Find IO port + IRQ på et NE2000 ISA netkor~
Fra : Morten Trab

Dato : 09-02-04 16:17

Er subj muligt i RedHat 7.3??

Den kan ikke finde det automatisk da det ikke er PnP kompatibelt :S

Nogle ide'er??

--

Mvh,/Best regards,
Morten Trab

Ved direkte mail, fjern da REMOVE fra adressen.

Fra : Peter Mogensen

Dato : 09-02-04 17:12

Morten Trab wrote:
> Er subj muligt i RedHat 7.3??
>
> Den kan ikke finde det automatisk da det ikke er PnP kompatibelt :S
>
> Nogle ide'er??

Det er muligt at der efterhånden er lavet nogle linux-tools, men jeg
plejede at måtte ty til leverandørens DOS-diskette med
konfigurationsværktøjer. Hvis du er så heldig at kortet har fysiske
jumpere er det bare et spørgsmål om at finde et datablad på nettet.

Peter

Fra : Morten Trab

Dato : 09-02-04 17:48

"Peter Mogensen" <apm-at-mutex-dot-dk@nospam.no> skrev i en meddelelse

> [...]
> konfigurationsværktøjer. Hvis du er så heldig at kortet har fysiske
> jumpere er det bare et spørgsmål om at finde et datablad på nettet.

Det er jumperfree og jeg har desværre ikke engang disketten til det mere :-/

Fra : Peter Mogensen

Dato : 09-02-04 22:27

Morten Trab wrote:
> "Peter Mogensen" <apm-at-mutex-dot-dk@nospam.no> skrev i en meddelelse

> Det er jumperfree og jeg har desværre ikke engang disketten til det mere :-/

Prøv at se om du kan finde et Linux-tool på
http://www.scyld.com/network

Ellers må du lede efter et floppy-image fra producenten på nettet eller
finde nogle drivere og en Windows-maskine.

Peter

Fra : Steen Suder, privat

Dato : 09-02-04 18:11

Morten Trab wrote:
> Er subj muligt i RedHat 7.3??
>
> Den kan ikke finde det automatisk da det ikke er PnP kompatibelt :S
>
> Nogle ide'er??

Debian har pakken nictools-nopci, der indeholder programmet ne2k-diag.
Prøv dét med en specificeret I/O-port fra ca. 220h til ca. 360h i 10h
eller 20h spring IIRC.

Pakken findes sikkert også til de andre distroer.

--
Mvh. / Best regards,
Steen Suder      <http://www.suder.dk/>

Fra : Steen Suder, privat

Dato : 09-02-04 18:13

Steen Suder, privat wrote:

> [...]
> eller 20h spring IIRC.
>
> Pakken findes sikkert også til de andre distroer.

Denne er f.eks. også interessant:
<http://www.scyld.com/diag/#isa-diags>

Fra : Morten Trab

Dato : 09-02-04 18:21

"Steen Suder, privat" <sfs_news_spam@suder.dk> skrev i en meddelelse

> Denne er f.eks. også interessant:
> <http://www.scyld.com/diag/#isa-diags>

Hmmm...NE2000 filen kan jeg ikke kompilere :(

[root@localhost root]# gcc -Wall -O6 -o ne2k-diag ne2k-diag.c
ne2k-diag.c: In function `main':
ne2k-diag.c:243: warning: unsigned int format, long unsigned int arg (arg 2)
ne2k-diag.c: In function `do_probe':
ne2k-diag.c:345: warning: unsigned int format, long unsigned int arg (arg 3)
[root@localhost root]#

Fra : Peter Dalgaard

Dato : 09-02-04 18:36

"Morten Trab" <mortenREMOVE@trab.dk> writes:

> [...]
> ne2k-diag.c: In function `do_probe':
> ne2k-diag.c:345: warning: unsigned int format, long unsigned int arg (arg 3)

Det går da nogenlunde. Virker ./ne2k-diag da ikke?

--
O__ ---- Peter Dalgaard Blegdamsvej 3
c/ /'_ --- Dept. of Biostatistics 2200 Cph. N

Fra : Morten Trab

Dato : 09-02-04 18:43

"Peter Dalgaard" <p.dalgaard@biostat.ku.dk> skrev i en meddelelse

> Det går da nogenlunde. Virker ./ne2k-diag da ikke?

Nu ved jeg ikke lige hvordan den skal reagere, for at der er gevinst, men
den kunne da få min maskine til at gå ned :D

Fra : Steen Suder, privat

Dato : 09-02-04 20:03

Morten Trab wrote:
> "Peter Dalgaard" <p.dalgaard@biostat.ku.dk> skrev i en meddelelse

> Nu ved jeg ikke lige hvordan den skal reagere, for at der er gevinst, men
> den kunne da få min maskine til at gå ned :D

Back to basics... hvilken chip sidder der på kortet? Er der et FCC ID på
kortet? Hvad er det?

Fra : Morten Trab

Dato : 09-02-04 20:26

> Back to basics... hvilken chip sidder der på kortet? Er der et FCC ID på
> kortet? Hvad er det?

Der er ikke noget mærket FCC ID, og kan heller ikke finde noget (for mig)
kendt mærke på nogle af de chips der sidder på det...

Den største af de chips der sidder på kortet har flg. påtrykt:

S9448BH
DP83906VLJ
S1109743 AT/
LANTICII-CX

Og i bunden af kortet står flg. nummer:

WS-E200 P00PLWC200CT000

Fra : Steen Suder, privat

Dato : 09-02-04 20:49

Morten Trab wrote:
> [...]
> kendt mærke på nogle af de chips der sidder på det...
>
> Den største af de chips der sidder på kortet har flg. påtrykt:

Det er kun for udfordringens skyld jeg har brugt tid på det her

Jeg vil ikke garantere noget, men jeg vil foreslå dig at se om der ikke
skulle være en setup-util gemt i denne her:
<ftp://ftp.spartacom.com/artisoft/updates/nru100.exe>

Fra : Steen Suder, privat

Dato : 09-02-04 20:55

Morten Trab wrote:
> [...]
> kendt mærke på nogle af de chips der sidder på det...
>
> Den største af de chips der sidder på kortet har flg. påtrykt:

Dette er også en mulighed:
<http://www.sz-metal.si/inet12/servis/drv/ws-e200.zip>

Fra : Morten Trab

Dato : 09-02-04 21:41

> Dette er også en mulighed:
> <http://www.sz-metal.si/inet12/servis/drv/ws-e200.zip>

Se, den virkede...
Jeg har nu både IO og IRQ på kortet, og linux vil nu genkende det, men ikke
om den vil hente DHCP informationer :(

Fra : Kent Friis

Dato : 09-02-04 21:46

Den Mon, 9 Feb 2004 21:41:19 +0100 skrev Morten Trab:
> [...]
>
>Se, den virkede...
>Jeg har nu både IO og IRQ på kortet, og linux vil nu genkende det, men ikke

Start med at give den et fast ip-nummer, og se om den vil snakke
med netværket.

Hvis ja -> DHCP problem.

Hvis nej -> netkort / driver problem.

Mvh
Kent

Fra : Steen Suder, privat

Dato : 09-02-04 21:48

Morten Trab wrote:
> "Steen Suder, privat" <sfs_news_spam@suder.dk> skrev i en meddelelse

> Se, den virkede...

Har jeg vundet noget?

Bare surt jeg ikke så mig ordentligt om så det først var det andet
forsøg der virkede...

> Jeg har nu både IO og IRQ på kortet, og linux vil nu genkende det, men ikke
> om den vil hente DHCP informationer :(

Det kan jo skyldes så meget. Hvor skal den hente DHCP-cfg. fra?
Prøv med en statisk adresse og ping til/fra en anden maskine.
Hvad giver det?

Prøv evt. med "tcpdump -n" i en anden terminal når du forsøger at uppe
interfacet med DHCP.

Fra : Morten Trab

Dato : 09-02-04 22:08

> Det kan jo skyldes så meget. Hvor skal den hente DHCP-cfg. fra?

Fra en lokal DHCP server med IP 192.168.2.11

> Prøv med en statisk adresse og ping til/fra en anden maskine.
> Hvad giver det?

Destination Host Unreachable

Fra : Peter Dalgaard

Dato : 09-02-04 22:12

"Morten Trab" <mortenREMOVE@trab.dk> writes:

> "Steen Suder, privat" <sfs_news_spam@suder.dk> skrev i en meddelelse

> Fra en lokal DHCP server med IP 192.168.2.11

> Destination Host Unreachable

Hvad siger "ifconfig -a" (og du viste os da vist forresten aldrig de
præcise bootmeddelelser).

Fra : Morten Trab

Dato : 09-02-04 22:27

> Hvad siger "ifconfig -a" (og du viste os da vist forresten aldrig de
> præcise bootmeddelelser).

Nu er det lidt meget at sidde og skrive af fra skærmen, men den får ikke
tildelt nogen IP, den sender (TX) noget, men den modtager (RX) intet...

Boot meddelelser?! Dem er der ikke blevet bedt om, men den står bare at den
ikke kunne få tildelt nogen IP...

Smider jeg samme kabel i eth0 får den fint IP...

Fra : Steen Suder, privat

Dato : 09-02-04 22:34

Morten Trab wrote:
> "Peter Dalgaard" <p.dalgaard@biostat.ku.dk> skrev i en meddelelse

<KLIP spredt fægtning>

Morten, prøv nu med en fast IP på det interface som de rare mennesker i
gruppen skriver til dig...

Fra : Morten Trab

Dato : 09-02-04 22:40

> Morten, prøv nu med en fast IP på det interface som de rare mennesker i
> gruppen skriver til dig...

[Citat svar længere oppe i tråden, til dig]
> Prøv med en statisk adresse og ping til/fra en anden maskine.
> Hvad giver det?

Destination Host Unreachable
[/Citat]

Er skam prøvet... :S

Fra : Peter Dalgaard

Dato : 09-02-04 22:51

> [...]

> "Steen Suder, privat" <sfs_news_spam@suder.dk> skrev i en meddelelse

> [Citat svar længere oppe i tråden, til dig]

Jamn, fik du så sat adressen på kortet? Det er det man kan se med en
ifconfig... Og hvis den ikke var blevet sat, så kan man sætte adresse,
broadcast og netmask med selvsamme ifconfig kommando. Og var
interfacet UP og RUNNING?

Fra : Morten Trab

Dato : 10-02-04 10:39

> [...]
> ifconfig... Og hvis den ikke var blevet sat, så kan man sætte adresse,
> broadcast og netmask med selvsamme ifconfig kommando. Og var

JA!

Det er jo det jeg skriver...

Fra : Steen Suder, privat

Dato : 09-02-04 23:56

Morten Trab wrote:
> "Steen Suder, privat" <sfs_news_spam@suder.dk> skrev i en meddelelse

> [Citat svar længere oppe i tråden, til dig]

> [...]

Skrev du ikke at "indersiden" virkede fint? Kunne du så ikke tage og
starte en putty over til maskinen fra den Windows-boks du skriver dine
nyhedsindlæg fra? Så kan du klippe-klistre output fra "ifconfig -",
"route" etc. over i et nyt indlæg til gruppen...

Man må håbe at dé kommandoer på din boks ikke er så sparsomme med
oplysninger som du er

Fra : Morten Trab

Dato : 10-02-04 10:39

> [...]
> nyhedsindlæg fra? Så kan du klippe-klistre output fra "ifconfig -",
> "route" etc. over i et nyt indlæg til gruppen...

Har højst skrevet at der er to netkort og det ene vil hente en IP...

Det er en maskine der med tiden skal stå som router jeg er ved at sætte
op...
Og det netkort som til den tid skal være LAN virker fint, men det som skal
være WAN vil ikke hente en IP...Det vil i det hele taget ikke snakke med
andre maskiner...

Kan ikke ret godt klippe-klistre fra den på det netkort der virker, eftersom
der jo så ikke er noget i "røven" af det andet og det derfor slet ikke vil
virke...

Fra : Morten Trab

Dato : 10-02-04 16:21

"Peter Dalgaard" <p.dalgaard@biostat.ku.dk> skrev i en meddelelse

> Hvad siger "ifconfig -a" (og du viste os da vist forresten aldrig de
> præcise bootmeddelelser).

Under boot:

Bestemmer IP information for eth1 ...... mislykkedes

Det er alt den skriver...
Ja og så selvfølgelig det samme for eth0, da der ikke er noget kabel deri
lige pt.

Fra : Morten Trab

Dato : 10-02-04 16:23

"Morten Trab" <mortenREMOVE@trab.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg har nu både IO og IRQ på kortet, og linux vil nu genkende det, men
ikke
> om den vil hente DHCP informationer :(

Never mind...
Den kunne ikke lide og dele IRQ 3 med com og netkort, så prøvede at flytte
netkortet til IRQ 10 og nu fik det også tildelt IP :)

Men tak for hjælpen alligevel...