optimistjolle
Fra : Nielsen

Dato : 07-02-04 10:24

Hvem har byggetegninger til en træoptimist jolle jeg kan erhverve billigt

Med venlig hilsen

Niels G Nielsen

Fra : EA 2730

Dato : 07-02-04 15:14

Nielsen skrev i en nyhedsmeddelelse:

> Hvem har byggetegninger til en træoptimist jolle jeg kan erhverve
billigt

Prøv i Bådenyt / Sejl & Motor.
Jeg er ret sikker på, at jeg en gang har set tegningerne der.
De kan begge lånes på biblioteket.

--
Med sejlerhilsen
Ejvind Andersen

Fra : Claus Tersgov

Dato : 07-02-04 17:10

Uheldigvis faldt Nielsen over tastaturet og skrev derved følgende:

> Hvem har byggetegninger til en træoptimist jolle jeg kan erhverve
> billigt

http://www.optiworld.org/

Der er en byggevedledning og de sælger tegninger også.

Du kan da også bare gå ned i den nærmeste havn og måle op?

Der er altid et sted, hvor der ligger en optimisjolle og du skal bare
bruge noget afdækningspap fra en malerforretning, det er nemt at tegne
den op på. Så har du en skabelon, du kan bruge.

Spørgsmålet er bare, om du kan få tildelt et sejlnummer, når du ikke
har købt tegningerne. Det tror jeg ikke, at du kan. Men hvis du ikke
skal sejle kapsejlads, så er det jo flintrende ligemeget.

Claus

Fra : Martin Rise Christen~

Dato : 07-02-04 17:48

> [...]
> har købt tegningerne. Det tror jeg ikke, at du kan. Men hvis du ikke
> skal sejle kapsejlads, så er det jo flintrende ligemeget.

Claus - Hvornår har du sidst været til et optmiststævne? Hvad tror du selv
sandsyneligheden for at man skal sejle kapsejlads i en træ optimistjolle?
For 10 år siden da jeg sejlede optimist kostede en nogenlunde konkurrence
dygtig Winner Mark 8 omkring 25.000 i sejlklar tilstand. De gode gamle
intententioner med optmistjollen er for længst gået fløjten.

Sejlnummeret kan man vist godt klare sig uden i en træ optimistjolle......

Mvh,

Martin Rise Christensen

Fra : Claus Tersgov

Dato : 07-02-04 19:39

Uheldigvis faldt Martin Rise Christensen over tastaturet og skrev
derved følgende:

> [...]
sejlklar
> tilstand. De gode gamle intententioner med optmistjollen er for

Det er vel omkring 36 år siden

I øvrigt er det noget værre vrøvl. Optimistklassen er stadig levende i
stor stil, og der er *mange* træ/epoxy joller, som er med blandt de
hurtigste. Vægten er jo klasse bestemt til 35 kg, så om det er træ
eller plastik er egentlig underordnet. Læs lidt på de internationale
optimistsider og du vil se, at der er folk, som ikke kan mærke forskel
på en træ/epoxy og en plastik jolle.

> Sejlnummeret kan man vist godt klare sig uden i en træ
> optimistjolle......

Hvis den senerehen skal sælges og skal sejle som en optimistjolle,
f.eks. som begynderbåd i en sejlerskole, så skal den have et
sejlnummer, fordi den skal klassificeres som en optimistjolle.

Jeg har efterfølgende fundet ud af, at det er ikke noget problem. Det
er nemt at få den godkendt af en certificeret optimist opmåler,
forudsat den opfylder de internationale krav. Målene på en træbåd må
svinge +/- 5mm

Claus

Fra : Martin Rise Christen~

Dato : 07-02-04 21:27

> [...]
> eller plastik er egentlig underordnet. Læs lidt på de internationale
> optimistsider og du vil se, at der er folk, som ikke kan mærke forskel

Hvis mig bare 1 af de førende danske optmistsejlere der sejler i en
hjemmebygget træ optmistjolle.....

Jeg er helt med op at optimistklassen stadig er levende - det jeg mente var
at ideen med at det skulle være en billig jolle alle kunne bygge hjemme i
garagen, de dage er talte. Men jeg glæder mig til du viser mig en topsejler
i A-feltet der sejler i en træ jolle idag. (nu har du chancen for at vise at
dine påstande altid er underbygget - det har jo være diskuteret før.....)

> [...]
> er nemt at få den godkendt af en certificeret optimist opmåler,
> forudsat den opfylder de internationale krav. Målene på en træbåd må

Det var jo netop fidusen med optmisten.....

Men vis mig den top a-sejler der sejler i en træoptmist - jeg og mange andre
glæder os til at se det....

Fra : Claus Tersgov

Dato : 07-02-04 22:12

"Martin Rise Christensen" <junk@rise.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
vise at
> dine påstande altid er underbygget - det har jo være diskuteret

Hvad er det for noget ævl?!

Jeg har *aldrig* omtalt førende sejlere. Der er sgu da andre folk, som
sejler i kapsejlads, f.eks. unge nybegyndere. Hvordan har du fået ind
i dit hoved, at man kun kan sejle kapsejlads, hvis man har det seneste
nye high-tech udstyr i million klassen...

Der er da langt flere som sejler kapsejlads med almindeligt, billigt
udstyr, uden at de af den grund er Olympiske sejlere.

Hvis du tror, at kapsejlads udelukkende handler om at have det dyreste
udstyr, så har du da stadig en hel del at lære....

> Men vis mig den top a-sejler der sejler i en træoptmist - jeg og
mange andre
> glæder os til at se det....

Du er sgu for dum til mig!!!

Hvis mig hvor jeg har påstået, at førende topsejlere sejler i
hjemmebygget træjoller!

Claus

Fra : Martin Rise Christen~

Dato : 07-02-04 22:20

> [...]
> i dit hoved, at man kun kan sejle kapsejlads, hvis man har det seneste
> nye high-tech udstyr i million klassen...

Man kan altså være blandt de hurtigste uden at være førende?
Jeg klipper lige et citat ind fra din tidlige post:

" der er *mange* træ/epoxy joller, som er med blandt de hurtigste. "

Vi er enige om at det ikke kun er udstyr der er krævet for at være blandt de
hurtigste - men i netop optmist klassen, har jeg ikke set en træjolle i
mange år - ikke engang i c-feltet (der skal nok være enkelte). Selvfølgelig
er det 80-90% sejlerevner - man skal du op blandt toppen i et så dygtigt
felt som både A og B sejlere i DK i optimistfeltet - så er du nød til at
have grejet i orden.

Men kom nu - Vis mig den sejler som er blandt de hurtigste i sit felt og som
sejler i træjolle - jeg venter stadig - og lad nu være med at kalde mig
dum.... (det er jeg måske nok - men så bevis det på en anden måde en ved at
kalde mig navne - vis det hved at modbevise min påstand) - eller lad være
med at lade som at du ved ALT om ALT sejlads.

Man kan sagtens bygge en fornuftig optmistjolle selv, i træ, som er fin
hjemme i klubben til at lærer en flok C-sejlere at sejle - men den vil
ALDRIG kunne klare sig i toppen af hverken A eller B feltet i danmark. Og de
hurtigste plejer (der hvor jeg kommer fra) at være dem der er førende......

> [...]
>
> Hvis du tror, at kapsejlads udelukkende handler om at have det dyreste
> udstyr, så har du da stadig en hel del at lære....

Hvorfor er jeg dum? Hvis mig bare den A sejler der er er hurtigtst og som
sejler i træ jolle?

> Hvis mig hvor jeg har påstået, at førende topsejlere sejler i
> hjemmebygget træjoller!

I ovenstående citat som jeg lige tager igen:

"og der er *mange* træ/epoxy joller, som er med blandt de hurtigste. "

> Claus

Mvh,

Martin Rise Christensen

Fra : Claus Tersgov

Dato : 07-02-04 22:45

> [...]

> den vil ALDRIG kunne klare sig i toppen af hverken A eller B feltet
> danmark. Og de hurtigste plejer (der hvor jeg kommer fra) at være

At du kan sammenligne en tråd om at bygge sin egen optimistjolle med
at have intensioner om at bruge den til at sejle Olympiske
mesterskaber er sgu da himmelråbende!

Så bliv du der i dit A felt, jeg gider ikke spilde mere tid på dit
ævl!

Claus

Fra : Martin Rise Christen~

Dato : 07-02-04 22:50

> [...]
> mesterskaber er sgu da himmelråbende!
>
> Så bliv du der i dit A felt, jeg gider ikke spilde mere tid på dit

Flot Claus - du skriver at man kan være blandt de hurtigste i en træ jolle -
det anfægter jeg - og så er det mig der vrøvler - endnu en gang har du
imponeret mig.......... Nogle af dine råd er rigtig gode - men en gang i
mellem er du sgu lidt langt ude......

Og jeg synes faktisk at det er fair nok, i en tråd om at bygge en egen
optimist jolle, at gøre opmærksom på at selv om det var intentionen med
optmistjollen, at den skulle kunne bygges af alle og sejles af alle (læs
være billig), ja så er hverdagen desværre ikke sådan længere.

Og lige tilbage til dig DU SKREV AT DEN KUNNE VÆRE BLANDT DET HURTIGSTE -
ikke jeg - og det følte jeg mig nødsaget til at anfægte - da det på ingen
måde stemmer overns med virkeligheden. Den kan sejle fint - men den kan sku
aldrig blive blandt de hurtigste.

Mvh,

Martin Rise Christensen

Fra : Claus Tersgov

Dato : 08-02-04 18:40

> [...]

> gang har du imponeret mig.......... Nogle af dine råd er rigtig gode
> - men en gang i mellem er du sgu lidt langt ude......

Nej, du anfægter ikke en skid. Du får inde i dit underlige, lille
hovede en tråd om at bygge sin egen optimist jolle til at handle om
topelite kapsejlads på verdensplan!

Hvem fanden kender du, som beder om råd i en nyhedsgruppe, fordi de
vil bygge deres egen jolle og så tager til OL for at sejle topelite
sejlads i A, B og C felter??

Det har *ALDRIG* været nævnt eller omtalt i denne tråd. Det er alene
noget, der er opstået i dit hoved!

Du har fuldstændig fordrejet denne debat, fordi dit snæversynede
ævlehovede ikke kan forestille sig, at man kan sejle i omtimistjoller
på andre planer end OL eller verdensmesterskaberne!

De juniorer og begyndersejlere, jeg har være indvolveret i, har sejlet
lige hurtigt, uanset om det er træ eller fiber! Og de sejler stadig
med stor fornøjelse *KAPSEJLADS* selv om det sikkert er latterligt i
dine øjene og sikkert også *langt* under dit topprofessionelle,
Olympiske eliteniveau!!

Det er sgu da kun en *ordkløverisk narhat*, der kan sætte en
hjemmebygget træjolle i sammenhæng med topelite kapsejlads.

Der er sejlads på mange planer, så prøv at se tingene i et noget
bredere perspektiv og navnlig i deres rette sammenhæng!

I øvrigt er det temmelig beskæmmende, at man kan være lærerstuderende
og samtidig være så blind over for det faktum, at der kan sejles på
mange andre planer, end lige netop Olympisk topplan.

Claus

Fra : Martin Rise Christen~

Dato : 09-02-04 09:32

> [...]
> og samtidig være så blind over for det faktum, at der kan sejles på
> mange andre planer, end lige netop Olympisk topplan.

1. Jeg lægger ikke op til at være bedrevidende

2. Jeg taler pænt til dig

3. Jeg har sejlet optimist i en gammel udslidt klubjolle og hygget mig fint
med det.

4. Jeg synes faktisk det var sjovt at jeg fik dig ud på et plan hvor du
begynder med alle mulige usaglige namecalling.

5. Jeg har ikke på noget tidspunkt lagt skjul på at man sagtens kan deltage
i en hjemmebygget / slidt optimistjolle

6. Det eneste jeg har anfægtet var din udtalelse om at "nogle af de
hurtigste......." Intet andet - alt andet har jeg givet dig ret i.

Hav en fortsat god dag - og nyd nu livet - der er sgu dejligt.

Mvh,

Martin Rise Christensen

Fra : Lars Kristensen

Dato : 07-02-04 19:43

Martin Rise Christensen wrote:
> [...]
> dygtig Winner Mark 8 omkring 25.000 i sejlklar tilstand. De gode gamle
> intententioner med optmistjollen er for længst gået fløjten.

Tja - der er da folk (læs: fædre) der bygger deres egen europe i træ og
deltager i kapsejlads og endda klarer sig ganske godt. Hvis man kan
bygge en ordentlig europejolle i træ kan man vel også bygge en optimist.

- Lars