Rasteplads sikkerhed
Fra : Harry

Dato : 02-02-04 14:30

I en anden tråd rådgiver Jan Bøegh med udgangspunkt i egne erfaringer
andre til at overnatte på store tyske rastepladser. Endda i et
trådoplæg, der udtrykkelig meddeler at de kører i bil og ikke engang i
CV.

Jeg har før argumenteret for at man benytter en nærliggende
campingplads i nærhed af den tyske autobahn - og de andre landes for
den sags skyld med.

Det at man skulle være mere i sikkerhed på en stor plads er en
illusion, banderne dækker sig med forkærlighed ind under at der er
mange mennesker og at ingen ved hvem der er hvem - og ingen holder øje
med nogen!

Jeg begriber ikke, at man ofrer tusindvis af kroner på en campingvogn
og/eller en ferie og vil spare et par hundrede kroner på en sikker
overnatning. Rådet må været at man som et minimum kører ind på en
bevogtet plads i "Autohof"-organisationen.

Men lad mig lige komme med lidt statistik fra det tyske
autobahnpoliti. Deres webside er desværre p.t. lukket, men alene i
NordRhein-Westfalen, hvoraf den sidste statistik foreligger fra 2002,
ser tallene således ud:
257 tyverier ved højlys dag, 154 personer taget i forvaring, samt 1237
UDFØRTE ELLER FORSØGTE TILFÆLDE MED BEDØVELSER AF GAS d.v.s. de sidste
i forbindelse med udførte eller forsøgte røverier.

Altså: dyrk gerne din yndlingshobby: Camping, men dyrk den sikkert -
jeg skal nok gø fra mig når http://www.autobahnpolizei.de er åben
igen. Så kan i selv se statistikken.

Fra : Thomas Forsberg

Dato : 02-02-04 15:40

Lyder fair nok hvis man så skal gardere sig så skal man vel have fat i en
gasalarm nogen som ved hvor sådan en kan anskaffes sådan en fætter fungere
vel ligesom en røgalarm med et 9 volts batteri eller hva??

MVH
Thomas Forsberg

Fra : Ebbe Rasmussen

Dato : 02-02-04 15:57

Thomas Forsberg wrote:
> [...]
> i en gasalarm nogen som ved hvor sådan en kan anskaffes sådan en
> fætter fungere vel ligesom en røgalarm med et 9 volts batteri eller

Hej Thomas

Og hvordan vil du sikre dig at gasalermen vækker dig inden du har fået så
meget gas, at det er for sent?

Ebbe.

Fra : Thomas Forsberg

Dato : 02-02-04 16:12

Jeg ved det ikke jeg er grøn på dette område så jeg håber på lidt forståelse
og hjælp dette forum

MVH
Thomas Forsberg

Fra : Ukendt

Dato : 02-02-04 21:39

> Og hvordan vil du sikre dig at gasalermen vækker dig inden du har fået så
> meget gas, at det er for sent?

Og har du tænkt på at du bliver vækket hver gang konen slippe en vind....

Fra : Jesper Hedegaard

Dato : 02-02-04 21:28

"Ole Kristiansen" <ole_kSNABELApost10.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Og har du tænkt på at du bliver vækket hver gang konen slippe en vind....

Dén var godtnok rådden

--
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Mvh

Fra : Jan Bøgh

Dato : 02-02-04 16:57

> [...]
> andre til at overnatte på store tyske rastepladser. Endda i et
> trådoplæg, der udtrykkelig meddeler at de kører i bil og ikke engang i

Så da da - er jeg så nærmest umoralsk?
Jeg rådgiver ikke - jeg viderebringer mine egne erfaringer og skriver,
hvordan VI plejer at gøre det. Men ikke alle er grebet af samme grad af
paranoia - og jeg hører nok til blandt dem, der ikke synes at overnatning på
en stor stærkt traffikeret rasteplads er den største trussel mod mit skind.
Du ser åbenlyst helt anderledes på det - og det er helt OK for mig. Jeg
tillader mig blot at være uenig.

> [...]
> overnatning. Rådet må været at man som et minimum kører ind på en
> bevogtet plads i "Autohof"-organisationen.

Nu har mange det med at stikke folk meninger i skoene, som man derefter kan
nedgøre.
Når vi benytter rastepladser har det absolut intet med de par håndører en
overnatning koster. Men jeg kan godt lide at køre om aftenen, og det er
yderst problematisk at komme ind på en campingplads omkring midnat eller
senere. Endvidere tager det 5 min. fra ankomst til vi er under dynerne - og
næste morgen kører vi et kvarter efter vi er vågnet. Det lader sig ikke gøre
på en campingplads.

> 257 tyverier ved højlys dag,

Jamen, de er så ikke et problem, med mindre de kaster sig over os mens vi
bevæger os 100 km/t.

> 154 personer taget i forvaring, samt 1237
> UDFØRTE ELLER FORSØGTE TILFÆLDE MED BEDØVELSER AF GAS d.v.s. de sidste
> i forbindelse med udførte eller forsøgte røverier.

....og hvor mange af disse er foretaget på de store betjente rastepladser?

Har du overvejet hvor enormt antallet af overnatninger på disse pladser er?

> Altså: dyrk gerne din yndlingshobby: Camping, men dyrk den sikkert -

....men brug selv hovedet og den sunde fornuft.

vh
Jan

Fra : Harry

Dato : 02-02-04 19:49

> ...men brug selv hovedet og den sunde fornuft.

Netop.

Men argumentet om hurtig afgangstid vil jeg godt købe - jeg vil bare
ikke ofre den for sikkerhedens skyld.
mvh. Harry

Fra : Verner

Dato : 02-02-04 18:36

On 2 Feb 2004 05:29:46 -0800, hansduggen@direkte.org (Harry) wrote:
>Rådet må været at man som et minimum kører ind på en bevogtet plads i "Autohof"-organisationen.

Jeg har prøvet Autohof - det gør jeg aldrig mere !

Der var absolut ingen bevogtning overhovedet på den store mørke plads
- men en allerhel..... larm fra lastvogne hele natten !

Sikkerheden var lig nul, jeg foretrækker til enhver tid en rasteplads.

Verner

Fra : BHR

Dato : 02-02-04 19:39

Jeg har prøvet 2 forskellige 2 gange hver. Min erfaring er positiv.
Begge har været rolige (efterårsferien) i forhold til almindelige
rastepladser langs motorvejen.

Den ene hedder Auto-hof Neumünster Süd, og den anden er vist nok den 2.
sidste før grænsen til DK.

http://www.virh.de/cgi-local/home/virh_home.pl?aktuell&open&http://www.verke
hrsinfo-hamburg.de/pkw-lkw/gueterverkehr/autohoefe_nordd.html

Studer selv nærmere ved at trykke på linket.

Fra : BHR

Dato : 02-02-04 19:48

Undskyld - linket var ikke godt.
Dette er bedre:

http://www.autohof-guide.de/start.htm

Fra : T. Hartung

Dato : 02-02-04 20:16

"Verner" <Verner@post.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> - men en allerhel..... larm fra lastvogne hele natten !
>
> Sikkerheden var lig nul, jeg foretrækker til enhver tid en rasteplads.

Vi ligger altid på Autohof - det eneste sted man kan få nattero - det er er
alt for meget lam på motorvejen - og sikkerheden er den samme vil jeg
vurdere. Efterhånden som CV'er finder ud af disse pladser findes er vi flere
og flere derligger der - men har da til tider været ene CV blandt de store
kæmper - men de er ikke kun forbeholdt lastbiler alle må overnatter der.

Den ovenfor anførte statistik er måske rigtig men som Bøgh nævner vil jeg
også slå et slag for overnatning på rastpladserne med samme arrgument - køre
længe og nå meget længere.

Jeg er ganske sikker på at man også kan finde en uhyggelig statistik med
antallet af dræbte på motorvejene, men det skal vel ikke for os til at
flytte cv'en op på en togvogn der er mere sikker. Der er desværre banditter
alle steder og det må man leve med og tage sine forholdsregler mod

Hvis og jeg siger hvis der overnatter 5 millioner mennesker på de tyske
autobaner hvert år forsøges kun 0,024% at blive gasset/ bedøvet.

Her er lidt om vores "campingpladser" gennem Tyskland
www.autohof-guide.de/start.htm

og vil man gerne se mere eller overnatte andres steder på turen så prøv
www.linksundrechts.com/

og hvis man vil prøve og undgå at skulle sidde i kø så se
www.baunetz.de/bmvbw/verkehr/bab/karte01.htm sammen med denne her:
www.verkehrsinfo.de/
og lige denne her: http://portale.web.de/Auto/Verkehrsinfos/
ja tror også jeg lige smider denne her:
www.trafikken.dk/wimpdoc.asp?page=document&objno=18206

så holder jeg lige en pause - er vist nok til en halv times underholdning
for de nysgerrige ))))
--
mvh.

T. Hartung
VW Passat 1,8T - Hobby 545TK Prestige
www.sitecenter.dk/hartung

Fra : Thomas Forsberg

Dato : 02-02-04 21:47

Hej T. Hartung

Det var da et indlæg man kunne bruge mange gode links tak for det

MVH
Thomas Forsberg

Fra : Hans Kurt Larsen

Dato : 04-02-04 16:54

Hej alle:
Pas på med hvor i overnatter vi skal aldrig på rastepladser mere. Sidste
sommer på vej til Frankrig
blev vi gasset (2 vogne ) på en rasteplads og de tog alt hvad de kunne få
fat i
så pas meget på med hvor i overnatter i sommer skal vi til Frankrig igen og
det bliver kun på
campingpladser at vi overnatter

MVH
Anne-Grethe og Hans Kurt

Fra : Trix

Dato : 04-02-04 17:11

Hans Kurt Larsen" <ccc87905@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> sommer på vej til Frankrig
> blev vi gasset (2 vogne ) på en rasteplads og de tog alt hvad de kunne få

Hej Hans

Det må have været en grim oplevelse.

Jeg kunne godt tænke mig at vide, om det var i Tyskland eller Frankrig - og
om campingpladsen var en af de mindre, eller en af de større med
tankstation.

Hilsen Torben

Fra : Hans Kurt Larsen

Dato : 04-02-04 17:40

> [...]

og
> om campingpladsen var en af de mindre, eller en af de større med

Det var på en rasteplads ca. 150 km. nord for Lyon. Vi lå ca. 30-35 vogne i
en klump
men dette forhindre dem ikke i at gasse os håber ikke at det sker for andre
men skulle det ske
så husk at en politiraport er ikke nok hvis man er gasset så skal man også
have en
lægeerklæring for at forsikringen vil dække.

Så nu har vi købt en vavigator tom tom + Acsi Campingvejviser for at gøre
det nemmer at finde campingpladser
på turen

Hilsen Hans Kurt

Fra : Jan Bøgh

Dato : 05-02-04 12:30

"Hans Kurt Larsen" <ccc87905@vip.cybercity.dk> wrote in message

> Det var på en rasteplads ca. 150 km. nord for Lyon. Vi lå ca. 30-35
> vogne i en klump

Jeg kan ikke fordrage de franske rastepladser. De er som sådan meget
'pænere' end de tyske 'tankstelle' men der er IMHO en enorm forskel. De
franske er fredeligere og der er ikke den samme aktivitet natten igennem,
som på de store tyske.
Vi har et par gange tidligere brugt rastepladsovernatning ved Beaune (Opera
og klassisk musik i bade/toiletfaciliteter!) og syd for Lyon - flotte
sanitære faciliteter og masser af plads (nærmest lidt campingpladsagtigt)
men en gevaldig ro og fred - og dermed arbejdsro for de 'slemme'. Sidst vi
overnattede sådan i frankrig var nede ved Ardeche (Route du Solei) - hvor
der var en fin plads langs en parkeringsvej, der var en løkke ind i noget
skov - konstaterede vi at der kom en politibil ca. hver halve time, der
kørte rundt og projektørbelyste alle vognene. Dette opfatter jeg som et tegn
på problemer, så derfor ikke mere rastepladsovernatning fra vores side, når
vi rejser gennem Frankrig.
Men stadigvæk: Jeg føler mig helt tryg på de store 'Tankstelle' i Tyskland.

vh
Jan

Fra : T. Hartung

Dato : 05-02-04 20:58

"Jan Bøgh" <janboegh@vucnet.spamblok.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg kan ikke fordrage de franske rastepladser. De er som sådan meget
> 'pænere' end de tyske 'tankstelle'

Helt enig vi overnatter heller aldrig på franske, italienske eller spanske
rastepladser.

Desuden syntes vi det er dejligt at komme ind efter 1½ døgn på motovejen og
få et bad - finde én gangs grillen frem, delen en flaske vin efter vi har
været i pladsens pøl - på anden dagen kører vi altid lidt tidlig ind på en
god plads som vi finder i ADAC undervejs. slå bare benene ned og bor lidt
"primitivt" uden bilen er koblet fra om muligt.

> Men stadigvæk: Jeg føler mig helt tryg på de store 'Tankstelle' i
Tyskland.

også her sammen med Autohof )

Fra : Ewan Pedersen

Dato : 10-03-04 21:44

--
Mvh/Ewan

> "Jan Bøgh" <janboegh@vucnet.spamblok.dk> skrev i en meddelelse

Hvad er en ADAC

Fra : phk

Dato : 10-03-04 22:35

"Ewan Pedersen" <etp@pedersen.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> Hvad er en ADAC

Prøv at skrive ADAC i google.

Nå! Det var det du svarede på. Det er det vi andre plejer at svare
nedenunder.

--
Per, Esbjerg

Fra : Steen Larsen

Dato : 10-03-04 22:39

Ewan Pedersen wrote:

> Hvad er en ADAC

Hej Ewan

ADAC er en Tysk forening af bilejere ligsom det Danske FDM (forenede
Danske motorejerer), De udgiver nok den beste campinggide der kan fås
desvere kun på Tysk.

Du kan prøve at se den online her
http://accf.dialogmediencenter.de/accf/ACFWebCD/index2.htm

--
Med Venlig Hilsen Steen Larsen

Fra : T. Hartung

Dato : 10-03-04 22:46

"Ewan Pedersen" <etp@pedersen.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> Hvad er en ADAC

ADAC er det tyske FDM. De har udgivet 2 Camping Führer bind 1 for nordeuropa
og bind 2 sydeuropa med tilsammen ca. 5.500 campingpladser.

Disse bind kan købes hos FDM til kr 169,- stykket

www.fdm.dk/public/fdmshoppen/varerprafdeling.asp?ID=13

T. Hartung
VW Passat 1.8T - Hobby 545 TK
www.sitecenter.dk/hartung

Fra : Ewan Pedersen

Dato : 11-03-04 22:27

Hej

Tak for svarene, jeg prøver at se på det.
Når i skriver AUTOHOF er det så noget med hotel ved autobanen, for jeg kan
ikke se at det skal være tankstationer, hvor vi overnatter

--
Mvh/Ewan

Fra : Carsten Stage

Dato : 12-03-04 07:12

Ewan Pedersen wrote:

> Når i skriver AUTOHOF er det så noget med hotel ved autobanen, for
> jeg kan ikke se at det skal være tankstationer, hvor vi overnatter

Autohof er rastepladser, primært for lastvogne, beliggende et lille stykke
fra selve motorvejen. Ofte indhegnet og med bom. Der er overvågning,
døgnåbent cafeteria med pænt udbud, Sikkerheden er større end på de
rastepladser der ligger på selve motorvejen. Se mere på http://autohof.de/

Hvis du vælger at overnatte på en almindelig rasteplads, så er
tommelfingerreglen: Jo større og mere trafikeret - jo mere sikker. De helt
små rastepladser uden andet end et toilet giver for stor usikkerhed, i og
med at et røverisk overfald kan finde sted, uden risiko for at de bliver
opdagede.

Fra : Jørgen L

Dato : 12-03-04 22:47

> Autohof er rastepladser, primært for lastvogne, beliggende et lille stykke
> fra selve motorvejen. Ofte indhegnet og med bom. Der er overvågning,
De autohofer jeg har været på har der ikke været nogen overvågning på og
heller ikke nogen bom.

> døgnåbent cafeteria med pænt udbud, Sikkerheden er større end på de
> rastepladser
Ja sikkert i forhold til en alm rasteplads, men ikke i forhold til en
velbesøgt tankstation med parkering. de aoto hofer jeg har set har været
dårligt oplyste og mindre besøgt.

> Hvis du vælger at overnatte på en almindelig rasteplads, så er
> tommelfingerreglen: Jo større og mere trafikeret - jo mere sikker.
Helt enig det samme gælder tankstationer med rasteplads

Nu er det sådan at disse røverier også kan ske på campingpladser, det skete
for nogle bekendte og 9-10 andre vogne på en campingplads i sydfrankrig, de
var blevet gasset og vågnede fortumlet op om formiddagen.

Hilsen Jørgen

---

Fra : Per H

Dato : 04-02-04 18:26

On Wed, 4 Feb 2004 16:54:08 +0100, "Hans Kurt Larsen"

Hvad mener du med at blive gasset???

Jeg har ikke hørt om dette før.

Vh Per

icq 8212837

Fra : Hans Kurt Larsen

Dato : 04-02-04 18:40

"Per H" <phbyg@privat.dk> skrev i en meddelelse

> Hvad mener du med at blive gasset???
>
> Jeg har ikke hørt om dette før.
>

> Vh Per
>
> icq 8212837

De sprøjter en eller anden form for gas ind i vognen så vi ikke registrerer
at de
går rundt inde i vognen mens vi sover

Helsen Hans Kurt

Fra : Harry

Dato : 06-02-04 14:09

> Hvad mener du med at blive gasset???
>
> Jeg har ikke hørt om dette før.

Der sker det, at banditterne fra en sprayflaske sprøjter en bedøvende
gas ind i vognen via køleskabsristen eller andre åbninger. Så mens I
sover roligt videre tømmer de vognen for alt af værdi. Hvis I er
heldige, vågner I op med en brummende hovedpine og/eller
opkastningsfornemmelser. Hvis ikke, så vågner I aldrig...

....der er da et par stykker der her på tråden, der har oplevet
det...så hvorfor løbe risikoen?

Harry.

Fra : Jan Bøgh

Dato : 06-02-04 15:01

> opkastningsfornemmelser. Hvis ikke, så vågner I aldrig...
>
> ...der er da et par stykker der her på tråden, der har oplevet
> det...

....men alligevel deltager de her.
Altså har vi nu fået beviset: Der er et liv efter døden!

vh
Jan

Fra : Ebbe Rasmussen

Dato : 06-02-04 15:04

Jan Bøgh wrote:
> "Harry" <hansduggen@direkte.org> wrote in message

> ...men alligevel deltager de her.
> Altså har vi nu fået beviset: Der er et liv efter døden!
>
> vh
> Jan

Eller også skal du bare lære at læse hvad der står. *S*

Ebbe.

Fra : Jan Bøgh

Dato : 06-02-04 16:18

> Eller også skal du bare lære at læse hvad der står. *S*

Hvad er det du mener jeg ikke har læst?

vh
Jan

Fra : Ebbe Rasmussen

Dato : 06-02-04 19:49

Jan Bøgh wrote:
> "Ebbe Rasmussen" <mia-ebbeups@stofanet.dk> wrote in message

> Hvad er det du mener jeg ikke har læst?
>
> vh
> Jan

Du klipper lidt umotiveret. Der stod:
>klip
Hvis I er heldige, vågner I op med en brummende hovedpine og/eller
opkastningsfornemmelser. Hvis ikke, så vågner I aldrig...
klip slut<

Det giver jo en anden mening end den du påstår at kunne få ud af det. hvis
du stadig ikke kan se det, skal jeg da gerne bøje det i neon for dig

Ebbe.

Fra : Jan Bøgh

Dato : 07-02-04 11:16

> Du klipper lidt umotiveret. Der stod:
> Hvis I er heldige, vågner I op med en brummende hovedpine og/eller
> opkastningsfornemmelser. Hvis ikke, så vågner I aldrig...
> klip slut<

og umiddelbart efter:

og kan du ikke se det barokke i den - sandsynligvis utilsigtede -
fortsættelse, kan jeg kun beklage din manglende sans for sproglige
finurligheder.

EOD

vh
Jan

Fra : Jørgen L

Dato : 02-02-04 20:22

> Altså: dyrk gerne din yndlingshobby: Camping, men dyrk den sikkert -

Hej Harry.

Jeg har ikke selv været udsat for noget så ubehageligt som et røveri eller
gasning medfører, men kender et par som har været bedøvet af gas, dette
skete ikke på en tankstation eller rasteplads men derimod på en campingplads
i syd Frankrig, det var 12 vogne det var gået ud over.

Så det kan ske mange steder.

Hilsen Jørgen

---

Fra : Harry

Dato : 03-02-04 09:23

> [...]
> skete ikke på en tankstation eller rasteplads men derimod på en campingplads
> i syd Frankrig, det var 12 vogne det var gået ud over.

Det var da et rigtigt kedeligt tilfælde - bedøvelsesgas er jo nok et
fænomen, som desværre er kommet for at blive, særligt fordi en del
EU-stater (f.eks. Holland) har en meget afslappet holdning til stoffet
og det derfor er meget let at indføre ti andre lande. Man skal derfor
vare sig og jeg vil trods alt sige, at campingpladser er det sikreste
sted at sove på.

Til Verner: Bid lige mærke til at jeg sagde "bevogtede" autohof - og
at jeg taler om et minimum. Det er ganske rigtigt forskel på
kvaliteten også her, det er langt fra alle, der har en bom og
nattevagt. Som regel har de steder, hvor det koster et lille gebyr,
som regel 10 Euro, også nattevagt. F.eks. autohof´en ved
Brennerpasset. Men du har da ret i at et yderligere aspekt for en
sikkerhedsforøgelse netop er roen - trafiksikkerheden øges betydelig
når man er udhvilet og udsovet. Det kan da godt være, at nogen sover
godt i nærheden af larmende kølevognsmotorer, men jeg tror nu nok at
enhver soveekspert vil sige, at den slags søvn ikke er af de bedste.

Lige til sidst: jeg har ikke rejst debatten for at nogen skal føle sig
forfulgt af paranoia eller personlige angreb. Jeg er kun fortaler for
bedre og mere sikker camping. Og lad så debatten ikke blive til et
stykke forholdsregning, hverken de 5 millioner eller de 0,024% er
særlig relevante for dem det går ud over. Og endelig var mine
statistiske oplysninger kun fra en enkelt delstat og ikke gældende for
de store ferieveje. Det drejer sig ikke at havne i statistikken, det
må da være det bedste.

I øvrigt er der ca.lige så mange tilfælde af indbrud uden gas - eller
forsøg på samme. Jeg kender flere spaniensfarere, der har været ud for
at døren pludselig åbnes udefra. Med og uden brækjern. De er alle
færdige med at overnatte på rastepladser.

Fra : Steen Larsen

Dato : 03-02-04 09:38

Harry wrote:

> [...]
derfor
> vare sig og jeg vil trods alt sige, at campingpladser er det

Vi foretrækker helt sikert at overnatte på en campingplads dejlig fred
og ro frisk og udvilet til ny dag, med hensyn til tiden har man ferie
eller hvad?

Brug evt dette link til campinpladser nær autobanen
http://users.pandora.be/leo.huybrechts/d-frame.htm

--
Med Venlig Hilsen Steen Larsen

Fra : Flemming Udbj?rg

Dato : 03-02-04 15:16

Hej Steen.
Tak for et forrygende godt link til campingpladser langs motorvejene.
/Flemming

Fra : Steen Larsen

Dato : 03-02-04 15:28

Flemming Udbj?rg wrote:
> Hej Steen.
> Tak for et forrygende godt link til campingpladser langs
motorvejene.

Selv tak jeg fik det selv herinde. :)

--
Med Venlig Hilsen Steen Larsen