Fladskærm
Fra : Annelise

Dato : 09-02-04 00:30

Jeg kunne p.gr.af pladsproblemer tænke mig at købe en 17 tommers
Fladskærm, som skal være med digitalt stik. Skal der så også et nyt
grafikkort til? Mit nuværende kort er kun nogle måneder gammelt.

Mvh.
Annelise

Fra : Johnny

Dato : 09-02-04 07:13

"Annelise" <lise.b@ishotel.invalid> skrev i en meddelelse
> Jeg kunne p.gr.af pladsproblemer tænke mig at købe en 17 tommers
> Fladskærm, som skal være med digitalt stik.

Har du da DVI-stik på graffikkortet?
Det er meget få skærme der har DVI-stik (digital), men der er overflod af
skærme med alm. stik til analog signal

>Skal der så også et nyt grafikkort til?

Ikke nødvendig vis.
Hvis du vil have en skærm med digital signal, skal dit grafikkort også have
DVI-stik for at du kan udnytte det.
Hvis du køber en skærm med DVI stik, er der som regel en konverter stik med,
så stikket også passer til et alm. analogt stik på grafikkortet.

>Mit nuværende kort er kun nogle måneder gammelt.

Så kan det jo være at du er heldig, at den har et DVI stik, ellers kører du
da bare med den som den er, på analog.

VH
Johnny

Fra : Annelise

Dato : 09-02-04 13:03

Tak for dit svar.

> "Annelise" <lise.b@ishotel.invalid> skrev i en meddelelse
>
> Har du da DVI-stik på graffikkortet?
> Det er meget få skærme der har DVI-stik (digital), men der er overflod af
> skærme med alm. stik til analog signal

Ja det har jeg set!
Jeg arbejder meget med fotoredigering, og er blevet anbefalet at der bør
være digitalt stik på ny skærm.

> [...]
med,
> så stikket også passer til et alm. analogt stik på grafikkortet.

Så burde der jo ikke være nogen problemer desangående. Jeg ved ikke meget om
PCer og tilbehør, men har flere gange været ude for, at ekspedienter i
PC-forretninger vidste endnu mindre end mig!

Fra : Thomas Madsen

Dato : 09-02-04 16:39

Annelise skrev:

> Jeg arbejder meget med fotoredigering, og er blevet anbefalet at
> der bør være digitalt stik på ny skærm.

Det bør der efter min mening også være på en fladskærm, som jo netop
er digital, men det er ikke meget bevendt med en DVI-skærm, hvis du
ikke har et grafikkort med et DVI-stik også.

PS. Du har nok større chance for et brugbart svar i den gruppe som
omhandler grafikkort.
<http://usenet.dk/grupper.pl?get=dk.edb.hardware.grafikkort>.

Hvis du samtidig fortæller, hvilket grafikkort der er tale om, er
der væsentlig større change for svar.

Madsen.

Fra : Annelise

Dato : 10-02-04 15:55

> [...]
> omhandler grafikkort.
>
> Hvis du samtidig fortæller, hvilket grafikkort der er tale om, er

Tak!
Jeg går over i "hardware.grafikkort".

Hilsen Annelise

Fra : Thomas Kristiansen

Dato : 09-02-04 17:32

Nu kender jeg ikke dit budget for ny skærm og evt. grafikkort.
Men jeg mener at have læst at ind til videre bør man satse på analog
overførsel
af billedsignalet til skærmen.
Jeg mener det var på www.tomshardware.com at jeg læste det.
Grunden skulle være at der er sparet på signal-konverteren i skærmen.
Det vil hjælpe hvis du fortalte hvilket grafikkort du har!!!!!

mvh
TK

Fra : Paul Østerby Sørense~

Dato : 09-02-04 19:27

"Thomas Kristiansen" <thomas.bk*remove*@stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Grunden skulle være at der er sparet på signal-konverteren i skærmen.
> Det vil hjælpe hvis du fortalte hvilket grafikkort du har!!!!!

Hej Thomas
Nu må jeg sige at du forhåbenlig har læst forkert, TFT skærme (LCD) har ren
digital styring af de enkelte pixler på skærmen og derfor er det den rigtige
fremgangsmåde at køre rent digital fra billedkilden til skærmen og ikke
blande nogle konverteringer ind i overførslen DAC i grafikkort derefter ADC
i skærmen. Annelise jeg tror du vil have megen gavn af at se lidt i
dk.edb.hardware.skaerm
--
Med Venlig Hilsen
Paul Østerby Sørensen

Fra : Thomas Kristiansen

Dato : 09-02-04 20:02

Hej Paul

Du kan se følgende link
http://www.extremetech.com/article2/0,3973,1187651,00.asp
Jeg er selvfølelig opmærksom på at verden hele tiden forandrer sig.
Men for dem som ikke har den store lyst til indgående at søge informationer
om udviklingen
indenfor hardware og ikke mindst opsætningen af denne, bør man bruge
gennemprøvet teknik og samtidig spare pengepungen lidt.

mvh
TK

Fra : Paul Østerby Sørense~

Dato : 09-02-04 20:33

> [...]
> indenfor hardware og ikke mindst opsætningen af denne, bør man bruge
> gennemprøvet teknik og samtidig spare pengepungen lidt.

Hej Thomas
Siger dit link ikke det samme som jeg med lidt andre ord "Since an LCD panel
is a purely digital device, it makes sense to feed it digital data directly
via a DVI or other interface. It seems wasteful, and a little silly, to use
a RAMDAC in a graphics card to convert the digital signal to analog, send
the analog signal to the LCD panel, and then convert it back to digital
inside the panel."
--
Med Venlig Hilsen
Paul Østerby Sørensen

Fra : Thomas Kristiansen

Dato : 10-02-04 17:46

Hej Paul

Jeg giver dig fuldstændig ret.
Men som jeg læser artiklen så skal man være opmærksom når man vælger en
skærm.
Som jeg forstår det, er der i mange skærme sparet på elektroniken der skal
omdanne det digitale signal til det faktiske billede. Og at man i nogen
tilfælde kan være bedre tjent med at 'føde' skærmen med et analogt signal.
Nu genlæste jeg ikke lige artiklen helt, så jeg kan ikke huske om det er
denne artikel eller en anden jeg har læst, der påstår at dvi-apperater kan
have problemer med at 'tale' sammen. Hvilket igen medfører et forringet
signal. Men om det skal ses i forholdt til optimal-situationen eller i
forhold til kvaliteten af at føde skærmen med et analogt signal, skal jeg
ikke gøre mig klog på.
Personligt er jeg også fan af at bevare den længst mulige digitale-signal
vej. Men da digitalt transmission er en smule nydt i forhold til
analog-transmission, mener jeg vi er i en overgangsfase hvor, hvis man ikke
er meget opmærksom, måske gør klogest i holde sig til det gennemprøvet.
Det er egentligt imponerende hvor mange som stadig 'føder' sin fladskærm med
et analogt signal!!

Fra : Paul Østerby Sørense~

Dato : 10-02-04 20:47

> [...]
> er meget opmærksom, måske gør klogest i holde sig til det gennemprøvet.
> Det er egentligt imponerende hvor mange som stadig 'føder' sin fladskærm

Hej Thomas
Det er da rart at vi er nogenlunde enige og du har ret der er flere
grafikort der ikke er gode nok til DVI når vi kommer op i de højere
opløsninger og det kan give problemer med TFT skærme over ca. 17" og normalt
er det nvidia kort. Jeg er ikke selv for god 18" TFT nvidia kort og analog
tilgang men dog må jeg sige at billedet står "meget" bedre end billedet stod
på min gamle 19" CRT - så alt i alt spring ud i den fagre nye verden med TFT
det er næsten som at gå fra 12" med 640*480 og op tl en 15" med 1024*768.
--
Med Venlig Hilsen
Paul Østerby Sørensen

Fra : Annelise

Dato : 11-02-04 13:17

Tak til alle der besvarede mit indlæg. Jeg bliver jo lidt klogere hver gang.

Hilsen
Annelise