Se kabel modem bag firewall?
Fra : Kasper Nordal Lund

Dato : 08-02-04 19:30

Hej ng.

Jeg har et motorola surfboard 4100E der står for min internet
forbindelse, derefter har jeg en zywall10, og efter den mit LAN.
Hvordan konfigurerer jeg min firewall så jeg kan se mit kabel modem der
har ip adresse 192.168.100.1, når mit LAN er et 10.0.0.0 netværk?

--
Mvh.
Kasper Nordal Lund

Fra : jan@stevns.net

Dato : 08-02-04 19:35

Kasper Nordal Lund <kasper@lund.dk> skrev :

> [...]
>Hvordan konfigurerer jeg min firewall så jeg kan se mit kabel modem der
>har ip adresse 192.168.100.1, når mit LAN er et 10.0.0.0 netværk?

Dit kabelmodem, vil jo være din gateway ud i verden - så det ser du
automatisk, hvis du konfigurerer zywall'en korrekt

Why a V8 based car? It put's a big silly grin on my face! That's why

Fra : Kasper Nordal Lund

Dato : 08-02-04 19:52

On Sun, 08 Feb 2004 19:35:25 +0100, jan wrote:

> Dit kabelmodem, vil jo være din gateway ud i verden - så det ser du
> automatisk, hvis du konfigurerer zywall'en korrekt

Nej, kabelmodemmet optræder ikke som gateway. Firewallen er sat op til at
modtage netværksoplysninger via dhcp, og den får således en public
ip adresse fra TDC. Det er ligesom om at kabelmodemmet er transparent.
Hvis man sætter kabelmodemmet direkte i pc'en får man en offentlig
adresse direkte på pc'en, og man er altså ikke på samme net som
modemmet, men alligevel kan man tilgå det via 192.168.100.1.
Jeg vil nu bare have min firewall til at "forwarde" min forespørgsel på
192.168.100.1 videre til mit kabelmodem.

--
Mvh.
Kasper Nordal Lund

Fra : jan@stevns.net

Dato : 08-02-04 21:15

>Nej, kabelmodemmet optræder ikke som gateway.

Hvis du nu læser *hvad* jeg skriver, istedet for hvad du tror der står
- så skriver jeg at dit kabelmodem, vil være din "gateway ud i verden"

altså den vej dine "signaler" skal forlade dit eget interne netværk.

Why a V8 based car? It put's a big silly grin on my face! That's why