[SQL 2K] Sammenligne Execution Plans?
Fra : Stefan Kristensen

Dato : 09-02-04 12:56

Hej NG.

Jeg er lige begyndt at lege lidt med Exceution Plans for at optimere mine
procedurer.
Til at starte med har jeg kopieret en procedure og ændret nogle where x in
(select y) til inner joins.

Hvordan sammenligner jeg execution plans smartest?
Jeg har eksekveret begge procedurer samtidig og få så begge planer, men det
kræver et forkromet overblik, så hvis nogen har en bedre ide...?

mvh
Stefan

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 09-02-04 13:44

Stefan Kristensen wrote:
> Jeg er lige begyndt at lege lidt med Exceution Plans for at optimere
> mine procedurer.
> Hvordan sammenligner jeg execution plans smartest?

Læg mærke til de forskellige streger der fobinder metoderne
Der er helt tynde, almindelige og meget kraftige
De angiver vægtningen - dvs hvor i forløbet der skal bruges flest
"hestekræfter"

Du kan evt have profileren kørende i baggrunden så du "gemmer" statistikken
Kik også Client Statistics og Server Trace

Normalt er der afvigelser alt efter hvormange rækker du har i tabellerne
Sammensætning af data har også stor betydning

- Peter

Fra : Stefan Kristensen

Dato : 09-02-04 13:53

> Læg mærke til de forskellige streger der fobinder metoderne
> Der er helt tynde, almindelige og meget kraftige
> De angiver vægtningen - dvs hvor i forløbet der skal bruges flest
> "hestekræfter"
Hm. De er lige tykke. Jeg skal nok lave nogle radikale ændringer for at de
ændrer sig.

> Du kan evt have profileren kørende i baggrunden så du "gemmer"
statistikken
> Kik også Client Statistics og Server Trace
Ok, nu har jeg en del at se på
Takker.

Stefan

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 09-02-04 14:38

Stefan Kristensen wrote:

> Hm. De er lige tykke. Jeg skal nok lave nogle radikale ændringer for
> at de ændrer sig.

Ikke nødvendigvis
Har du indexes placeret strategisk?

- Peter

Fra : Stefan Kristensen

Dato : 09-02-04 18:16

> Ikke nødvendigvis
> Har du indexes placeret strategisk?
Huh?
Jeg har PK på de fleste af tabellerne...?

Stefan

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 09-02-04 18:37

Stefan Kristensen wrote:

> Jeg har PK på de fleste af tabellerne...?

Primary Keys gør det ikke alene
Du har vel joins (index på foerign key) og where clauses - også her skal der
index på
Rækkefølge etc skal tjekkes så de er ens alle steder etc
Men det skal afbalanceres - index trækker den forkert vej ved opdateringer

- Peter