SCSI eller ide raid
Fra : Christoffer Dahl Pet~

Dato : 23-04-01 07:59

Hej!
Jeg sidder i øjeblikket med et Adaptec aha-2940u2w scsi contr. hvor en ibm
ultrastar 36lzx sidder på.
Jeg har netop købt nyt bundkort og 2 stk. ibm deskstar ide100 harddiske.
Spørgsmålet lyder så om jeg stadig skal lade systemet boote på scsi'en og
lade den swappe på de 2 ide (der kører raid 0) eller jeg skal vende det om
så den booter på de 2 ide raid0 og swapper på scsi'en for at få bedste
ydelse?
Info: os: win2k, Bundbræt: Asus A7v133, ram: 512.

Med venlig hilsen

Christoffer Dahl Petersen

Fra : AL

Dato : 23-04-01 08:43

In article <9c0jga$1ok8$1@news.cybercity.dk>, duca@vip.cybercity.dk
says...
> [...]
> ydelse?
> Info: os: win2k, Bundbræt: Asus A7v133, ram: 512.

Prøv med RAID 0 som system disk og swappe på SCSI(eller en partition i
begyndelse af disken).Så er din swap ikke så spredt på disken som med
RAID 0. Mindre søgetid kan være afgørende.
Alt i alt er det marginaler vi snakker om.

AL

Fra : Jimmy Nielsen

Dato : 23-04-01 09:15

"AL" <a.l@nospam.dk> skrev i en meddelelse
> Prøv med RAID 0 som system disk og swappe på SCSI(eller en partition i
> begyndelse af disken).Så er din swap ikke så spredt på disken som med
> RAID 0.

Hvorfor skulle dataene være mindre spredt på en SCSI disk end på IDE-RAID 0
diskene?
Jeg er ikke uenig med dig i din råd, undrer mig bare over argumentet..

Jeg vil dog tro, (uden at vide hvad du (Christoffer) bruger maskinen til),
at du med 512MB RAM ikke vil få brug for at swappe hele tiden. Derfor synes
jeg du skulle finde ud af hvilken disk der yder bedst, og så vælge den til
system-disk.

Hvis du derimod swapper rigtig meget, burde du måske vælge den bedst-ydende
disk til swap. (Eller købe noget mere RAM...)

Men som AL siger, det er nok mest marginalerne det kommer an på...

--
Jimmy Nielsen

Fra : AL

Dato : 23-04-01 15:15

In article <9c0o9f$202a$1@news.cybercity.dk>, jimmy-nNOSPAM@email.dk
says...

> [...]
> diskene?
> Jeg er ikke uenig med dig i din råd, undrer mig bare over argumentet..
Ups.. Jeg mente ikke Raid-0 som system men "hans raid- 0 HD"
Og hans RAID 0 er rigtig stor HD tror jeg.
Den ville ikke blive spredt, hvil han opretter en partition til SWAPPEN
men så skulle resten af disken ikke bruges til andre ting. Kun backup
elle noget som ikke er så "aktiv" hele tiden.

> Jeg vil dog tro, (uden at vide hvad du (Christoffer) bruger maskinen til),
> at du med 512MB RAM ikke vil få brug for at swappe hele tiden.

Hvad med de nyere spil?

> [...]
> disk til swap. (Eller købe noget mere RAM...)

> Men som AL siger, det er nok mest marginalerne det kommer an på...

Der er vi enig
AL

Fra : Christoffer Dahl Pet~

Dato : 23-04-01 17:43

Hej!

Takker for svarene.
Systemet skal "ikke bruges til andet" end programmering, billedbehandling og
lidt spil. Men man kan vel ligeså godt trække lidt extra ud der hvor der er
noget af hente :)
Jeg troede nu ellers i ville foreslå det omvendt da scsi controlleren så
kunne aflaste cpuen ved at tage sig af dataoverførsel mellem (styre)systemet
og ram/cpu, men jeg kan godt se jeres pointe, endnu en gang tak!

Med venlig hilsen

Christoffer Dahl Petersen