Thorton ???
Fra : Thomas G

Dato : 08-02-04 13:33

Hej Alle

jeg kender

AMD XP med palmino core
AMD XP med Tbred core
AMD XP med Barton core

men hvad er en "Thorton" (forskellen i forhold til ovenstående)

mvh Thomas G

Fra : Kim Fritze Sillasen ~

Dato : 08-02-04 13:51

> jeg kender

Så kender du dem ikke særlig godt

> AMD XP med palmino core

Palomimo

> AMD XP med Tbred core

Thoroughbred

> AMD XP med Barton core
>
> men hvad er en "Thorton" (forskellen i forhold til ovenstående)

Det er en blanding af *Thor*oughbred og Bar*ton* navnene.

Jeg kan ikke helt gennemskue, hvad der skulle være smart ved dem, men du kan
måske se det her:

http://www.xbitlabs.com/news/cpu/display/20030425073021.html

Det kunne se ud som om det er en Barton kerne, men kun med 256KB L2 Cache
fremfor Bartons 512KB. Altså lidt a'la Duron i forhold til andre modeller.
--
Mvh. Kim Fritze Sillasen, Aalborg
Forget 911, I dial .357

Fra : Martin Kirschmeyer

Dato : 08-02-04 14:33

> Så kender du dem ikke særlig godt

> Palomimo

Palomino

--
Mvh/Martin K
2 x Le Mans tilskuer - on location...

Fra : Ukendt

Dato : 08-02-04 14:41

Kim Fritze Sillasen [9000] wrote:

> Palomimo

Palomino :)

> Det er en blanding af *Thor*oughbred og Bar*ton* navnene.
>
> Jeg kan ikke helt gennemskue, hvad der skulle være smart ved dem

Det smarte ved en Thorton er;

- for AMD: de behøver kun at producere én slags core (billigere)
- for os: coren er ca. 44 % større end en T-Bred core, så varmen
overføres bedre til køleprofilen -> blæser må køre langsommere -> mindre
støj.
Størrelsen gør den også nemmere at overclocke (ligesom Barton), men det
hører til i en anden gruppe :)

> men du kan måske se det her:
>
> http://www.xbitlabs.com/news/cpu/display/20030425073021.html
>
> Det kunne se ud som om det er en Barton kerne, men kun med 256KB L2 Cache
> fremfor Bartons 512KB.

Korrekt, halvdelen af L2-cachen er blevet slået fra, men man kan slå den
til igen - man skal dog teste stabiliteten, for den anden halvdel er
måske defekt:

http://www.xbitlabs.com/news/cpu/display/20030930171549.html

> Altså lidt a'la Duron i forhold til andre modeller.

Arh, ikke hélt, da Duron kun har 64 kiB L2-cache (ikke 128).

Fra : Thomas G

Dato : 08-02-04 15:25

> Så kender du dem ikke særlig godt

At jeg ikke kan stave er ikke ens betydende med at jeg ikke ved hvad jeg
snakker om ...

mvh Thomas G

Fra : Martin Kirschmeyer

Dato : 08-02-04 15:31

Thomas G wrote:
> At jeg ikke kan stave er ikke ens betydende med at jeg ikke ved hvad
> jeg snakker om ...

Hvilket det så viste sig at Kim heller ikke kunne

Fra : Kim Fritze Sillasen ~

Dato : 08-02-04 18:11

> Hvilket det så viste sig at Kim heller ikke kunne

Arh, der er lidt forskel på tastefejl og stavefejl. *LOL*

Fra : Martin Johansson

Dato : 08-02-04 14:50

"Thomas G" <thgo@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
> Hej Alle
>
> jeg kender
>
> AMD XP med palmino core
> AMD XP med Tbred core
> AMD XP med Barton core
>
> men hvad er en "Thorton" (forskellen i forhold til ovenstående)

Thorton er en billig-Barton.
Halvdelen af cachen er disabled.
Nogle gange kan den genaktiveres, så han man fået sig en billig Barton.
Kort sagt, Thorton = Barton med 256KB cache.