en "naturoplevelse" med et spørgsmål
Fra : Peter K. Nielsen

Dato : 06-02-04 09:05

Hej NG,

med fare for at stikke hånden i en hvepse rede skal I nu alligevel have
denne historie. Men først lidt facts om mig, så i ikke tror jeg er en af de
"bybønder" der hader jagt og jægere. Gik selv på jagt i de tidlige 80ere
(mest pürsch - har aldrig brudt mig om "selskabjagter") Boede i England fra
89 -92 hvor jeg gik rigtig meget på jagt. har ikke haft hund siden 92. Kom
hjem og opdagede at jagt nu var blevet så dyr at man som almindelig
lønmodtager ikke har råd til at leje sin "egen" jagt, hvor man kan pleje
reviret og vildtet.

Nå men for et ½ år siden fik jeg så igen en hund (blanding mellem hønsehund
og labrador) og i går mente jeg så at nu havde jeg så meget styr på hunden
at jeg kunne tillade mig at gå en tur i skoven med hunden. Det skulle i
hvert tilfælde prøves. Vi kørte til en nærliggende skov hvor man må medtage
sin hund, men hvor jeg aldrig før havde været. Vi havde en forrygende tur.
Vejret var godt, og hunden viste inden for de første 5 minutter at den
hverken forsøgte at rejse eller jage de ænder den fik øje på. Den var
interesseret, men ikke mere en at et klap på låret fik den til at komme på
plads. Fint. Vi valgte at følge en lille sti ind i mellem træerne. De mange
nye dufte var spændende, men hunden blev stadig inden for synsvidde, og jeg
begyndte at slappe af og nyde naturen. Pludeslif kommer vi ud i et
brandbælte og der lige foran os 15 Meter væk står et rådyr og spiser på en
foder plads. Jeg klapper på låret og hunden sidder stiv som en pind og
kigger på rådyret, som nu har opdaget at der måske er noget der ikke helt er
som det skal være. Den kigger på os - vi står stive som saltstøtter med
vinden i mod os, og rådyret kan ikke blive enig med sig selv om der er noget
farligt eller ej. Vi står sådan meget længe, men på et tidspunkt rører jeg
på mig og dyret forsvinder roligt ind i tykningen bag den. Vi går stille og
roligt hen til foder pladsen for at se hvordan hunden reagerer på den friske
færd. Den er interesseret og vil gerne følge det, men stadig kan et diskret
klap på låret få den på plads. Dejligt. De mange timers arbejde med hunden
har båret frugt. (den skal jo ikke bruges til jagt) Vi går tilbage i selv
brandbæltet som efter 50 meter ender i nogle lave fyrre træer (ca 2 meter
høje) Jeg mener at hovedestien må være lige bagved, og vi er ved at have
lidt travlt. (rådyret tog en del tid - og vi havde gået længere en
oprindeligt planlagt) så vi går ind i tykningen Og hvad ser vi derinde? en
hochsitzt!! Det var underligt. Der er da ingen skudfelter her? jeg kravler
op i den og får et chock. Tæt bevoksning til alle sider UNDTAGEN ned langs
brandbæltet til foderpladsen!!!

Er det virkelig blevet dagens jægermoral at man skyder dyr på foderpladsen??

Peter

Fra : Olfot

Dato : 06-02-04 10:25

Nej selvfølgelig er det ikke blevet dagens jægermoral, men der findes jo
brodne kar alle vegne også blandt jægere, og der er efter min mening ikke
andet at gøre, end det du gør ved at skrive dit indlæg, og så håbe på at der
er nogen der får en dårlig smag i munden.
/jr

Fra : Peter K. Nielsen

Dato : 06-02-04 12:09

"Olfot" <idfg@sdjf.dk> wrote in message
> [...]
der
> er nogen der får en dårlig smag i munden.

Så er jeg mere rolig.

Har ikke tjekket lovgivningen for nylig. Hvad siger den?

Peter

Fra : Carsten

Dato : 06-02-04 10:51

"Peter K. Nielsen" <peter.n@jubiiposten.dk> skrev i en meddelelse

KLIP
> [...]
> brandbæltet til foderpladsen!!!
>
> Er det virkelig blevet dagens jægermoral at man skyder dyr på

Hej Peter

Ikke for noget men en Hochsitzt kan også bruges til andet end at skyde fra.
Det lyder som om der er en god mulighed for at få et perfect "skud" med
cameraet.

Kan dog ikke sige om der er brådne kar som benytter den til at skyde dyr
fra.

Vh Carsten

Fra : Peter K. Nielsen

Dato : 06-02-04 12:15

"Carsten" <c.d.paulsen@mail.dk> wrote in message

> [...]
fra.
> Det lyder som om der er en god mulighed for at få et perfect "skud" med

Du har fuldstændig ret! Og vi lader så tvivlen komme "bygherren" til gode
denne gang.
måske drog jeg en forhastet slutning, men jeg blev sgu i så dårligt humør
over at "min" oplevelse blev ødelagt at jeg måtte have luft

> Kan dog ikke sige om der er brådne kar som benytter den til at skyde dyr
> fra.

Det håber jeg tilgengæld ikke..

Peter

Fra : Lykke

Dato : 06-02-04 10:49

Nej der er ikke lovligt at skyde dyrene på foderpladsen. Der står i
jagtloven at der ikke måske dyr på eller i umiddelbart nærhed af
foderpladser. Men du har jo heller ikke set en jæger i tårnet og du har jo
heller ikke set et dyr blive skudt fra det tårn. Hvor langt er der fra
tårnet til foderpladsen og er det muligt at skyde dyr på den lovlige
afstand.
Jeg tænker på om jægeren med loven i hånden kan skyde dyr lovligt.
Hvor gammel er tårnet og kan det være bygget da træerne var så lave at det
var muligt at skyde over dem.
Lad nu være med at køre en hetz imod noget du tror der sker Der er sku
storme nok fra jagtmodstander i forvejen. En anden historie er nok den at
jeg vil blive sur over at møde turister inde i såten med løse hunde, selv om
du siger at du har kontrol over den. Jeg har set en meget meget børnevenlig
labrador, bide en harekilling ihjel og det var bare fordi den tilfældig
faldt over den.

med venlig hilsen
Poul Jacobsen

Fra : Peter K. Nielsen

Dato : 06-02-04 12:23

"Lykke" <FUCK*SPAM!@get2net.dk> wrote in message
> [...]
> heller ikke set et dyr blive skudt fra det tårn. Hvor langt er der fra
> tårnet til foderpladsen og er det muligt at skyde dyr på den lovlige

der var ca 60 meter.

> Jeg tænker på om jægeren med loven i hånden kan skyde dyr lovligt.
> Hvor gammel er tårnet og kan det være bygget da træerne var så lave at det
> var muligt at skyde over dem.

Det bar præøg af at være blevet brugt for nylig. men stadig eneste mulighed
for at afgive skud var mod foderpladsen.

> Lad nu være med at køre en hetz imod noget du tror der sker

Ja - Du har ret. der er en mulighed for at jeg har været for hurtig på
aftrækkeren som der også bliver skrevet i et andet indlæg, så kan man også
"skyde" billeder fra sådan en indretning.

>Der er sku
> storme nok fra jagtmodstander i forvejen.

Og præcis derfor er det så vigtigt at jægerne ikke holder hånden over evt.
brådne kar, men selv viser vilje til at få luget ud.

> [...]
børnevenlig
> labrador, bide en harekilling ihjel og det var bare fordi den tilfældig

For det første. Så er området godt nok privat, men det fremgår tydeligt at
skiltning at området er fredet og at der er offentlig adgang (når der ikke
er opsat skilte om jagt) OG at man må have hunde med uden snor. Dernæst så
synes jeg at jeg beskrev at turen var en test tur, og at det rent faktisk
viste sig at jeg havde kontrol over den. I øvrigt mener jeg ikke at der er
noget galt i at hunden går løs i en vinter som den vi har haft indtil nu.
Havde det været i forrige uge var vi slet ikke taget afsted. Jægere har jo
ikke monopol på at have deres hunde til at gå løs eller på at have kontrol
over deres hunde. Dernæst læg mærke til at om en hund er interesseret i at
angribe/drive med/eller rejse vildt har intet at gøre med om den er
børnevenlig eller ej. Så det synes jeg var et rigtig dårligt eksempel

Peter

Fra : Thomas Hauerslev And~

Dato : 06-02-04 14:05

> [...]
> angribe/drive med/eller rejse vildt har intet at gøre med om den er
> børnevenlig eller ej. Så det synes jeg var et rigtig dårligt eksempel

Hejsa.

Ja man bliver godt nok irriteret over sådan noget, men så er det rart at
falde til ro igen ved at høre hvad andre tror.

Har dog lige en ting, det er ikke noget stor og så alligevel.

Forstil dig du har et stykke jagt, det koster en hvis ting ud af bukserne,
så det vil du selvfølgelig gerne passe og pleje så godt du kan. Dette er
ikke til det stykke du gik på, dette er generelt.

Pludselig ser du en vildt fremmed hund komme løbende, du ved INTET og denne
hund, hvem som ejer den eller hvad den laver på dit stykke, du ved heller
ikke om den vil jagte eller om ejeren har styr på den. Dette er ret
frustrerende, og igen dette er ikke det stykke du er på.

Bare en lille tanke!!

Mvh

Thomas H. Andersen

Fra : Lykke

Dato : 06-02-04 15:08

Hej Igen Peter, din måde at beskrive området på, både som privat, løse hunde
må medbringes, samt fredet skov kunne jeg godt uden at vide forestille mig
det er et stykke statsskov? Og er det tilfældet er jeg helt sikker på at der
ikke bliver drevet jagt fra tårnet.
Nu skrev du jo ikke noget om at hunde måtte gå løs, så mit svar blev også
derefter,

Poul

Fra : Peter K. Nielsen

Dato : 06-02-04 15:33

> [...]
hunde
> må medbringes, samt fredet skov kunne jeg godt uden at vide forestille mig

Lyder ikke usandsynligt -

>Og er det tilfældet er jeg helt sikker på at der
> ikke bliver drevet jagt fra tårnet.

godt argument

> Nu skrev du jo ikke noget om at hunde måtte gå løs, så mit svar blev også
> derefter,

Nej - indrømmet. Jeg mente dog at jeg havde beskrevet mig selv som en
rimelig ansvarlig (i hvert tilfælde ikke uansvarlig) hundeejer der ikke bare
*tror* han har styr på sin hund, men som heller ikke lader sin hund styrte
uhæmmet omkring

Peter

Fra : Jan Selchau-Hansen

Dato : 06-02-04 13:20

"Peter K. Nielsen" <peter.n@jubiiposten.dk> wrote in message
<snip>
> Er det virkelig blevet dagens jægermoral at man skyder dyr på
foderpladsen??
</snip>

Jeg var for nylig (lige før jul) ude på et større gods for at hente et
juletræ.
De havde også en hochsitz ved en foderplads, og naivt spurgte jeg jeg een af
de ansatte hvad de brugte den til.
(han fik ikke at vide at jeg selv er jæger)
Han forklarede venligt at de brugte den til at tælle dyrene, og planlægge
hvad der skulle skydes på årets jagter.
Det var et glimrende sted til at få overblik over bestanden, observere syge,
gamle eller andre der skulle bortskydes.

Jeg tror ikke de brugte denne hochsitz til at jage fra.

mvh Jan