´`^-taster fungerer ikke normalt
Fra : Preben Holm

Dato : 08-02-04 12:56

Hej alle

Når jeg vil skrive e, i mv. med trykstreg over bliver det ikke som ønsket...

Når jeg trykker på ´`^-tasterne kommer tegnet i første tryk og kommer
altså ikke over næste bogstav.

Jeg anvender Gnome 2.4, Xfree version 4 i gentoo 1.4-udgave.

Mvh / Preben

Fra : Jacob Sparre Anderse~

Dato : 08-02-04 12:39

Preben Holm skrev:

> Når jeg vil skrive e, i mv. med trykstreg over bliver det ikke som
> ønsket...
>
> Når jeg trykker på ´`^-tasterne kommer tegnet i første tryk og
> kommer altså ikke over næste bogstav.

Det lyder som om du har valgt tastaturudlægning uden døde taster (det
kalder man taster der først giver et resultat efter at du har trykket
på en anden tast). Du er nok ude efter noget det hedder
"dk-deadkeys".

Jacob
--
»Det der kendetegner en mørk tidsalder er ikke manglende lys
men overskud af øjne der ikke ser«

Fra : Preben Holm

Dato : 09-02-04 19:06

Jacob Sparre Andersen wrote:

> [...]
> kalder man taster der først giver et resultat efter at du har trykket
> på en anden tast). Du er nok ude efter noget det hedder

Hmm... jeg har angivet sådan i min XF86Config

Option "XkbRules" "xfree86"
Option "XkbModel" "pc105"
Option "XkbLayout" "dk"
Option "XkbVariant" "nodeadkeys"

"nodeadkeys" fik æøå til at virke... men nogen god forklaring..

jeg prøver at ændre XkbLayout til dk-deadkeys så....

og melder straks tilbage hvis det virker / ikke virker

Mvh / Preben

Fra : Preben Holm

Dato : 09-02-04 19:14

> [...]
>
> jeg prøver at ændre XkbLayout til dk-deadkeys så....
>
> og melder straks tilbage hvis det virker / ikke virker

Ok... det virker ikke...

Jeg har nu prøvet
Option "XkbLayout" "dk"
Option "XkbVariant" "nodeadkeys"

Option "XkbLayout" "dk-deadkeys"
Option "XkbVariant" "deadkeys"

Option "XkbLayout" "dk"
Option "XkbVariant" "deadkeys"

og ingen af de tre udgaver giver noget resultat :(

Mvh / Preben

Btw. hvordan får jeg æøå til at virke i prompten også? Måske der kunne
være nogle indstillinger d´er som gav udslag i X også?

Fra : Peter Dalgaard

Dato : 09-02-04 18:32

Preben Holm <64bitNOSPAM@mailme.dk> writes:

> Btw. hvordan får jeg æøå til at virke i prompten også? Måske der
> kunne være nogle indstillinger d´er som gav udslag i X også?

Næppe. Det er formentlig en readline-sag. Jeg har fra gammel tid

blueberry/>more .inputrc

set meta-flag on
set output-meta on
set convert-meta off

+ en stribe piletastdefinitioner o.l. Nyere RedHat'er ser ud til at
have noget lignende i /etc/inputrc

Vedr. deadkeys foretrækker jeg at køre med nodeadkeys og bruge
compose-faciliteten (Shift+AltGr 'e = é).

Hvis man hellere vil have en mere handy Compose tast, så kan man fx
sige

xmodmap -e 'keysym F12 = Multi_key'

hvorved F12 c , = ç, og så videre.

--
O__ ---- Peter Dalgaard Blegdamsvej 3
c/ /'_ --- Dept. of Biostatistics 2200 Cph. N

Fra : Preben Holm

Dato : 10-02-04 19:45

> Vedr. deadkeys foretrækker jeg at køre med nodeadkeys og bruge
> compose-faciliteten (Shift+AltGr 'e = é).

Altså skal lige have det helt på det rene

Når jeg kører med "deadkeys" så virker specialtegn ikke.
Når jeg kører med deadkeys virker ´`^ ikke normalt - skrives med det samme

Kan det slet ikke komme til at fungere så både specialtegn og ´`^ virker
som det skal?

Btw. hvordan virker den der compose-facilitet, og hvordan sættes det
op/virker det?

Altså har prøvet mange kombinationer med Shift+AltGr... Hvordan helt
præcist burde det virke?

Shift+AltGr (holdt nede) imens ´e tastes?
Shift+AltGr hvorefter ´e tastes?
Shift+AltGr+´ hvorefter e tastes?

Intet virker af ovenstående!!!

Btw. jeg kører en gentoo og tastaturet har irriteret mig rimelig meget
på det sidste!

Mvh / Preben

Fra : Peter Dalgaard

Dato : 10-02-04 19:05

> [...]
> Når jeg kører med deadkeys virker ´`^ ikke normalt - skrives med det samme
>

> Kan det slet ikke komme til at fungere så både specialtegn og ´`^

Altså, jeg har

Identifier "Keyboard0"
Driver "keyboard"
Option "XkbRules" "xfree86"
Option "XkbModel" "pc102"
Option "XkbLayout" "dk"
Option "XkbVariant" "nodeadkeys"

og jeg er temmelig sikker på at setuppet uden sidste linje er som du
ønsker det. (Jeg bliver bare bims af de små overraskelser som man får
når man prøver at skrive X^2, `awk -f foo bar`, ~ole, osv.)

> Btw. hvordan virker den der compose-facilitet, og hvordan sættes det
> op/virker det?

Det burde bare virke, med mindre det er en meget gammel XFree. Styres
af standardkonfigurationsfiler som

/usr/X11R6/lib/X11/locale/iso8859-1/Compose

men der kan være narrestreger med UTF8-systemer.

> [...]
> præcist burde det virke?
>
> Shift+AltGr (holdt nede) imens ´e tastes?

Den midterste burde virke, altså:

Shift, hold den, AltGr, slip begge, ', slip, e, slip.

Ellers prøv tricket med at definere F12.

Fra : Preben Holm

Dato : 11-02-04 19:04

> Det burde bare virke, med mindre det er en meget gammel XFree. Styres
> af standardkonfigurationsfiler som
>
> /usr/X11R6/lib/X11/locale/iso8859-1/Compose
>
> men der kan være narrestreger med UTF8-systemer.

Jeg kører som sagt en gentoo workstation på mit system, og så vidt jeg
ved (tror) kører jeg iso8859-1, men hvordan finder jeg helt præcist ud
af hvilken standard jeg kører efter?

> Den midterste burde virke, altså:
>
> Shift, hold den, AltGr, slip begge, ', slip, e, slip.
>
> Ellers prøv tricket med at definere F12.

Kan godt følge dig i det med de irriterende elementer ved ikke at køre
med nodeadkeys...

Jeg vil prøve det med F12, men inden jeg leger lidt så har jeg lige
lavet en xmodmap -pk, hvor flg. er angivet udfor Multi_key

116 0xff20 (Multi_key)

Hvad betyder det (116 er KeyCode value og 0xff20 er KeySym value),
hvilken tast er FF20h?

Den med definition af F12 er god nok og den virker!
Hvordan defineres denne fast for hver opstart af X?

Mvh / Preben