Spørgsmål vedr. ECS K7S5A
Fra : bamse

Dato : 07-02-04 11:23

Hej

Jeg har et K7S5A-bundkort fra ECS og en AMX XP 2200+ CPU. For at CPUen
kører med den rigtige frekvens, skal jeg ind i BIOS og sætte det op. Men så
får jeg
et andet problem. Åbenbart følger frekvensen til rammen også med, hvilket
betyder
at mine RAM bliver overclocket. Kan man ikke adskille disse to ting, så man
kan
justere clocken til CPUen og clocken til RAM'ene til det de skal være???
Ellers skal
jeg jo køre med en lavere CPU-frekvens og det er jo ret
irriterende.....Alternativet
er at jeg skal ud og købe nye RAM, men det har jeg ikke lige råd til
nu....Så hvad gør jeg?

Fra : Laziter [9440]

Dato : 07-02-04 12:14

"bamse" <bamse@kyllingen.dkkkk> skrev i en meddelelse
> [...]

> irriterende.....Alternativet
> er at jeg skal ud og købe nye RAM, men det har jeg ikke lige råd til

Der skulle da ikke gerne være nogle problemer med rammen, med mindre du
bruger PC100 ram.
Du skal tænke på at den egentlige fsb er 133 Mhz, den bliver så ganget med 2
for cpu'ens vedkommende, altså 266 Mhz.
Bruger du DDR ram vil denne også blive tildelt 266 Mhz.

Mvh
Benjamin
laziter@NOSPAMgyxi.dk (fjern NOSPAM)

Fra : Finn og Angela

Dato : 07-02-04 14:12

> [...]

> irriterende.....Alternativet
> er at jeg skal ud og købe nye RAM, men det har jeg ikke lige råd til

Der er et sted i BIOS, hvor du sætter fsb for hhv. cpu og ram -enten ens
eller 100/133 eller omvendt.

hilsen Finn

Fra : Kristian

Dato : 07-02-04 18:21

.....Så hvad gør jeg?

Du kunne søge på nettet efter en alternativ bios...............nemlig
CheepoBios

De ændringer du kan gøre med den "nye" bios er:

CheepoBios 1.12 beta for K7S5A
Based on ECS 021129 beta

chb1129.rom lan / non-lan Version
chb1129f.rom lan / non-lan Version with fastwrites enabled

Release notes:

- Adjust timing for stability and compatibility ;)
- Onboard lan Auto Detection newly introduced by ECS doesn't seem to work
properly and may prevent non-lan boards from working. I have fixed that by
disabling onboard lan by default. Just enable it if needed ;)
- Fixed Athlon XP1700+ was detected as 1800+
- ECS support sent the 021129 beta bios to a user as a solution to the "lost
cmos" problem. My board doesn't have this problem so you try and tell me!!!!

- FSB modes reprogrammed:

"100/100 MHz" changed from 99.6 to 100.9 MHz
"133/133 MHz" changed from 132.77 to 133.9 MHz
"100/133 MHz" changed from 99.6/132.77 to 100.9/133.9
No more underclocking by default!

- Several FSB modes added. New list of available modes:

100/100 MHz
100/133 MHz
133/133 MHz -> Default modes

H/W Trap (hardware default)
112/112 MHz
124/124 MHz
138/138 MHz (reprogrammed from 137.3 to 138.0)
150/150 MHz
166/166 MHz -> Already present in the "OC" bios

110/110 MHz
133/100 MHz (Now 133.9/100.9)
143/143 MHz
147/147 MHz
110/147 MHz
133/166 MHz
200/200 MHz

Please note that the "166 MHz no-boot issue" hasn't been dealt with
in this bios modification. It seems that bios timings need to be adjusted
to allow
booting at such speed. This issue could also affect the 200/200 settings.

- Extra memory settings:
- RAS Precharge Time=2T
- RAS Active Time=4T, 5T

- Full screen logo can be enabled/disabled via bios menu

- A few hidden bios options have been enabled with amibcp. Please notice
that none of these settings have been fixed or reprogrammed at all.

- PCI Latency Timer
- PCI slot #1 to #4 IRQ priority
- IO APIC
Note: there is no need to enable PCI IDE Busmaster anymore, it was already
present as an available option in the ecs bios

The default values for these settings, as well as all other settings except
onboard lan, remain the same as in the original bios.

I wish to thank Jinxter, tw.p, Bench400 and Beheerder: deblokker mij, fellow
bios modders
at www.ocworkbench.com/ecs for their useful ideas, discussion and testing

Cheepoman, 03 December 2002

Fra : bamse

Dato : 09-02-04 14:44

> Du kunne søge på nettet efter en alternativ bios...............nemlig
> CheepoBios
>

> De ændringer du kan gøre med den "nye" bios er:
>
> CheepoBios 1.12 beta for K7S5A

Kan jeg opdatere BIOS uden at skulle reinstallere O/S ?

Fra : JK

Dato : 09-02-04 14:54

On Mon, 9 Feb 2004 14:43:32 +0100, "bamse" <bamse@kyllingen.dkkkk>
wrote:

>Kan jeg opdatere BIOS uden at skulle reinstallere O/S ?

Ja

Hvis ikke du har prøvet at opdatere bios før, så få hellere en nørd
til at hjælpe dig.

mvh

John

Fra : bamse

Dato : 09-02-04 15:44

> Hvis ikke du har prøvet at opdatere bios før, så få hellere en nørd
> til at hjælpe dig.
>
> mvh
>
> John

Hvor finder jeg det DOS-program der skal bruges til at
opdatere BIOS med?