tilfældige id ikke stigende
Fra : pepss

Dato : 09-02-04 12:03

Hejsa NG

jeg har et brevsystem der køre på en MySQL database hvor brugerne på min
side kan skrive sammen.
brevet får så et id så jeg kan finde det igen.
brevid INT 10 UNSIGNED not null auto_increment

men det vil jo på et tidspunkt give et problem men max tal (jeg ved godt det
er rigtig mange)

kan man ikke få den til at f.eks. når brevid 1 er slette kan brevid 1 bruges
igen?

håber det er til at forstå hvad det er jeg vil ellers bare spørg!

--
Pepss
Den ordblinde der prøver at blive webdesigner

Fra : Peter Brodersen

Dato : 09-02-04 17:00

On Mon, 9 Feb 2004 12:02:31 +0100, "pepss" <olefriis@privat.dk> wrote:

>brevet får så et id så jeg kan finde det igen.
>brevid INT 10 UNSIGNED not null auto_increment
>
>men det vil jo på et tidspunkt give et problem men max tal (jeg ved godt det
>er rigtig mange)

Med fare for at være mere praktisk end teoretisk: Så brug BIGINT :)

>kan man ikke få den til at f.eks. når brevid 1 er slette kan brevid 1 bruges
>igen?

Det er normalt ikke så hensigtsmæssigt at genbruge nøgler, idet man i
øvrige tabeller stadigvæk kan risikere at have referencer til dem (og
en almindelig MyISAM-tabel ikke giver mulighed for foreign keys på
fremmednøgler og ON DELETE...).

Så hvis der et sted er noteret, at en bruger har læst brev #14, vil
det ikke være hensigtsmæssigt, hvis et nyt brev dukker op, og får id
#14.

Man bør selvfølgelig "rydde op efter sig", når man sletter rows, men
det er stadigvæk en dårlig skik at genbruge id's/keys, der var
beregnet til at være unikke (altså, ikke bare database-mæssigt, men
også rent praktisk).

--
- Peter Brodersen

Ugens sprogtip: I gang (og ikke igang)

Fra : pepss

Dato : 09-02-04 18:22

"Peter Brodersen" skrev
"pepss" wrote:

> [...]
> det er stadigvæk en dårlig skik at genbruge id's/keys, der var
> beregnet til at være unikke (altså, ikke bare database-mæssigt, men

så må jeg jo nok hellere opføre mig pænt og blive ved på den møde jeg gør nu

tak for dit svar!