Pascal on Linux
Fra : Carsten

Dato : 08-02-04 14:01

Hej NG
Efter at jeg nu i 1½ år har kørt Linux, er tiden kommet til igen at skrive
noget kode, jeg har skrevet en del kode i Pascal under Dos, og synes ikke
at jeg orker at lære C, så hvilken pascal kompiler skal jeg vælge til
linux, er der evt en IDE lige som i Borland Pascal.

Har DWL. freepascal som driller en smule med et (gammel) pascal progral, som
andvender COM1 til RS232 kominikasion

p.s. da jeg ikke har brug for at lave grafisk bruger flader har Kylix. ingen
interesse.

/Carsten

Fra : Ukendt

Dato : 08-02-04 14:45

"Carsten" <spam@spam.dk> wrote in message
> [...]
> at jeg orker at lære C, så hvilken pascal kompiler skal jeg vælge til
> linux, er der evt en IDE lige som i Borland Pascal.

Der er www.freepascal.org og dertil hørende IDE:
www.lazarus.freepascal.org. Spørg mig ikke om det er godt, da jeg ikke
selv bruger dem.

Fra : Carsten

Dato : 08-02-04 17:19

Hej jeg har valgt freepascal, men da jeg har brug for RS232 Komunikasion
er jeg lidt på bar bund, da min gamle unit til dette ikke virker under linux
nogle gode bud !
/Carsten

Fra : Christian Iversen

Dato : 08-02-04 17:54

Carsten wrote:

> Hej jeg har valgt freepascal, men da jeg har brug for RS232 Komunikasion
> er jeg lidt på bar bund, da min gamle unit til dette ikke virker under
> linux nogle gode bud !

FreePascal har nogle indstillinger (Compiler Switches) man kan sætte for at
få den til at minde mere om Turbo Pascal, Delphi, eller andre compilere.
Hvis du beskriver problemet nærmere skulle der være gode chancer for at
løse det.

I øvrigt findes der GNU Pascal (gpc), men jeg har ikke selv prøvet det.
FreePascal er sandsynligvis dit bedste bud.

--
M.V.H
Christian Iversen

Fra : Carsten

Dato : 08-02-04 19:39

Christian Iversen wrote:

> Hvis du beskriver problemet nærmere skulle der være gode
> chancer for at løse det.

jeg har lagt den problematiske kode på http://hjem.get2net.dk/f-s-f/

og får følgende når jeg kompiler

debian:/ncdril$ fpc -So ncdril.pas
Free Pascal Compiler version 1.0.4 [2001/08/31] for i386
Copyright (c) 1993-2000 by Florian Klaempfl
Target OS: Linux for i386
Compiling ncdril.pas
Compiling auxport.pas
auxport.pas(2,2) Note: Ignored compiler switch $F
auxport.pas(2,2) Warning: Unsupported switch $O
auxport.pas(2,2) Note: Stack check is global under Linux
auxport.pas(59,49) Error: absolute can only be associated a var or const
auxport.pas(59,49) Fatal: Syntax error, ; expected but ordinal const found
debian:/ncdril$

/Carsten

Fra : Lars G

Dato : 08-02-04 22:52

"Carsten" <spam@spam.dk> skrev i en meddelelse

> jeg har lagt den problematiske kode på http://hjem.get2net.dk/f-s-f/

Nu er jeg jo ikke linux mand ! men jeg tvivler meget på at du bare kan kan
kalde Com porten direkte !

Men har noget jeg fandt på google og 'Serial freepascal'

ObjCOM, a serial communications unit for Pascal
http://www-user.rhrk.uni-kl.de/~kiesel/objcom/

Mvh
Lars G

Fra : Stig Johansen

Dato : 09-02-04 07:24

Lars G wrote:

> Men har noget jeg fandt på google og 'Serial freepascal'
>
> ObjCOM, a serial communications unit for Pascal
> http://www-user.rhrk.uni-kl.de/~kiesel/objcom/

Du kan ect. også kigge på
<http://www.ararat.cz/synapse/index.htm>
under 'synaser'.

Stig Johansen

Fra : Carsten

Dato : 09-02-04 12:53

Stig Johansen wrote:

> Du kan ect. også kigge på
> <http://www.ararat.cz/synapse/index.htm>
> under 'synaser'.

Hej
Har hentet objcom men jeg kan ikke få den til at virke under linux med
freepascal.

Har kikket på synapse der er ikke noget RS232 kominikasion på denne side,
udelugende netværks rutiner

Man burte vel gå over til C ??
/Carsten

Fra : Preben Mikael Bohn

Dato : 10-02-04 22:16

Carsten wrote:
> [...]
> freepascal.
>
> Har kikket på synapse der er ikke noget RS232 kominikasion på denne side,

Hej Carsten, jeg har selv lige været i samme problemstilling. Dit bedste
bud er helt klart freepascal; langt mere moden end GNU pascal. Mht.
seriel komm, så er ObjCOM det bedste bud, helt generelt. Der er skam
serielle rutiner i synapse, kig på freepascals hjemmeside under contribs.

Synapse er desværre blocking; til gengæld virker det out of the box.
ObjCOM er af lidt ældre dato, og man skal lige fjerne en enkelt unit
eller så fra en uses clause, men ellers virker det helt fint.

Bemærk at hvis du skal overføre store mængder data hurtigt kommer der
problemer; men det er vist uafhængigt af hvad du bruger; jeg har prøvet
med objcom og et hjemmelavet C-lib og jeg så præcis de samme problemer.
Så nu bruger jeg ObjCOM; Pascal er trods alt langt pænere end C... Er nu
i gang med at lave et generelt link-layer der overkommer disse
problemer. Men hvis du bare skal overføre nogle data i ny og næ, så
virker objcom fint.

Jeg valgte at tage den nyeste version af objcom fra openxp's hjemmeside,
og den er en lille smule pænere, til gængæld er der mange flere
dependencies til resten af openxp, så nu fylder et simpelt test-program
2 MB...

/Preben

Fra : Preben Mikael Bohn

Dato : 10-02-04 22:21

Carsten wrote:

> Har kikket på synapse der er ikke noget RS232 kominikasion på denne side,
> udelugende netværks rutiner

Prøv at kigge igen:

"synaser.zip
Serial Port Synchronous Library for Delphi and Kylix with little demo.
Included help in HTML, CHM and printable RTF format."

Men som sagt: Brug ObjCOM i stedet (der er asynkron)...

Med venlig hilsen Preben

Fra : Preben Mikael Bohn

Dato : 10-02-04 22:28

Carsten wrote:
> jeg har lagt den problematiske kode på http://hjem.get2net.dk/f-s-f/
>
> og får følgende når jeg kompiler

[snip]

Det er ret tydeligt at det er din serielle rutine den er gal med... Det
skulle ikke være voldsomt svært at skifte den ud med objcom...

Med venlig hilsen Preben