Væske - bedste til at holde på varme?
Fra : Moojundai

Dato : 18-01-04 20:17

God dag!

Jeg skal lave en varmekilde til et udhus.

Den skal bestå af en beholder med væske der bliver opvarmet, som herefter
skal afgi varmen til rummet.

Derfor vil jeg gerne høre hvilken væske jeg skal vælge.

Jeg har tænkt på enten at bruge en vand/frostvæskeblanding (skal ikke
frostsprænge) eller en form for olie.

Hvad siger i?

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 19-01-04 12:58

Moojundai wrote:

> [...]
>
> Derfor vil jeg gerne høre hvilken væske jeg skal vælge.
>
> Jeg har tænkt på enten at bruge en vand/frostvæskeblanding (skal ikke

Vand er det stof der er bedst til at holde på varmen fordi vand er det
stof der har den højeste specifikke varmekapacitet.

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Fra : Søren 35 - Ølstykke

Dato : 19-01-04 18:37

"Jeppe Stig Nielsen" <mail@jeppesn.dk> wrote in message

> Vand er det stof der er bedst til at holde på varmen fordi vand er det
> stof der har den højeste specifikke varmekapacitet.

Hvad med en mættet saltopløsning ?

Søren

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 19-01-04 21:30

"Søren 35 - Ølstykke" wrote:

> Hvad med en mættet saltopløsning ?

Den har også mindre varmekapacitet end rent vand.

Er der overhovedet noget stof eller nogen blanding/opløsning af stoffer
der har en højere varmekapacitet end vand (ved alm. temperatur og tryk)?
Nå ja, tungt vand (D2O).

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Fra : alexbo

Dato : 19-01-04 22:15

"Jeppe Stig Nielsen" skrev

> Er der overhovedet noget stof eller nogen blanding/opløsning af stoffer
> der har en højere varmekapacitet end vand (ved alm. temperatur og tryk)?

Jeg monterer ind i mellem nogle varmvandsbeholdere Isotemp, de bruger en
saltklump til at opbevare varmen.
Kapaciteten kender jeg ikke, men hvis ikke den er større end vands, ville
der jo ikke være nogen grund til at bruge saltet.

http://www.kjoeller.com/Isotherm/varmtvandsbeholdere.htm

mvh
Alex Christensen

Fra : Kasper Larsen

Dato : 19-01-04 23:23

"alexbo" <alexbo@post.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Kapaciteten kender jeg ikke, men hvis ikke den er større end vands, ville
> der jo ikke være nogen grund til at bruge saltet.

Ret mig hvis jeg husker forkert, men det forekommer mig at DONG eller
tilsvarende ville lave nogle gigantiske varmelagre i nogle salthorster ved
Holstebro kanten. Så vidt jeg husker skulle saltet øge
varmegenindvindingskapaciteten, men om det skyldes at saltvand har større
eller mindre evne til at absorbere varme aner jeg ikke ( spillede en del
whist i kemitimerne )

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 20-01-04 18:37

alexbo wrote:

> [...]
> Kapaciteten kender jeg ikke, men hvis ikke den er større end vands, ville
> der jo ikke være nogen grund til at bruge saltet.

Det er forklaret på siden at saltet smelter, altså går fra fast til
flydende tilstandsform. Den energi der kan opbevares på denne måde er
derfor stor. Almindeligt vand ville jo bare passere de 58 °C uden at
kræve ekstra energi for at overstige netop denne temperatur. Med saltet
(hvilket salt mon det er?) skal der derimod bruges en masse ekstra
energi ved de 58 °C for at smelte saltet (uden at temperaturen øges).
Denne energi får man så tilbage når temperaturen i beholderen skal ned
under 58 °C igen.

Det er almindeligt at energien ved overgang fra fast til flydende form
er meget stor i forhold til energien ved (mange grader celsius') opvarm-
ning uden tilstandsforms-ændring.

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Fra : alexbo

Dato : 20-01-04 19:26

"Jeppe Stig Nielsen"

> Det er almindeligt at energien ved overgang fra fast til flydende form
> er meget stor i forhold til energien ved (mange grader celsius') opvarm-
> ning uden tilstandsforms-ændring.

Det vidste jeg så ikke, det vil sige at under og over smeltepunktet er der
næppe nogen fordel ved saltet.

Hvis ikke en temp. på 58g kan nåes er det ligemeget.

mvh
Alex Christensen

Fra : N/A

Dato : 20-01-04 20:51

Fra : Henning Makholm

Dato : 20-01-04 20:51

Scripsit Jeppe Madsen <pjm@symbiona.ki.ku.dk>

> Så det korte svar må være, at jo mere der er opløst i vandet, jo
> højere varmekapacitet har det. Glem alt om den specifikke
> varmekapacitet, medmindre du har et vægtproblem(med systemet altså
> ) og stop så mange molekyler ind, du overhovedet kan!

Det vil vel også være en fordel hvis man kan få placeret en
faseovergang i arbejscyklen?

--
Henning Makholm "Nemo enim fere saltat sobrius, nisi forte insanit."

Fra : Jakob M

Dato : 19-01-04 21:30

> Hvad med en mættet saltopløsning ?

Det vil nok være ret skidt for rørene, hvis de er af metal. Desuden mener
jeg at kunne huske at tilsætninger af salte ikke forbedrer de termiske for
vand.

Mvh
Jakob

--