Longering
Fra : Camilla Fruergaard

Dato : 08-02-04 20:04

Hej er der nogle her inde som har prøvet eller som har kendskab til
longering med to longer?

Fra : Anet

Dato : 08-02-04 23:26

"Camilla Fruergaard" <c @ mit efternavn . com> skrev i en meddelelse
> Hej er der nogle her inde som har prøvet eller som har kendskab til
> longering med to longer?

(klip)

ja det har jeg brugt en hel del. Det er en fin ide´ med f.eks unge heste da
man på den måde kan gøre dem styrebare i munden. Så longere jeg og stiller
dem ganske let til den ene og den anden side. Går bagefter dem i skridt og
træner store volter og store slangegange. osv.... Det er langt den bedste
måde at longere på syntes jeg.

--
~ Hilsen
Annette ~

Fra : Ole Braad-Sørensen

Dato : 09-02-04 08:25

"Anet" <aneteng FJERNDETTEHER@hotmail.com> wrote:

>ja det har jeg brugt en hel del. Det er en fin ide´ med f.eks unge heste da
>man på den måde kan gøre dem styrebare i munden.

Hmmm... Hvor anbringer du den anden line? (Halen?)

>Så longere jeg og stiller
>dem ganske let til den ene og den anden side. Går bagefter dem i skridt og
>træner store volter og store slangegange.

Eller taler du om at "køre" hesten med køreliner ???

Normalt når jeg longerer, bruger jeg slet ingen line.
Heller ingen pisk!

Med venlig hilsen
Ole Braad-Sørensen
www.soholm.com

Fra : john lundsgaard

Dato : 09-02-04 15:45

"Ole Braad-Sørensen" <braadso@soholm.com> skrev i en meddelelse

> Eller taler du om at "køre" hesten med køreliner ???
>
> Normalt når jeg longerer, bruger jeg slet ingen line.
> Heller ingen pisk!

Hej Ole og Camilla

Jeg har med succes (ja ja mere eller mindre!!!) forsøgt mig med Pat
Parelli's "lateral longering", hvor man først på kort afstand får krikken
til at fatte betydningen af at vige for tryk for derefter at øge afstanden.
Giver den opgaver i form af
- gå igennem et smalt sted
- gå op i traileren
- gå over forhindringer
etc.
Det er en metode som jeg helt klart vil bruge mere her den kommende sommer
når føllebasse skal til at lære, at hele livet ikke kun er at "æde sig fed
på en græsmark".

Et andet spørgsmål:

Ole hvordan går det med knæet?????

Hilsen John

Fra : Ole Braad-Sørensen

Dato : 09-02-04 18:08

"john lundsgaard" <john_lundsgaardXX@ofir.dk> wrote:

>Ole hvordan går det med knæet?????

Torsdag var dommens dag hvor en læge ytrede, at jeg "nok aldrig vil
komme til at ride eller cykle igen"

Da jeg havde sagt at jeg lige havde taget skinnen af, så kunne jeg jo
ikke bare fortælle at jeg allerede havde været ude at cykle..
Godt nok ikke noget kønt syn, men det gik!

I dag var det så lige før jeg var kommet op på vores Islænder, men så
god er jeg altså ikke endnu.

Jeg skulle komme igen om 8 måneder, hvor man så ville tage stilling
til hvad der skal ske. Jeg er fast overbevist om at jeg ankommer til
hospitalet til hest!

Med venlig hilsen
Ole Braad-Sørensen
www.soholm.com

Fra : Trine Stubbe Teglbjæ~

Dato : 09-02-04 19:57

On Mon, 09 Feb 2004 18:07:47 +0100, Ole Braad-Sørensen
<braadso@soholm.com> wrote:

>Torsdag var dommens dag hvor en læge ytrede, at jeg "nok aldrig vil
>komme til at ride eller cykle igen"

   Hrmpf - er det ikke lige tidligt nok at være _så_ skråsikker?
Hvad er det i øvrigt helt nøjagtigt du har lavet? ("Jeg er blevet
sparket og har smadret knæet" er ikke nok for mig ;) - jeg er totalt
arbejdsskadet ;)

>Da jeg havde sagt at jeg lige havde taget skinnen af, så kunne jeg jo
>ikke bare fortælle at jeg allerede havde været ude at cykle..
>Godt nok ikke noget kønt syn, men det gik!

   Hehe - bare klø på =) Man skal også passe på at man ikke lader
sig invalidere fordi nogen siger at man skal =)

>I dag var det så lige før jeg var kommet op på vores Islænder, men så
>god er jeg altså ikke endnu.

   Det kommer!

>Jeg skulle komme igen om 8 måneder, hvor man så ville tage stilling
>til hvad der skal ske. Jeg er fast overbevist om at jeg ankommer til
>hospitalet til hest!

   Det sørger du lige for at få optaget noget video af ikke? ;)

/Trine.
What We Do in Life Echoes in Eternity.

Fra : Mette

Dato : 12-02-04 11:53

> Hrmpf - er det ikke lige tidligt nok at være _så_ skråsikker?

Min læge har et mantra. Hver gang der er noget i vejen med mig, og jeg
spørger ham, om jeg må ride, siger han: Du bør ikke ride igen, før det
holder op med at gøre ondt.

Hvilket jeg straks tolker som: Du må ikke ride i vild galop gennem skoven.
Ret længe ad gangen.

Faktisk er jeg holdt op med at spørge ham nu.

Han fik mig kun en gang efter en operation, hvor han sagde, at jeg kunne
risikere indre blødninger, hvis jeg faldt af. Så holdt jeg mig på jorden.
Bortset fra nogle trækture på en bombesikker Fjollebagge...

Jeg er jordens værste patient, men på den anden side har jeg prøvet at være
næsten sengeliggende i halvandet år (!), fordi jeg troskyldigt fulgte
sagkundskabens vejledning om alt det, jeg ikke måtte. Det stoppede først, da
jeg besluttede at tage sagen i egen hånd og gøre, som jeg mente, var
rigtigt. Så fik jeg det bedre.

Så læger og andre behandleres råd og vejledning, især hvad angår ridning,
tager jeg med en skovlfuld salt efterhånden. Jeg lytter, spørger til deres
begrundelser, og så tager jeg mine egne beslutninger ud fra dette.

Hvilket stort set altid involverer at komme tilbage på dyret så hurtigt som
muligt...

Finder vi hestefolk ikke altid en undskyldning for at ride... <grin>

Mvh
Mette

Fra : Nina Svanholm

Dato : 16-02-04 09:57

"Mette" <no.spam@privat.dk> skrev i en meddelelse

> Finder vi hestefolk ikke altid en undskyldning for at ride... <grin>

Hehe, det kender jeg kun alt for godt Jeg havde engang brækket benet, og
havde naturligvis benet i gips........men kun i en uge, så var hævelsen
faldet, og benet kom i glasfiber, og vupti så var alle smerterne væk og så
knoklede jeg ellers rundt uden krykker og var ude og ride osv............da
jeg kom gående ind på skadestuen for anden gang (uden krykker) for at få
repareret den ødelagte glasfiber, så fik jeg ellers en sang fra de varme
lande om at jeg skulle sidde /ligge helt stille med benet oppe i 6 uger og
bla bla bla.............men det kan jeg altså bare ikke! Så jeg behøver vel
næppe fortælle at det var en befrielse art få glas fiberen af igen?!

Venlig hilsen Nina Svanholm.

Fra : Mette

Dato : 16-02-04 11:06

> Hehe, det kender jeg kun alt for godt Jeg havde engang brækket benet,
og

De må have set sjove ud i hovedet, da du kom ud på hospitalet - ups, jeg
kom til...!

Jeg rider i øjeblikket med piskesmæld og forstuvet ankel efter en rideulykke
i oktober. Så jeg er et kønt syn, når jeg rider ud med halskrave og
elastikbind om foden - heldigvis er der da ingen, der kan se det sidste, og
halskraven gemmer jeg under tøjet, så jeg bilder mig ind, det bare ligner et
stort halstørklæde. <grin>

Mvh,
Mette

Fra : Nina Svanholm

Dato : 02-03-04 15:30

> [...]

og
> halskraven gemmer jeg under tøjet, så jeg bilder mig ind, det bare ligner

Ja, det er helt åndsvagt nogen gange, men man kan bare ikke lade være

Venlig hilsen Nina Svanholm.

Fra : Musen

Dato : 11-02-04 21:13

klip---
> Jeg skulle komme igen om 8 måneder, hvor man så ville tage stilling
> til hvad der skal ske. Jeg er fast overbevist om at jeg ankommer til
> hospitalet til hest!

*GGG* Du er sq ukuelig Ole, hvor fedt
Held og lykke med knæet!!

V.h. Mia

Fra : Benjamin Würtz Niels~

Dato : 09-02-04 18:39

Ja det har jeg. Hvad er det du vil vide? en longe i hver bidring (evt. hver
side af kapsunen) og ind igennem stigbøjlerne (som evt. spændes fast under
maven med en rem så de ikke klapre), den udvendige ned om bagparten (hvor
langt nede er et trænings og smagsspørgsmål). man kan have linerne i en hånd
og en pisk i den anden eller have en line i begge hænder (pisken skulle ikke
være nødvendig da den udvendige line virker fremaddrivende)Så har man en god
måde at få hesten til at samle sine bagben op på.

Fra : Camilla Fruergaard

Dato : 10-02-04 08:12

"Benjamin Würtz Nielsen" <bwnSLET@webspeed.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
god
> måde at få hesten til at samle sine bagben op på.

Det var noget lignene det som jeg havde forstillet mig, så man kunne
aktivere bagparten noget mere.