Software til backup - hvilket?
Fra : Thom/-\\s

Dato : 09-02-04 13:06

Hvilken software er den bedste at bruge til backup? Vi har en båndstation
hvor der fulgte noget software med, men jeg synes ikke det er brugervenligt.
Vores båndstation er en OnStream Adr2 med 60 GB bånd. Softwaren er Tapeware
6.3

Vi leder efter noget software, hvor vi bare hver dag skal sætte et nyt bånd
i, som så tager backup af de filer der er ændrede siden sidste backup. Det
må gerne foregå automatisk, så vi bare skifter båndet om morgenen, og den så
selv går i gang i løbet af aftenen/natten.

Datamængden er omkring 300GB, hvoraf der er måske er ændringer på 10-20GB
pr. dag.

Er det Retrospect vi skal have fat i, eller hvad vil i anbefale?

--
MVH Thomas
http://www.jogt.com - live webcam

Fra : Martin Rytter Jensen

Dato : 09-02-04 14:27

"Thom/-\s" <flash4it.invalid> wrote in message
> [...]

> pr. dag.
> Er det Retrospect vi skal have fat i, eller hvad vil i anbefale?

Hvad er det for et OS det drejer sig om?

Angående backup-løsninger er der jo også andre muligheder som er nemmere at
håndtere end tapebackups -- offsite backup (rsync og lignende programmer)
eller måske at bevæge sig over i noget andet end tape backups. Check evt.
google's arkiv over dk.edb.hardware.server -- jeg erindrer at det har været
diskuteret der indenfor den sidste måned.

/Martin

Fra : Thom/-\\s

Dato : 09-02-04 17:29

"Martin Rytter Jensen" <jensenFJERNMIG@mermaidconsulting.dk> skrev i en
meddelelse news:c081q8$1dt6$1@news.cybercity.dk...
> "Thom/-\s" <flash4it.invalid> wrote in message
> Hvad er det for et OS det drejer sig om?

Windows 2000 server.

> [...]
været
> diskuteret der indenfor den sidste måned.

Rsync er til Linux systemer Og det ser lidt for teknisk ud til os - vi
kan godt li' noget med et brugervenligt interface, og er ikke så glade for
alle de der syntakser (eller hvad de nu hedder), som skal skrives manuelt,
når der ikke er lagt en brugerflade på.

Fra : Martin Rytter Jensen

Dato : 10-02-04 10:54

> [...]
> alle de der syntakser (eller hvad de nu hedder), som skal skrives manuelt,

Nu kan det godt lade sig gøre at benytte rsync på win maskiner med lidt
fiks-fakse-rier (cygwin). Men som du selv siger, så er det måske en smule
for besværligt for jer. Der skulle dog også være forskellige incremental
backup tools til windows - jeg aner dog ikke hvor godt de fungerer (og de er
jo også afhængige af, at I har en ordentlig linje ud af huset).

Prøv eventuelt at kigge på: (der er også retroprospekt som du selv nævner)

http://www.educcomp.co.nz/dantz_backup_express_win.htm
http://www.hybinette.com/products/software/retrosp/retser/retser.htm

Udover at de skulle fungere over netværket kan de da vist også lave backups
til bånd.

/M

Fra : Thom/-\\s

Dato : 10-02-04 12:47

"Martin Rytter Jensen" <jensenFJERNMIG@mermaidconsulting.dk> skrev i en
meddelelse news:c0a9na$vh9$1@news.cybercity.dk...
> [...]
er
> jo også afhængige af, at I har en ordentlig linje ud af huset).

Vores linie ud af huset er ikke gearet til den slags trafik - vi snakker
data på omkring 10-20 GB pr. dag og vi har kun 512 ud af huset.

> Prøv eventuelt at kigge på: (der er også retroprospekt som du selv nævner)
> http://www.educcomp.co.nz/dantz_backup_express_win.htm
> http://www.hybinette.com/products/software/retrosp/retser/retser.htm

Tager lige en kigger - tak for hjælpen.

Fra : Anders Hansen

Dato : 10-02-04 14:36

Backup Exec er der mange der taler varmt for.

http://www.veritas.com/products/category/ProductDetail.jhtml;vrtsid=XD3BLHRQ5YEEJQFIYBSSFFA?productId=bews

Mvh
Anders Hansen