/ Forside / Interesser / Rejser / Camping / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Camping
#NavnPoint
Nordsted1 8094
katekismus 1655
piaskov 1410
dova 1350
henrikkre.. 1330
alka 1272
refi 1024
transor 1015
Benjamin... 850
10  ans 800
Gastryk i Tyskimporteret campingvogn
Fra : Kim Krauch


Dato : 09-02-04 11:30

Hej Campingforum,

Har importeret en CV fra Tyskland i Oktober 2003.
Når man kigger i DGP's Tekniske bestemmelser omkring gas-installation i
campingvogne kan følgende læses:
5.1.2. Installationstrykket på installationen efter regulatoren skal normalt
være 30

mbar, og det er ikke tilladt at anvende højere installationstryk end 100
mbar på

rørledninger i vognens indre.

5.1.3. Alt gasmateriel, herunder slanger, regulator og haner, skal være
DG-godkendt

til formålet, og alt gasforbrugende udstyr skal være CE-godkendt og mærket
til

apparatkategori I3B/P - 30 mbar.

1: Betyder det ikke at man lovligt kan fortsætte med at benytte 50 mbar tryk
i sin importerede CV, men at det mest normale er 30 mbar?

2: Jeg har set flere steder at man IKKE må have mere end 30 mbar tryk, men
der står direkte at man må have op til 100 mbar, så hvordan hænger det
sammen?

3: Hvis jeg får monteret en gasregulator til 30 mbar og skifter gasflaskerne
ud til nogle tilsvarende, hvad så med varmeapperatet og komfuret. De kan vel
stadig fungere ved 30 mbar men måske bare med mindre flamme, er det ikke
korrekt? Eller skal jeg have nye brændere?

mvh Kim






 
 
Jørgen L (09-02-2004)
Kommentar
Fra : Jørgen L


Dato : 09-02-04 12:15

> Hej Campingforum,
>
> Har importeret en CV fra Tyskland i Oktober 2003.
> 3: Hvis jeg får monteret en gasregulator til 30 mbar og skifter
gasflaskerne
> ud til nogle tilsvarende, hvad så med varmeapperatet og komfuret. De kan
vel
> stadig fungere ved 30 mbar men måske bare med mindre flamme, er det ikke
> korrekt? Eller skal jeg have nye brændere?
>

Hej Kim.

Det er ikke nok kun at skifte regulatoren, alle steder hvor du bruger gas
skal der nye dysser og brændere, da de ellers kan brænde urent og danne
kulilte.

Men der er en tråd netop om dette og hvad det koster at få lavet hos en
fagmand, på DCUs hjemmeside
http://makeashorterlink.com/?C41A12857

Det er et område hvor man bør fagmænd klare opgaven.

Hilsen Jørgen


---
Outgoing mail is certified Virus Free.
Checked by AVG anti-virus system (http://www.grisoft.com).
Version: 6.0.576 / Virus Database: 365 - Release Date: 30-01-2004



phk (09-02-2004)
Kommentar
Fra : phk


Dato : 09-02-04 13:21


"Kim Krauch" <kim@krauch.dk> skrev i en meddelelse
news:c07nfb$ui9$1@news.cybercity.dk...
> Hej Campingforum,
>
> Har importeret en CV fra Tyskland i Oktober 2003.

Tyskerne indførte 30mBar gasinstallationer i 96-modellerne. Er den nyere har
du ikke noget problem.

Er den ældre har du heller ikke noget problem - hvorfor ændre på det?


--
Per, Esbjerg



Kim Krauch (09-02-2004)
Kommentar
Fra : Kim Krauch


Dato : 09-02-04 13:45

Det er en Knauss fra 1988 jeg har hentet i Berlin og dens gasinstallation
kører på 50 mbar.

Jeg er da helst fri for at ændre noget, men lidt forvirret over at
adskellige informerer om at det er ulovligt at kører med højere tryk end 30
mbar, samtidig med at kunne se hos DGP at det KUN er ulovligt at køre med
højere tryk end 100 mbar.

mvh Kim




"phk" <phk_stopspam@esenet.dk> wrote in message
news:40277bf3$0$27465$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
>
> "Kim Krauch" <kim@krauch.dk> skrev i en meddelelse
> news:c07nfb$ui9$1@news.cybercity.dk...
> > Hej Campingforum,
> >
> > Har importeret en CV fra Tyskland i Oktober 2003.
>
> Tyskerne indførte 30mBar gasinstallationer i 96-modellerne. Er den nyere
har
> du ikke noget problem.
>
> Er den ældre har du heller ikke noget problem - hvorfor ændre på det?
>
>
> --
> Per, Esbjerg
>
>



Jørgen L (10-02-2004)
Kommentar
Fra : Jørgen L


Dato : 10-02-04 00:56

> Er den ældre har du heller ikke noget problem - hvorfor ændre på det?
> --
> Per, Esbjerg

Hej Per har du tænkt på at der måske er en sikkermæsig årsag til at det nu
er 30 mbar også i Tyskland ?
Med et højere tryk, næsten dobbelt op, skal samlinger og rør, som bliver
rystet godt under kørsel være endnu bedre.

Hilsen Jørgen


---
Outgoing mail is certified Virus Free.
Checked by AVG anti-virus system (http://www.grisoft.com).
Version: 6.0.576 / Virus Database: 365 - Release Date: 30-01-2004



Søren (09-02-2004)
Kommentar
Fra : Søren


Dato : 09-02-04 13:51

> 1: Betyder det ikke at man lovligt kan fortsætte med at benytte 50 mbar
tryk
> i sin importerede CV, men at det mest normale er 30 mbar?

> 2: Jeg har set flere steder at man IKKE må have mere end 30 mbar tryk, men
> der står direkte at man må have op til 100 mbar, så hvordan hænger det
> sammen?
>
> 3: Hvis jeg får monteret en gasregulator til 30 mbar og skifter
gasflaskerne
> ud til nogle tilsvarende, hvad så med varmeapperatet og komfuret. De kan
vel
> stadig fungere ved 30 mbar men måske bare med mindre flamme, er det ikke
> korrekt? Eller skal jeg have nye brændere?
>

Tillykke med campingvognen, jeg har også en tyskimporteret vogn fra før
1996.

Hvis du beholder de tyske gasflasker er det helt lovligt. Dem kan du faktisk
godt få fyldt op hos BP-gascentre.
Skifter du regulatoren ud med en 30 mbar, er det så vidt jeg er informeret
ikke helt lovligt iflg. gasregulativet.

Har du tjekket om der ikke sidder en trykregulator på gasrøret ind til
vognen fra gaskassen. Hvis der gør det så er det faktisk muligt at sætte 30
mbar gasflaske flaskeregulator på, da det så senere bliver reguleret op til
50 mbar. Men så er det ikke lovlig længere. Men jeg har nu svært ved at se
hvorfor det skulle være farligt. Men det er der måske nogle der kan fortælle
os her i gruppen.

Faktisk fungere gasanlæget bedre min nuværende CV, der kører med 50 mbar,
bedre end i min tidligere CV der kørte 30 mbar. Her er det tændingen
køleskabet på gas jeg snakker om, men det kan selvfølgelig være en
tilfældighed.



Kim Krauch (09-02-2004)
Kommentar
Fra : Kim Krauch


Dato : 09-02-04 14:00

Hej Søren,

Tak skal du have, jeg sparede omkring 20.000 kr ved at købe den i Tyskland.

Jeg tror bare jeg beholder de to flasker jeg fik med ved købet, en 11 og en
5 kg. Da vi ikke skal vintercampere tror jeg det er nok.
Jeg vil i aften kigge om der er en sådan regulator, som du beskriver, selvom
jeg ikke helt forstår hvad du mener med at det så senere bliver reguleret op
til 50 mbar???

mvh Kim

"Søren" <nospam_svu@ccieurope.com> wrote in message
news:4027823c$0$95004$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> > 1: Betyder det ikke at man lovligt kan fortsætte med at benytte 50 mbar
> tryk
> > i sin importerede CV, men at det mest normale er 30 mbar?
>
> > 2: Jeg har set flere steder at man IKKE må have mere end 30 mbar tryk,
men
> > der står direkte at man må have op til 100 mbar, så hvordan hænger det
> > sammen?
> >
> > 3: Hvis jeg får monteret en gasregulator til 30 mbar og skifter
> gasflaskerne
> > ud til nogle tilsvarende, hvad så med varmeapperatet og komfuret. De kan
> vel
> > stadig fungere ved 30 mbar men måske bare med mindre flamme, er det ikke
> > korrekt? Eller skal jeg have nye brændere?
> >
>
> Tillykke med campingvognen, jeg har også en tyskimporteret vogn fra før
> 1996.
>
> Hvis du beholder de tyske gasflasker er det helt lovligt. Dem kan du
faktisk
> godt få fyldt op hos BP-gascentre.
> Skifter du regulatoren ud med en 30 mbar, er det så vidt jeg er informeret
> ikke helt lovligt iflg. gasregulativet.
>
> Har du tjekket om der ikke sidder en trykregulator på gasrøret ind til
> vognen fra gaskassen. Hvis der gør det så er det faktisk muligt at sætte
30
> mbar gasflaske flaskeregulator på, da det så senere bliver reguleret op
til
> 50 mbar. Men så er det ikke lovlig længere. Men jeg har nu svært ved at se
> hvorfor det skulle være farligt. Men det er der måske nogle der kan
fortælle
> os her i gruppen.
>
> Faktisk fungere gasanlæget bedre min nuværende CV, der kører med 50 mbar,
> bedre end i min tidligere CV der kørte 30 mbar. Her er det tændingen
> køleskabet på gas jeg snakker om, men det kan selvfølgelig være en
> tilfældighed.
>
>



Jaks (09-02-2004)
Kommentar
Fra : Jaks


Dato : 09-02-04 14:35


"Kim Krauch" <kim@krauch.dk> skrev i en meddelelse
news:c0808h$1b6k$1@news.cybercity.dk...
> Hej Søren,
>
> Tak skal du have, jeg sparede omkring 20.000 kr ved at købe den i
Tyskland.
>
> Jeg tror bare jeg beholder de to flasker jeg fik med ved købet, en 11 og
en
> 5 kg. Da vi ikke skal vintercampere tror jeg det er nok.
> Jeg vil i aften kigge om der er en sådan regulator, som du beskriver,
selvom
> jeg ikke helt forstår hvad du mener med at det så senere bliver reguleret
op
> til 50 mbar???
>
> mvh Kim
>
> "Søren" <nospam_svu@ccieurope.com> wrote in message
> news:4027823c$0$95004$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> > > 1: Betyder det ikke at man lovligt kan fortsætte med at benytte 50
mbar
> > tryk
> > > i sin importerede CV, men at det mest normale er 30 mbar?
> >
> > > 2: Jeg har set flere steder at man IKKE må have mere end 30 mbar tryk,
> men
> > > der står direkte at man må have op til 100 mbar, så hvordan hænger det
> > > sammen?
> > >
> > > 3: Hvis jeg får monteret en gasregulator til 30 mbar og skifter
> > gasflaskerne
> > > ud til nogle tilsvarende, hvad så med varmeapperatet og komfuret. De
kan
> > vel
> > > stadig fungere ved 30 mbar men måske bare med mindre flamme, er det
ikke
> > > korrekt? Eller skal jeg have nye brændere?
> > >
> >
> > Tillykke med campingvognen, jeg har også en tyskimporteret vogn fra før
> > 1996.
> >
> > Hvis du beholder de tyske gasflasker er det helt lovligt. Dem kan du
> faktisk
> > godt få fyldt op hos BP-gascentre.
> > Skifter du regulatoren ud med en 30 mbar, er det så vidt jeg er
informeret
> > ikke helt lovligt iflg. gasregulativet.
> >
> > Har du tjekket om der ikke sidder en trykregulator på gasrøret ind til
> > vognen fra gaskassen. Hvis der gør det så er det faktisk muligt at sætte
> 30
> > mbar gasflaske flaskeregulator på, da det så senere bliver reguleret op
> til
> > 50 mbar. Men så er det ikke lovlig længere. Men jeg har nu svært ved at
se
> > hvorfor det skulle være farligt. Men det er der måske nogle der kan
> fortælle
> > os her i gruppen.
> >
> > Faktisk fungere gasanlæget bedre min nuværende CV, der kører med 50
mbar,
> > bedre end i min tidligere CV der kørte 30 mbar. Her er det tændingen
> > køleskabet på gas jeg snakker om, men det kan selvfølgelig være en
> > tilfældighed.
> >

JA så er forvirringen da vist total.......

Har netop for ca. 10 sek. talt med "gasmutter" hos Danmarks gasmateriel
prøvning.....
Og hun siger - konverter ( hvilket hun også mener er lidt i mod de danske
regler!!!!! )
DET ER IKKE LOVLIGT at køre med 50 mB i Danmark (dansk indregistrerede
vogne), heller ikke hvis man bruger de tyske 50 mB flasker!!
Beklager, og syntes da osse at det er "tisse" træls, for hvad kunne os, der
ikke har det store overskud i budgettet til fancy ny vogn, ikke havde sparet
ved at handle "gammel" vogn i tyskland

Camping på den dyre måde
Jaks



Kim Krauch (09-02-2004)
Kommentar
Fra : Kim Krauch


Dato : 09-02-04 15:42

Nå ja, men når DGP skriver at der ikke må være højere tryk inde i vognen end
100 mbar så må det vel være rigtigt! At de så skriver at det normale er 30
mbar er vel ikke ensbetydende med at 50 mbar er ulovligt???

mvh Kim



"Jaks" <smukfyr@popme.dk> wrote in message news:c082bg$sc0$1@sunsite.dk...
>
> "Kim Krauch" <kim@krauch.dk> skrev i en meddelelse
> news:c0808h$1b6k$1@news.cybercity.dk...
> > Hej Søren,
> >
> > Tak skal du have, jeg sparede omkring 20.000 kr ved at købe den i
> Tyskland.
> >
> > Jeg tror bare jeg beholder de to flasker jeg fik med ved købet, en 11 og
> en
> > 5 kg. Da vi ikke skal vintercampere tror jeg det er nok.
> > Jeg vil i aften kigge om der er en sådan regulator, som du beskriver,
> selvom
> > jeg ikke helt forstår hvad du mener med at det så senere bliver
reguleret
> op
> > til 50 mbar???
> >
> > mvh Kim
> >
> > "Søren" <nospam_svu@ccieurope.com> wrote in message
> > news:4027823c$0$95004$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> > > > 1: Betyder det ikke at man lovligt kan fortsætte med at benytte 50
> mbar
> > > tryk
> > > > i sin importerede CV, men at det mest normale er 30 mbar?
> > >
> > > > 2: Jeg har set flere steder at man IKKE må have mere end 30 mbar
tryk,
> > men
> > > > der står direkte at man må have op til 100 mbar, så hvordan hænger
det
> > > > sammen?
> > > >
> > > > 3: Hvis jeg får monteret en gasregulator til 30 mbar og skifter
> > > gasflaskerne
> > > > ud til nogle tilsvarende, hvad så med varmeapperatet og komfuret. De
> kan
> > > vel
> > > > stadig fungere ved 30 mbar men måske bare med mindre flamme, er det
> ikke
> > > > korrekt? Eller skal jeg have nye brændere?
> > > >
> > >
> > > Tillykke med campingvognen, jeg har også en tyskimporteret vogn fra
før
> > > 1996.
> > >
> > > Hvis du beholder de tyske gasflasker er det helt lovligt. Dem kan du
> > faktisk
> > > godt få fyldt op hos BP-gascentre.
> > > Skifter du regulatoren ud med en 30 mbar, er det så vidt jeg er
> informeret
> > > ikke helt lovligt iflg. gasregulativet.
> > >
> > > Har du tjekket om der ikke sidder en trykregulator på gasrøret ind til
> > > vognen fra gaskassen. Hvis der gør det så er det faktisk muligt at
sætte
> > 30
> > > mbar gasflaske flaskeregulator på, da det så senere bliver reguleret
op
> > til
> > > 50 mbar. Men så er det ikke lovlig længere. Men jeg har nu svært ved
at
> se
> > > hvorfor det skulle være farligt. Men det er der måske nogle der kan
> > fortælle
> > > os her i gruppen.
> > >
> > > Faktisk fungere gasanlæget bedre min nuværende CV, der kører med 50
> mbar,
> > > bedre end i min tidligere CV der kørte 30 mbar. Her er det tændingen
> > > køleskabet på gas jeg snakker om, men det kan selvfølgelig være en
> > > tilfældighed.
> > >
>
> JA så er forvirringen da vist total.......
>
> Har netop for ca. 10 sek. talt med "gasmutter" hos Danmarks gasmateriel
> prøvning.....
> Og hun siger - konverter ( hvilket hun også mener er lidt i mod de danske
> regler!!!!! )
> DET ER IKKE LOVLIGT at køre med 50 mB i Danmark (dansk indregistrerede
> vogne), heller ikke hvis man bruger de tyske 50 mB flasker!!
> Beklager, og syntes da osse at det er "tisse" træls, for hvad kunne os,
der
> ikke har det store overskud i budgettet til fancy ny vogn, ikke havde
sparet
> ved at handle "gammel" vogn i tyskland
>
> Camping på den dyre måde
> Jaks
>
>



Søren (09-02-2004)
Kommentar
Fra : Søren


Dato : 09-02-04 21:55

> DET ER IKKE LOVLIGT at køre med 50 mB i Danmark (dansk indregistrerede
> vogne), heller ikke hvis man bruger de tyske 50 mB flasker!!

Underligt at vi ikke beder de tyske campingturister om at vende om igen så
!!

> Beklager, og syntes da osse at det er "tisse" træls, for hvad kunne os,
der
> ikke har det store overskud i budgettet til fancy ny vogn, ikke havde
sparet
> ved at handle "gammel" vogn i tyskland

Der er der da ikke nogen der forhindrer dig i at handle i tyskland ???



Henrik (10-02-2004)
Kommentar
Fra : Henrik


Dato : 10-02-04 00:20

"Søren" <nospam_svu@ccieurope.com> skrev i en meddelelse
news:4027f39f$0$29313$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
> > DET ER IKKE LOVLIGT at køre med 50 mB i Danmark (dansk indregistrerede
> > vogne), heller ikke hvis man bruger de tyske 50 mB flasker!!

Jeg har en Adria fra 89' - Den er monteret med et 50mB Primus-varmesystem og
30mB ovn, komfur og køleskab. Derfor sidder der både en 30Mb og 50mB
regulator i systemet. Vognen er købt førstegangs indregistreret i Danmark.

Gad vide om den er lovlig nu, og om den var det på daværende tidspunkt.
--
/Henrik
(Fjern _remove_ 2 steder i mailadresse)



Jørgen L (10-02-2004)
Kommentar
Fra : Jørgen L


Dato : 10-02-04 00:53

> Jeg har en Adria fra 89' - Den er monteret med et 50mB Primus-varmesystem
og
> 30mB ovn, komfur og køleskab. Derfor sidder der både en 30Mb og 50mB
> regulator i systemet. Vognen er købt førstegangs indregistreret i Danmark.
>
> Gad vide om den er lovlig nu, og om den var det på daværende tidspunkt.

Hvis dit fyr sider i gaskassen, eller halvt i gaskassen og halv inde er den
lovlig nok, højeste lovlige tryk til indedørs brug, om det er cv eller et
hus er ligegyldig, er 30 mb. til udendørs brug er det lovligt med et højere
tryk.

Hilsen Jørgen


---
Outgoing mail is certified Virus Free.
Checked by AVG anti-virus system (http://www.grisoft.com).
Version: 6.0.576 / Virus Database: 365 - Release Date: 30-01-2004



Henrik (11-02-2004)
Kommentar
Fra : Henrik


Dato : 11-02-04 00:02

"Jørgen L" <Noemail@stopspamspam.dk> skrev i en meddelelse
news:b3VVb.11823$RP3.5812@news.get2net.dk...
> > Jeg har en Adria fra 89' - Den er monteret med et 50mB
Primus-varmesystem
> og
> > 30mB ovn, komfur og køleskab. Derfor sidder der både en 30Mb og 50mB
> > regulator i systemet. Vognen er købt førstegangs indregistreret i
Danmark.
>
> Hvis dit fyr sider i gaskassen, eller halvt i gaskassen og halv inde er
den
> lovlig nok, højeste lovlige tryk til indedørs brug, om det er cv eller et
> hus er ligegyldig, er 30 mb. til udendørs brug er det lovligt med et
højere
> tryk.
>
> Hilsen Jørgen

Hej Jørgen.
Jo, den er go' nok. Fyret sidder ude i gaskassen, og trykket er reguleret
til 30mB inden røret føres ind i vognen.
/Henrik



Søren (11-02-2004)
Kommentar
Fra : Søren


Dato : 11-02-04 13:57

> Jo, den er go' nok. Fyret sidder ude i gaskassen, og trykket er reguleret
> til 30mB inden røret føres ind i vognen.

Hvilket tryk løber der ind til fyret ?



Henrik (11-02-2004)
Kommentar
Fra : Henrik


Dato : 11-02-04 18:09

"Søren" <nospam_svu@ccieurope.com> skrev i en meddelelse
news:402a268c$0$95059$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> > Jo, den er go' nok. Fyret sidder ude i gaskassen, og trykket er
reguleret
> > til 30mB inden røret føres ind i vognen.
>
> Hvilket tryk løber der ind til fyret ?
>
50mB til fyret.
Kobling på flaske er uden regulator. Derfra 30cm slange - derefter rør.
Røret er ca. 40cm hvorefter det deles i to. På hver af disse rør sidder der
en regulator 30 mB henholdsvis 50 mB. Alt dette sker som tidl. skrevet i
gaskassen. Efter 50 mB reg. går røret gennem en adskildelse i gaskassen, og
til fyret (som dermed sidder i sit eget "rum"). Efter 30 mB reg. er der
rørføring under vognen, til et fordelingspunkt med ventiler placeret i
bunden af et køkkenskab. Derfra rør til forbrugere.
/Henrik



Søren (10-02-2004)
Kommentar
Fra : Søren


Dato : 10-02-04 09:04

> Jeg har en Adria fra 89' - Den er monteret med et 50mB Primus-varmesystem
og
> 30mB ovn, komfur og køleskab. Derfor sidder der både en 30Mb og 50mB
> regulator i systemet. Vognen er købt førstegangs indregistreret i Danmark.

Selvfølgelig er den det, ellers ville Adria have fået bud på at kalde den
tilbage for længe siden.
Ligesom elinstallationer fra 70erne uden jord er lovlige. Men hvis man
ændrer på dem skal de føres uptodate.

Det er faktisk smart nok med regulatorene, de forhindrer at trykket inde i
vognen kommer over det som systemet er bygget til.

Loven siger, "så vidt jeg kan læse", at man ikke må lave nye eller ændre på
eksiterende "husholdnings" installationer på mere end 30 mBar.
Det gælder også "privat" tyskkøbt CV, der kører med 50 mBar, så længe den er
sammensat med CE godkendte matrialer. Og tro mig tyskerne ved lige så meget
om gasinstallationer som vi gør her i lille Danmark. En forhandler ville
muligvis skulle ændre på gastrykket hvis han ville importere tyske CV og
sælge dem videre.



Sten bo (11-02-2004)
Kommentar
Fra : Sten bo


Dato : 11-02-04 03:17

Kim Krauch wrote:
> Hej Søren,


>> Har du tjekket om der ikke sidder en trykregulator på gasrøret ind
>> til vognen fra gaskassen. Hvis der gør det så er det faktisk muligt
>> at sætte 30 mbar gasflaske flaskeregulator på, da det så senere
>> bliver reguleret op til 50 mbar. Men så er det ikke lovlig længere.
>> Men jeg har nu svært ved at se hvorfor det skulle være farligt. Men
>> det er der måske nogle der kan fortælle os her i gruppen.


> "Søren" wrote in message

> Jeg tror bare jeg beholder de to flasker jeg fik med ved købet, en 11
> og en 5 kg. Da vi ikke skal vintercampere tror jeg det er nok.
> Jeg vil i aften kigge om der er en sådan regulator, som du beskriver,
> selvom jeg ikke helt forstår hvad du mener med at det så senere
> bliver reguleret op til 50 mbar???


Er også lidt mystisk her, kan man det?
Forstår udmærket at man kan gå ned fra 50 til 30 men omvendt må da være
umuligt.

Spekulerer på om der skulle være en lille fordel ved at flasken i frostvejr
med stort forbrug skal afgi gassen til en 30 mb.ledning. Altså "kikker" ud i
et lavere tryk
Men mængde fordampet fra flydende - til gas - nødvendig for samme afgiven
effekt i forbrugerne er vel den samme. Og forskellen fra trykket i flasken
til den regulerede værdi så stor, at 50-30 mb forskellen er uden betydning
undtagen i helt ekstrem kulde. Stages gasartikkel på campingstuff har nogle
grafer der angir meget faldende fordampningsevne med faldende temperatur.
Trykket i "modtageren" spiller måske også ind. Er der vintercampister der
oplevet forskelle?

Hælder også til, at det mest må være fordi det er mindre farligt med 30 mb
hvis der opstår en læk.

Så et sted at man kan få en ventil der selv skifter til ny flaske når der er
ved at være tomt. Aktuelt for vintercampister.

mvh sten




Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177501
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408527
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste