Magnetisk franskbrød
Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 22-01-04 22:50

Skær en (tynd) skive franskbrød (den skal nemlig smides væk). Drys godt med
salt på. Under godt lys, eller over en ren overflade, vender man skiven om.
Og man igattager alt det salt der drysser af. Nej det gør man ikke, for der
drysser nemlig slet ikke noget af! Forklaring udbedes.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Brian Lund

Dato : 22-01-04 23:12

> [...]
der
> drysser nemlig slet ikke noget af! Forklaring udbedes.

Hvis der er friskt franskbrød er det vel fugten der binder køkken-salten til
franskbrødet!

Prøv med noget gammelt tørt franskbrød...

Brian

Fra : Torben Frandsen

Dato : 22-01-04 23:15

"Preben Riis Sørensen" <preben@esenet.dk> skrev

> [...]
der
> drysser nemlig slet ikke noget af! Forklaring udbedes.

Hvad sker der hvis du starter forsøget op på en tør skive brød? Hvad siger
forsøgsresultatet dig?

Torben

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 23-01-04 01:18

"Torben Frandsen" <frandsen@ret.så.privat.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> der
>
> Hvad sker der hvis du starter forsøget op på en tør skive brød? Hvad siger

Kan ikke sige HVOR tørt jeg har prøvet, men relativt tørt, og det hænger det
også ved. Måske det er fugten, men da det hænger ved i samme sekund, er det
vel næppe forklaringen?
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Brian Lund

Dato : 23-01-04 02:24

> [...]
det
> også ved. Måske det er fugten, men da det hænger ved i samme sekund, er

Salt, altså køkkensalt, NaCl, natriumklorid er rimeligt fugt-sugende (Ups,
har glemt det fine ord for det :)), så jo det er nok forklaringen! - Prøv
evt. at lægge en skive franskbrød i ovnen, brødristeren eller bare på bordet
over nat og prøv så igen!

Brian

Fra : Jakob M

Dato : 23-01-04 21:25

Brian Lund wrote:
> Salt, altså køkkensalt, NaCl, natriumklorid er rimeligt fugt-sugende
> (Ups, har glemt det fine ord for det :)),

Hygroskopisk er det vist

Mvh
Jakob

--
Se min vandkøling, OBS 700KB
http://home.tiscali.dk/behjm/vandkoeling/vand.htm

Fra : Per A. Hansen

Dato : 23-01-04 10:17

> [...]
der
> drysser nemlig slet ikke noget af! Forklaring udbedes.

Jeg har ikke prøvet, men mon ikke de mange ujævnheder
i brødet af fibre etc. vil virke på saltkorn som en slags
gaffa-tape?
Ved skæringen kan vel også ske det, at der opstår
statisk elektricitet?

Per A. Hansen

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 23-01-04 22:06

"Per A. Hansen" <xper.hansen@get2net.dk> skrev

> [...]
> i brødet af fibre etc. vil virke på saltkorn som en slags
> gaffa-tape?
> Ved skæringen kan vel også ske det, at der opstår

Du er inde på noget af det rigtige. Rugbrød, som er 'vådt' virker nemlig
ikke! Hælder mest til det stasiske, for virkningen er 100%.

Gad vide hvor mange kilometer franskbrød jeg nu bliver årsag til at der
bliver smidt væk, når jeg nu beder folk prøve det selv, det virker ret
forbløffende. Man kan så redde brødet ved at lave sig en fedtemad i stedet
for at smide brødet ud....

--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen