Energi.
Fra : JBH

Dato : 01-02-04 18:53

Hej.

Jeg tænkte på om den varmeenergi man får ud af 1 liter olie, er den samme
uanset den afbrændes langsom (med en væge), eller forstøves og afbrændes som
en olietåge. Forbrændingen tager jo ikke samme tid, men bliver den mængde
varme som man opnår ikke den samme.

mvh
JBH

Fra : Thor

Dato : 01-02-04 21:28

Jo.
mvh Thor

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 01-02-04 22:53

JBH skrev:

> [...]
>en olietåge. Forbrændingen tager jo ikke samme tid, men bliver den mængde

Jo, ideelt set. Det kan godt ske at en metode giver en
ufuldstændig forbrænding eller at varmen futter så hurtigt af at
man ikke når at opsamle den (hvis det er til opvarmning).

--
Bertel

Fra : Brian Elmegaard

Dato : 02-02-04 09:05

"JBH" <skodkontoen@hotmail.com> writes:

> [...]
> en olietåge. Forbrændingen tager jo ikke samme tid, men bliver den mængde

Jo, men "varme" er ikke entydigt. Energi overført som varme sker på
grund af en temperaturdifferens. Hvis du kan skabe en høj
temperaturdifferens mellem det varme (flammen) og det du skal varme
op, vil du få mere varme overført til det kolde (dig selv for eksempel)

Man opnår en høj flammetemperatur ved at afbrænde med mindst muligt
luftoverskud og samtidig sikre fuldstændig forbrænding. Desværre er
en høj temperatur medvirkende til høj NOx-dannelse.

Et eksempel på det modsatte er en pejs, som får lov til at suge al
den luft den kan trække. Jeg har hørt at den netto skulle køle, men
ved ikke om det altid er korrekt.

--
Brian (remove the sport for mail)
http://www.et.dtu.dk/staff/be