Min skærm fryser, men jeg kan stadig flytt~
Fra : B. Kjeldsen

Dato : 23-04-01 07:10

Hej jeg håber der er nogen her der kan hjælpe mig med mit problem. Jeg har
døjet med dette al den tid jeg har haft min computer, men først her hvor jeg
har fået en ADSL forbindelse og er meget på internettet, er det virkelig et
problem.

Problemet er:

Især når jeg er på nettet, men også når jeg scroller op og ned i f.eks.
stifinder, fryser min skærm, musen kan jeg stadig bruge, men skærm er gået
helt død, og selv om jeg venter længe sker der ikke mere, og jeg er nød til
at genstarte min computer. Er jeg igang med at downloade, ser det ud som om
at computer fortsætter med at downloade, selv om skærmen er frosset fast.

Jeg har selv en ide om at det er mit grafik kort. Jeg har hentet de nyeste
drivere til mit skærmkort Intel740, og Ali AGP, men det har ikke hjulpet
noget. En gang har jeg haft den til at gøre perfect, og der brugte jeg kun
de drivere der var med da jeg fik computeren, men jeg ved ikke hvad jeg
gjorde anderledes dengang end nu.

Jeg har ikke super meget forstand på drivere og den slags, men er der nogen
der har en ide om hvad der kan afhjælpe mit problem, så vil jeg være meget
taknemmelig.

På Forhånd Tak For Hjælpen

--
Med Venlig Hilsen
Brian Kjeldsen

brauner@vip.cybercity.dk

Fra : JK

Dato : 23-04-01 10:48

"B. Kjeldsen" <brauner@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg har ikke super meget forstand på drivere og den slags, men er der
nogen
> der har en ide om hvad der kan afhjælpe mit problem, så vil jeg være meget
> taknemmelig.

- har du checket om dit netkort deler IRQ med andre enheder - er der nogle
konflikter her ? -hvis dit netkort deler IRQ, så prøv at flytter kortet
over på en anden IRQ (hvilket du formodentlig ikke får lov til) - men så ka'
du ihvertfald flytte den anden enhed (som deler IRQ'en)

/JK

Fra : B. Kjeldsen

Dato : 23-04-01 15:41

"JK" <dempsey@email.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
ka'
> du ihvertfald flytte den anden enhed (som deler IRQ'en)

Jep, der er ingen konflikter!!!

Fra : Draco

Dato : 23-04-01 13:27

Hej B. Kjeldsen,

Ikke for at træde i det, men jeg har haft nøjagtigt samme problem, med en ny
maskine fra Datagrossisten (Læs: DataCentrum) i Ålborg, som du. En PC med
400 Mhz AMD, Ali-chipset og I740 grafikkort. Den kom aldrig til at virke.
Heldigvis var Datagrossisten så "venlige", at jeg allernådigst fik lov at
betale for at få skiftet både CPU (->Intel) og MB (->BX-chipset), da de
mente det var mig, der ikke var istand til at konfigurere PC'en ordentligt.
Der er ufatteligt mange, der har/har haft problemer med kombinationen
Ali-chipset og AGP-port, ifølge kilder på internettet. Som du sikkert kan
forstå, benyttede jeg lige chancen for at advare mod
DataCentrum/Datagrossisten service! Og som du sikkert kan forstå, så handler
jeg aldrig mere i den skod-kæde!

/Draco

Fra : B. Kjeldsen

Dato : 23-04-01 15:39

"Draco" <hekai@mail1.stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> forstå, benyttede jeg lige chancen for at advare mod
> DataCentrum/Datagrossisten service! Og som du sikkert kan forstå, så

Desværre havde jeg lidt på fornemmeren at jeg ikke var alene med dette
problem, og også at løsning var at udskifte delene, desværre er min computer
over garantien, men jeg kan se i dit tilfælde hjalp det heller ikke at have
garanti på den, du betalte alligevel. Min computer er også en AMD 400 Mhz,
sjov nok også fra DataCentrum. Ja det er så også sidste gang jeg køber
computer der.

Men hvis nu jeg udskifter mit grafik kort, skulle det ikke kun løse
problemet?

Fra : Thomas A. Frederikse~

Dato : 23-04-01 16:33

On Mandag 23. April 2001 16:38 B. Kjeldsen decided to write:

> "Draco" <hekai@mail1.stofanet.dk> skrev i en meddelelse

> ny
> ordentligt.
> handler

Nu er det jo nemt nok at pege fingre ad Ali, men det er nu ikke helt der
problemerne lå....

Problem #1: Geforce og ALi-baserede SS7-boards: Fabrikanterne
underdimensionerede strømsystemet, hvilket gjorde at de første Geforce-kort
ikke kunne køre - også enkelte problemer med et par mærker og TnT-serien.

Problem #2: Intel i740 og hvadsomhelst: i740 er det eneste grafikkort jeg
kender til, der kan konkurrere med Voodoo Banshee når det gælder
inkompatibilitet og fejl.

> [...]
> jeg køber computer der.
>
> Men hvis nu jeg udskifter mit grafik kort, skulle det ikke kun løse

Jeg har nu ikke dårlige erfaringer med maskiner fra Datacentrum, men med de
priser de hele tiden har holdt sig, er det klart at jeg ikke selv har købt
noget der. Udskiftning af grafikkortet lyder ikke som nogen dum ide, du kan
sikkert finde et fornuftigt kort relativt billigt - evt. brugt. Vær her
opmærksom på at f.eks. ATI's Rage 128 ikke kan med de framebuffer-options
der findes i BIOS, så de skal slås fra - der er da muligt at i740 har det
på samme måde, men det er bare et gæt.

MVH

Thomas A. Frederiksen
--
<Geekcode> Version: 3.12
GED/IT d-- s:- a-- c++++ UL++ P+ L++ E---- W++ N++ o K- w--- O M+ V?

Fra : Draco

Dato : 24-04-01 06:57

Til A. Kjeldsen,

En relativ billig mulighed var måske at prøve et PCI baseret grafikkort. Så
vidt jeg husker (Det er 2 år siden, jeg havde problemet), så var der ikke
problemer med PCI baserede grafikkort på min PC dengang. Det kan være, du
kunne låne et PCI grafikkort et sted, så du kunne prøve den mulighed af!
Jeg har f.eks. købt et PCI Voodoo 3 3000 til min datters maskine
(BX-chipset). Det har kørt fortræffeligt i ca. 1 år nu uden problemer! Det
er selvfølgelig træls ikke at udnytte AGP-porten, men....

Til Thomas A. Frederiksen,

M.h.t. Datagrossisten (Datacentrum), så burde de ikke have solgt den
konfiguration, når der er/var så mange problemer med det, eller de burde i
det mindste have advaret om mulige problemer!
Det var også den ultra korte version af historien, der blev gengivet her.
Faktisk havde jeg ikke en kørebar PC i et ½ år p.g.a. firmaet. Hele
historien fylder godt 2 A4 sider, så det sparer jeg dig for...

/Draco

Fra : Thomas A. Frederikse~

Dato : 24-04-01 10:25

On Tirsdag 24. April 2001 07:56 Draco decided to write:

> [...]
> maskine (BX-chipset). Det har kørt fortræffeligt i ca. 1 år nu uden
> problemer! Det er selvfølgelig træls ikke at udnytte AGP-porten, men....

Her er jeg stadig ikke enig, min bedre halvdels maskine kører fint (Iwill
XA-100+ og et ATI Rage Fury AGP), og det gør min svogers også (Asus P5A og
Riva TnT), og min mors kører da også (Asus P5A og ATI Rage II+) - i
øvrigt kørte min fars også fint i sin tid (Microstar MS-5169 og ATI Xpert
99), min morbrors har heller ingen problemer (Acer mobo med ALi Aladdin V
og et ATI Rage II+DVD). Så jeg vil altså ikke sige at man skal glemme alt
om at bruge AGP på ALi, derimod vil jeg sige at man skal købe et fornuftigt
kort. Jeg ville anbefale at A.Kjeldsen finder et brugt Rage 128-baseret
kort, eller et brugt Rage II-baseret kort. Disse to muligheder er på alle
punkter bedre end det kort han har, og de er relativt billige on nemme at
skaffe.

> [...]
> Faktisk havde jeg ikke en kørebar PC i et ½ år p.g.a. firmaet. Hele
> historien fylder godt 2 A4 sider, så det sparer jeg dig for...

Vi er enige i at de ikke burde have solgt den kombination, og jeg vil endda
sige at i740 generelt ikke burde have været solgt...

> /Draco
<snip>

MVH

Thomas A. Frederiksen

Fra : Aron

Dato : 23-04-01 14:24

> [...]
> helt død, og selv om jeg venter længe sker der ikke mere, og jeg er nød

Jeg havde en gang nogenlunde det samme problem i win2000. Jeg prøvede også
alt muligt, men fik det ikke til at virke... Så installerede jeg win98 og
der kører det. Nu ved jeg ikke lige hvilket styresystem du bruger, men dette
hjalp ved mig.

/
Mvh
Aron

Fra : B. Kjeldsen

Dato : 23-04-01 15:39

"Aron" <arimNOSPAM@get2net.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> alt muligt, men fik det ikke til at virke... Så installerede jeg win98 og
> der kører det. Nu ved jeg ikke lige hvilket styresystem du bruger, men

Jeg kører win98!

Fra : Martin

Dato : 23-04-01 16:16

Har haft nøjagtig samme problem med A7V - 900 TB..
Løste det ved en bios-opdatering ...

- Martin

Fra : Morten B

Dato : 23-04-01 17:39

"B. Kjeldsen" <brauner@vip.cybercity.dk> wrote in message
<snip>

Hvis du virkelig mener at det er nødvendigt at krydsposte til 4 forskellige
grupper bedes du sæt FUT til den mest relevante. Dog er det normalt hverken
nødvendigt eller god skik at poste til mere end 1 gruppe.

/Morten

Fra : B. Kjeldsen

Dato : 23-04-01 17:58

"Morten B" <mortenb@trashcan.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
hverken
> nødvendigt eller god skik at poste til mere end 1 gruppe.

Det må i undskylde hvis det er et problem at jeg har postet til flere
grupper, jeg var bare ikke klar over hvilken gruppe der var den mest rigtige
at poste i.

Hvad betyder FUT, jeg er ikke så hjemmevant endnu i brug at nyhedsgrupper,
men jeg kommer efter det, jeg lærer hele tiden noget nyt (bliver irettesat

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 23-04-01 21:46

Mon, 23 Apr 2001 18:58:08 +0200, skrev "B. Kjeldsen"
<brauner@vip.cybercity.dk>:

>Hvad betyder FUT, jeg er ikke så hjemmevant endnu i brug at nyhedsgrupper,
>men jeg kommer efter det, jeg lærer hele tiden noget nyt (bliver irettesat

Læs: <http://www.usenet.dk/netikette/crosspost.html>, hvad der er også
burde være henvist til.

med venlig hilsen
Knud
--
http://smedeparken.mobilixnet.dk - opdateret 24. marts 2001.

Fra : Morten B

Dato : 23-04-01 22:50

"Knud Gert Ellentoft" <knudgert@mail.tele.dk> wrote in message > Læs:
<http://www.usenet.dk/netikette/crosspost.html>, hvad der er også
> burde være henvist til.

Jeps, og det er min fejl. Beklager!

/Morten

Fra : B. Kjeldsen

Dato : 24-04-01 15:26

> Læs: <http://www.usenet.dk/netikette/crosspost.html>, hvad der er også
> burde være henvist til.

Jeg takker for hjælpen, så blev jeg det klogere.