Asus P4C800-E Deluxe specifikation hos Shg~
Fra : Bart Bendtsen

Dato : 09-02-04 22:11

Hej med jer!

Jeg har hos Shg.dk kopieret specifikation på ovenstående bundkort og
vedlægger her i mailen fordi jeg har nogle spørgsmål for jeg forstår ikke
nogle af disse ting:

CHIPSÆT: Intel 875P (Canterwood)

Jeg ved ikke noget om hvad et chipsæt på bundkort bruges til og hvad
formålet med et chipsæt er?? Er Intel 875P (Canterwood) OK? Hvad er det
specielle ved dette?

PROCESSOR:
- Intel Celeron 478 -> 2000 MHz
- Intel Pentium 4 478 -> 2000 MHz
- Intel Pentium 4 478 Northwood -> 3200 MHz
FSB: 400/533/800 MHz

Jeg ved ikke om Intels nye cpu P4 Extreme Edition med 2 mb cache kan bruges
på dette her bundkort og om jeg kan få hele 2 mb cache inde i BIOS´en?
Kan I svare på dette??

RAM: Dual PC3200
RAM MAX: 4 GB
RAM PORTE: 4 stk

Jeg har på nuværende tidspunkt 2x512 mb PC2700 Kingston ram som jeg købte
(den billigste type af flere typer til forskellige priser).
Jeg vil gerne købe 2x512 mb PC3200 Kingston ram men det behøver ikke være af
den billigste type.
Jeg glemte lige at nævne ValueRAM som jeg har på nuværende tidspunkt - er
det rigtigt at ValueRAM er standard og af billigste ram-type?
Jeg har hørt om HyperX-ram er det af dyreste ram-type? Jeg har kigget på
edbpriser.dk og shg.dk hvilken ram-typer der findes men jeg forstår ikke
noget for jeg er meget i tvivl om hvilken ram-type drejer det sig om f.eks.
ValueRAM og HyperX og andre hvad der findes på markedet? Jeg er lidt bange
for der er samme ram-type til forskellige priser som er en fejl fra
edbpriser,s side for der står ikke rigtig noget om hvilken ram-type drejer
det sig om.
Kan I hjælpe mig med at forklare mig disse ting nærmere?

ONBOARD:
- LYD: Ja, ADI AD1985, 6 kanals surround
- VGA: Nej
- LAN: Ja, Intel 10/100/1000 MBIT

Ang. LAN - det er Intel Gigabit netkort jeg har på dette bundkort og jeg kan
se i nogle tidligere m ails i denne gruppe som man skriver om at de har
problemer med netkort på deres bundkort (jeg ved ikke om hvilken en af de to
modeller - Asus P4C800-E Deluxe eller Asus P4C800 Deluxe som har to
forskellige Gigabit netkort-fabrikanter). Jeg håber ikke at det er tale om
mit bundkort (Asus P4C800-E Deluxe) de har problemer med?? Ved I noget om at
der er nogen fejl på mit bundkort i forbindelse med netkort og andre dele på
dette bundkort.

- RAID: Ja, SATA RAID
- SATA: Ja
- USB: Ja, USB 2.0
- FIREWIRE: Ja

HARDDISK KONTROLLER:
- 2x UDMA 33/66/100 porte (4 IDE enheder)
- 1x (RAID) UDMA 133 porte - kan kun håndtere én IDE harddisk!! - RAID
funktionen virker kun sammen med en SATA disk*
- 2x RAID Seriel ATA (SATA) UDMA 150 porte (2 SATA diske)*
*OBS: RAID funktionen på SATA kan køre sammen med den normale ATA RAID
kontroller, da denne kun kan håndtere en IDE harddisk!

Jeg forstår ikke helt hvad Shg.dk skriver i denne specifikation ang. SATA og
jeg ved ikke om mit bundkort har 2 x SATA150 stik til ialt 2 normale
SATA-harddiske UDEN RAID-funktion for der står jo RAID SATA hele tiden så
jeg fatter ikke noget om jeg kan tilslutte normale SATA diske uden at bruge
RAID? For jeg ønsker ikke at bruge RAID som er en værdiløs funktion for mig.
Kan I svare mig nærmere? Der er 2 SATA-stik på bundkortet men kan man undgå
at bruge RAID og bare bruge normale SATA-diske?

SPECIELLE FEATURES:
- Dual Channel ram - ligesom ved RD ram skal skal rammene kører dual
(dvs. to stk)
- Understøtter Intel Hyper-Threading Technology
- SATA RAID, 6 kanals surround lydkort og 1 GigaBit netkort
- Understøtter Intel's nye P4 CPU

Jeg er nysgerrig og vil gerne vide hvad understøttelse af Intel
Hyper-Thereading Technology betyder og hvad bruges til? Hvad er det
specielet ved denne teknologi på ovenstående bundkort??

På forhånd mange tak for hjælpen.

Venlig hilsen Bart Bendtsen

Fra : Allan / Kolding

Dato : 09-02-04 22:39

Jeg syntes du skulle læse manualen til P4C800 E Deluxe først.

http://www.asus.com/support/download/item.aspx?ModelName=P4C800-E%20Deluxe&Type=Latest

Den giver svar på mange af dine spørgsmål.

Kig også på Intels hjemmeside.

http://www.intel.com/products/desktop/processors/pentium4HTXE/index.htm?iid=ipp_desk+proc_p4htxe&

--
MVH. Allan / Kolding

Fra : Bart Bendtsen

Dato : 10-02-04 00:00

Hej Allan.

Åh nej det må du ikke henvise til fordi jeg faktisk ikke kan lælse engelsk
(kan kun begrænset) og har prøvet kigge i manualen men forstår ikke noget af
det og jeg ville være meget glad for hvis I kunne skrive svarene her i
gruppen selv også korte svar er OK for mig.