Hvad kigger I på inden I investerer?
Fra : Herbert Giulio Garon~

Dato : 08-02-04 12:54

Hej!

Jeg er nybegynder på aktiemarkedet og har læst mig til en del viden. Men alt
står jo ikke i bøgerne.
Jeg vil gerne høre lidt om, hvilke faktorer I kigger på inden I investerer
i en aktie? Spørgsmålet er meget åbent, så kom bare med det hele... også de
simple og det-gir-sig-selv-agtige ting.. det kunne jo være, at de ikke er
det-gir-sig-selv for alle.

Tak!
Herb

Fra : Carl

Dato : 08-02-04 22:02

"Herbert Giulio Garonfolo" <dont@write.me> skrev i en meddelelse
> [...]
> simple og det-gir-sig-selv-agtige ting.. det kunne jo være, at de ikke er

Prøv kik i Begynder-hjælp her i grp fra 29-01-2004 !

Én ting kan jeg sige hvis du slet ikke har forstand på tal og kan gennemskue et regnskab -
så lad være -
jeg har set alt for mange tabe penge - og bagefter forsøger at skyde skylden på andre der
gav råd fra sig !

vh Carl

Fra : Frithiof Andreas Jen~

Dato : 08-02-04 22:16

> Jeg vil gerne høre lidt om, hvilke faktorer I kigger på inden I
investerer
> i en aktie?

Hvad firmaet laver - er det noget værd, kan det blive til noget? Er der
konkurrenter?

Størrelsen - et lille firma er mere risikabelt.

Om firmaet betaler udbytte og skat - hvis de gør det har de nok overskud.

Om de har en masse gæld i forhold til indtjeningen. Et lille firma med stor
gæld går nok konkurs - et stort firma med kan blive en recovery kandidat;
som f.ex. SAS, Ericsson ABB osv.

Om der er et ordentligt volumen i aktien.

Om der er nogle mønstre man kan udnytte.

Fra : Ukendt

Dato : 08-02-04 22:54

> [...]
de
> simple og det-gir-sig-selv-agtige ting.. det kunne jo være, at de ikke er

Afhænger af mange forkellige ting - fx investeringshorisont. Hvis pengene
først skal bruges til min pension, så ser jeg i højere grad på branchen, dvs
tror jeg fx på at medicinalbranchen vil vokse over de næste mange mange år
(jeg er endnu ung . Herefter lader jeg oftest investeringerne lever deres
eget liv i rigtig lang tid - uden at kigge til dem. Alt andet giver bare
mavesår.

Hvis horisonten derimod er kort, fx en hurtig fortjeneste, så går jeg mange
gange efter de dårlige nyheder! Aktiemarkedet idag er i meget høj grad
præget af panikløsninger hos uerfarne privatinvestorer, som i den grad kan
få en aktie til at falde, hvis bare det mindste dårlige nyhed kommer ud.
Dette betyder at kursen ofte falder "alt for meget", og derefter retter sig
i dagene derpå. Dette går selvfølgelig ikke, hvis nyheden var, at firmaet
var ved at gå fallit
Jeg vil dog godt understrege, at denne måde at investere på selvfølgelig har
en forhøjet risiko, og det er absolut ikke sådan man skal investere generelt
og hver dag.

Uanset horisonten, så kigger jeg dog aldrig særlig meget på regnskaberne.
Dels vil det ikke kunne betale sig for en almindelig lille investor at bruge
al den tid på at nærlæse/forstå et koncernregnskab (det kan bedre betale sig
at bruge den samme tid på at gå på arbejde), dels er der så mange
udefrakommende faktorer, som er totalt uforudsigelige på verdensmarkedet
idag (terror, kopivarer fra østen, regnskabsfusk, privatinvestorpanik, osv)

Personligt overlader jeg som regel enkeltinvesteringerne til de
professionelle - idet langt de fleste længerevarende investeringer for mig
er placeret i investeringsforeninger. Herved er jeg ikke afhængig af en
enkelt aktie, og jeg betaler gerne de 0.5-1% årligt for at de "gør det de er
bedst til".
Så tager jeg selv en gangimellem en lottoseddel

Stefan

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 09-02-04 20:56

On 2004-02-08, Herbert Giulio Garonfolo <dont@write.me> wrote:
> [...]
> simple og det-gir-sig-selv-agtige ting.. det kunne jo være, at de ikke er

Hvis det er for godt til at være sandt, så er det det nok også.

Men generelt bestemmes kurserne af en flok hysteriske kællinger,
som reagerer vildt på nogle rygter og ikke på andre.

Der er mange måder at handle på. Hvornår skal du bruge
pengene ? Hvad er din risikovillighed ?

Skal du holde på aktion 5 minutter ? 1/2 time ? 1 dag ?
1 md ? 1 år ? 10 år ? Hvis du daytrader skal du kende aktiens
daglive mønster. Hvis du holder den et år skal du kende det
årlige mønster, herunder i forhold til generalforsamling.

Computerbranchen kan være god for nogle, da man ofte kan
vurdere rygter, og dermed reelt opnår en mild og lovlig grad
af insiderviden.

Investeringsforeninger kan være gode hvis man vil sprede sin
risiko på et marked, og ikke vil følge med.

For enkeltaktier er det mest gut-feeling der bestemmer.

Fra : Boerge Rahbech Jense~

Dato : 10-02-04 09:31

"Povl H. Pedersen" <nospam@home.terminal.dk> skrev i en meddelelse

> Der er mange måder at handle på. Hvornår skal du bruge
> pengene ? Hvad er din risikovillighed ?

I den forbindelse har jeg flere gange hørt om den filosofi, at man slet ikke
bør investere penge, man ikke kan undvære (tåle at tabe).

Med venlig hilsen
Børge

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 10-02-04 22:09

On 2004-02-10, Boerge Rahbech Jensen <qaasfd@asdf.qø> wrote:

> "Povl H. Pedersen" <nospam@home.terminal.dk> skrev i en meddelelse

> I den forbindelse har jeg flere gange hørt om den filosofi, at man slet ikke
> bør investere penge, man ikke kan undvære (tåle at tabe).

Jeg vil anse ultrakorte obligationer for sikre, såfremt man
planlægger at holde dem til udløb.

Da jeg legede med daytrading var holdningen, at aktier var ikke
noget man holdt natten over medmindre man havde rigtigt gode
oplysninger.

Fra : Frithiof Andreas Jen~

Dato : 10-02-04 20:05

"Povl H. Pedersen" <nospam@home.terminal.dk> skrev i en meddelelse
> Men generelt bestemmes kurserne af en flok hysteriske kællinger,
> som reagerer vildt på nogle rygter og ikke på andre.

"De hysteriske kællinger" er Lykketofts betegnelse for almindelige
investorer, desværre!

Fra : bamse

Dato : 11-02-04 17:39

> [...]
de
> simple og det-gir-sig-selv-agtige ting.. det kunne jo være, at de ikke er

(SNIP)

Investeringshorisonten afgør hvilke faktorer du skal tage hensyn til. Er der
tale
om en kortsigtet investering, skal du kigge på tidl. regnskabstal for den
virksomhed
du planlægger at investere i. Turn-around aktier skal du holde nallerne fra.
Invester
i en virksomhed som har gode regnskabstal, realistisk P/E-værdi og hvor
trenden
for aktie-kursen i det store hele er op. Når virksomheder som f.eks. Nokia
offentliggører
deres regnskabstal, sker der ofte det at kursen dykker selvom regnskabet er
godt. I sådanne
tilfælde kan det være godt at købe put-optioner med kort løbetid og en
strike-pris der ligger
godt under den aktuelle aktiekurs.(en slags forsikring). Men helt
grundlæggende skal du kigge på virksomhedens
regnskab, selvom "sentiment" også kan rykke en del på aktiekursen. (tag blot
90ernes netfeber)