Busk sikker for fugle?
Fra : Jane

Dato : 09-02-04 09:35

Jeg har smidt et billede i dk.binaer af en busk...

Jeg ved ikke hvad busken hedder.
Er den sikker for fugle, hvis de kommer til at spise den?

Jane

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 09-02-04 10:50

Jane skrev:
> Jeg har smidt et billede i dk.binaer af en busk...
> [linket virkede ikke direkte]

> Jeg ved ikke hvad busken hedder.
Det ligner alm. buksbom. "Buxus sempervirens".

> Er den sikker for fugle, hvis de kommer til at spise den?

Buksbom indeholder giftige alkaloider. [iflg. SDE]
Men tror du ikke fuglene har 'instinkt' for at lade den stå?

--
Med venlig hilsen Herluf Holdt

Fra : Jane

Dato : 09-02-04 12:51

Herluf Holdt, 3140 skrev i <news:4027581d$0$163
$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk>:

> Buksbom indeholder giftige alkaloider. [iflg. SDE]
> Men tror du ikke fuglene har 'instinkt' for at lade den stå?

Øhmn undulater ser ikke så intelligente ud i mine øjne?
Vil du anbefale at lade den være i en voliere, eller skal
den helst fjernes før man bygger volieren?

Jane

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 09-02-04 15:27

Jane skrev:

> Øhmn undulater ser ikke så intelligente ud i mine øjne?
> Vil du anbefale at lade den være i en voliere, eller skal
> den helst fjernes før man bygger volieren?

Hmmm inden der kommer nogle klogere amatører end jeg,
kan jeg lige nævne at giftigheden af forskellige planter,
herunder 'alm. buksbom' (Boxwood) Buxus sempervirens
kan findes på denne side:

http://envhort.ucdavis.edu/ce/king/PoisPlant/Tox-SCI.htm

I skemaet om giftighed står der "2" og "4", hvilket kun
betyder "lettere giftig for mennesker":

Citat
:
2: Minor Toxicity:
Ingestion of these plants may cause minor illnesses such as
vomiting or diarrhea. If ingested, call the Poison Control
Center or your doctor.

4: Dermatitis:
The juice, sap, or thorns of these plants may cause a skin rash
or irritation. Wash the affected area of skin with soap and water
as soon as possible after contact. The rashes may be very
serious and painful. Call the Poison Control Center or your doctor
if symptoms appear following contact with the plants.

Men da vi sidst havde fat i et spørgsmål om planters giftighed
(i dk.natur) fandt jeg også en anden engelsksproget side, som
var lavet med henblik på indendørs- og volierefugle. Hvis jeg
kan finde den igen, vender jeg 'frygtelig' tilbage.

--
Med venlig hilsen Herluf Holdt

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 09-02-04 18:15

Jane skrev:

> Øhmn undulater ser ikke så intelligente ud i mine øjne?
> Vil du anbefale at lade den være i en voliere, eller skal
> den helst fjernes før man bygger volieren?

Her var så den side, hvor de planter nævnes, som man
bør undgå at have hos sine fugle:

http://www.petsofparis.com/petstore/pages/toxic.htm

Boxwood -- Buxus spp. *er* desværre nævnt på listen.

Nu må du vel først have tjek på om mit gæt angående
buksbom i det hele taget er rigtigt. Håber at planten
kan overleve et andet sted

--
Med venlig hilsen Herluf Holdt

Fra : Jane

Dato : 09-02-04 18:50

Herluf Holdt, 3140 skrev i <news:4027bfef$0$27465
$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>:

> Boxwood -- Buxus spp. *er* desværre nævnt på listen.

Okay - tak for hjælpen. Jeg må hellere give besked
om at de skal fjerne busken før fuglene "flytter ind",
så tak på vegne af fuglene også.

Jane

Fra : PEHnews

Dato : 09-02-04 19:21

"Jane" <kkgnsdlkng@hotmail.com.nejtak> skrev i en meddelelse
> Herluf Holdt, 3140 skrev i <news:4027bfef$0$27465

> Okay - tak for hjælpen. Jeg må hellere give besked
> om at de skal fjerne busken før fuglene "flytter ind",
> så tak på vegne af fuglene også.

Jeg betragter det som temmelig hysterisk af fjerne buksbom m.v. af hensyn
til fuglene. De giver sig altså ikke til at æde den. - Hvis du skal fjerne
giftige planter fra haven, er det kun hensynet til småbørn, der er
meningsfyldt. F.eks. er liljekonvallen og dens bær meget giftige, og bærrene
kan ligne ribs.
Eneste problemplante for dyr, jeg sådan lige kan komme i tanke om er Taks,
som er meget giftig for heste, en af grundene til at denne busk gennem tiden
er blevet næsten udryddet som vildtvoksende. Nu breder taks sig igen i
naturen, sikkert spredt fra diverse kirkegårde o.l.; det i forbindelse med
det stigende antal redeheste kan godt give problemer.

M.v.h.

Poul Evald Hansen

Fra : Jane

Dato : 16-02-04 14:48

PEHnews skrev i <news:4027cf99$0$2162$d40e179e@nntp02.dk.telia.net>:

> Jeg betragter det som temmelig hysterisk af fjerne buksbom m.v. af
> hensyn til fuglene. De giver sig altså ikke til at æde den.

På den anden side skal man jo alligevel igang med værktøjet
når volieren skal bygges. Det kunne jo også være at netop
vores undulater var så dumme at de forsøgte at spise buskbom,
og det ville være synd for de af plejehjemmets beboere som
ville savne fuglene. Ikke løbe nogen unødig risiko.

Jane

Fra : PEHnews

Dato : 16-02-04 17:50

> [...]
> og det ville være synd for de af plejehjemmets beboere som
> ville savne fuglene. Ikke løbe nogen unødig risiko.

Nå, det er en anden snak. Hvis det voliere el. l. vi taler om, giver det
mere mening.

M.v.h.

Poul Evald Hansen