Spændingspotentiale
Fra : Kim Bøndergaard Poul~

Dato : 07-02-04 20:42

Hej

Jeg har lige været ude i båden ude i min have for at lade lidt på batteriet. Da jeg lige skulle ned fra båden fik jeg lidt af en
overraskelse. Ved en tilfældighed rørte jeg ved alustige og søgelænder samtidig. Det gav en ubehagelig snurren i fingrene.

Jeg har her i vinteren bl.a. monteret en landstrømslader i båden og det har helt klart med denne at gøre. Hvis jeg trækker dens stik
ud så forsvinder det straks. Desværre har jeg ikke mulighed for at måle den præcise spænding /strøm før mandag - men der gik strøm
nok til at få dioderne i min test probe til at lyse (begge to, dvs vekselspænding).

Der er jo nok tale om et typisk spændingspotentiale mellem jord (haven) og det stel laderen genererer.

Spørgsmålene er nu:

Hvordan hulen har mit søgelænder forbindelse til stel - en lanterne ??

Vil det også give problemer når båden kommer i vandet? Det er surt at ligge inderst i en overfyldt gæstehavn og høre diverse eder
fra alle naboerne som skal vandre over - men måske begrænser det trafikken

Giver det tærings problemer (jeg ved der tidligere var en lang tråd her - men jeg tabte øh -tråden )

Kan jeg gøre noget ved problemet - mange har et lokalt HFI relæ ved jeg, men løser det noget?

/Kim Bøndergaard

Fra : PKJ

Dato : 07-02-04 21:40

"Kim Bøndergaard Poulsen" <kim@fam-boendergaard.dk> skrev i en meddelelse
:
:
:

> Hvordan hulen har mit søgelænder forbindelse til stel - en lanterne ??
Det er en oplagt mulighed men der kan være mange andre forklaringer. Men at
der er STEL ( svarende til batteriets minuspol)
på et søgelænder er rimeligt nok. Din skrue+aksel har jo en solid
jordforbindelse i vandet omkring.

> Vil det også give problemer når båden kommer i vandet? Det er surt at
ligge inderst i en overfyldt gæstehavn og høre diverse >eder fra alle
naboerne som skal vandre over - men måske begrænser det trafikken

Giver næppe problemer da båden herved bliver jordforbundet meget effektivt.

> Giver det tærings problemer (jeg ved der tidligere var en lang tråd her -
men jeg tabte øh -tråden )

Næppe.

> Kan jeg gøre noget ved problemet - mange har et lokalt HFI relæ ved jeg,
men løser det noget?

Nu ved jeg ikke om du også har en 220 V installation i skibet, så det kan
være lidt svært at gi' et
tilfredsstillende svar på HFI.
Et HFI relæ fjerner jo ikke fejlstrømmen, men sikrer mod at nogen personer
tager skade/dør af overgang.
Er der ikke en JORDLEDNING i din landlader ?? Hvis ja, så brug korrekt 3
benet stikprop med jord.

> /Kim Bøndergaard

mvh PKJ

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 07-02-04 23:43

Ikke helt enig. Forbindelser fra stel (skruer eller andet metal if. med
vandet) til broens jord der igen er forbundet til andre både kan generere
nogle væmmelige spændingspotentialer ("ringe") der kan give de mest mystiske
(og alvorlige) tæringsskader.

Den rigtige løsning er en skilletrafo og så *selvfølgelig* lige at finde den
ledning der er defekt. Der bør ikke være forbindelse fra bådens minus til
søgelænderne.

Der var for nogle måneder siden en tråd om jordforbindelser.

/Bjarke

"PKJ" <Poul_XXXkjeldahl@hotmailXXX.com (Remove X)> wrote in message
----------------
> "Kim Bøndergaard Poulsen" <kim@fam-boendergaard.dk> skrev i en meddelelse
> :
Hvis ja, så brug korrekt 3 benet stikprop med jord.

> mvh PKJ

----------------
Ikke mod tærings problemer, det er meget mindre strømme, der er tale
om.

Claus

Fra : Claus Tersgov

Dato : 08-02-04 18:20

Uheldigvis faldt PKJ over tastaturet og skrev derved følgende:

> Er der ikke en JORDLEDNING i din landlader ?? Hvis ja, så brug
> korrekt 3 benet stikprop med jord.

Nej, *ALDRIG* forbinde landjord med udstyr ombordt. Det kan give
alvorlige tæringsskader, især fra andre både.

Claus

Fra : PKJ

Dato : 08-02-04 19:42

> Nej, *ALDRIG* forbinde landjord med udstyr ombordt. Det kan give
> alvorlige tæringsskader, især fra andre både.
>
> Claus

Claus bedes begrunde sin påstand sagligt eller berette om hvorfra han har
fået sin indsigt.

Jeg har da intet sagt om at forbinde landjord med elnettet om bord.
Jordledningen bliver da ikke herved forbundet
til bådens el-net. Jeg antager da at ladeaggregatet har en trafo med primær
og sekundær kreds, der helt selvfølgelig er galvanisk adskilte. Altså i sig
selv udgør en skilletrafo. I en (billigere) transformator er der altid en
kapacitiv kobling mellem primær og sekundær side. Altså kan der gå en
(svag) vekselstrøm. Det kan sagtens være det vor spørger har mærket som
lidt ubehageligt.

Hvis der er lagt en skærm ind mellem primær og sekundær og at denne skærm
samtidig er forbundet med "landjord" kommer der garanteret ingen vekselstrøm
der kan mærkes.

mvh PKJ

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 08-02-04 19:56

De fleste nye marine ladere er af switch-mode typen og har ikke
transformator. Derfor er der, nødvendigvis, ikke galvanisk adskillelse
mellem jord og minus.

Jeg kører *aldrig* land-jord ned i båden. Det er muligt det *kan* lade sig
gøre på en sikker måde, men jeg syne risikoen er for stor.

Fra : Lars Kristensen

Dato : 09-02-04 21:20

Bjarke Christensen wrote:

> De fleste nye marine ladere er af switch-mode typen og har ikke
> transformator. Derfor er der, nødvendigvis, ikke galvanisk adskillelse
> mellem jord og minus.

Der sidder rent faktisk en trafo i en alm. switchmode forsyning. Den er
blot ikke særligt stor fordi man kører med en højfrekvent vekselspænding
(>20kHz) hvilket sænker kravet til størrelsen.

Der må ikke være galvanisk forbindelse mellem 230v nettet og noget som
helst der er mulighed for at røre ved. På stort set alle ladere er det
muligt at røre ved batteriklemmerne, så der _skal_ være galvanisk
adskillelse. Dette kan kun klares med en trafo (eller kondensator, men
det er ikke en mulighed i dette tilfælde).

Jord (på 230V siden?) og minus (stel/0V/gnd på 12V siden?) er ikke
bundet sammen.

> Jeg kører *aldrig* land-jord ned i båden. Det er muligt det *kan* lade sig
> gøre på en sikker måde, men jeg syne risikoen er for stor.

Hvilken risiko tænker du på?

- Lats

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 09-02-04 21:28

Risikoen for at der løber strømme mellem bådene (i vandet) og deres
respektive (defekte) el-installationer. Disse strømme fører erfaringsmæssigt
til de mystiske tæringsskader.

Jeg er ikke bange for at få stød....

Bjarke

Fra : Lars Kristensen

Dato : 09-02-04 21:44

Bjarke Christensen wrote:
> [...]
>>
> Risikoen for at der løber strømme mellem bådene (i vandet) og deres
> respektive (defekte) el-installationer. Disse strømme fører

Ved anden 10. gennemlæsning gik det op for at der stod land-_jord_.
Havde læst det som at du ikke kørte land-_strøm_ ned i båden.

Hvor vidt om det giver tærringskade aner jeg intet om. Der er vi over i
den elektrokemiske (tror jeg det hedder) afdeling.

Så jeg kravler lige ned i mit hul igen.

- Lars

Fra : Claus Tersgov

Dato : 11-02-04 00:14

Uheldigvis faldt Lars Kristensen over tastaturet og skrev derved
følgende:

> Jord (på 230V siden?) og minus (stel/0V/gnd på 12V siden?) er ikke
> bundet sammen.

Det har jeg altså set på indtil flere switchmode ladere...

Claus

Fra : Claus Tersgov

Dato : 11-02-04 02:11

Uheldigvis faldt Bjarke Christensen over tastaturet og skrev derved
følgende:

> Jeg kører *aldrig* land-jord ned i båden. Det er muligt det *kan*
> lade sig gøre på en sikker måde, men jeg syne risikoen er for stor.

Du har den vel med i kablet? Det er nemlig et lovkrav.

At du så ikke forbinder den, det er en anden sag.

Claus

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 11-02-04 17:34

Nej, der må jeg nok erkende, at jeg bekymrer mig mere om min båd, end om
lovgivningen. Med fuldt overlæg bruger jeg en billig ledning uden jord.

/Bjarke

Fra : Claus Tersgov

Dato : 11-02-04 18:43

> [...]

end
> om lovgivningen. Med fuldt overlæg bruger jeg en billig ledning uden

Det er ikke smart. Hvis der skulle ske det utænkelige, at een glider i
din ledning eller andet på broen, eller samler det op og der f.eks. er
brud på kablet, så får du problemerne. Der skal være jord i kablet,
når det ligger på broen og bådens dæk.

Claus

Fra : Claus Tersgov

Dato : 08-02-04 21:52

Uheldigvis faldt PKJ over tastaturet og skrev derved følgende:

> Claus bedes begrunde sin påstand sagligt eller berette om hvorfra
han
> har fået sin indsigt.

Læs tilbage i gruppen, der er skrevet rigeligt om dette emne.

> [...]
> sekundær side. Altså kan der gå en (svag) vekselstrøm. Det kan
> sagtens være det vor spørger har mærket som lidt ubehageligt.

Men det kan man ikke automatisk antage. Der er mange ladere som har
stel og jord sat sammen og så er der fuld adgang fra andre bådes
apparater.

> Hvis der er lagt en skærm ind mellem primær og sekundær og at denne
> skærm samtidig er forbundet med "landjord" kommer der garanteret
> ingen vekselstrøm der kan mærkes.

Det er slet ikke det, det handler om. Det er tærring, og navnlig
tærring forårsaget af andre både.

Claus

Fra : Claus Tersgov

Dato : 08-02-04 22:15

Uheldigvis faldt PKJ over tastaturet og skrev derved følgende:

> Claus bedes begrunde sin påstand sagligt eller berette om hvorfra
han
> har fået sin indsigt.

http://groups.google.dk/groups?hl=da&lr=&ie=UTF-8&threadm=bp24t9%242ugk%241%40news.cybercity.dk&rnum=1&prev=/groups%3Fhl%3Dda%26lr%3D%26ie%3DISO-8859-1%26q%3Dclaus%2Btersgov%2Bjord%2Bt%25E6rring

Læs hele tråden.

Claus

Fra : PKJ

Dato : 09-02-04 10:42

> han

> [...]

Jeg har nu fulgt Claus opfordring og har nærlæst trådens 18 indlæg hvoraf
Claus tegner sig for de 9. Jeg forstår nu langt
bedre hvorfor han ikke begrunder sin påstand eller beretter om hvorfra han
har sin indsigt. Jeg kan også se at han i et par indlæg
erkender ikke at være fagmand.
-Det er jeg imidlertid og jeg kan fortælle: Claus indlæg er stort set en
værre gang usaglighed grænsende til det rene vrøvl.

At Claus skriver/påstår som han gør kan jeg nok ikke gøre noget ved. -Men
det er slemt hvis anden sejler tror på ham eller følger ret mange af de
"Elektriske råd". Indenfor andre emneområder ser Claus' indlæg da iøvrigt
meget fornuftige ud.

Jeg ser at Claus stort set altid indleder sine indlæg med følgende passus:

>"Uheldigvis faldt ......... over tastaturet og skrev derved følgende:"

Jeg skal henstille til Claus at han i fremtiden holder sig så langt borte
fra tastaturet at han hverken kan falde eller skrive. I alle tilfælde når
han er på elområdet.

Dette mit indlæg var ikke for at starte debat, kun skrevet for at sætte
megen usaglighed på plads.
- Claus opfordrede jo selv .

mvh PKJ

Oh my Lord, Please help me to keep my big mouth shut until I know what I'm
talking about

Fra : Claus Tersgov

Dato : 09-02-04 16:07

> [...]

set
> en værre gang usaglighed grænsende til det rene vrøvl.

Den slags ævl kan hverken jeg eller andre bruge til noget som helst.
Kom med en specifik henvisning til, hvad der er forkert!

Tag fat i det, du konkret mener er forkert, så kan vi diskutere. Jeg
har bl.a. min viden fra tre professionelle elinstallatører, som har
været involveret i enkelte sager, og de siger akkurat det samme som
mig. At du er fagmand kan ikke imponere mig. Der er både dygtige og
elendige, inkompetente fagfolk!

Dine sure opgylpninger er ikke alene usaglige, de er totalt
ubrugelige.

> Jeg ser at Claus stort set altid indleder sine indlæg med følgende
> passus:

Ja, du er sandelig meget observant! Men hvad har det med sagligheden
at gøre??

> Jeg skal henstille til Claus at han i fremtiden holder sig så langt
> borte fra tastaturet at han hverken kan falde eller skrive. I alle
> tilfælde når han er på elområdet.

Du kan henstille til du bliver grøn i hovedet. Jeg retter mig ikke
efter en eller anden anonym klaphat, som ikke gider at dokumentere
sine påstande. Hvis du vil noget, så vær konkret og saglig, så vi kan
diskutere.

> Dette mit indlæg var ikke for at starte debat, kun skrevet for at
> sætte megen usaglighed på plads.

Hvad i himlens navn er det for en usaglighed, du har sat på
plads????!!

Du har *INTET* sagligt skrevet i dit indlæg. Det eneste, du gylper op,
er sure opstød og personlige angreb, og hvis du kaldet det sagligt, så
kan jeg godt gætte, hvilken slags "fagmand", du er.
Vil du være saglig og dermed professionel, så dokumenter og begrund
dine påstande.

>Oh my Lord, Please help me to keep my big mouth shut until I know
what I'm
>talking about"

Ja, det er nemt at spille smart og bred, når man gemmer sig under
anonymitetens kåbe!

Claus

Fra : Claus Tersgov

Dato : 09-02-04 03:31

> [...]

> Hvis der er lagt en skærm ind mellem primær og sekundær og at denne
> skærm samtidig er forbundet med "landjord" kommer der garanteret

Det er ikke kun i billigere ladere. Langt de fleste switchmode ladere
har jo et netstøjfilter, som anvender kapacitiv afkobling. Det burde
ikke være noget, man bliver slået ihjel af, fordi
stærkstrømsreglementet forskriver, at denne højest må være på 10ma.

Men det kan give anledning til et helt andet problem, nemlig tærring.
10ma bed 115v er rigeligt til at ødelægge bådens øvrige mekanik over
en længere periode.

Claus

Fra : Kim Bøndergaard Poul~

Dato : 09-02-04 20:13

"PKJ" <Poul_XXXkjeldahl@hotmailXXX.com (Remove X)> wrote in message news:402682a1$0$27473$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...

> [...]
> kapacitiv kobling mellem primær og sekundær side. Altså kan der gå en
> (svag) vekselstrøm. Det kan sagtens være det vor spørger har mærket som

Lige lidt info vedr mit problem
1. Det famøse stelben er som på så mange andre elektriske apparater ikke eksisterende - men forberedt med et metal hul i stikproppen

2. Der er tale om en ny marine lader til 1500 kr. Sikkert lavet som switchmode som Bjarke Christensen foreslår. Min gamle autolader
som sikkert er en simpel trafo giver ikke samme problem.

I dag målte jeg spændingen til 76V eller 123V (AC) afhængig af hvorledes jeg vendte 220V stikket. Min diode pol-tester lyser
(=trækker strøm) men med et ampermeter kan jeg ikke måle nogen strøm (heller ikke i uA området). Det skal også siges at jeg i dag
ikke fysisk følte det så slemt som i lørdags hvor det stod ned i stænger.
Min stige har nok ikke været så godt jordet i dag

/Kim Bøndergaard

Fra : PKJ

Dato : 09-02-04 21:58

> [...]
> ikke fysisk følte det så slemt som i lørdags hvor det stod ned i stænger.
> Min stige har nok ikke været så godt jordet i dag

Jeg tror ikke du har noget problem med din lader,
De småstrømme kan godt mærkes især hvis man ikke holder ordentlig fast.
Få monteret et HFI relæ hvor du får landstrømmen ind. Så kommer ingen til
skade nu eller senere.
men jeg vil gerne vide hvorledes/mellem hvilkeklemmer du måler
de 123 V AC henhv. 76 V AC.

Du måler ingen strøm i uA området. Det er vel ikke en DC måling du laver
du utilsigtet laver.
Måler dit meter også AC i mikroamp. området ??? Mange gør ikke.

For at overbevise dig selv om at selv en switching mode lader ikke har
galvanisk forbindelse mellem 220 V og 12 V sidens klemmer ku' du jo lige
bruge ohmmeteret.

afventer dit svar.
/ PKJ

Fra : Kim Bøndergaard Poul~

Dato : 09-02-04 22:58

"PKJ" <Poul_XXXkjeldahl@hotmailXXX.com (Remove X)> wrote in message news:4027f3e6$0$27394$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...

> [...]
> skade nu eller senere.
> men jeg vil gerne vide hvorledes/mellem hvilkeklemmer du måler

Jeg måler mellem søgelænderet (altså bådens batteris minus) og min alu-stige. Det var ved at røre begge disse på en gang at jeg
opdagede problemet

> Du måler ingen strøm i uA området. Det er vel ikke en DC måling du laver
> du utilsigtet laver.
Nej

> Måler dit meter også AC i mikroamp. området ??? Mange gør ikke.
Ja - mit (firmas) gør

Men et A-meter har i sagens natur en meget lille indre modstand, så det er ikke utænkeligt at niveauerne umiddelbart efter jeg
sætter proberne på er udlignet totalt.
En bedre måde vil måske være at forbinde søgelænder og stige med en kendt modstand og så måle spændingen over denne.

> For at overbevise dig selv om at selv en switching mode lader ikke har
> galvanisk forbindelse mellem 220 V og 12 V sidens klemmer ku' du jo lige
> bruge ohmmeteret.

Jeg er såmænd ikke sikker på der er en galvanisk forbindelse. En kapacitet kan sagtens medføre et kunstigt stel.

/Kim Bøndergaard

Fra : PKJ

Dato : 10-02-04 17:45

Kim Bøndergaard Poulsen wrote:
> [...]
>
> Men et A-meter har i sagens natur en meget lille indre modstand, så
> det er ikke utænkeligt at niveauerne umiddelbart efter jeg sætter

Hvis du får udlignet niveauet er det udtryk for at der IKKE kan genereres
farlige strømme.
Tilladt er 5 eller 10 mA (har ikke lige slået det op)

> En bedre måde vil måske være at forbinde søgelænder og stige med en
> kendt modstand og så måle spændingen over denne.

Det vil ikke give en bedre måling.

> Jeg er såmænd ikke sikker på der er en galvanisk forbindelse.
Jeg er sikker på at der IKKE er medmindre der er tale om en ulovlig
konstruktion. -Og det er der vel ikke tale
om.

>En kapacitet kan sagtens medføre et kunstigt stel.
>
> /Kim Bøndergaard

Monter du blot et HFI relæ og lad være med at bekymre dig yderligere. Alt
lyder lyder ganske normalt.
/PKJ

Fra : Claus Tersgov

Dato : 11-02-04 02:21

Uheldigvis faldt PKJ over tastaturet og skrev derved følgende:

> Monter du blot et HFI relæ og lad være med at bekymre dig
yderligere.
> Alt lyder lyder ganske normalt.

Et HFI relæ forhindrer ikke tærringsskader som fælge af lækstrømme!

Det burde du da vide som "fagmand"?

Claus

Fra : Kim Bøndergaard Poul~

Dato : 10-02-04 22:33

"Kim Bøndergaard Poulsen" <kim@fam-boendergaard.dk> wrote in message news:402801f6$0$95034$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

> Nej

> Ja - mit (firmas) gør

Her er jeg så nødt til lige at korrigere mig selv (rødme). Multimeteret skal faktisk sættes i AC mode når det drejer sig om strøm
målinger. Jeg har været ude igen i dag og måle uden dog at blive gevaldigt klogere.

Måling i mA: tror det var 0,07mA
Måling i uA: Under 1 - husker ikke tallet - men AC i uA området er måleligt med multimeteret
Tomgangsspænding 76V
Spænding med undertegnede som frivillig leder: 50V
Undertegnedes modstand måltes til 700K - men om det er repræsentativt for impedansen ved 50Hz ved jeg ikke. Sjovt nok giver
50V/700K=0,07mA

Utroligt så lidt der skal til for at det er ubehageligt

/Kim Bøndergaard

Fra : Claus Tersgov

Dato : 11-02-04 00:11

Uheldigvis faldt Kim Bøndergaard Poulsen over tastaturet og skrev
derved følgende:

> 2. Der er tale om en ny marine lader til 1500 kr. Sikkert lavet som
> switchmode som Bjarke Christensen foreslår. Min gamle autolader som
> sikkert er en simpel trafo giver ikke samme problem.

Prøv at måle mellem laderens jordben eller stel og en jordforbindelse,
som du er sikker på er i orden. Så vil du sikkert kunne måle en
spænding på omkring 70-127v ofte er det 115v.

Strømmen kan du næppe måle, medmindre du har en rigtig god
jorforbindelse dvs under 5 ohm.

Er der forbindelse mellem din laders minuspol og dens jord/chassis,
det må der jo være, siden du kan mærke spændingen?

Hvis der er det, så er det noget møg, fordi så afkobler støjfiltret
reelt til hele din minusforbindelse, og har du minus på din motor går
det gennem skruen og lige i vandet, medmindre du har en ordentlig jor
fra broen.

Men uanset hvad du vælger, så er det at vælge mellem pest og kolera.
Løsningen er, at din båd får en rigtig jordforbindelse med en
kobberanretning i vandet, som er seperat fra båden øvrige mekanik.

Claus

Fra : Claus Tersgov

Dato : 11-02-04 02:17

> [...]

> switchmode som Bjarke Christensen foreslår. Min gamle autolader som
> sikkert er en simpel trafo giver ikke samme problem.

Og det er netop, fordi der ikke er kapacitiv afkobling til jord i din
gamle, almindelige lader.

Det er et problem med den slags udstyr ombord. Navnlig folk, som har
computerudstyr og som bor på deres både skal være særdeles opmærksom
på deres elinstallationer og i særdeleshed omkring jordpotentialet.

Claus

Fra : Kim Bøndergaard Poul~

Dato : 09-02-04 20:16

> [...]
>
> Er der ikke en JORDLEDNING i din landlader ?? Hvis ja, så brug korrekt 3

Som besvaret i andet indlæg så er der i stikproppen "hul" til jord benet, men benet mangler ligesom på så mange andre elektriske
apparater

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 09-02-04 21:01

Det er ikke en "forberedelse" men den europæiske standard, som DK ikke
følger ... endnu ....

/Bjarke

Fra : Kim Bøndergaard Poul~

Dato : 09-02-04 23:00

Det er muligt det er en europæisk standard - det ved jeg ikke. Men det er da helt klart en workaround der laves af producenter fordi
alt for mange her i DK endnu kun i bedste fald har jord i badeværelses stikkende - og der er det nu irriterende at have sin
el-keddel stående.

/Kim Bøndergaard

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 09-02-04 23:39

Jeg tror nu mere det er fordi de laver en model til det europæiske 230 volts
marked . -og så er der nogle der "glemmer" at vedlægge en dansk ledning.
Alle HP og IBM pc'ere kommer både med den rigtige EU ledning og en ekstra
ledning, der bliver lagt i kassen til os danskere....

/Bjarke

Fra : Claus Tersgov

Dato : 11-02-04 02:25

> [...]
følgende:

> Det er ikke en "forberedelse" men den europæiske standard, som DK

Det er ikke pga Danmark. Det er, fordi flere EU lande har nægtet at
medvirke til at lave en ensretning på området. Men det er ved at være
på vej.

Samtidig kan Danmark ikke gå enegang og ændre reglerne uden om EU

Claus

Fra : Claus Tersgov

Dato : 07-02-04 22:18

> [...]

> (haven) og det stel laderen genererer.
>
> Spørgsmålene er nu:
>
> Hvordan hulen har mit søgelænder forbindelse til stel - en lanterne
??

Ja, eller måske en antenne?

> Giver det tærings problemer (jeg ved der tidligere var en lang tråd
> her - men jeg tabte øh -tråden )

Det kan det gøre, men det er en længere forklaring, fordi det afhænger
af hele din øvrige installation.

Fra : Kim Bøndergaard Poul~

Dato : 09-02-04 20:07

"Claus Tersgov" <nospamnews@tersgov.dk> wrote in message news:c03ki8$1k4d$1@news.cybercity.dk...

> Uheldigvis faldt Kim Bøndergaard Poulsen over tastaturet og skrev
> derved følgende:

Jeg finder det nu ikke uheldigt at jeg "faldt over" tastaturet. Det er vel ligesom ideen med usenet at vi kan stille spørgsmål.
Dette behøver ikke kommenteres.

> ??
>
> Ja, eller måske en antenne?

Som også Jakob Nielsen skriver. Jeg tror det er et levn fra en stel lavet til en gammel Decca antenne.

/Kim Bøndergaard

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 09-02-04 20:10

Jeg synes det var rigtigt godt du gjorde det. Jeg finder oplysning (og
energi) i næsten alle de indlæg der kommer.

Tak.

Bjarke

Fra : Jakob Nielsen

Dato : 08-02-04 09:51

Hejsa,

Jeg vill nok gætte på du har en defekt lader (overgang i laderen). Så retur
til forhandleren hvis ellers den er ny..
Men det er ikke sikkert du er tilstrækkeligt ledene til at udløse husets HFI
relæ.. Men det vil du sikkert være når båden ligger i vandet og du står på
badestigen med begge fødder i vandet...

Har du forrest afprøvet dit HFI relæ for nyligt.. ? - Men det er en anden
ting...og sikker også en anden gruppe

Der kan være flere grunde tíl at søgelænderet er forbundet sammen med stel
(-) i båden, specielt hjalp det meget på støjproblemer i de gamle decca
navigatorer at "jordre" antennebeslaget (som oftest sad på havstakittet).

Mvh.
Jakob Nielsen

Fra : Kim Bøndergaard Poul~

Dato : 09-02-04 20:05

Hej

Der er tale om en ret ny lader - købt i efteråret - jeg tvivler dog på at den er defekt.
Fænomenet er kendt fra fx PC powersups og andre switchmodes.

Derfor er jeg heller ikke så bange for HFI m.m. Min største frygt er hurtigere galvanisk tæring eller de gener jeg måtte påføre
andre som af en eller anden grund skal rører ved min båd

Og du har sikkert helt ret med Decca'en. Der er trukket et stelkabel op til søgelænderet i nærheden af min GSP champion - men lur
mig om ikke Decca antennen sad der tidligere. Det skal jeg lige have checket. Hvis den kan fjernes er den ene halvdel af mit problem
løst

/Kim Bøndergaard

Fra : Jakob Nielsen

Dato : 09-02-04 23:00

Hejsa,

Jeg har nu aldrig hørt lige det problem med bådladere, men den med PC'ens
powersupply kender jeg (mellem kabinettet og radiatoren !!&#%#),
jordforbindelse i
stikkontakten til PC'en fjernede dette - det var vist mest statisk
elekticitet.

Jeg er nu generel modstander af permanent 230V i båden, ikke nok med de
galvaniske problemer har fugt og landstrøm vist været årsag til flere
brande...

I de marineladere jeg kender sidder der stadig en trafo før
spændingsreguleringen, der findes også rene switchmode ladere, men vist ikke
rigtigt til bådbrug - Hvilket Fabrikat/Type har du ?
!!

GPS'en har ikke de problemer med støj pga. den højere frekvens og huset er
også af plast. Hvis der ikke er "fusket" en minus til et eller andet, kan du
roligt fjerne den ledning.

Mvh.
Jakob Nielsen

Prøv forresten lige og vend stikproppen til laderen hvis den ikke har
jordben (fase og nul byttes) - hjalp det ?

Fra : Jakob Nielsen

Dato : 09-02-04 23:17

PS.. så ikke lige indlægget med dine målinger med vendt stikprop.. Jeg ville
nok prøve at låne en anden lader hos forhandleren (hvis muligt). Så meget
"støj" hvad det så end skyldes, burde der vist ikke være på noget nyt grej.

Stikpropper med "hul" til jordbenet er principielt set ulovlige i Danmark og
man skal skifte dem til den trebenede type (står nogle gange i manualerne
til vaskemaskiner mv.) Men hvem får gjort det...medminder der er problemer.

Jord på laderen vil nok fjerne problemet med stigen og søgelænderet, med den
galvaniske risiko tør jeg ikke sige ret meget om... andet end afbryd
forbindelsen når den ikke bruges...

Jakob

Fra : Kim Bøndergaard Poul~

Dato : 10-02-04 22:21

"Jakob Nielsen" <jbn@!Fjernes!oncable.dk> wrote in message news:402801cc$0$178$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> [...]
> jordforbindelse i
> stikkontakten til PC'en fjernede dette - det var vist mest statisk

Nok ikke statisk elektricitet. Det vil forsvinde når en udladning har fundet sted. Ofte kan man på PC'er mærke en vedvarende kildren

> Jeg er nu generel modstander af permanent 230V i båden, ikke nok med de
> galvaniske problemer har fugt og landstrøm vist været årsag til flere
> brande...

Jo - men det er nu nødvendigt at lade en gang i mellem med al den elektronik der findes i en moderne (min er kun 32 år gammel)
sejlbåd

> I de marineladere jeg kender sidder der stadig en trafo før
> spændingsreguleringen, der findes også rene switchmode ladere, men vist ikke
> rigtigt til bådbrug - Hvilket Fabrikat/Type har du ?

Laderen er af mærket Mobitronic model 915-012-D - switchmode se fx http://www.mhtronic.no/baat/produkter/elutstyr/mobitronic.htm

/Kim Bøndergaard

Fra : Jakob Nielsen

Dato : 11-02-04 10:11

Hejsa,

Det er præcis den samme lader som min nuværende.. Den har ikke dit
problem, det eneste der har været, var at blæseren måttes skiftes da
lejet gik efter to måneder.

Mvh.

Jakob Nielsen

32 år.. så er vores jo stadig næsten helt ny (kun 15)

Fra : Claus Tersgov

Dato : 11-02-04 00:00

Uheldigvis faldt Jakob Nielsen over tastaturet og skrev derved
følgende:

> [...]
> !!&#%#), jordforbindelse i
> stikkontakten til PC'en fjernede dette - det var vist mest statisk

Alle apparater med switchmode skal have et EU godkendt netstøjfilter.
Langt de fleste benytter kapacitiv afkobling til jord, fordi det er
det billigste. Det er derfor, at man kan måle 70-115v mellem
apparatets stel og jord.

Lækstrømmen må max være 5 - 10ma. Er den over de fem, så skal man vist
anvende jordforbindelsen, men jeg er ikke helt sikker.

> I de marineladere jeg kender sidder der stadig en trafo før
> spændingsreguleringen, der findes også rene switchmode ladere, men
> vist ikke rigtigt til bådbrug - Hvilket Fabrikat/Type har du ?

Dacons canadisk/franske ladere og serien før dem, Nemo er med
switchmode.

Claus

Fra : Claus Tersgov

Dato : 11-02-04 02:28

Uheldigvis faldt Jakob Nielsen over tastaturet og skrev derved
følgende:

> Jeg vill nok gætte på du har en defekt lader (overgang i laderen).

> retur til forhandleren hvis ellers den er ny..

Den er ikke defekt. Det er normalt, se de andre indlæg.

Claus