poul Hyldig wrote:
> "Jørgen Andreasen" <jamon@stofanet.dk> skrev i en meddelelse

Jeg har i 20 år sejlet Sagitta 35 hvor skægget foran roret var forholdvist
tynd rustfri plade. I de første år havde
jeg samme problem som du beskriver.

Ved et tilfælde skiftede jeg produkt nemlig til INTERNATIONAL 's
INTERPROTECT. Også et epoxy prdukt, med lidt andre
data. f.eks kunne det påsmøres ved lav temperatur. Jeg husker noget med +5
gr.

Stålpladen blev slebet mat før påføring. 2-3 x. med planstryger.

Der gik flere år mellem at der skulle plettes lidt hist og her.
Antifouling-malingen blev forholdsvis slidt i en stribe, men det skyldtes
at propellen sad lige foran.

I de første 10 år brugte jeg DURAHART , derefter INTERNATIONAL......(husker
ikke navnet, men det var en forløber for Internationals OPTIMA som jeg nu
bruger.)

Jeg skiftede båd for 7 år siden og kan derfor ikke fortælle hvordan skægget
nu ser ud.

mvh PKJ

Fra : Jørgen Andreasen

Dato : 10-02-04 23:20

Tak Poul og PKJ for jeres interesse.

Jeg er nu mest tilhænger af at matslibe og forsøge med Internationals
produkt, som PKJ anfører.
Roret er p.t. ikke matslebent og det er vel nok også noget af forklaringen?

Hvis der er andre der har gode ideer, kan vi jo deles om rorfladerne og se
hvad der er bedst.

mvh.
Jørgen

Fra : Lars k.

Dato : 11-02-04 11:17

> Hvis der er andre der har gode ideer, kan vi jo deles om rorfladerne og se
> hvad der er bedst.

Hej

Jeg tror det er slibningen, er der årsagen! Vi har brugt light primer fra
Hempel uden problemer (dog kun to år gammel) og der har aldrig været
problemer. Det er dog kun "skægget" som er rustfaststål (på samme med som
for PKJ)

Lars

Fra : Claus Tersgov

Dato : 11-02-04 00:21

Uheldigvis faldt Jørgen Andreasen over tastaturet og skrev derved
følgende:

> [...]

> villig til at prøve hvad som helst, da det ser ud til, at begroning
> ikke har problemer med at finde fodfæste!!.

Det eneste du kan gøre, er at bruge epoxy. Men det *kræver*, at du får
sandblæst roret til minumum SA 2,5. Så kan du evt. prøve at bruge
West epoxy, men selv om det er et mirakel produkt, så holder det ikke
evigt, desværre.

Det er også vigtigt, at du overholder temperaturen for epoxyen og
omgivelserne, når det er på så krævende en baggrund.

Spørgsmålet er så, om du skal bruge en hurtig eller en langsom hærder.
Det tør jeg ikke svare på, men det ved Hans Fokdal, som er ekspert i
West epoxy. www.hfmarine.dk

Det er så godt som umuligt at få noget til at hænge på rusfrit stål

Claus

Fra : Olau

Dato : 11-02-04 11:13

> [...]
til
> at prøve hvad som helst, da det ser ud til, at begroning ikke har

Jeg har haft samme problem, prøv at få fat i International's Etch-primer.
Den er desværre forbudt i Danmark, men kan købes i det miljøbevidste
forbuds-Sverige, vist nok i Norge, samt gennem bådværfter i Tyskland.
Hilsen Olau

Fra : Jørgen Andreasen

Dato : 16-02-04 01:27

Tak alle, for gode råd og oplevelser.