TDC blokere port 25 ud
Fra : Jørn Hundebøll

Dato : 07-02-04 11:03

http://www.jp.dk/itogc/artikel:aid=2254622/

Fra Jyllands Posten:
Fra denne uge har TDC lukket for port 25 hos sine internetkunder.
Lukningen rammer alle kunder med egen mailserver, som fremover er
henvist til at sende posten gennem TDC's mailserver smtp.mail.dk.

Spørgsmål - nogen som ved om det også gælder proaccess og hvornår det
træder i kraft ? tdc.dk giver ikke megen hjælp.

Jørn

Fra : Nicki Brøchner Niels~

Dato : 07-02-04 11:18

Jørn Hundebøll wrote:

> http://www.jp.dk/itogc/artikel:aid=2254622/
FYI:
http://sikkerhed.tdconline.dk/artikel.php?id=58046
http://sikkerhed.tdconline.dk/artikel.php?id=58048

> [...]
> Lukningen rammer alle kunder med egen mailserver, som fremover er
> henvist til at sende posten gennem TDC's mailserver smtp.mail.dk.
*Lol*

> Spørgsmål - nogen som ved om det også gælder proaccess og hvornår det
> træder i kraft ? tdc.dk giver ikke megen hjælp.
Det er delvis tråt i kraft. men i løbet af feb. månede.. Og nej dette
tiltag glæder ikke for Proaccess'er

--
Venlig hilsen
Nicki Brøchner Nielsen

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 07-02-04 12:37

Nicki Brøchner Nielsen <thedream@myplace.dk> skrev:

> *Lol*

Hvorfor griner du af det? Det er jo sandt.

> Det er delvis tråt i kraft. men i løbet af feb. månede.. Og nej
> dette tiltag glæder ikke for Proaccess'er

Problemet er bare, at TDC ikke har lavet en lovlig varsling af
ændringerne af disse vilkår, så vilkårene kan ikke lovligt træde i
kraft før dette er sket.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Nicki Brøchner Niels~

Dato : 07-02-04 12:48

Morten Bjergstrøm wrote:

> Hvorfor griner du af det? Det er jo sandt.

Ja, men du kan jo stadig have din egen mailserver og sende igennem denne
kræver bare at du smarthoster den til smtp.mail.dk. Man kan forstå dette
Citat på begge måder

Fra : Jørn Hundebøll

Dato : 07-02-04 12:55

Nicki Brøchner Nielsen wrote:

> Ja, men du kan jo stadig have din egen mailserver og sende igennem denne
> kræver bare at du smarthoster den til smtp.mail.dk. Man kan forstå dette
> Citat på begge måder

Jo, men tilgengæld kan TDC så bedre snuppe en kopi af dine mails (nu
både ind og ud), ligesom alle mails med ordet Viagr* bliver bannet

Men du har da ret - problemstillingen er ikke ændret meget.

Jørn

Fra : Kasper Bøggild

Dato : 07-02-04 13:15

"Jørn Hundebøll" <spamnews1@dblue.dk> skrev i en meddelelse
> Jo, men tilgengæld kan TDC så bedre snuppe en kopi af dine mails (nu
> både ind og ud),

Det tror du forhåbentligt ikke selv på at TDC gør?

--
Venlig hilsen
Kasper Bøggild

Fra : Jørn Hundebøll

Dato : 07-02-04 15:33

Kasper Bøggild wrote:
> "Jørn Hundebøll" <spamnews1@dblue.dk> skrev i en meddelelse

> Det tror du forhåbentligt ikke selv på at TDC gør?

Justitsministerens nyeste hitte-på-skud - gælder dog ikke webmail

Jørn

Fra : Kasper Bøggild

Dato : 07-02-04 15:58

> Justitsministerens nyeste hitte-på-skud - gælder dog ikke webmail

Det er kun trafik-
--
Kasper Bøggild
"Jeg repræsenterer med denne udtalelse mig selv og ikke TDC A/S"data der

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 07-02-04 13:49

> Ja, men du kan jo stadig have din egen mailserver og sende igennem
> denne kræver bare at du smarthoster den til smtp.mail.dk. Man kan
> forstå dette Citat på begge måder

Jo men det betyder jo, at man er underlagt de begræsninger, der måtte
være i TDCs smtp-server og det kan være et problem for nogen.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Nicki Brøchner

Dato : 07-02-04 14:18

Morten Bjergstrøm wrote:

> Jo men det betyder jo, at man er underlagt de begræsninger, der måtte
> være i TDCs smtp-server og det kan være et problem for nogen.

Ja det er du... Jeg har meget svært ved at se problemet ud over at når
tdc en gang imellem smider en eller anden form for Temp. Filter på deres
mailserver som svar på et virus udbrud.

Fra : Claus Christensen

Dato : 07-02-04 14:46

Morten Bjergstrøm wrote:

> Jo men det betyder jo, at man er underlagt de begræsninger, der måtte
> være i TDCs smtp-server og det kan være et problem for nogen.

F.eks. kunne man ikke for et par år siden ikke sende mails >10Mb.
Det er da en begrænsning der til at føle på.

Mvh Claus

Fra : Kasper Bøggild

Dato : 07-02-04 14:54

"Claus Christensen" <news@no.domain.here> skrev i en meddelelse
> F.eks. kunne man ikke for et par år siden ikke sende mails >10Mb.
> Det er da en begrænsning der til at føle på.

Det kan man stadig ikke. Jeg har dog ikke hørt om andre udbydere der
tilbyder mere.

Fra : Claus Christensen

Dato : 07-02-04 16:05

Kasper Bøggild wrote:

> Jeg har dog ikke hørt om andre udbydere der
> tilbyder mere.

Det er netop pointen. Derfor har jeg min egen smtpserver kørende.
Så kan jeg modtage og sende mail i den størelse jeg måtte ønske.
Det kræver jo selvfølgelig at modtageren kan modtage store mails

Mvh Claus

Fra : John Sahl

Dato : 08-02-04 14:42

Kasper Bøggild wrote:
> Det kan man stadig ikke. Jeg har dog ikke hørt om andre udbydere der
> tilbyder mere.

Tiscali tillader så vidt jeg husker at man kan op til 20Mb mails.

Mail er dog ikke beregnet på transfer af større filer.

--
John Sahl,
http://www.Bilstereobladet.dk

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 09-02-04 10:36

In article <A_5Vb.4215$QG4.742@news.get2net.dk>, news@no.domain.here
says...

> F.eks. kunne man ikke for et par år siden ikke sende mails >10Mb.
> Det er da en begrænsning der til at føle på.

Jeg har lige fået bekræftet at begrænsningen ikke er blevet hævet.
Jeg har tilgengæld fået oplyst at backup-mx også kan virke som udgående
relay. For mig bliver det en midlertidig løsning indtil jeg har fået
mig en virtuel server udenfor TDC's net (med en VPN-tunnel ud til).

--
Med venlig hilsen/best regards
Jesper G. Poulsen

Fra : Peter Tønnesen

Dato : 07-02-04 15:38

> Jo men det betyder jo, at man er underlagt de begræsninger, der måtte
> være i TDCs smtp-server og det kan være et problem for nogen.

For nogle? TDC har indført disse restriktioner på deres privat
produkt...(læs:privat)

Jeg kan ikke se hvilke behov der ikke dækkes for en privatbruger? Der findes
heldigvis masser af erhvervsalternativer til folk der reelt HAR behov udover
det sædvanlige.

Kan du sende dine mails? Kan du modtage dine mails? Hvis ja, så ser jeg
faktisk ikke hvori problematikken ligger...Og hvis ikke, så få sat dit
mailprogram korrekt op.

Peter
Jeg repræsentere mig selv og INGEN andre...

Fra : Claus Christensen

Dato : 07-02-04 16:15

Hej Peter

Først vil jeg nævne at der er et godt tiltag, men jeg mener det bør kun
være en mulighed.

> For nogle? TDC har indført disse restriktioner på deres privat
> produkt...(læs:privat)

Jeg er privat kunde, så det må bl.a. være mig du taler om.

> Jeg kan ikke se hvilke behov der ikke dækkes for en privatbruger? Der findes
> heldigvis masser af erhvervsalternativer til folk der reelt HAR behov udover
> det sædvanlige.

Jeg vil nævne nogle ting man med TDC's nye begrænsning ikke kan gøre som
privat kunde, som du tilsyneladende har overset.

1) Man kan ikke sende mails >10Mb
2) Man kan ikke kikke i serverloggen for at fejlrette mail fremsendelse.

Du angivet at man så kan vælge et erhvervs produkt, men så er det vel
rimeligt at ændringen varsles, så man har en chance for at tilpasse sit
produkt/udnyder valg før ændringen træder i kraft.

> Kan du sende dine mails? Kan du modtage dine mails? Hvis ja, så ser jeg
> faktisk ikke hvori problematikken ligger...

Ja, for jeg er ikke TDC kunde
Men var jeg TDC kunde ville svaret være:
Nej, jeg har problemer med sende mails. De er for store, men det virkede
fint med min egen smtp server.

Og hvis ikke, så få sat dit
> mailprogram korrekt op.

Var jeg TDC kunde ville svaret være:
Nej, min mail program er ikke sat forkert op.
Det skyldes en begrænsning der pludselig og uden varsel er blevet
påtvunget TDC's kunder.

Mvh Claus

Fra : Nicki Brøchner

Dato : 07-02-04 16:36

Claus Christensen wrote:

> Jeg vil nævne nogle ting man med TDC's nye begrænsning ikke kan gøre som
> privat kunde, som du tilsyneladende har overset.
>
> 1) Man kan ikke sende mails >10Mb

Ja og hvis du skulle ønske at sende en fil der er mere end 10mb børe du
nok overveje om ikke der var et alternativ der var langt smarter og
bedere at benytte som FTP/Messenger/HTTP ??

> 2) Man kan ikke kikke i serverloggen for at fejlrette mail fremsendelse.

Øhhh Hvorfor skulle du da også have brug for dette ?? Du får da en
infomation om hvad der er gået galt ved fejl af afsendelses af mails.
Hvis ikke den er "god nok" bør du overveje at skifte mail klient til en
klient der faktisk skriver Brugbare Fejlbeskeder.

> Du angivet at man så kan vælge et erhvervs produkt, men så er det vel
> rimeligt at ændringen varsles, så man har en chance for at tilpasse sit
> produkt/udnyder valg før ændringen træder i kraft.

En Fair Pointe.

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 07-02-04 16:53

On Sat, 07 Feb 2004 16:35:45 +0100, Nicki Brøchner wrote:

> Ja og hvis du skulle ønske at sende en fil der er mere end 10mb børe du
> nok overveje om ikke der var et alternativ der var langt smarter og
> bedere at benytte som FTP/Messenger/HTTP ??

Enig. Store filer har intet, at gøre i en mail.

Man kan fint vedlægge et link til sin webserver (og har man ikke en
opsætter man selvfølgelig en.. do'h) og så kan modtageren hente filen
derfra såfremt han/hun ønsker det..

Jeg slår simpelthen stiften hver gang jeg modtager en eller anden "sjov"
fil som afsenderen synes jeg skal afspille og da jeg kører Linux og filen
som regel er en .exe og iøvrigt slet ikke er interesseret i, at afspille
sådanne filer, så irriterer det mig grænseløst at skulle bruge tid på
at downloade den.

--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk - "Carpe Aptenodytes!"

Fra : Claus Christensen

Dato : 07-02-04 17:12

Nicki Brøchner wrote:

> Ja og hvis du skulle ønske at sende en fil der er mere end 10mb børe du
> nok overveje om ikke der var et alternativ der var langt smarter og
> bedere at benytte som FTP/Messenger/HTTP ??

Du har ret, men nogle gange kan det ikke lige lade sig gøre med ftp/http
og så det rart at man sagtens kan sende 550Mb i en mail. Har kun prøvet
at sende en så stor mail en gang, men det gik uden problemer. Så hvorfor
ikke?

> [...]
> Hvis ikke den er "god nok" bør du overveje at skifte mail klient til en
> klient der faktisk skriver Brugbare Fejlbeskeder.

Ex.
Hvis en mail ikke straks kan afleveres til modtageren (No route to hoste
nåes) får du ikke besked omgående. Nogle mailservere giver først besked
efter 24 timer - ved ikke præcist med TDC's
Det vil jeg kunne se et par minutter efter i loggen på min egen smtp-server.
Andre ting man se i loggen, som jeg ikke har set mailklienter vise:

421 4.3.0 collect: Cannot write q3/dfi174YIvQ017010
(sm_io_flush||sm_io_error, uid=0, gid=51): Input/output error)

550 Error: Message content rejected

551 not our customer

554 mail server permanently rejected message

552 RCPT TO:<XXXXXX@XXXXXXXXX.XXX> Mailbox disk quota exceeded

No route to host (port 25)

553 VS10-RT Possible forgery or deactivated due to abuse (#5.1.1)

554 delivery error: dd Sorry, your message to x@x.x cannot be delivered.
This account is over quota. - mta114.mail.sc5.yahoo.com

550 Recipient Rejected: Excessive resource consumption

Mvh Claus

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 07-02-04 17:24

> [...]

>og så det rart at man sagtens kan sende 550Mb i en mail. Har kun prøvet
>at sende en så stor mail en gang, men det gik uden problemer. Så hvorfor

Fordi den svulner op til 700 - 750 MB og det vil trods alt for
de fleste tage nogle timer at hente den og dermed blokere den for
andre mail i denne tid.
--
Knud

Fra : Claus Christensen

Dato : 07-02-04 18:38

Knud Gert Ellentoft wrote:

> Fordi den svulner op til 700 - 750 MB og det vil trods alt for
> de fleste tage nogle timer at hente den og dermed blokere den for
> andre mail i denne tid.

Jeg mindes også der var noget med en virusscanner der havde det lidt
hårdt. Det var vist en tar.gz fil og virusscanneren insisterede på at
have hele file memory.

CLaus

Fra : Thomas Corell

Dato : 08-02-04 12:56

Claus Christensen wrote:

> [...]
> og så det rart at man sagtens kan sende 550Mb i en mail. Har kun prøvet
> at sende en så stor mail en gang, men det gik uden problemer. Så hvorfor

Den dag du laver tastefejl i e-mail adressen, tror jeg du ændrer
opfattelse ;)

Enten belemrer du en "uskyldig" med X+ MB, eller du får det hele tilbage
i hovedet med en DSN.

> [...]
> nåes) får du ikke besked omgående. Nogle mailservere giver først besked
> efter 24 timer - ved ikke præcist med TDC's

Hvis du begiver dig ud at sende mail's på mange MB, vil du være glad for
det, da en DSN vil have din oprindelig mail som attachement. Men jeg har
endnu ikke været udsat for mailservere, der ikke sendte info om 4xx
problemer indenfor 4 timer.

> Det vil jeg kunne se et par minutter efter i loggen på min egen smtp-server.
> Andre ting man se i loggen, som jeg ikke har set mailklienter vise:

Når nu du selv driver din egen mailserver, så ved du at 5xx er permanent
error, og du vil derfor får en DSN efter første forsøg på den pågælden
MTA. Så alle dine eksempler med 5xx vil du få at vide (i din inbox)
indenfor få minutter, og den MTA der kører på smtp.mail.dk giver
brugbare DSN'er (i modsætning til f.eks std.opsat Exchange).

--
Don't waste space

Fra : Joe

Dato : 09-02-04 08:40

> [...]
>
> 1) Man kan ikke sende mails >10Mb
> 2) Man kan ikke kikke i serverloggen for at fejlrette mail fremsendelse.

3) Man mister statistik muligheden for sin udgående post
4) Man mister muligheden for at scanne sin emails via egen virus/SPAM
relaypoint

3 - jeg har altid været meget nidkær over, at få samlet alt min email trafik
i min egen mailserver log, for så kan jeg altid lave diverse statistikker
m.v. Nu kan jeg dog pludselig kun lave statistik for den indgående!

4 - jeg sender alt min udgående post igennem SoftScans virus/spam relay.
Dette har jeg givet penge for, men nu kan jeg pludselig ikke længere sende
den vej igennem!

Det er beklageligt, at jeg lige for lidt under een måned siden fik TDC
Privat|ADSL - havde jeg vist begrænsningen den gang, havde jeg helt sikkert
valgt en ProAccess!

Fra : Allan Joergensen

Dato : 09-02-04 08:54

Joe <joe@nowhere.xyz> wrote:

> 4 - jeg sender alt min udgående post igennem SoftScans virus/spam relay.
> Dette har jeg givet penge for, men nu kan jeg pludselig ikke længere sende
> den vej igennem!

Nej, det er rigtigt, med mindre de tilbyder eks. ssmtp.

Allan Joergensen

"Ah! Humor in Uniform!" -- Tom Servo

Fra : Joe

Dato : 09-02-04 11:00

> Nej, det er rigtigt, med mindre de tilbyder eks. ssmtp.

Det er min egen private SMTP server, så det gør jeg ikke Men jeg vil da
undersøge muligheden hvis det gør, at jeg stadigt kan benytte min egen
udgående server.

Fra : Morten Kjaer Nielsen

Dato : 09-02-04 09:38

Joe wrote:
> 4 - jeg sender alt min udgående post igennem SoftScans virus/spam relay.
> Dette har jeg givet penge for, men nu kan jeg pludselig ikke længere sende
> den vej igennem!

Hvorfor dog?

Tror du virkelige det er din opgave at får scannet den mail du sender til en
anden, tror du virkelig andre overlader det til din bedømmelse om noget er virus
eller ej?

Totalt spild af penge.

--
Morten!

THIS USENET ARTICLE IS CERTIFIED VIRUS FREE!!
SCANNED BY RUBBERDUCK VIRASCAN.com - Update #6534 01. Jun. 2001

Fra : Joe

Dato : 09-02-04 10:59

> [...]
en
> anden, tror du virkelig andre overlader det til din bedømmelse om noget er

Det er ikke min opgave, nej - men hvor vil du hen med dét? Jeg vil gerne
være med til at sikre, at vira ikke spredes og det er dét her da en mulighed
til. Om andre tør overlade det til "min bedømmelse" er vel ikke mit problem,
men så længe jeg ved og kan garantere*, at jeg ikke sender vira igennem mit
system, så er jeg sådan set også tilfreds. Derudover giver det en meget god
statistik over min udgående post.

*Med forbehold for, at mit relay point (SoftScan) kender virussen - kan man
jo ikke få 100% garanti for.

> Totalt spild af penge.

Det er så din mening. Jeg vil gerne være sikker på, at jég i hvert fald ikke
sender virus ud til nogen - blot en ekstra sikkerhed. Virussen vil ikke nå
helt ind på klientens PC, men blive fange allerede ved mit relay point.

Fra : Morten Kjaer Nielsen

Dato : 09-02-04 11:06

Joe wrote:
> Det er ikke min opgave, nej - men hvor vil du hen med dét? Jeg vil gerne
> være med til at sikre, at vira ikke spredes og det er dét her da en mulighed
> til.

Ja, men mails du sender bevist er vel ikke med virus?

De viruser vi ser idag har egen smtp server eller benytter et fast defineret
relay, og dem har du så ingen kontrol over, så de bliver ikke scannet af
dine eksterne partner.

> Om andre tør overlade det til "min bedømmelse" er vel ikke mit problem,
> men så længe jeg ved og kan garantere*, at jeg ikke sender vira igennem mit
> system, så er jeg sådan set også tilfreds.

Det er så pointen - det kan du ikke garantere på den måde.

> Det er så din mening. Jeg vil gerne være sikker på, at jég i hvert fald ikke
> sender virus ud til nogen - blot en ekstra sikkerhed.

Ja, men du laver netop ikke nogen sikkerhed, da den kun fanger dem som du har
sendt bevist eller er skrevet så dårligt at de benytter den smtp server du har
fastsat, disse overlever så sjældent i stor stil i "the wild".

>Virussen vil ikke nå
> helt ind på klientens PC, men blive fange allerede ved mit relay point.

Hvis den bliver sendt via dit relay point, det vil den i 99% af tilfældende
næppe gøre, og hvis dit relay point er 100% uptodate.

Altså, du smider penge væk - send dem istedet for til Red Barnet, Røde Kors,
eller nogen som forsøger at bruge dem fornuftigt.

--
Morten!

Fra : Joe

Dato : 09-02-04 11:25

> De viruser vi ser idag har egen smtp server eller benytter et fast
defineret
> relay, og dem har du så ingen kontrol over, så de bliver ikke scannet af
> dine eksterne partner.

Det kan der være noget om - godt argument. Men i nogle tilfælde, vil jeg
stadigt kunne sende virus med, hvis f.eks. virussen vedhæfter sig i mine
emails, når jeg afsender dem. Og jeg vil stadigt gerne have statistik
muligheden samt dét, at dem som jég sender til kan se, at mine mails ér
scannet af en "rigtig" antivirus/antispam leverandør.

> Hvis den bliver sendt via dit relay point, det vil den i 99% af
tilfældende
> næppe gøre, og hvis dit relay point er 100% uptodate.

Korrekt.

> Altså, du smider penge væk - send dem istedet for til Red Barnet, Røde
Kors,
> eller nogen som forsøger at bruge dem fornuftigt.

Nææ.. jeg synes nu stadigt det er fornuftigt.

Fra : Nicki Brøchner

Dato : 09-02-04 15:16

Joe wrote:

> 4 - jeg sender alt min udgående post igennem SoftScans virus/spam relay.
> Dette har jeg givet penge for, men nu kan jeg pludselig ikke længere sende
> den vej igennem!

FYI - Med DHCP og Fastip kan du stadig sende til andre smtp servere end
TDC's Også med din egen mail server.

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 09-02-04 18:54

In article <40279623$0$259$edfadb0f@dread12.news.tele.dk>,
thedream@myplace.dk says...

> FYI - Med DHCP og Fastip kan du stadig sende til andre smtp servere end
> TDC's Også med din egen mail server.

Korrekt. Har lige fået det bekræftet hos Hotline.

Fra : Nicki Brøchner

Dato : 09-02-04 19:09

Jesper G. Poulsen wrote:

> Korrekt. Har lige fået det bekræftet hos Hotline.

Hehe fået det bekræftet *G* - Hvaa tro du ikke på mig ;P

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 10-02-04 11:10

In article <4027ccbb$0$235$edfadb0f@dread12.news.tele.dk>,
thedream@myplace.dk says...

> Hehe fået det bekræftet *G* - Hvaa tro du ikke på mig ;P

Jo flere gange man får det samme at vide, desto større er
sandsynligheden for at det er sandt. Til eget brug havde det været nok
med dit udsagn, men til brug for vejledning af andre ville jeg have det
bekræftet.

Fra : Nicki Brøchner

Dato : 11-02-04 00:42

Jesper G. Poulsen wrote:

> [...]
> sandsynligheden for at det er sandt. Til eget brug havde det været nok
> med dit udsagn, men til brug for vejledning af andre ville jeg have det

Det er selvfølgelig rigtigt ;)

Fra : Joe

Dato : 10-02-04 09:13

> FYI - Med DHCP og Fastip kan du stadig sende til andre smtp servere end
> TDC's Også med din egen mail server.

Tak, så er mit problem løst, da jeg allerede har fast IP. Så synes jeg det
er en fin løsning TDC har valgt (pånær at PPPoE kunder vist ikke får
muligheden). De gør noget aktivt for at dæmme op for spam/virus.

Fra : Ivar Madsen

Dato : 09-02-04 18:48

Joe skrev i -dk.edb.internet.udbydere.xdsl:

> 3) Man mister statistik muligheden for sin udgående post

Hvad er det dog for en mailserver du bruger?
Siden den ikke kan sende via en relay-server,,,

--
Med venlig hilsen | Jeg søger et foto / realistisk maleri over
| omgivelserne ved og lige syd for skovbrynes st
Ivar Madsen | ved Bagsværd fra tiden efter krigen, og
Der kører mdk9.2 | frem til motorvejbyggeriet blev påbegyndt

Fra : Morten Johansen

Dato : 08-02-04 08:30

"Peter Tønnesen" <peto@***privat.dk> skrev i en meddelelse

> For nogle? TDC har indført disse restriktioner på deres privat
> produkt...(læs:privat)

Øh ja det bliver det da ikke bedre af !

> [...]
>
> Kan du sende dine mails? Kan du modtage dine mails? Hvis ja, så ser jeg
> faktisk ikke hvori problematikken ligger...Og hvis ikke, så få sat dit

Det ligesom sidst jeg købte en ny mobil tlf. den er fandens avanceret og jeg
ved et eller andet sted godt at jeg aldrig får brugt alle de feat. den har..
men jeg købte den fordi den havde flere feat. end konkurentens
produkt
(det privat forbruger mentalitet i dk)

Tdc er efter denne ændring nu et ringere produkt i mine øjne
men havde jeg tdc stod det mig nu frit at skifte.........

Mvh
Morten
(som egentlig godt forstår tdc beslutning de skal blot være klar over at de
nu tilbyder i ringere produkt)

Fra : Allan Joergensen

Dato : 08-02-04 08:51

Morten Johansen <souly@takeoutcity.dk> wrote:

> (som egentlig godt forstår tdc beslutning de skal blot være klar over at de
> nu tilbyder i ringere produkt)

Pis og papir. IP-adresser på private ADSL'er burde alligevel være listet
i RBL over "dynamiske" adresser så man kunne vælge ikke at modtage mail
fra dem - 99% af alle kunder mærker alligevel ikke forskellen da de i
forvejen sender mail gennem TDCs smarthost. Jeg synes faktisk at TDCs
produkt er bedre da de udviser ansvarlighed over hvad deres kunders
linjer kan udsættes for.

Allan Joergensen

"Don't get [diseases] in the first place, schmo." -D.Matthews, P.E.T.A

Fra : Morten Johansen

Dato : 08-02-04 18:33

"Allan Joergensen" <allan@nowhere.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> forvejen sender mail gennem TDCs smarthost. Jeg synes faktisk at TDCs
> produkt er bedre da de udviser ansvarlighed over hvad deres kunders

Jeg tror ikke du fatter min pointe jeg er fuldkommen enig med dig i 99.9 %
af tdc´s kunder aldrig vil mærke en egentlig forskel
Men de fjerner nu engang en feat. fra deres produkt denne feat. tilbyder
tdc´s konkurrenter stadig....

Det ligesom mobil telefonen igen
Hva telefonen kan... og hva folk bruger den til har ikke en skiid med
hinanden at gøre
alligevel køber folk stadig telefoner efter hva den kan.....!!

Jeg synes som jeg sagde før dog stadig at tdc´s beslutning er fornuftig..det
første skridt i kampen mod spam

Men tro mig forbruger indkøb har ikke noget med fornuft at gøre

Morten

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 07-02-04 15:44

> For nogle? TDC har indført disse restriktioner på deres privat
> produkt...(læs:privat)

Og?

> Jeg kan ikke se hvilke behov der ikke dækkes for en privatbruger?

Det er ikke givet, at man ønsker at benytte TDCs smtp-server med den
ofte noget mærkværdige filtreringspolitik, der benyttes.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 07-02-04 16:58

> [...]

> vel rimeligt at ændringen varsles, så man har en chance for at
> tilpasse sit produkt/udnyder valg før ændringen træder i kraft.

Ændringer i vilkårene skal også varsles overfor privatkunder. Ja rent
faktisk er der skrappere krav til varsling overfor privatkunder end
overfor erhvervskunder. I dette tilfælde har TDC ikke varslet
ændringer.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 07-02-04 17:19

"Kasper Bøggild" <jan04@mail.dk> skrev:

> Det er kun trafik-

Nej. Der er tale om at politiet skal have mulighed for at pålægge
internetudbyderen at gemme mails (fuldtekst) i en periode. Man har dog
undtaget webmail.

Hvad angår den generelle registrering af trafikdata er der vist endnu
ikke kommet en endelig bekendtgørelse fra Justitsministeren, der
definerer, hvad der skal gemmes i 12 måneder.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 08-02-04 10:17

> Pis og papir.

Nej. Problemet er, at TDC benytter sig af ikke offentliggjort
filtrering, hvorved man ikke har nogen som helst mulighed for at vide,
hvornår ens mails risikerer at blive fanget. Man har nu ikke længere
mulighed for at bruge en alternativ smtp-server via login.

> IP-adresser på private ADSL'er burde alligevel være
> listet i RBL over "dynamiske" adresser så man kunne vælge ikke at
> modtage mail fra dem

Både TDCs faste og dynamiske IPer er listet i blacklists, der lister
dynamiske IP-pools.

> Jeg
> synes faktisk at TDCs produkt er bedre da de udviser ansvarlighed
> over hvad deres kunders linjer kan udsættes for.

Ansvarlighed ville være en konsekvent nedlukning af kunder, der
udsender virus/spam mv. ved henvendelse til abuse.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Nicki Brøchner

Dato : 08-02-04 10:49

Morten Bjergstrøm wrote:

> Både TDCs faste og dynamiske IPer er listet i blacklists, der lister
> dynamiske IP-pools.
Og hvad Praktisk betydning har dette?

> Ansvarlighed ville være en konsekvent nedlukning af kunder, der
> udsender virus/spam mv. ved henvendelse til abuse.

Denne løsning er langt fra særlig hensigtsmæssigt da dette ville kræve
at der er mennekser indblandet. Hvad med svar tider ? uden for normale
åbneningstider med mere..

Ja spørger du mig er denne løsning TDC har pt. den bedste og mest
sikkere.. Øv for de kunder der mener de har behov for at bruge andre
smtp servere.

Fra : Ivar Madsen

Dato : 08-02-04 13:08

Morten Bjergstrøm skrev i -dk.edb.internet.udbydere.xdsl:

> Man har nu ikke længere
> mulighed for at bruge en alternativ smtp-server via login.

Det afhænger af hvor megen kontrol man har over den alternative smtp-server.

Fra : Allan Joergensen

Dato : 08-02-04 20:56

Morten Bjergstrøm <nospam01@miljokemi.dk> wrote:

> [...]
> hvornår ens mails risikerer at blive fanget. Man har nu ikke længere
> mulighed for at bruge en alternativ smtp-server via login.

Jeg har snakket med et par af dem jeg kender hos TDC, 465 bliver, i
følge dem, ikke lukket.

> Både TDCs faste og dynamiske IPer er listet i blacklists, der lister
> dynamiske IP-pools.

SORBS har dem ikke for eksempel.

> Ansvarlighed ville være en konsekvent nedlukning af kunder, der
> udsender virus/spam mv. ved henvendelse til abuse.

Jeg har svært ved at se hvordan TDC skulle kunne gøre det på nogen anden
måde uden at skulle afsætte store resourcer til det.

--
Allan Joergensen

"'Ow are you, Bruce?" "Goodnight Bruce!" "Bruce."

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 08-02-04 12:29

Nicki Brøchner <thedream@myplace.dk> skrev:

> Og hvad Praktisk betydning har dette?

Hvis folk filtrerer på smtp servere, der har en IP tilhørende en
dynamisk IP pool ja så bliver mailen afvist. Men hvor udbredt den form
for filtrering er aner jeg ikke. Hvis man ikke bruger sin egen SMTP-
server er der næppe nogen problemer.

> Denne løsning er langt fra særlig hensigtsmæssigt da dette ville
> kræve at der er mennekser indblandet. Hvad med svar tider ? uden
> for normale åbneningstider med mere..

Der er naturligvis ulemper ved løsningen. Men problemet vil jo stadig
være der ihvertfald delvist med fast IP kunderne.

> Ja spørger du mig er denne løsning TDC har pt. den bedste og mest
> sikkere..

Den bedste nej. Effektiv ja ihvertfald med de nuværende vira.

> Øv for de kunder der mener de har behov for at bruge
> andre smtp servere.

Ja.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Nicki Brøchner

Dato : 08-02-04 13:05

Morten Bjergstrøm wrote:

> Der er naturligvis ulemper ved løsningen. Men problemet vil jo stadig
> være der ihvertfald delvist med fast IP kunderne.

Ja men hvis kunden har en fast ip er der igen tvil om hvor det er
problemet ligger! - Altså på kundens Pc'ere.

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 08-02-04 13:17

> Ja men hvis kunden har en fast ip er der igen tvil om hvor det er
> problemet ligger!

Det er rigtigt, at det er den kunde, der har problemet, der ender med
at blive blacklistet og det er som det skal være.

> - Altså på kundens Pc'ere.

Det samme kan udbyderen jo finde ud ved dynamisk IP ved at sammenholde
tidspunktet med en log over, hvem der har haft en given IP på det
tidspunkt. Men det er da lidt mere besværligt.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Nicki Brøchner

Dato : 08-02-04 13:36

Morten Bjergstrøm wrote:

> Det samme kan udbyderen jo finde ud ved dynamisk IP ved at sammenholde
> tidspunktet med en log over, hvem der har haft en given IP på det
> tidspunkt. Men det er da lidt mere besværligt.

Og dette gør man så også .. - Men igen vi snakker ikke kun om et par
hunderede henvendelser.. ;)

Fra : Allan Olesen

Dato : 08-02-04 21:39

Nicki Brøchner <thedream@myplace.dk> wrote:

>Og dette gør man så også .. - Men igen vi snakker ikke kun om et par
>hunderede henvendelser.. ;)

Næh, det er sikkert meget, meget mere, for TDC er jo en stor
internetudbyder.

Men TDC's ledelse har da forhåbentlig ikke på noget tidspunkt levet i
den vildfarelse, at et stort kundevolumen er noget, der kun påvirker
indtægtssiden i regnskabet.

--
Allan Olesen, Lunderskov.

Fra : Nicki Brøchner

Dato : 09-02-04 15:22

Allan Olesen wrote:

> Men TDC's ledelse har da forhåbentlig ikke på noget tidspunkt levet i
> den vildfarelse, at et stort kundevolumen er noget, der kun påvirker
> indtægtssiden i regnskabet.

Nej selvføgelig ikke ;) - Men så kommer vi over og begynder at snakke
Cost/benefit

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 08-02-04 13:16

Ivar Madsen <spam.usenet.im@milli.dk> skrev:

> Det afhænger af hvor megen kontrol man har over den alternative
> smtp-server.

Hvordan forstået? Der bliver lukket for udgående trafik på port 25
undtagen til TDCs smtp-server.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Ivar Madsen

Dato : 08-02-04 13:23

> Hvordan forstået? Der bliver lukket for udgående trafik på port 25
> undtagen til TDCs smtp-server.

Hvem siger at man *SKAL* bruge port 25 til at sende/modtage mail?
Har du fuld kontrol over smtp-serveren du vil logge ind på, så ændre du bare
porten du vil bruge fra 25 til noget andet.
Det kunne f.eks. være et firma med medarbejderADSL hvor mail afsendt som
firmaets medarbejder skal sendes gennem firma'ets smtp server, her vil det så
være alle firmaet's medarbejder der ikke kan bruge tcp25 til at sende mail til
SMTP'serveren, man vil så kunne sætte en MTA til at lytte på en alternativ
port, og mailklienterne til at sende på denne port.

Fra : Thomas Corell

Dato : 08-02-04 17:08

Morten Bjergstrøm wrote:

> Hvordan forstået? Der bliver lukket for udgående trafik på port 25
> undtagen til TDCs smtp-server.

Ved at bruge port 587 (rfc 2476).

--
Don't waste space

Fra : Ivar Madsen

Dato : 08-02-04 19:25

Thomas Corell skrev i -dk.edb.internet.udbydere.xdsl:

> Ved at bruge port 587 (rfc 2476).

Jeg har forsøgt at, læse og forstå, den (eller retter de første sider) men jeg
har stadig ikke fattet hvad forskællen er på den, og så den (IMO, ikke gode)
gamle SMTP rfc der bruger port 25,,,

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 08-02-04 19:40

Ivar Madsen <spam.usenet.im@milli.dk> writes:

>Jeg har forsøgt at, læse og forstå, den (eller retter de første sider) men jeg
>har stadig ikke fattet hvad forskællen er på den, og så den (IMO, ikke gode)
>gamle SMTP rfc der bruger port 25,,,

MSA'er (på port 587) er ikke nødvendigvis dumme relays, som MTA'er
(på port 25) skal være.

Man kan lave authentication på MSA'er, så den nægter at modtage
mails fra andre end dem, der angiver korrekt username og password.
Dette er i stærk modsætning til MTA-servere, hvor du jo ikke kan
angive et username og password til Tiscalis mailserver, hvis du
vil skrive til info@tiscali.dq

Man kan sætte helt andre regelsæt op ("din mail indeholder ikke
en gyldig signatur, og den er ikke skrevet i ISO-8859-1, så jeg
nægter at behandle den").

Den kan begrænses til kun at modtage mails fra specifikke IP-
ranges.

Den er designet til at pille i folks headere (indsætte manglende
og påkrævede felter, f.eks.)

Alt dette kan også laves med en MTA, men så er det strengt taget
ikke en MTA længere, for den vil bryde RFC2822 på en lang række
områder. Derfor denne MSA-standard.

Mvh.
   Klaus.

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 09-02-04 07:24

> Jeg har svært ved at se hvordan TDC skulle kunne gøre det på nogen
> anden måde uden at skulle afsætte store resourcer til det.

Størrelsen af TDCs abuseafdeling må nødvendigvis være proportional med
antallet af kunder.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Allan Joergensen

Dato : 09-02-04 07:40

> Størrelsen af TDCs abuseafdeling må nødvendigvis være proportional med
> antallet af kunder.

Hvorfor det? Danskere vælger jo ikke ligefrem ADSL efter ret meget
andet end prisen.

--
Allan Joergensen

"I want my hair trimmed. NOT like last time."--Worf

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 09-02-04 07:54

> Hvorfor det?

Ansvarlighed.

> Danskere vælger jo ikke ligefrem ADSL efter ret meget
> andet end prisen.

TDC er da bestemt heller ikke den billigste udbyder.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Allan Joergensen

Dato : 09-02-04 07:59

> Ansvarlighed.

Jeg skulle til at skrive "i den perfekte verden", men der ville en
abuseafdeling slet ikke være nødvendig.

> TDC er da bestemt heller ikke den billigste udbyder.

Nej, men deres produkter virker, deres kundeservice virker, deres
regningsafdeling virker. Jeg gider da ikke betale mere fordi nogen mener
at det ville være bedre at have <indsæt passende tal her> folk siddende
og håndtere klager over virus og hackede maskiner, når man kan ordne
problemet helt simpelt og teknisk uden at det berører mig.

Allan Joergensen

"That's Homer Simpson, Sir. He's a drone from Sector 7-G." - Smithers

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 09-02-04 09:13

> Nej, men deres produkter virker,

Til dels.

> deres kundeservice virker,

Ja.

> deres
> regningsafdeling virker.

Ja. Dog havde de nogle problemer med prisen for 256/128 sammen med
TeleTid, der kostede 340,- hvor de pludselig mente, at det kostede
350,- og at prisen aldrig havde været 340,- selvom det stod klart og
tydeligt på tdc.dk. Det er der dog kommet styr på.

> [...]
> folk siddende og håndtere klager over virus og hackede maskiner,
> når man kan ordne problemet helt simpelt og teknisk uden at det

Hvad er det man kalder et sådant synspunkt?

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Allan Joergensen

Dato : 09-02-04 09:22

> Hvad er det man kalder et sådant synspunkt?

Det snerper henad egoisme. Jeg ser ikke at andres (modstridende)
synspunkter er noget andet?

Allan Joergensen

"I...am an enchanter!" --Tim

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 09-02-04 09:35

> Det snerper henad egoisme. Jeg ser ikke at andres (modstridende)
> synspunkter er noget andet?

Måske ikke.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Thomas Corell

Dato : 09-02-04 08:26

Morten Bjergstrøm wrote:

> Ansvarlighed.

Der spørges i øst, du svarer i vest.

Hvorfor mener du at dobbelt antal kunder, ikke medfører mere end dobbelt
resource behov i abuse ?

--
Don't waste space

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 09-02-04 09:09

Thomas Corell <nospamplease@corell.dk> skrev:

> Der spørges i øst, du svarer i vest.

Nej det gør jeg jo lige netop ikke.

> Hvorfor mener du at dobbelt antal kunder, ikke medfører mere end
> dobbelt resource behov i abuse ?

Jeg har ikke nævnt noget om lineær sammenhæng. Jeg bruger begrebet
proportionalitet.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Thomas Corell

Dato : 09-02-04 09:18

Morten Bjergstrøm wrote:

> Jeg har ikke nævnt noget om lineær sammenhæng. Jeg bruger begrebet
> proportionalitet.

Proportionalt, er lige præcis lineær sammenhæng.

proportio'nal adj.: forholdsmæssig; i samme forhold

--
Don't waste space

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 09-02-04 09:34

> Proportionalt, er lige præcis lineær sammenhæng.

Nej det er ligefrem/direkte proportionalitet.
Man snakker bla. også om kvadratisk proportionalitet og
potensproportionalitet. Der kan også være proportionalitet med 2
variable (eller flere).

> proportio'nal adj.: forholdsmæssig; i samme forhold

Få fat i en anden ordbog eller bedre endnu en matematikbog

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Thomas Corell

Dato : 09-02-04 09:46

Morten Bjergstrøm wrote:

> Nej det er ligefrem/direkte proportionalitet.

Proportion kommer fra latin (lat. pro'portio ligelidt forhold, af pro
porti'one i forhold).

> Man snakker bla. også om kvadratisk proportionalitet og
> potensproportionalitet.

Det som man kalder eksponentielt.

> Der kan også være proportionalitet med 2
> variable (eller flere).

Hvis vi et øjeblik accepterer dit tågesnak, kan du så ikke:

1. blive enig om hvilken sammenhæng du mener der er
2. hvorfor du mener denne sammenhæng er korrekt

--
Don't waste space

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 09-02-04 13:36

> Proportion kommer fra latin (lat. pro'portio ligelidt forhold, af pro
> porti'one i forhold).

En lineær sammenhæng betegnes ligefrem/direkte proportionalitet,
hverken mere eller mindre.

> Det som man kalder eksponentielt.

Det er også proportionalitet.

y=a*x^2

Her er y proportional med x^2 med proportionalitetsfaktoren a.

> Hvis vi et øjeblik accepterer dit tågesnak, kan du så ikke:

Nu må du da lige styre dig. Du tog fejl - lev med det.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Thomas Corell

Dato : 09-02-04 15:18

Morten Bjergstrøm wrote:

> Nu må du da lige styre dig. Du tog fejl - lev med det.

Du får ret, jeg får fred.

Men du vil ikke uddybe dine postulater ?:

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 09-02-04 15:50

> Du får ret, jeg får fred.

Jeg har, igen, ret.

> Men du vil ikke uddybe dine postulater ?:

Postulater? At forklare, at proportional ikke betyder lineær kan
næppe betegnes som værende et postulat.
Men du kan da få et par henvisninger, der benytter
proportionalitetsbegrebet på samme vis som jeg gør:
http://www.nat.au.dk/cnd/hot-oversigt.pdf
http://www.geometer.dk/gymnasie/keglesnitsvaerktoejer_alment.pdf
http://www.auc.dk/led-sekr/infokont/forsk-beret/bidrag/fnb_i15.doc
http://fg-web.frborg-gymhf.dk/OB/2apensum.htm
http://physics.syr.edu/courses/PHY106/Slides/PPT/Lec2-Proportionality-Algebra.pdf
http://www.vh.cc.va.us/pc1spring99/lectures/pc_980928_981009/981006/class_notes.htm
> 1. blive enig om hvilken sammenhæng du mener der er
> 2. hvorfor du mener denne sammenhæng er korrekt

Jeg aner ikke, af gode grunde, hvilken præcis matematisk sammenhæng
der er men påpeger, at der må være proportionalitet mellem antal
kunder og den nødvendige størrelse af abuse-funktionen.
--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Thomas Corell

Dato : 09-02-04 16:14

Morten Bjergstrøm wrote:

> Jeg har, igen, ret.

Lad os bare lege det, så ha' du det godt med det. Ligesom at spænding
betegnes med U, og strøm med I (eller hvordan var det nu).

> Postulater? At forklare, at proportional ikke betyder lineær kan

Læs hvad jeg skriver, ':' angiver at jeg lister det jeg mener. Jeg
benævner det '1.' og '2.'.

EOD, hyg dig med at have ret..

--
Don't waste space

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 09-02-04 20:43

> Læs hvad jeg skriver, ':' angiver at jeg lister det jeg mener. Jeg
> benævner det '1.' og '2.'.

Jeg har såmænd både læst og kommenteret det du skriver. Det finder du
lige nedenfor indrykket med ">>".

> EOD, hyg dig med at have ret..

Tak. Læs de henvisninger jeg gav og lær noget nyt.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Jesper Dybdal

Dato : 09-02-04 21:24

"Morten Bjergstrøm" <nospam01@miljokemi.dk> wrote:

>Det er også proportionalitet.
>
>y=a*x^2
>
>Her er y proportional med x^2 med proportionalitetsfaktoren a.

Nu har du forvirret mig. Jeg troede netop du var ved at
argumentere for at proportional ikke nødvendigvis betyder lineær.

Men y's afhængighed af x^2 er da netop lineær.

Min opfattelse af ordet proportional rimer med dit eksempel, men
ikke med det jeg troede du forsøgte at forklare.

Efter mine begreber er y proportional med x^2, men *ikke* med x.

--
Jesper Dybdal, Denmark.
http://www.dybdal.dk (in Danish).

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 09-02-04 21:47

Jesper Dybdal <jdunetnospam@u10.dybdal.dk> skrev:

> Nu har du forvirret mig. Jeg troede netop du var ved at
> argumentere for at proportional ikke nødvendigvis betyder lineær.

Ja proportionalitet er ikke ensbetydende med en lineær sammenhæng.
En lineær sammenhæng er det man indenfor matematiken betegner som
direkte eller ligefrem proportionalitet, og det tror jeg du er enig i.

> Men y's afhængighed af x^2 er da netop lineær.

Enig. Men det er jo ikke det Thomas har argumenteret for, hvis vi ser
på <news:slrnc2edfi.lkc.nospamplease@mail.corell.dk>, hvor han skriver:
"Hvorfor mener du at dobbelt antal kunder, ikke medfører mere end
dobbelt resource behov i abuse ?"
Hvoraf jeg konkluderer, at Thomas må mene, at proportionalitet kun
gælder funktioner af typen y=a*x hvilket i sagens natur ikke er
korrekt.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 09-02-04 22:16

> [...]

> Men y's afhængighed af x^2 er da netop lineær.

Enig. Men det er jo ikke det Thomas har argumenteret for, hvis vi
skriver: "Hvorfor mener du at dobbelt antal kunder, ikke medfører
mere end dobbelt resource behov i abuse ?"
Hvoraf jeg konkluderer, at Thomas må mene, at proportionalitet kun
gælder funktioner af typen y=a*x hvilket i sagens natur ikke er
korrekt. (Eller rettere y=x med Thomas' formulering)

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Jesper Dybdal

Dato : 09-02-04 22:52

> [...]
>En lineær sammenhæng er det man indenfor matematiken betegner som
>direkte eller ligefrem proportionalitet, og det tror jeg du er enig

Det er længe siden jeg har lært matematik, men det kan du meget
vel have ret i. Det der undrede mig var bare at dit eksempel
ovenfor netop er en lineær funktion (nemlig y=a*z, hvor du af en
eller anden grund kalder z for "x^2", selvom det er z som du
siger y er proportional med, og ikke x).

--
Jesper Dybdal, Denmark.
http://www.dybdal.dk (in Danish).

Fra : Morten Davidsen

Dato : 09-02-04 22:58

Okay .. så holder I .. kan I ikke hoppe i en eller anden chat, mudderkast,
matematik whatever newsgroup .. det har jo ingen xDSL relevans!! ...

/MD

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 09-02-04 23:17

"Morten Davidsen" <email@morten-davidsen.dk_nospam> skrev:

> Okay .. så holder I .. kan I ikke hoppe i en eller anden chat,
> mudderkast, matematik whatever newsgroup .. det har jo ingen xDSL
> relevans!! ...

Hvis du vil vejlede kan du starte med at benytte en korrekt
citatteknik. Men derudover har du principielt helr ret i, at dette ikke
er en matematikgruppe.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 09-02-04 23:30

"Morten Davidsen" <email@morten-davidsen.dk_nospam> skrev :

>Okay .. så holder I .. kan I ikke hoppe i en eller anden chat, mudderkast,
>matematik whatever newsgroup .. det har jo ingen xDSL relevans!! .

Det, der diskuteres herinde er internetudbydere, der leverer
xdslløsninger, så den er rimelig relevant her.

Og i denne tråd diskuteres, hvad en udbyder kan tillade sig og
ændringer uden varsel.
--
Knud

Fra : Morten Davidsen

Dato : 10-02-04 00:17

> Det, der diskuteres herinde er internetudbydere, der leverer
> xdslløsninger, så den er rimelig relevant her.
Øhhh ja,...??
Men nu er x og y og linæer sammenhæng / propertionel sammenhængs
diskussioner ikke relevant. Det var bare dette, ikke selve tråden "TDC
Blokere port 25 ud" <-- som er yderst relevant.

/MD

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 09-02-04 23:13

> [...]

> vel have ret i. Det der undrede mig var bare at dit eksempel
> ovenfor netop er en lineær funktion (nemlig y=a*z, hvor du af en

For at vise, at en afbildning af y mod x ikke giver en ret linie og at
man ved at bruge begrebet proportionalitet ikke pr. definition har, at
en fordobling af x er lig en fordobling af y.

> selvom det er z som du
> siger y er proportional med, og ikke x).

Ja "udtrykket" er lineært, men den resulterende funktion er ikke
lineær. Det har jeg illustreret på:
http://www.miljokemi.dk/news/proportionalitet.htm

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 09-02-04 23:21

"Morten Bjergstrøm" <nospam01@miljokemi.dk> skrev:

> Ja "udtrykket" er lineært, men den resulterende funktion er ikke
> lineær. Det har jeg illustreret på:
> http://www.miljokemi.dk/news/proportionalitet.htm

Og så må jeg hellere vedkende, at "Størrelsen af TDCs abuseafdeling må
nødvendigvis være proportional med antallet af kunder." er upræcis
sprogbrug fra min side.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Jesper Dybdal

Dato : 10-02-04 00:33

>Ja "udtrykket" er lineært, men den resulterende funktion er ikke
>lineær. Det har jeg illustreret på:
>http://www.miljokemi.dk/news/proportionalitet.htm

Idet jeg undskylder til dem der med rette synes at matematik ikke
hører hjemme her, kommer der lige et garanteret sidste pip fra
mig i den sag:

Det jeg hentyder til, er at du skrev:

> [...]

"Proportional med x^2" - ikke med x. Så du betragter y som
funktion ikke af x, men af x^2 - og så er den da lineær. Måske
mente du bare "proportional med x" - så er den ikke lineær.
Eller også forstår jeg bare ikke hvad du mener overhovedet.

Under alle omstændigheder synes jeg vi skal droppe denne
off-topic diskussion - det gør jeg for mit vedkommende nu. Du er
velkommen til at svare pr. mail hvis du føler lyst til det.

--
Jesper Dybdal, Denmark.
http://www.dybdal.dk (in Danish).

Fra : iceman

Dato : 09-02-04 21:13

grundlæggende:

Jeg er ikke interreseret i at TDC skal bestemme hvordan jeg afsender
eller modtager min post... hverken på det ene eller det andet...

hvad vil du sige til at din biludlejer pludselig svejser dørene til og
siger at du må kravle gennem sideruden hvis du vil ind og ud ??

jeg bruger min adsl i professionelt øjemed da jeg er system
administrator for ca 1200 brugere og 65 servere...

at lukke port 25 forhindrer ikke folk i at få virus, folk vil stadigt
klikke løs på de mails de får... og gladeligt aktivere vira ad libitum

det forhinderer heller ikke folk i at afsende virus
vira sender bare via den smtp server der er sat op i post programmet
fortrinsvis outlook express...

det hele stinker langt væk af "hovsa løsning"

MEN det forhindrer at uautoriseret spam kan sendes JA dette er også
den eneste undskyldning der er gyldig.. men stadig ikke grund nok til
at genere resten af kunderne...

jeg foreslår at man retnings bestemmer port 25 for alle precis som man
nu vil gøre MEN at man tillader at folk selv kan bestemme om det skal
ophæves.. på den måde får du kun tilfredse kunder... og mister ingen
kunder...

beklager, dette er en hovsa løsning der i sin udformning viser
kunderne at tele danmark gør som det passer dem.. uden behørig varsel
og uden hensyn til sine kunder...

Fra : Ivar Madsen

Dato : 09-02-04 21:13

iceman skrev i -dk.edb.internet.udbydere.xdsl:

> jeg foreslår at man retnings bestemmer port 25 for alle precis som man
> nu vil gøre MEN at man tillader at folk selv kan bestemme om det skal
> ophæves..

Hvor mange med dynamisk IP driver egen SMTP server?
Hvis jeg har forstået ret, så er der ikke lukket udgående på TCP25 for kunder
med fast IP,,,

Fra : iceman

Dato : 09-02-04 21:37

>Hvor mange med dynamisk IP driver egen SMTP server?
>Hvis jeg har forstået ret, så er der ikke lukket udgående på TCP25 for kunder
>med fast IP,,,

Ups det var jeg ikke klar over... hvis det er tilfældet så har jeg jo
ikke noget at brokke mig over... er du sikker ?

jeg driver egen smtp server.. og har fast ip tildelt via dhcp hos tdc

Fra : Nicki Brøchner

Dato : 09-02-04 22:59

iceman wrote:

> Ups det var jeg ikke klar over... hvis det er tilfældet så har jeg jo
> ikke noget at brokke mig over... er du sikker ?
>
> jeg driver egen smtp server.. og har fast ip tildelt via dhcp hos tdc

Okay. jeg bliver nød til at sige dette her..

Undersøg sagen inden det er du brokker dig.. hvis det er du har DHCP og
fast ip er du *IKKE* underlagt dette filter...

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 09-02-04 21:49

> Hvor mange med dynamisk IP driver egen SMTP server?

Vil det overhovedet kunne virke hensigtsmæssigt?

> Hvis jeg har forstået ret, så er der ikke lukket udgående på TCP25
> for kunder med fast IP,,,

Nej men kunder med dynamisk IP kan godt have interesse i at benytte
eksterne SMTP-servere med login (der kører på port 25 selvom det
sikkert ikke er i overensstemmelse med en eller andne RFC) eller pop3
før smtp.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Allan Olesen

Dato : 10-02-04 15:42

"Morten Bjergstrøm" <nospam01@miljokemi.dk> wrote:

>Vil det overhovedet kunne virke hensigtsmæssigt?

Ja. Man kan sagtens have en SMTP-server, der kun har til funktion at
levere mail _fra_ maskinen.

Sådan er de fleste Linux-installationer f.eks. sat op pr. default, og
det har den fordel, at diverse services kan rapportere fejl til
maskinens administrator i mail, uden at hver service skal være vidende
om mailopsætningen.

--
Allan Olesen, Lunderskov.

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 10-02-04 16:43

Allan Olesen <asdfgerw@c.dk> writes:

> [...]

>det har den fordel, at diverse services kan rapportere fejl til
>maskinens administrator i mail, uden at hver service skal være vidende

Samme servere har også mulighed for at smarthoste videre til
smtp.tele.dk eller tilsvarende, så forskellen for Linux-folket
er ens pånær en "define(`SMART_HOST', `smtp.tele.dk')" eller
hvad det nu måtte hedde i ens opsætning.

Mvh.
   Klaus.

Fra : Ivar Madsen

Dato : 10-02-04 17:14

Klaus Ellegaard skrev i -dk.edb.internet.udbydere.xdsl:

> Samme servere har også mulighed for at smarthoste videre til
> smtp.tele.dk eller tilsvarende, så forskellen for Linux-folket
> er ens

Har win og MAC folkene ikke også mulighed for uden ståre dikedaker at få deres
forskellige SMTP servere til at bruge en smarthost?

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 10-02-04 17:25

Ivar Madsen <spam.usenet.im@milli.dk> writes:

>Har win og MAC folkene ikke også mulighed for uden ståre dikedaker at få deres
>forskellige SMTP servere til at bruge en smarthost?

Det skulle undre andet. Exchange kan i hvert fald (og det er en
ret god plan at gøre det). Jeg har vist ikke kendskab til andre.

Mvh.
   Klaus.

Fra : Allan Olesen

Dato : 10-02-04 20:36

Klaus Ellegaard <klausellegaard@msn.com> wrote:

>Samme servere har også mulighed for at smarthoste videre til
>smtp.tele.dk

Det er jeg fint klar over. Det var bare ikke det, der blev spurgt om.

Jeg har faktisk altid brugt smarthost på mine Linux-servere, selv om
lige netop smtp.mail.dk i lang tid har været fravalgt pga. nogle
særheder, den havde engang. Disse særheder ser heldigvis ud til at
være fjernet nu, så jeg har ikke de store problemer med at vende
tilbage.

--
Allan Olesen, Lunderskov.

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 10-02-04 18:17

Ivar Madsen <spam.usenet.im@milli.dk> skrev:

> Har win og MAC folkene ikke også mulighed for uden ståre dikedaker
> at få deres forskellige SMTP servere til at bruge en smarthost?

Man kan ihvertfald i den indbyggede i Windows XP. Men igen er vi så ude
i, hvorvidt man ønsker at være underlagt eventuelle begrænsninger i
TDCs smtp-server.

--
Morten http://miljokemi.dk