Kødkvalitet og slagtemetode
Fra : Bo Warming

Dato : 21-01-04 14:20

Kødkvalitet og slagtemetode

Der er meget snobberi om smag - nogle påstår at fritgående grise har "glad"
smag!

De store slagterier drives rationelt, men burde måske lægge
aflivnings-processen ud til svinefarmene, så transport kan ske billigt i
lag - og uden dyremishandling.

Et problem er at blodet skal løbe af, og det sker bedst når hjertedød ikke
er indtrådt, så man kuldioxid-kvæler dyrene til en grad af bedøvelse og
ophænger dem mens blodet løber af.

Jeg ville tro at moderne robotteknik kunne lade dette udføre i en stor
lastbil og at tryk på grisen kunne fremskynde afblødning, og jeg har aldrig
hørt om kød der havde dårlig smag pga lidt blodrester. Det er vist
feinsmækkeri med snob-overdrivelse.

Der er overtro og tradition i at blodet løber naturligt af - sjæktning og
halal gøres til fornemste religion af de krævesyge, der også vil
propagandere med slør i det offentlige rum. Kravene er endeløse. Vesten bør
være pioner mht rationel slagtning, for selvfølgelig kan det gøres hurtigere
end ved afblødning udført af hjerte og tyngde.

Debat om død er god at blive klog af. Også vedr menneskers transplantationer
behøver vi fri debat og åbenhed, og staten skal ikke have respekt for kød
der ikke kan genoplives - hvis ikke den afdøde har behaget pårørende ved at
underskrive et krav om særbehandling.

Fritgående høns påstås også at smage bedre - men hvis en objektiv og blindet
smagsdommerundersøgelse bekræftede denne tro, ville det have været i
medierne.

--
Bo Warming
Bjelkes Alle 46, 2200 København N

Fra : kjaer

Dato : 22-01-04 00:05

"Bo Warming" <ELTZNXFXSMII@spammotel.com> skrev i en meddelelse
> Der er meget snobberi om smag - nogle påstår at fritgående grise har
"glad"
> smag!

Når man ved at dyr smager af den foder de får, så er det da nærliggende at
tro de også får smag af den luft de indånder

Fra : Ingolf

Dato : 23-01-04 18:04

"kjaer" <novillykn@spamgreennet.invalid> wrote in message

> [...]
>
> Når man ved at dyr smager af den foder de får, så er det da nærliggende at
> tro de også får smag af den luft de indånder

Mmmm.. Og hvordan er det lige grise lugter ;)

Økologi er storsnobberi.

http://hjem.get2net.dk/per.hansen/okologi.htm