Campingvogne og vægt?
Fra : Alex Jensen

Dato : 18-01-04 00:18

Hej NG

Vores bil må køre med en totalvægt på trækket på 1050 kg. Dette giver
selvfølgelig nogle begrænsninger, når man vil købe eller leje campingvogn.
Men hvordan er reglerne på området?

1) Må man køre med en campingvogn der har indregistreret en totalvægt på
1100 kg men som kun er "fyldt" til i alt 1050 kg?

2) Kan man umiddelbart veje campingvognen ned eller hvad med personbilen -
kan den evt. vejes op?

3) Er der andre ting, jeg lige bør være opmærksom på i denne forbindelse?

På forhånd tak!

AJ

Fra : Jesper Pedersen

Dato : 18-01-04 09:15

> Vores bil må køre med en totalvægt på trækket på 1050 kg. Dette giver
> selvfølgelig nogle begrænsninger, når man vil købe eller leje campingvogn.
> Men hvordan er reglerne på området?

Så må du ikke køre med mere end de 1050 kg, dvs hvis CV vejer 900kg og har
en totalvægt på 1200 kg, så må du ikke fylde mere i end 150 kg, altså ikke
over 1050 kg

> 2) Kan man umiddelbart veje campingvognen ned eller hvad med personbilen -
> kan den evt. vejes op?

Du kan godt få vejet en CV ned, men det du vejer ned på er lastvægten, og
bilen kan nok måske vejes op, der skal du omkring en forhandler af dit
bilmærke og have en typegodkendelse også i synshallen og have bilen synet
med den nye total vægt

> 3) Er der andre ting, jeg lige bør være opmærksom på i denne forbindelse?

Vi har en Passat 19TD, den må trække 1200 kg, og vores CV har en egen vægt
på 775kg men, den føltes tung at trække, tror at vindmodstand spille ind
der, så inden du fare ud og køber den størteste CV du må køre med, så tage
en tur med den for at se om du kan køre med den, det kan godt være du kan
trække 1200 kg, men det er ikke sikkert det er sjovt at køre langt med

Der kan også være stor forskel på hvad eks en 5m CV vejer i de forskellig
mærker, der er nogle mærker som er bygget lettere også måske ikke så godt
isoleret eller lign

Mvh Jesper

Fra : Jørgen L

Dato : 18-01-04 16:15

> [...]
>
> 1) Må man køre med en campingvogn der har indregistreret en totalvægt på
> 1100 kg men som kun er "fyldt" til i alt 1050 kg?

Du skal komme med følgende info.
hvad er egenvægt på bil
hvad er total vægt på bil
du har jo givet total træk vægt på bil som er 1050 kg.

> 2) Kan man umiddelbart veje campingvognen ned eller hvad med personbilen -
> kan den evt. vejes op?

Det kommer jo an på hvilken bil det er, hvad er det for en ?

Hilsen Jørgen

---

Fra : Ian Rush

Dato : 18-01-04 17:28

Hej

Jeg har en Peugeot med en egenvægt på 1150 kg, samt en totalvægt på 1525 kg,
som må trække 1000 kg, må jeg så hænge en CV bag på der har en egenvægt på
800 kg, samt totalvægt på 1175 kg, bare jeg ikke læsser mere end 200 kg i
CV.

Er det den faktiske vægt der tæller, eller totalvægten ?

Hilsen

Jan S.

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 18-01-04 23:51

"Ian Rush" <hanne@skaaning.uk> skrev i en meddelelse
> [...]
> CV.
>
> Er det den faktiske vægt der tæller, eller totalvægten ?

Ja og ja det er faktisk vægt der er afgørende

Kurt

Fra : Henrik

Dato : 20-01-04 02:50

"Kurt B. Andersen" <kurtnospam@portalen.no> skrev i en meddelelse

> Ja og ja det er faktisk vægt der er afgørende
>
> Kurt
Hvor kan dette læses som et faktum? En henvisning ville være fin, så dette
emne kunne aflives een gang for alle!

I udlandet er det IKKE faktisk vægt, men tilladt totalvægt der anvendes.
Spørg dem der er blevet bedt om at finde en chauffør med B-E, eller de der
faktisk har fået bøde. Der må være nogle fra vores forum, der kan bekræfte
dette.
--
/Henrik
(Fjern _remove_ 2 steder i mailadresse)

Fra : Flemming Udbj?rg

Dato : 20-01-04 08:30

Du kan teste dine egne vægt-tal på denne side hos Rådet for større
Færdselssikkerhed:

http://www.faerdselssikkerhed.dk/164b3e80

Her får du meget konkret svar på netop din vægtsituation - husk at
have registreringsattesterne for både bil og CV klar, så du kan finde
tallene. Smart side.

Og til det med reglerne i udlandet, så skal du læse artiklerne fra DCU
og FDM, hvor der bl.a. fortælles om de problemer der er opstået
omkring sommeren 2003. Man er enige om, at når et vogntog er lovligt i
DK så må det også køre lovligt i udlandet - men er bekendt med, at der
har været nogle konkrete problemer, som man er ved at udrede.

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 20-01-04 22:00

"Henrik" <oz5adx_remove_@_remove_hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> faktisk har fået bøde. Der må være nogle fra vores forum, der kan bekræfte
Man skal nok en tur forbi www.retsinfo.dk og læse nogle bekendtgørelser for
at finde det juridiske svar. Det er vist nok i reglerne om køretøjers
indretning og udstyr at det står.
Men ovenstående kommer den klassiske sammenblanding af kørekortregler og
vægtregler ind igen.
Man kan læse en masse om vægte, sammenkoblinger m.m. på følgende side
http://www.dku.dk/dku/faq/synsfri/synsfri3.htm
Prøv at hoppe lidt frem og tilbage på siderne. Der er masser af læsestof.
Man kan også gå ind på
http://www.politi.dk/p31/Vejledninger/BE-korekort.htm?bil_egen=&bil_total=10
50&kobl=&phv_total=&beregn=Beregn&svar=&overlaes=
og så taste Ian Rush`s tal ind fra hans spørgsmål.
Så vil man se, at der dels ikke er noget kørekortproblem, samt at der er en
begrænsning i den faktiske totalvægt, nemlig det som bilen må trække.
Prøv så at sætte bilens egenvægt ned til 949 kg, så kræves der pludselig
B/E, selv om påhængvognens faktiske totalvægt stadig må være 1000 kg.
Så hvis Ian kører med sin bil med de faktuelle tal og får læsset
campingvognen, så den vejer f.eks. 1075 kg, så vil han stadig ikke overtræde
kørekortreglerne, men han vil køre med overlæs og kan straffes for det.
Logikken i det er jeg ikke ansvarlig for, så det vil jeg slet ikke rode mig
ind i

Kurt

Fra : Gismo

Dato : 20-01-04 22:46

Ian Rush wrote:

> Jeg har en Peugeot

Hmm. tvivler på at "den" Ian Rush køre peugeot!!!
Gad vide om han stadig ruller med klatten. )

Gismo.

Fra : Bjarne

Dato : 20-01-04 21:34

In article <400c8975$0$140$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>,
   "Henrik" <oz5adx_remove_@_remove_hotmail.com> writes:
> [...]
> faktisk har fået bøde. Der må være nogle fra vores forum, der kan bekræfte
Suk. Dette har været diskuteret en million milliard gange på usenet.
Brug google til at læse tidligere indlæg. Der er læsestof nok til resten
af året.

Der er TO regelsæt :
1. Kørekortsregler som fortæller hvad CHAUFØREN må køre med.
Disse burde du have lært i forbindelse med at du tog kørekort. Hvis
de er glemt kan de findes i retsinfo.

2. Lastregler som fortæller hvad BILEN må køre med.
Disse grænser er noteret på køretøjernes registreringsattester.

ad 1:
hvis man IKKE har et B/E kørekort, udregnes hvad CHAUFØREN må køre med
udelukkende ud fra papirtal, dvs, køretøjerens registrerede totalvægt og
egenvægt (for bilens vedkommende).
I forbindelse med KØREKORTSREGLERNE er det HAMMRENDE LIGEGYLDIGT hvad
der er læsset på bilen, campingvognen, traileren, svigermor og hvad ved
jeg.
At en trailer kun vejer 600 kg, er bedøvende ligegyldt. Det er den
registrerede totalvægt (måske 2 ton) der skal anvendes. Når vi taler
KØREKORTSREGLER.

ad 2:
Her anvendes altid faktiske vægte. Disse må naturligvis ikke overstige
køretøjernes angivne maksimale totalvægte.

Hvis man har B/E kørekort, bortfalder alle problemerne fra pkt 1. og man
kan nøjes med at kigge på faktiske vægte fra pkt. 2.

mvh,
Bjarne