Overførsel af fastnetnummer til mobil
Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 06-02-04 18:23

Hej alle

Jeg ringer ikke så meget fastnet at det gør noget, så jeg har
overvejet at nedlægge det og nøjes med mobil. Jeg spurgte Telmore
om de kunne overføre mit fastnetnummer, men det kan de ikke.

Er der nogen der ved hvorfor det ikke er muligt? Tele2 sagde det
samme, og de vil have 50 kr. om måneden for at lade det hvile!

--
Bertel

Fra : JMo.

Dato : 06-02-04 18:36

Bertel Lund Hansen wrote:

> Jeg ringer ikke så meget fastnet at det gør noget, så jeg har
> overvejet at nedlægge det og nøjes med mobil. Jeg spurgte Telmore
> om de kunne overføre mit fastnetnummer, men det kan de ikke.

Altså overføre nummeret fra fastnet til mobil?

Det kan ikke lade sig gøre, da der endnu ikke er fuld nummerportabilitet
(krydsportering).

Det træder først i kraft pr. 1. april, hvis ikke teleselskaberne får det
forhalet.

Fra : Thunderbird [7100]

Dato : 09-02-04 20:23

On Fri, 6 Feb 2004 17:36:05 +0000 (UTC), "JMo."
<ns_sf012@mohr.cx.invalid> wrote:

> [...]
>(krydsportering).
>
>Det træder først i kraft pr. 1. april, hvis ikke teleselskaberne får det

IMO synes jeg så at det er en lorte løsning!
Flemming Jacobsen

Fra : Kasper Bøggild

Dato : 06-02-04 18:37

> Er der nogen der ved hvorfor det ikke er muligt? Tele2 sagde det
> samme, og de vil have 50 kr. om måneden for at lade det hvile!

En enig telebranche har flere gange fået den totale nummerportabilitet
udskudt. Seneste deadline er vist 2005, men den ville jeg tage med et gran
salt. Der ligger en del dokumenter hos telestyrelsen om emnet.
--
Kasper Bøggild
"Jeg repræsenterer med denne udtalelse mig selv og ikke TDC A/S"

Fra : Pongo

Dato : 06-02-04 19:44

Kasper Bøggild wrote:
> [...]
> udskudt. Seneste deadline er vist 2005, men den ville jeg tage med et
> gran salt. Der ligger en del dokumenter hos telestyrelsen om emnet.

Telebranchen fremfører bl.a følgende argumenter:

Det vil besværliggøre det for kunderne, at finde ud af hvad et opkald
koster. I forbindelse med indførelse af krydsportering, skal
teleselskaberne derfor stille en takstoplysningsfacilitet til rådighed,
som kan benyttes før hvert opkald, så man ved om man vil ringe til et
mobilnummer eller et fastnetnummer.

Det vil umuliggøre afregning mellem operatørene for opkald fra udlandet.
De udenlandske operatøre kan ikke på forhånd vide om de skal opkræve
afgift for et opkald til fastnet eller mobilnet. Nummerportering er
indført i alle lande og de lande der gør det, benytter ikke samme
metode.

Endelig kan man diskutere om der er et reelt behov som retfærdiggør den
forvirring der vil opstå omkring minuttaksterne.

En løsning kunne være at spørge Tele2 om der kunne etableres fast
viderestilling af fastnetnummeret uden at skulle betale egentligt
abonnement. Så kommer du selvfølgelig selv til at betale mobiltaksten
for de opkald du modtager, men det er netop anbringelsen af denne
"sorteper" der gør at krydsportering endnu ikke er gennemført. Når
mobilselskaberne en dag lader sig presse til at modtage opkald til samme
pris som fastnetselskaberne, vil problemet forsvinde.

/Klaus

Fra : Pongo

Dato : 06-02-04 19:46

Pongo wrote:
> Nummerportering er indført i alle lande og de lande der gør det,
> benytter ikke samme metode.

Her skulle jeg have skrevet:
Nummerportering er IKKE indført i alle lande og de lande der gør det,
benytter ikke samme metode.

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 06-02-04 20:48

"Pongo" <Pongos.email@ddress> wrote in message

> [...]

> Endelig kan man diskutere om der er et reelt behov som retfærdiggør den
> forvirring der vil opstå omkring minuttaksterne.

Jeg vil nu som kunde være imod at man ikke kan se forskel på
fastnet/mobil... Hold for gud skyld fastnet og mobil adskilt..

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 06-02-04 21:58

Bjarke Hansen skrev:

>Jeg vil nu som kunde være imod at man ikke kan se forskel på
>fastnet/mobil... Hold for gud skyld fastnet og mobil adskilt..

Kan du sige mig om 61 70 32 41 er fastnet eller mobil?

--
Bertel

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 06-02-04 22:16

"Bertel Lund Hansen" <nospamius@lundhansen.dk> wrote in message

> Kan du sige mig om 61 70 32 41 er fastnet eller mobil?

mobil går jeg stærk ud fra

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 07-02-04 07:16

Bjarke Hansen skrev:

>mobil går jeg stærk ud fra

Det er rigtigt, men hvorfor går du ud fra det?

--
Bertel

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 07-02-04 11:23

> Det er rigtigt, men hvorfor går du ud fra det?

Fordi at kunne huske at det er en mobilnummerserie..

Fra : JMo.

Dato : 07-02-04 17:52

Bertel Lund Hansen wrote:

> Det er rigtigt, men hvorfor går du ud fra det?

Det er nu egentligt ikke så mange nummerserier man skal huske på:

I hovedtræk er de 8-cifrede abbonentnumre som flg:

20 - 31, 40, 50-51 og 60-61 er mobil.

70, 80 og 90 er numre med særlig taksering

Øvrige serier er enten fastnet, eller ikke taget i brug.

Fra : Pongo

Dato : 07-02-04 18:07

JMo. wrote:

> [...]
> 20 - 31, 40, 50-51 og 60-61 er mobil.
> 70, 80 og 90 er numre med særlig taksering
> Øvrige serier er enten fastnet, eller ikke taget i brug.

Rent faktisk er nummerserien 31311xxx endnu ikke mobil. Officielt står
den stadig som en isdn-nummerserie. Jeg ved dog ikke om den er i brug.
http://www.itst.dk/static/nummer/Liste%202,%20tlf,%20engelsk.pdf

Eftersom mobilnumre typisk er personlige, mens fastnet numre typisk
deles af flere i en familie eller virksomhed, er der på sigt behov for
flere mobilnumre end fastnetnumre. Derfor må man forvente at der sker
yderligere tilføjelser til listen.
Det er dog stadig langt lettere at holde sig opdateret på nummerserier
end det vil være efter indførelse af krydsportering. Med krydsportering
vil man fra den ene dag til den anden kunne komme til at betale 7 gange
så meget for opkald til det samme nummer. Det vil være noget
problematisk at løse på en tilfredstillende måde.

/Klaus

Fra : JMo.

Dato : 07-02-04 18:14

Pongo wrote:

> Rent faktisk er nummerserien 31311xxx endnu ikke mobil. Officielt står
> den stadig som en isdn-nummerserie. Jeg ved dog ikke om den er i brug.
> http://www.itst.dk/static/nummer/Liste%202,%20tlf,%20engelsk.pdf

Hov, ja... Den var jeg ikke klar over - troede faktisk at 3 havde overtaget
hele 31 serien.

Fra : Hans-J?rn

Dato : 09-02-04 20:26

"JMo." <ns_sf012@mohr.cx.invalid> wrote in message news:<Xns9488B972262D8JMoUsenetPost@212.54.64.149>...

> Hov, ja... Den var jeg ikke klar over - troede faktisk at 3 havde overtaget
> hele 31 serien.

Det skyldes egentlig også en tanketorsk/trykfejl. På rigtig mange gule
sygesikringsbeviser har man glemt at forberede/rette det gamle analoge
københavnske 31-telefonnummer til Europæiske's fax. Du kan selv se
efter. Derfor er serien 31311xxx stadig fastnet ("analog"), men kun
nummeret 31311232 virker stadig.
m v h
Hans-Jørn Langebeck

Fra : Morten Grouleff

Dato : 06-02-04 22:19

"Bjarke Hansen" <bjarke_hansen@*REMOVE.*spamfilter.dk> writes:

> Jeg vil nu som kunde være imod at man ikke kan se forskel på
> fastnet/mobil... Hold for gud skyld fastnet og mobil adskilt..

Det synes jeg er den forkerte konklusion: Det vil du jo kun have for at
kunne undgå dyre opkald. Og det er jo netop fordi de er adskilt, at der
er forskellige takster... Hvis det var samme takst, var der vel ingen
grund til at holde dem adskilt, vel?

Så det bedste for gennemskueligheden, men nok problematisk på andre
punkter ville være flg: Pålæg ALLE selskaber, mobil som fastnet, at
modtage opkald for f.eks. 10 øre/minut. Lad dem konkurrere videre på
prisen for de udgående opkald, som jo alligevel er det eneste de slås
om.

Mindre drastisk, men nok også effektivt: pålæg mobilselskaberne at
modtage opkald for samme betaling som deres billigste udgående takst.
Det burde tvinge prisen på indgående opkald ned, men det hjælper ikke på
gennemskueligheden. I hvert fald ikke i starten. Med tiden jlvner det
sig nok...

Som det er nu betaler de fleste af os flere penge til mobilnettet gennem
fastnet-telefonen end gennem mobilen, da taksten den vej er højere end
de fleste mobil.mobil opkald. I hvert gør de af os, der mest ringet fra
fastnet, og som kender mange, der kun har en mobil :(

Mvh.
--
Morten Grouleff.

Fra : Thunderbird [7100]

Dato : 09-02-04 20:24

Fra : Ole Rasmussen

Dato : 06-02-04 23:52

Hej

> [...]

>overvejet at nedlægge det og nøjes med mobil. Jeg spurgte Telmore
>om de kunne overføre mit fastnetnummer, men det kan de ikke.

Meningen var at det skulle træde ikraft nu pr. 1 April d.å. men
Teleselskabernes brancheforening har for 2 - 3 uger siden sendt en
ansøgning til IT-ministeriet/Telestyrelsen og anmodet om udsættelse til
April 2007, altså 3 år. - Og dér ligger den så nok stadig, ihverfald
har der ikke været noget skriveri om hvorvidt de har fået udsættelse.

Sagen er nok at de helst vil være fri for at indføre denne mulighed.

Det nummer du spurgte til (6170xxxx) er et Telmore mobilnummer, hvis
ikke det er porteret til andet selskab.

--
M.v.h. Ole®

"Skik følge, eller land fly"

Fra : Lars Christensen

Dato : 07-02-04 02:07

On Fri, 06 Feb 2004 23:51:35 +0100, Ole Rasmussen
<newsfeeds@FJERN.melby-online.dk> wrote:

> [...]
>har der ikke været noget skriveri om hvorvidt de har fået udsættelse.
>
>Sagen er nok at de helst vil være fri for at indføre denne mulighed.

I princippet kan teleselskaberne jo bare nægte at modtage sådanne
numre. Dvs. Telmore, Sonofon, TDC Mobil osv. nægter at modtage
fastnetnumre. Og TDC, Tele2, Telia osv nægter at modtage mobilnumre.
Det eneste der kan lovgives om er at de skal afgive et nummer. Ligesom
det er med mobilnumre idag.

--
Lars C

Fra : Asboe

Dato : 07-02-04 11:47

Ole Rasmussen skrev i meddelelsen:
<8868205mjugnkmfm37ap8i7ud7ul0sncdo@130.133.1.4>

> [...]
>har der ikke været noget skriveri om hvorvidt de har fået udsættelse.
>
>Sagen er nok at de helst vil være fri for at indføre denne mulighed.

Den enenste og rigtige løsning på porteringsspørgsmålet, er ens priser
på mobil og fastnet telefoni! Det er det teleselskaberne forhaler.

--
Hilsen Asboe

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 07-02-04 12:11

"Asboe" <asboe_fjernmig@get2net.dk> wrote in message

> Den enenste og rigtige løsning på porteringsspørgsmålet, er ens priser
> på mobil og fastnet telefoni! Det er det teleselskaberne forhaler.

Ikke enig

Det er nu 2 helt forskellige ting..

Mobil telefon kan oprettet ved bare at lave et sim-kort så der er adgang til
mobilnettet
Fastnet telefon skal der oprettet en fysisk linie, som er forbundet hele
viden til centralen med kobber. Der kan ske fejl.

Mobil er i de fleste tilfælde baseret på gratis abonnement
Fastnet er baseret på fast abonnement til at drive forbindelsen og udgifer
til de faste installationer

Mobil er baseret på at indtænkterne kommer ind på samtalerne
Fastnet er baseret på fast abonnemtn og lav samtalepris

At lave ens priser, kommer det hele ud af ballance

Fra : Asboe

Dato : 07-02-04 14:32

Bjarke Hansen skrev i meddelelsen:

> Ikke enig
>
> Det er nu 2 helt forskellige ting..

Det er 2 forskellige ting, men derfor kan priserne godt være det samme!

> [...]
>
> Mobil er baseret på at indtænkterne kommer ind på samtalerne Fastnet er
> baseret på fast abonnemtn og lav samtalepris

Hvad det enkelte tele selskab tager i abonnement og samtale takst er
underordnet, bare det er den samme takst til mobiltelefon og
fastnettelefon.

> At lave ens priser, kommer det hele ud af ballance

Det kunne der måske komme noget godt ud af - Et godt eksembel er Telmore!

-- Hilsen Asboe

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 07-02-04 15:01

> Det kunne der måske komme noget godt ud af - Et godt eksembel er Telmore!

jeg vil ikke betale 85 øre i minuttet for at ringe fra min fastnet til
fastnet.

Fra : Asboe

Dato : 07-02-04 15:34

Bjarke Hansen skrev i meddelelsen:
<sc6Vb.4306$5z1.1481@news.get2net.dk>

>jeg vil ikke betale 85 øre i minuttet for at ringe fra min fastnet til
>fastnet.

Nej, men prisen kunne f.eks. også være 25 øre

--
Hilsen Asboe

Fra : Pongo

Dato : 07-02-04 16:59

Asboe wrote:
> Bjarke Hansen skrev i meddelelsen:
> <sc6Vb.4306$5z1.1481@news.get2net.dk>

> Nej, men prisen kunne f.eks. også være 25 øre

Hvordan får du det regnestykke til at hænge sammen ?
Hvem skal betale for den prisnedsættelse på mobilsamtalerne ?
/Klaus

Fra : Asboe

Dato : 07-02-04 18:30

Pongo skrev i meddelelsen:
<40250b61$0$30080$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk>

>Hvordan får du det regnestykke til at hænge sammen ?
Det skal jeg heller ikke - det er bare et gæt!

>Hvem skal betale for den prisnedsættelse på mobilsamtalerne ?
Der har jeg fuld tillid til at tele selskaberne kan få det til at
hænge sammen. Det er jo i sidste ende kunderne der betaler!
Om vi som kunder betaler lidt mere for fastnetsamtaler og lidt mindre
for mobilsamtaler er vel et fedt?

--
Hilsen Asboe

Fra : Pongo

Dato : 07-02-04 18:45

Asboe wrote:
> [...]
> hænge sammen. Det er jo i sidste ende kunderne der betaler!
> Om vi som kunder betaler lidt mere for fastnetsamtaler og lidt mindre

Jo men fastnetselkaberne og mobilselskaberne er jo ikke nødvendigvis de
samme.
De selskaber der levere begge dele kan måske nok flytte rundt på
priserne, men så flygter de kunder der var udset til at betale gildet.
Den frie konkurrence kan løse nogle af problemerne. Den tvinger
selskaberne til at levere mest muligt til den lavest mulige pris.
Desværre fungere det rigtigt dårligt når vi taler om de ankommende
samtaler. Hvis et mobilselskab fik den ide, at de måske kunne få flere
kunder ved at sænke prisen for at modtage samtaler til deres kunder, vil
dette selskab ikke have nogen garanti for, at alle de øvrige
mobilselskaber samt fastnet selskaberne vil lade denne prisnedsættelse
komme deres kunder til gode. Der er altså ikke rigtigt noget
konkurrencemæssigt incitament til at sænke denne afgift.
Mobilselskaberne kan istedet sænke priserne for udgående samtaler i
bevisthed om, at jo flere kunder de får desto flere samtaler vil disse
også modtage og derfor kan det hænge sammen. Dem der ringer til dig
betaler en del af din besparelse, når du skifter til et billigt
mobilselskab.

Det samme gælder sådan set også på fastnet, men da der reelt kun er et
selskab der driver et landsdækkende net, er priserne her under politisk
kontrol. På mobilområdet regner man med at konkurrencen gør en sådan
kontrol unødvendig.

/Klaus

Fra : Asboe

Dato : 07-02-04 19:34

Pongo skrev i meddelelsen:
<40252430$0$30089$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk>

> [...]
>selskab der driver et landsdækkende net, er priserne her under politisk
>kontrol. På mobilområdet regner man med at konkurrencen gør en sådan

Jeg er helt enig - og det er derfor at vi ikke har den fulde
nummerportabilitet endnu! Skal det ske, er det nok en politisk
beslutning, der skal til.

--
Hilsen Asboe

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 07-02-04 18:48

> [...]
> hænge sammen. Det er jo i sidste ende kunderne der betaler!
> Om vi som kunder betaler lidt mere for fastnetsamtaler og lidt mindre

Hvor er du bare langt ude

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 07-02-04 18:30

Asboe skrev:

>Den enenste og rigtige løsning på porteringsspørgsmålet, er ens priser
>på mobil og fastnet telefoni! Det er det teleselskaberne forhaler.

Overhovedet ikke. Det vil de med støærste fornøjelse indføre fra
den dag i morgen hvis de kan få lov at bruge modellen fra
musikbranchen: De lave priser hæves til det høje niveau.

--
Bertel

Fra : Asboe

Dato : 07-02-04 18:32

Bertel Lund Hansen skrev i meddelelsen:
<c18a20hu90r3cnj1ndrs0hdift49gtg25b@news.stofanet.dk>

>Overhovedet ikke. Det vil de med støærste fornøjelse indføre fra
>den dag i morgen hvis de kan få lov at bruge modellen fra
>musikbranchen: De lave priser hæves til det høje niveau.

Hvad er det for en model?

--
Hilsen Asboe

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 07-02-04 19:50

Asboe skrev:

>Hvad er det for en model?

Det står lige ovenover.

Lige før cd'erne kom frem, kostede nye lp'er 120 kr. Cd'erne -
som ikke koster en snus mere end en lp at producere og aldrig har
gjort det - blev introduceret til en pris på 160 kr. Et par
måneder efter kostede lp'er også 160 kr.

Der var næsten ingen der brokkede sig, og salget faldt heller
ikke. Vi har de priser vi fortjener.

--
Bertel

Fra : Asboe

Dato : 07-02-04 20:14

Bertel Lund Hansen skrev i meddelelsen:
<vmca20dg697ik0j388nu9nve3qc7iae5p6@news.stofanet.dk>

> [...]
>gjort det - blev introduceret til en pris på 160 kr. Et par
>måneder efter kostede lp'er også 160 kr.

Det husker jeg godt - og lydkvaliteten blev heller ikke bedre, trods
merprisen

--
Hilsen Asboe

Fra : Ivan V. Klattrup

Dato : 07-02-04 18:39

> De lave priser hæves til det høje niveau.

Det synes jeg ikke er en go' ide, men jeg er jo også kun
(fastnet-)forbruger.

--
Ivan V. Klattrup
www.klattrup.dk

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 07-02-04 19:48

Ivan V. Klattrup skrev:

>Det synes jeg ikke er en go' ide, men jeg er jo også kun
>(fastnet-)forbruger.

Det synes jeg skam heller ikke, men det er en ret almindelig måde
at skaffe ensartede priser på.

--
Bertel

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 09-02-04 11:45

"Asboe" <asboe_fjernmig@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> Den enenste og rigtige løsning på porteringsspørgsmålet, er ens priser
> på mobil og fastnet telefoni! Det er det teleselskaberne forhaler.

Den eneste mulighed er en politisk beslutning om at teleselskaberne skal
terminere fremmede kald i eget net for xx øre, uanset om "eget net" er mobil
eller fastnet.
Det vil i første omgang betyde at det kommer til at koste penge at modtage
kald på en mobiltelefon.

Fra : Lars Hansen

Dato : 09-02-04 15:21

> [...]
>
> Er der nogen der ved hvorfor det ikke er muligt? Tele2 sagde det
> samme, og de vil have 50 kr. om måneden for at lade det hvile!

Har du evt. prøvet Orange.
For ca. ½ år siden blev jeg tilbudt et Orange-abbonnement til min
mobil-telefon, hvor jeg ville kunne undvære min fastnet-telefon, og få
viderestillet alle opkald til mobiltelefon.
Taksten for brug af mobil-telefon var den samme som for brug af
fastnet-telefon, bade mht. abbonnement og samtalepris.
Dette var et tilbud de kørte til alle med erhverv, men jeg ved ikke om de
har noget lignende til private.

MVH

Lars