Høreværn/ørekopper til dæmpning af tale
Fra : Congo Trebach

Dato : 20-01-04 00:52

Hej gruppe

jeg har et problem med ikke at kunne lukke udefra kommende støj af. Jeg
kan simpelthen ikke abstrahere fra samtaler, radioer og lignende,
hvilket er et stort problem i forbindelse med mit arbejde. Jeg har ofte
store mængder litteratur jeg skal igennem, men det tager (sådan cirkus)
tre gange så lang tid at få læst som normalt, pga. indretningen af min
arbejdsplads. Jeg har ikke nogen praktisk mulighed for at sætte mig et
andet sted hen, så derfor søger jeg en anden løsning. Er det muligt at
få et høre et høreværn eller nogen hørekopper som har indflydelse på
almindelig tale? De fleste ørepropper, ørekopper, osv., har alle enten
være beregnet til jagt, maskineri og andre specifikt afgrænsede
områder - kan det passe at der ikke er et til almindelig tale?

Lars

Fra : Martin Sørensen

Dato : 20-01-04 01:11

> [...]
> ørepropper, ørekopper, osv., har alle enten være beregnet til jagt,
> maskineri og andre specifikt afgrænsede områder - kan det passe at

Mon ikke blot du skal have nogle der dæmper rimeligt jævnt over hele
spektret? Det dæmper al støj, lige gyldigt hvad det så måtte være.

Det vil nok også være smartest med nogle der kan genbruges, f.eks. en af
disse:
http://www.howardleight.com/multiple.html
De skal bare skylles i (sæbe)vand, så er de klare igen.

--
signing off.. Martin Sørensen

Fra : Congo Trebach

Dato : 20-01-04 01:44

> Mon ikke blot du skal have nogle der dæmper rimeligt jævnt over hele
> spektret? Det dæmper al støj, lige gyldigt hvad det så måtte være.

Ok. Ved du hvor tale egentlig ligger? Khz/hz?

> Det vil nok også være smartest med nogle der kan genbruges,

Enig - det ville være det mest praktiske tror jeg.

>f.eks. en af
> disse:
> http://www.howardleight.com/multiple.html
> De skal bare skylles i (sæbe)vand, så er de klare igen.

Hvor kan man købe sådan nogle? Jeg har ledt godt og grundigt med google
og kelko, men kan ikke rigtig finde noget.

Lars

Fra : Martin Sørensen

Dato : 20-01-04 08:48

> Ok. Ved du hvor tale egentlig ligger? Khz/hz?

Tale ligger hovedsageligt i området 100Hz til 5000Hz.

> Enig - det ville være det mest praktiske tror jeg.
> Hvor kan man købe sådan nogle? Jeg har ledt godt og grundigt med
> google og kelko, men kan ikke rigtig finde noget.

Hvis du er momsregistreret, kan de købes her: http://www.d-s.dk/.
Men mon ikke du kan få din arbejdsplads til at købe dem?
Jeg har selv købt ørepropper der, da jeg kører mc og har brug for at
beskytte hørelsen. Ulempen er så, at man skal købe en hel kasse med måske
100-200 par, men prisen den er til gengæld fornuftig. Jeg gav ca. 2,- pr.
par engangsørepropper.

De har vist også lidt her: http://www.kongstad-safeman.dk/

Jeg fandt dem ved at skrive 'site:dk howard leight' i google.

--
signing off.. Martin Sørensen

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 20-01-04 18:45

"Martin Sørensen" wrote:

> Tale ligger hovedsageligt i området 100Hz til 5000Hz.

Ja, og mon ikke området 100 Hz til 400 Hz er vigtigst?

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Fra : Martin Sørensen

Dato : 20-01-04 19:47

> Ja, og mon ikke området 100 Hz til 400 Hz er vigtigst?

Nej, for man kan godt fjerne det område uden det betyder synderligt meget
for talekvaliteten. En telefon overfører f.eks. frekvenserne i intervallet
(ca.) 300-3300 Hz. At frekvenserne mangler under 300Hz betyder ikke rigtigt
noget. At frekvenserne mangler over 3300Hz har større betydning for
kvaliteten.

En stor del af energien ligger muligvis i det lave spekter, så det dæmper
sandsynligvis talen at fjerne disse frekvenser, men jeg er ret sikker på at
det ikke er nok.

--
signing off.. Martin Sørensen

Fra : Peter Weis

Dato : 20-01-04 21:31

"Martin Sørensen" <mos@laxity.invalid> wrote:

> [...]
> sandsynligvis talen at fjerne disse frekvenser, men jeg er ret sikker på

Jeg vil bare bekræfte hvad du siger.

Energi-max i almindelig tale ligger omkring 400 Hz - 500 Hz.
De vigtigste bånd for taleforståeligheden afhænger af talematerialet. For
enstavelses-nonsensord er det tydeligt omkring 2 kHz - 2.5 kHz. For løbende
tale er der ikke noget udpræget maximum ved en specifik frekvens. Alle
frekvenser mellem 200 Hz og 5 kHz bidrager omtrent lige meget.

mvh
Peter

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 21-01-04 16:29

Peter Weis wrote:

> [...]
> tale er der ikke noget udpræget maximum ved en specifik frekvens. Alle
> frekvenser mellem 200 Hz og 5 kHz bidrager omtrent lige meget.

Tak for disse oplysninger; det vidste jeg tydeligvis ikke.

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 20-01-04 21:37

Jeppe Stig Nielsen skrev:

>Ja, og mon ikke området 100 Hz til 400 Hz er vigtigst?

Nej. S-lydene vil være fuldstændig væk. Jeg har hørt en filtreret
båndoptagelse, og det var totalt uforståeligt - og der var kun
filtreret væk over 1000 Hz hvis jeg husker ret.

--
Bertel

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 22-01-04 00:52

Martin Sørensen wrote:
-SNIP-
> [...]
> 100-200 par, men prisen den er til gengæld fornuftig. Jeg gav ca. 2,- pr.

Hvis det er sådan nogle bløde nogen man former inden man sætter dem ind i
øret, så er de såvidt jeg husker ikke særligt lineære i deres
dæmpe-karakteristik. De såkaldte "jule-træer" dæmper mere lineært.
Sidst men ikke mindst findes der nogle dyre, special-tilfælde, hvor man
støber en silikone-ting som individuelt passer til ens øre. Jeg mener at
man derved kan udskifte et lille filter afhængigt af hvor mange dB dæmpning
man ønsker. Sidstnævnte er naturligvis også det dyreste. Dernæst
juletræerne. Dernæst de almindelige "bløde" nogle som fås til bl.a.
festivaler osv (engangs-ørepropper)..

mvh.
Martin Jørgensen

Fra : Jacob Ask Hansen

Dato : 20-01-04 10:59

> Hvor kan man købe sådan nogle? Jeg har ledt godt og grundigt med google
> og kelko, men kan ikke rigtig finde noget.

Jeg ved ikke helt hvor du kan købe disse, men prøv rundt omkring i
musikforretninger, der plejer de at have et rimeligt godt udvalg ( fra 2 kr
til omkring 1500 kr pr sæt). Jeg havde selv nogle der mindede meget om
ovenstående (mener at de kostede under 100 kr) de var ok at have i ørene,
også gennem længere tid.

venlig hilsen
Jacob ask

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 20-01-04 01:14

Congo Trebach skrev:

>andet sted hen, så derfor søger jeg en anden løsning. Er det muligt at
>få et høre et høreværn eller nogen hørekopper som har indflydelse på
>almindelig tale?

Jeg har et sæt ørekopper beregnet til skydning, men de er faktisk
købt gennem en fabrik hvor de bruges til at dæmpe arbejdsstøj.
Til musik bruger jeg de gule skumfiduser. Begge typer dæmper også
almindelig tale. De dæmper alle lyde.

--
Bertel

Fra : Congo Trebach

Dato : 20-01-04 01:41

> [...]
> købt gennem en fabrik hvor de bruges til at dæmpe arbejdsstøj.
> Til musik bruger jeg de gule skumfiduser. Begge typer dæmper også

Ok. Har du muligvis en ide om hvor disse kan erhverves? Evt. online? Det
er måske noget som Harald Nyborg eller lignende ligger inde med?

Fra : Johnnie Hougaard Nie~

Dato : 20-01-04 02:10

Congo Trebach wrote:

> Ok. Har du muligvis en ide om hvor disse kan erhverves? Evt. online? Det
> er måske noget som Harald Nyborg eller lignende ligger inde med?

Apotekerne plejer at ligge inde med nogle ørepropper, også i gult skum.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 20-01-04 08:56

Johnnie Hougaard Nielsen skrev:

>Apotekerne plejer at ligge inde med nogle ørepropper, også i gult skum.

Ja, eller Matas. De koster en femmer eller deromkring. Jeg
prøvede nogle 'dyre' nogle af silikone til 25 kr., men de var
elendige.

--
Bertel

Fra : Spangkuk

Dato : 20-01-04 01:32

> [...]
> være beregnet til jagt, maskineri og andre specifikt afgrænsede
> områder - kan det passe at der ikke er et til almindelig tale?

Hvordan havde du det under studierne ?
Hvornår er problemet opstået ?
Havde du det samme problem i folkeskolen ?
Hvordan klarede du dig igennem studierne ?
Har du det på samme måde i store forsamlinger ?
Hvor længe har dit arbejdsmiljø været som nu ?
Er du særligt stresset i øjeblikket ?
Er dit arbejde under kritik ?
Har din arbejdsplads udarbejdet en arbejdsmiljøplan ?
Følger de den ?
Har du haft indflydelse på den ?

osv. osv.

Hvis du mener det er et problem der er relateret til din
arbejdsplads og ikke dig selv, kan du altid ringe til BST.
(Bedriftsundhedstjenesten). Også anonymt.

Spang

Fra : Congo Trebach

Dato : 20-01-04 01:40

Puha, for et svar =) Jeg prøver:

> Hvordan havde du det under studierne ?

Ikke et problem. Læste bare inde på mit værelse.

> Hvornår er problemet opstået ?

Det ved jeg ikke lige - har altid haft svært ved at læse teknisk
materiale, hvis folk talte i nærheden.

> Havde du det samme problem i folkeskolen ?

Jep.

> Hvordan klarede du dig igennem studierne ?

Som sagt, læser hjemme. Det er ikke det smarteste at sætte sig til at
læse det aktuelle stof, samtidig med der er forelæsning i det =)

> Har du det på samme måde i store forsamlinger ?

Ikke hvis de taler så meget i munden på hinanden, at jeg ikke kan tyde
ordene. Så er der intet problem.

> Hvor længe har dit arbejdsmiljø været som nu ?

Altid.

> Er du særligt stresset i øjeblikket ?

Ikke specielt.

> Er dit arbejde under kritik ?

Sjældnere - det er ikke et problem overhovedet.

> Har din arbejdsplads udarbejdet en arbejdsmiljøplan ?

Jepper.

> Følger de den ?

På nogle punkter - der bliver i hvert fald ikke røget.

> Har du haft indflydelse på den ?

Den er fra før min tid.

Huha for en omgang. Har dog forstået pointen tror jeg - jeg er dog den
eneste der egentlig døjer med det hos os.

Lars

Fra : Spangkuk

Dato : 20-01-04 10:27

> Huha for en omgang. Har dog forstået pointen tror jeg - jeg er dog den
> eneste der egentlig døjer med det hos os.

Det var godt

Det virker ikke holdbart at sidde på et advokatkontor,
salgskontor eller hvor du nu sidder, med et par store,
elektroniske ørebøffer.

Spang

Fra : Congo Trebach

Dato : 20-01-04 13:29

>Er det muligt at få et høre et høreværn eller
>nogen hørekopper som har indflydelse på
>almindelig tale?

Mange tak for de gode svar =)

Lars

Fra : Peter Weis

Dato : 20-01-04 18:19

"Congo Trebach" <kaiser@mobulu.nospam> wrote in message

> Mange tak for de gode svar =)

Må jeg så blot tilføje at der ikke findes høreværn som specielt kan dæmpe
tale i forhold til andre lyde. Man kan lave høreværn som dæmper harmoniske
lyde, fx lyde fra konstant roterende tingester (flymotorer, ventilatorer
etc), og lader lader tale komme igennem, men ikke omvendt.

Hvis du fornemmer at du er mere hæmmet af støj end andre, så kunne det
faktisk være en ide at få checket hørelsen. Et højfrekvenshøretab vil i
første omgang give sig udslag i dårligere skelne-evne. Man vil ikke opleve
at lyde er svære at høre, for man hører lave frekvenser med fuld styrke. Med
reduceret skelneevne, forringes evnen til at abstrahere fra støj.
Og gå roligt til ørelægen eller til en audiologisk klinik ... man kan
sagtens gå ud fra klinikken uden et høreapparat. Det er bare rart at vide
det hvis man har et høretab, for så kan man holde øje med det og få hjælp
inden det bliver til et stort problem.
I øvrigt kan der også være andre forklaringer på at du generes mere end
andre af støj.

mvh
Peter

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 20-01-04 18:41

> [...]
> store mængder litteratur jeg skal igennem, men det tager (sådan cirkus)
> tre gange så lang tid at få læst som normalt, pga. indretningen af min

Er det ikke muligt for dig at sætte noget musik på eller noget.. Jeg synes
nemlig det er nemmere at koncentrere sig hvis man lytter til noget neutralt.
istedet for tale, da man åbenbart automatisk er med på en lytter.