Spørgsmål om DC-motor
Fra : bamse

Dato : 21-01-04 20:05

Jeg har graf for en DC-motor der viser sammenhængen mellem "torque" og
omdrejningshastighed.

Grafen kan ses her:

http://www.miteget.net/donniebrasco9/gfx/brugerupload/68640PC(2).PDF

Motoren sidder i en aktuator, som bruges til at regulere pitchvinklen på en
vindmølle-vinge.

For dem der ikke ved hvad "pitchvinkel" er, kan jeg oplyse at pitchning af
en vindmølle-vinge blot betyder drejning af vingen omkring dens længdeakse.

Mit spørgsmål er:

Hvad bruger man sådan en graf til? Hvad kan man udlede? Og hvilken relevant
information kan man udlede
af grafen set ift. motorens anvendelsesformål.

---

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 22-01-04 00:46

bamse wrote:

> [...]
> relevant information kan man udlede
> af grafen set ift. motorens anvendelsesformål.
-SNIP-

Sådan en Johnson-Electric-motor har jeg netop afsluttet et projekt med på
min skole. Du kan jo aflæse hastigheden som funktion af drejningsmomentet
på kurven. Den blå kurve: Maximum power (størst belastning). Lilla kurve:
Maximum efficiency - (maksimal udnyttelse)...

Den lilla kurve: Du kan på grafen aflæse toppunktet til at være ca. 20 mNm,
hvor hastigheden er ca. 4100 rpm, hvilket passer udmærket med tallene ude
til højre. Ude til højre kan du så aflæse strømforbruget og effekten i
dette punkt.

Den blå kurve: Lidt over 70 mNm aflæses toppunktet som angiver
karakteristikken for motoren, når den trækker alt hvad den kan (er beregnet
til). Her burde der stå lidt over 5500 rpm ude til højre, men jeg har haft
samme forståelsesproblem i forbindelse med et netop afsluttet projekt, hvor
vi også brugte databladet for en johnson-electric-motor.

Det er ligesom om at tallene ude til højre ikke altid passer med kurverne
for dette firma's datablad........!?!

Hvad den røde og sorte linje er til for, ved jeg ikke.
Tilsvarende er jeg uklar mht. om effektiviteten for motoren ude til højre
gælder for både den lilla og den blå graf... Den passer jo sikkert meget
godt med den blå, ihvertfald -- her er effektforbruget størst i toppunktet
(ca. 20 W ifølge tabellen til højre)..

Der er sikkert andre der kan supplere lidt..

mvh.
Martin Jørgensen

p.s: Du skal vel ikke købe motoren i virkeligheden? Vi fik oplyst at man
skulle købe disse motorer ind i x antal tusinde styks, fordi de kommer fra
en fabrik i Asien hvor de producerer x antal millioner styks/uge eller
noget i den dur....

Fra : bamse

Dato : 22-01-04 11:02

Hej Martin

Nej, jeg skal ikke købe motoren. Den indgår i en LINAK LA12 aktuator.

---

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 22-01-04 14:56

bamse wrote:

> Hej Martin
>
> Nej, jeg skal ikke købe motoren. Den indgår i en LINAK LA12 aktuator.

Ok... De motorer bliver vist produceret i kæmpe-styktal, så man kan vist
ikke købe en enkelt eller få af dem

Men om de er gode eller dårlige ved jeg ikke - jeg kunne da godt tænke mig
at høre om nogen andre kender dem...

Vi lavede et projekt med en "tænkt" Johnson-electric-motor og så simulerede
vi systemet i mindre målestok med en lille motor på ca. 3 cm's længde...
Jeg vil prøve at lægge nogen video-filer ud på min hjemmeside, men har
nogle problemer med en .AVI-fil fra mit nyerhvervede digitalkamera (filen
skal komprimeres)...

mvh.
Martin Jørgensen

Fra : Ivar

Dato : 22-01-04 23:13

Martin Jørgensen skrev:

> Det er ligesom om at tallene ude til højre ikke altid passer med kurverne
> for dette firma's datablad........!?!

Du aflæser kurvene forkert.

De bruger alle den samme x-akse, der er drejningsmoment i Nm, men
bruger hver sin y-akse.
Den røde for omdrejningstal bruger venstre x-akse.
Den violette for virkningsgrad bruger den højre x-akse med skalaen 0-100%.
Den blå afgiven effekt har fuld skala lig 20W, her bruger du blot 0-100
skalaen og bruger den som procent af 20W.
På samme måde med den sorte der er strømforbrug, hvor fuld skala er 5A.

Ivar Magnusson

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 24-01-04 01:36

Ivar wrote:

> Du aflæser kurvene forkert.
-SNIP-

Det kan du godt have ret i. Din forklaring giver 100% mening

mvh.
Martin Jørgensen

Fra : Ivar

Dato : 22-01-04 22:59

bamse skrev:

> Jeg har graf for en DC-motor der viser sammenhængen mellem "torque" og
> omdrejningshastighed.
>
> Grafen kan ses her:

Den er lidt speciel, da omdrejningstal (rød), virkningsgrad (violet), afgiven effekt
(blå) og strømforbrug (sort) alle er opgivet som funktion af drejningsmomentet.
Normalt bruges omdrejningstallet på x-aksen, men her er det altså
drejningsmoment. Da motoren åbenbart er til en aktuator, er det egentligt
meget smart.

> Motoren sidder i en aktuator, som bruges til at regulere pitchvinklen på en
> vindmølle-vinge.

For at finde ud af om du kan anvende motoren, skal du kende det maksimale
moment der nødvendigt for at regulere pitchvinklen. Du skal kende gearingsfaktoren
mellem motor og møllevinge. Du finder det maksimale moment for motoren
ved at dividere momentet for at vride vingerne med gearingsfaktoren.
For dette drejningsmoment kan du i grafen læse hvor stort strømforbrug
mm er.
Hvis du skal bruge et moment på 100Nm, kan du aflæse strømforbruget
af den sorte kurve, hvilket er ca. 46% af 5A, altså ca. 2,3A. Virkningsgraden
er ca. 0,3. Afgiven effekt ca. 80% af 20W altså ca. 16W. Omdrejningstallet
aflæser du af den røde kurve, det er ca. 1600omdr/m.
Når du kender omdrejningstallet og gearingsfaktoren kan du regne ud,
hvor hurtigt vingerne vil kunne vrides med maksimal belastning.
Hvis du kender det mindste moment, der skal til at vride vingerne, kan
du af den røde graf aflæse det maksimale omdrejningstal og dermed
vingernes maksimale vridningshastighed.

Ivar Magnusson

Fra : bamse

Dato : 23-01-04 01:21

Hej Ivar

Tak for det fyldestgørende svar

Dog lige et spørgsmål.

Skal "m-Nm" ikke forstås som "milli*Newton*meter" ? (enheden for x-aksen)

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 23-01-04 17:51

bamse wrote:

> Skal "m-Nm" ikke forstås som "milli*Newton*meter" ? (enheden for x-aksen)

Jo.

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Fra : Ivar

Dato : 23-01-04 19:22

bamse skrev:

> Skal "m-Nm" ikke forstås som "milli*Newton*meter" ? (enheden for x-aksen)

Jo, jeg ønskede at tjekke, om der var nogen, der læste mine skriblerier

Ivar Magnusson

Fra : Niels Erik Danielsen

Dato : 24-01-04 09:49

"bamse" <nospam@nospam.nospam> wrote in message
> [...]
> omdrejningshastighed.
>
> Motoren sidder i en aktuator, som bruges til at regulere pitchvinklen på

Nu ved jeg ikke om du er ved at reparere en eksisterende mølle, eller du er
ved at konstruere en selv.

Men hvis du er ved at lave din egen mølle, skal du tænke på at lave den
'fail safe'.
Problemet er at din akturator kræver strøm for at kunne kantstille vingerne,
og hvis der ikke er redundans vil en fejl i pitch akturatoren medføre at
møllen løber løbsk.
Der er mange ting der kan gå galt: Snekke gear låser, motor brænder af,
ledninger knækker, nødkantstillings batteri falder sammen etc.
Derfor er du nødt til at have et sekundært system til at stoppe møllen,
f.eks. en kraftig bremse, eller uafhængigt pitchsystem på alle vingerne.
Disse systemer skal være uafhængige samt overvågede.

Hvor stor er møllen ?