Bredbånds telefoni
Fra : Nielsen

Dato : 07-02-04 09:14

Hej

Hvad går bredbånds telefoni helt præcist ud på og hvad er fordele ved det.
http://itsvar.dk/news/news.aspx?id=29913&showsamedaysflashes=true

Mvh Ole Lykke

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 07-02-04 11:29

"Nielsen" <olelykkenielsen@hotmailfjern.com> wrote in message
> Hej
>
> Hvad går bredbånds telefoni helt præcist ud på og hvad er fordele ved det.
> http://itsvar.dk/news/news.aspx?id=29913&showsamedaysflashes=true

Det er "normal" IP telefoni med en adabter der konvatere til et alm.
interfase til alm. telefoner... Der er vel ikke rigtig nogen fordele i det,
ud over at Telia så ikke behøver betale for en linie, leje sig ind hos TDC
osv.. og kunden faktisk betaler for en linie til telia... Og så skrive de at
abonnementet kun er 65kroner.. det burde gøres bedre, da jeg med en normal
stabil almindelig fastnet linei betaler ca. 90kroner i abonnement hos telia.

Ulemperne er jo nok størrere

- Dårligere kvalitet
- delay
- ustabilitet
- hakken í lyden hvis man nu kunne finde på at bruge sin internet
forbindelse til at downloade fra
- hakken i lyden forde nolge måske benytter Telia eget stofanet, hvor
pakketab er underordnet for Telia.

Fra : Hans-Henrik Andresen

Dato : 08-02-04 12:22

Hej,

Jeg er ikke helt enig med dig om ulemperne...

> Ulemperne er jo nok størrere
>
> - Dårligere kvalitet

Hvad bygger du det på ? Jeg har kørt IP-Telefoni i lang tid, og der er
kvaliteten absolut i ligeså god kvalitet som alm. telefon - hvis du har de
128 kb til rådighed som telia kræver.

> - delay

Passer heller ikke

> - ustabilitet

Hvordan definere du ustabilt ?

> - hakken í lyden hvis man nu kunne finde på at bruge sin internet
> forbindelse til at downloade fra

Telia skriver stadig min. 128 kb - hvorfor mon ? Når du sætter en
campingvogn efter din Mazda mx3 kan den nok heller ikke høre fra 0-100 på 3
sek.

> - hakken i lyden forde nolge måske benytter Telia eget stofanet, hvor
> pakketab er underordnet for Telia.

ingen kommentare.

Jeg kan anbefale ip-telefoni (bredbåndstelefoni) hvis du altså har 128/128,
jeg har snakket flere gange med usa, england, tyskland fra dk via ip, uden
problemer m. delay eller kvalitet.

Vil du prøve det ? gå på www.sipphone.com og download xlite
telefon-softwaren, installer det og ring 411.

Det er til en Amerikansk voice-respoce service man snakker til, selv på min
pt. 64 kb. isdn virker det u. problemer.

Og til sidts kan nævnes at ip-telefoni med rigtige ip-telefoner eller
ip-adaptorer ikke helt kan sammenlignes med div. skype ol. programmer.

/Hans-Henrik Andresen

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 08-02-04 14:11

"Hans-Henrik Andresen" <hhandresen@hotmail_REMOVE_THIS.com> wrote in message
> [...]
>
> Hvad bygger du det på ? Jeg har kørt IP-Telefoni i lang tid, og der er
> kvaliteten absolut i ligeså god kvalitet som alm. telefon - hvis du har de

Det kan da vel umulgit blive i bedre kvalitet, da det alligevel skal igennem
en konverter til alm. fastnet.
okay jeg har ikke så meget at bygge det på. men kan ikke se det blive en
særlig godt alternativ til alm. telefoni så længe det kører over en shared
forbindelse... Dog kender jeg til telefoncentraler, fx i kommuner som bliver
koblet sammen via en normal SDSL 2mbit forbindelse. og det skulle efter
sigende virke fint. Og så koster som at have en dyr ISDN 30

> Passer heller ikke

Der vil da altid være mere delay end via telefonledningerne.. Det skal jo
igennem IP udstyr

> Hvordan definere du ustabilt ?

At linien altid virker, og ikke påvirkes af flere kombinationer af andet
udstyr, strøm osv og brug af internet forbindelsen.

> Telia skriver stadig min. 128 kb - hvorfor mon ? Når du sætter en
> campingvogn efter din Mazda mx3 kan den nok heller ikke høre fra 0-100 på
3
> sek.

Det hjælper da intet at telia skriver at der kræves 128Kbit, for det holder
jo ikke hvis man har 2Mbit/512 og man bruger den til at downloade og uploade
med.

Det er helt fint hvis det er gratis abonnemtn og man kun betaler for
oprettelse og brug af minutter.. At betale abonnemt til en
telefonforbindelsen som i høj grad selv har ansvar for oppetid for
forbindelsen.

> [...]
128/128,
> jeg har snakket flere gange med usa, england, tyskland fra dk via ip, uden

Men så bliver forbindelsen vel også leveret af firmaet der levere IP
telefoni´en og så bliver der sat noget båndbredde af til at drive en stabil
IP telefoni

> [...]
min
> pt. 64 kb. isdn virker det u. problemer.

Fint, men software og en stabil telefonforbindelsen er nok 2 meget
forskellige ting.

> Og til sidts kan nævnes at ip-telefoni med rigtige ip-telefoner eller
> ip-adaptorer ikke helt kan sammenlignes med div. skype ol. programmer.

hvorfor? Fordi en IP telefon skal have en helt egen offenlige IP, mens skype
kan kører bag ved NAT? hvordan vil telia løse dette problem? Når de siger
der kun kræves 128Kbit. Men hvad de de mange forskellige varianter af
internetforbindelsen der findes...

Hvordan kobles boksen til nettet?
Skal boksen have en Offenlig IP?
Kan boksen nøjes med en NAT tildelt lokaladresse?

Fra : Christen Fihl

Dato : 08-02-04 16:04

> Det kan da vel umulgit blive i bedre kvalitet, da det alligevel skal
> igennem en konverter til alm. fastnet.
Skal ikke nødvendigvis konverteres. Ikke hvis mellem 2 IP telefoner /
computere.

> [...]
> Når de siger der kun kræves 128Kbit. Men hvad de de mange
> forskellige varianter af internetforbindelsen der findes...
NAT et problem? Hvem siger det? Skype siger det dog ret så rosenrødt på:
http://www.skype.com/skype.html

VoIP, fx med nævnte X-Lite (http://www.xten.com/), kører også via NAT
forbindelser.

--
Christen Fihl
http://HSPascal.Fihl.net/

Fra : Leo Havmøller

Dato : 09-02-04 07:53

> NAT et problem? Hvem siger det? Skype siger det dog ret så rosenrødt på:
> http://www.skype.com/skype.html

På forsiden er det rosenrødt: "Works with ANY firewall/NAT setup - nothing
to configure".

På help siden bliver det lidt mere realistisk: "Works behind nearly any
firewall and NAT".

Og længere nede på help siden: "Some restrictive firewalls may not allow you
to connect to Skype".

Under technical questions kommer så historien om hvilken porte der skal
åbnes i firewallen.

Skype kræver altså også omkonfigurering af firewalls etc. - ligesom alle
andre VoIP applikationer.

Leo Havmøller.

Fra : Hans-Henrik Andresen

Dato : 08-02-04 16:51

> Det kan da vel umulgit blive i bedre kvalitet, da det alligevel skal
igennem
> en konverter til alm. fastnet.

Øh - hvem sagde 'bedre kvalitet' - jeg sagde 'samme'

> [...]
> koblet sammen via en normal SDSL 2mbit forbindelse. og det skulle efter
> sigende virke fint. Og så koster som at have en dyr ISDN 30

Jeg tror godt at jeg kan gennemskue at du ikke har meget 'erfaring' med
ip-telefoni.
øhh ? koster som en ISDN30 ?

> Der vil da altid være mere delay end via telefonledningerne.. Det skal jo
> igennem IP udstyr

Ja og - tror du alm. telefoni er en ledning fra dig til modtageren ? det kan
jeg så afsløre at det ikke er.

> At linien altid virker, og ikke påvirkes af flere kombinationer af andet
> udstyr, strøm osv og brug af internet forbindelsen.

Ja, der er naturligvis et behov for strøm til ip-udstyr, men nu er det
ydderst sjældent et problem i danmark at strømmen forsvinder.

> [...]
holder
> jo ikke hvis man har 2Mbit/512 og man bruger den til at downloade og

Igen eksemplet med campingvognen - så lad vognen stå hjemme og ræs afsted og
bo på hotel.

> [...]
> oprettelse og brug af minutter.. At betale abonnemt til en
> telefonforbindelsen som i høj grad selv har ansvar for oppetid for

arhh der var sagens kærne - du vil ikke betale, så er det godt at
teledanmark stadig levere kobber.

> [...]
>
> Men så bliver forbindelsen vel også leveret af firmaet der levere IP
> telefoni´en og så bliver der sat noget båndbredde af til at drive en

Det er på en dialup-isdn linie (kun én kanal, altså 64kb) med 2 * nat til en
kammerat der har adsl fra TDC og via hans router ud på nettet, til
sipphone.com og fra noget telefoncentral i USA, England, Tyskland til
'kundernes' alm. telefoner. (forsikringsselskaber, banker ol.)

> min
>
> Fint, men software og en stabil telefonforbindelsen er nok 2 meget
> forskellige ting.

Ja - helt sikkert, men det virker. Og med en 'rigtig' iptelefon, eller
ip-adaptor tilsluttet en alm. analog telefon mærker jeg ikke forskel.

> [...]
> kan kører bag ved NAT? hvordan vil telia løse dette problem? Når de siger
> der kun kræves 128Kbit. Men hvad de de mange forskellige varianter af

Jeg har som sagt kørt bag ved 2*nat uden problemer.

> Hvordan kobles boksen til nettet?

via en hub

> Skal boksen have en Offenlig IP?

nej

> Kan boksen nøjes med en NAT tildelt lokaladresse?

ja

Og i øvrigt prøver jeg ikke at sable dig og dine argumenter, men blot
fortælle at jeg ikke har mødt de problemer du skriver om.

/Hans-Henrik

Fra : Pongo

Dato : 08-02-04 18:10

Hans-Henrik Andresen wrote:

> Jeg tror godt at jeg kan gennemskue at du ikke har meget 'erfaring'
> med ip-telefoni.
> øhh ? koster som en ISDN30 ?

I snakker vist om forskellige ting. IP-telefoni og forskellige
VoIP-applikationer er ikke nødvendigvis det samme og kan dårligt
sammenlignes. Et kommunekontor eller en virksomhed kan ikke skrotte
deres telefonanlæg og istedet satse på at benytte skype eller andre
hobbyløsninger. Skype tilbyder iøvrigt vist endnu ikke en gateway, som
man kan benytte til opkald mod PSTN.

> Ja og - tror du alm. telefoni er en ledning fra dig til modtageren ?
> det kan jeg så afsløre at det ikke er.

I alm. telefoni har man 64kb til rådighed i begge retninger. De er
stillet til rådighed uanset om man bruger dem eller ej, og man skal ikke
dele dem med nogen andre. Sådan er det ikke ved IP-telefoni. På et
offentligt IP-net må VoIP-pakkerne oftest pænt stille sig op i køen
blandt alle de andre pakker, og jo mere trafik der er på nettet, desto
mere delay kan der opstå. For at undgå dette jitter, må man nødvendigvis
indskyde en buffer hos modtageren, og en sådan buffer medfører delay.
Alt andet lige, betyder dette at der er mere delay ved VoIP end der er
ved almindelig telefoni. Hvis man vil gardere sig mest muligt, må man
priotere VoIP-pakkerne, og det kan man kun, hvis man selv kontrollere
routerne i IP-netværket. Derfor bruges VoIP i professionel sammenhæng
mest indenfor virksomheder med eget LAN.
..
> Jeg har som sagt kørt bag ved 2*nat uden problemer.
> via en hub
> nej
> ja

NAT er et problem for de fleste standardiserede VoIP-protokoller. Der er
forskellige løsninger på det, men jeg ved ikke om man har en rigtig god
løsning. Kan Skype mon køre på f.eks 10 forskellige computere i en
virksomhed med IP-adresser i et privat netværk bag en NAT-router ?
Hvordan kan man modtage opkald, hvis man samtidig ønsker at lukke mest
muligt for indkommende IP-kald via en firewall ?
/Klaus

Fra : Leif Halling

Dato : 07-02-04 15:32

> Hvad går bredbånds telefoni helt præcist ud på og hvad er fordele ved det.

Hej Ole.

Hvis du vil bruge din pc til at snakke med andre der har en pc, så kik på
www.skype.com

Programmet virker fint/problemløst og med god lydkvalitet. Man skal dog have
skype installeret på begge computere - hvilket dog er nemt og gratis.

Mvh. Leif

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 07-02-04 16:36

"Leif Halling" <leif.hallingFJERNES@oncable.dk> wrote in message
> [...]
have
> skype installeret på begge computere - hvilket dog er nemt og gratis.

Det det med problemløst ved jeg nu ikke lige...

De tidligere versioner kunne programmet slet ikke starte.. Nu ved version
,96 kan programmet starte og sættes op til hvilken microfon og lydkort der
skal bruges.. Men bruger 100% system når det kører og sløver pc´en meget
ned. Så der går nok lidt tid, før det virker ordenligt. og så kommer det nok
til at koste penge for programmet.

Fra : Hans-Henrik Andresen

Dato : 08-02-04 18:00

> Hej
>
> Hvad går bredbånds telefoni helt præcist ud på og hvad er fordele ved det.

Der er i øvrigt en anden fordel, alt efter hvilken udbydden man vælger kan
man ringe gratis til alle andre abonenter med ip-telefoner hos samme
udbydder.

/HHA